3.4.2 Hra technologie a byznys
Účastníků | 20-30 |
---|---|
Fyzická náročnost | I |
Psychická náročnost | III-IV |
Autor | Sven Dražan |
Počet uvádějících | 3 |
Čas na realizaci | 75 minut |
Čas na přípravu | 45 minut |
Prostředí | velká příjemná místnost |
Rozdělení | jednotlivci |
Cíle
- Žáci se pobaví po náročném dni.
- Žáci rozvíjí své komunikační dovednosti při hraní postav a domlouvání obchodů.
- Žáci se zamyslí nad tím, co rozhoduje o úspěšnosti nového vynálezu či technologie.
Sdělení
Dnešní večer je věnován vám, těm nejkreativnějším a nejbohatším. Věřím, že z dnešního večera vzejdou mnohé partnerství, která přinesou vám úspěch a lidstvu naději do budoucna.
Metody
Aktivita je aktivizující didaktickou hrou s prvky výuky dramatem a využívající dovednostně-praktických metod, zejména komunikativních.
Klíčové kompetence
- Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- aktivní komunikací mezi hráči v rolích vynálezců prodávající své myšlenky a investorů hledajících vhodné investiční příležitosti,
- formulací a vyjadřováním svých názorů a postřehů u diskuse na závěr.
- Matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií jsou rozvíjeny:
- rozvahami o výši volného jmění investorů,
- představováním nových technologií a jejich vyzdvihováním na straně vynálezců.
- Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny
- vzájemným ovlivňováním se a tvořením zájmových seskupení,
- aktivním nasloucháním a vyjadřováním názoru u moderované diskuse.
Forma a popis realizace
Aktivita je skupinovou kooperativní formou výuky spojená se samostatným rozhodováním žáků. Celá skupiny je rozdělena přibližně na dvě poloviny. První na sebe bere identitu fiktivních bankéřů a investorů, kteří by rádi zhodnotili své peníze. Druhá polovina jsou fiktivní vědci, vynálezci či vizionáři, kteří chtějí svoje nápady, vynálezy nebo vize prodat. V určeném čase a prostoru navazují vzájemné kontakty a uzavírají obchody, které se evidují a na konci aktivity se odhalí, které technologie a vynálezy jsou a které nejsou reálné a jakým podílem se mohou zhodnotit. Ve finále se spočítají zisky a ztráty všech účastníků.
Uvedení
Cílem hry je rozvoj iniciativy a komunikačních dovedností žáků stejně jako strukturovaná zábava po náročném dni plném soustředění.
Žáci si mohou zvolit některou z postav vynálezců či investorů. Vynálezci se snaží zaujmout novými způsoby, jak získávat energii a sehnat co nejvíce investorů. Naopak investoři se snaží najít co nejlepší způsob, jak zúročit své jmění.
V průběhu večera tak dochází k čilé komunikaci a vzájemném domlouvání mezi oběma skupinami. Investice osob do jednotlivých technologií jsou průběžně evidovány realizátory v roli bankéře v přehledové tabulce, pomocí níž je na konci spočteno kolik bylo do jednotlivých technologií investováno a od toho je odvozena úspěšnost investorů i vynálezců. Může také následovat diskuse toho, nakolik jsou dané technologie realistické či slibné, nakolik se při rozhodování o tom, do čeho investovat žáci nechali ovlivnit faktory jako vnímaná ekologičnost, výřečnost osob, vztahy mezi sebou.
K atmosféře večera mohou přispět také kostýmové doplňky a hudba o jejímž výběru mohou žáci spolurozhodovat ať už individuálně nebo skrze obsazení herní postavy diskžokeje.
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
Karty osob | pro všechny | vytištěné a zalaminované, polovina vynálezci polovina investoři |
Karty vynálezů | pro polovinu žáků | zalaminované |
Vyhodnocovací tabule | 1 | dataprojektor s počítačem |
Psací potřeby | pro všechny | pro poznámky, případně pro návrh nových vynálezů |
Kostýmové doplňky | pro všechny | žáci mohou být vyzváni, aby si nějaký doplněk vzali z domu, mohou být poskytnuty též erární |
Přílohy
Obsahové přílohy
# | Soubor | Popis |
---|
# | Soubor | Popis |
---|---|---|
015.10.01 | investice.xlsx | výpočetní tabulka investic a zisků |
015.10.02 | osoby.docx | souhrn informací o osobách |
015.10.03 | vynalezy.docx | návrhy vynálezů |