3.4.2 Hra technologie a byznys

Účastníků 20-30
Fyzická náročnost I
Psychická náročnost III-IV
Autor Sven Dražan
Počet uvádějících 3
Čas na realizaci 75 minut
Čas na přípravu 45 minut
Prostředí velká příjemná místnost
Rozdělení jednotlivci

Cíle

  • Žáci se pobaví po náročném dni.
  • Žáci rozvíjí své komunikační dovednosti při hraní postav a domlouvání obchodů.
  • Žáci se zamyslí nad tím, co rozhoduje o úspěšnosti nového vynálezu či technologie.

Sdělení

Dnešní večer je věnován vám, těm nejkreativnějším a nejbohatším. Věřím, že z dnešního večera vzejdou mnohé partnerství, která přinesou vám úspěch a lidstvu naději do budoucna.

Metody

Aktivita je aktivizující didaktickou hrou s prvky výuky dramatem a využívající dovednostně-praktických metod, zejména komunikativních.

Metody a formy

Klíčové kompetence

  • Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
    • aktivní komunikací mezi hráči v rolích vynálezců prodávající své myšlenky a investorů hledajících vhodné investiční příležitosti,
    • formulací a vyjadřováním svých názorů a postřehů u diskuse na závěr.
  • Matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií jsou rozvíjeny:
    • rozvahami o výši volného jmění investorů,
    • představováním nových technologií a jejich vyzdvihováním na straně vynálezců.
  • Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny
    • vzájemným ovlivňováním se a tvořením zájmových seskupení,
    • aktivním nasloucháním a vyjadřováním názoru u moderované diskuse.

Forma a popis realizace

Aktivita je skupinovou kooperativní formou výuky spojená se samostatným rozhodováním žáků. Celá skupiny je rozdělena přibližně na dvě poloviny. První na sebe bere identitu fiktivních bankéřů a investorů, kteří by rádi zhodnotili své peníze. Druhá polovina jsou fiktivní vědci, vynálezci či vizionáři, kteří chtějí svoje nápady, vynálezy nebo vize prodat. V určeném čase a prostoru navazují vzájemné kontakty a uzavírají obchody, které se evidují a na konci aktivity se odhalí, které technologie a vynálezy jsou a které nejsou reálné a jakým podílem se mohou zhodnotit. Ve finále se spočítají zisky a ztráty všech účastníků.

Uvedení

Cílem hry je rozvoj iniciativy a komunikačních dovedností žáků stejně jako strukturovaná zábava po náročném dni plném soustředění.

Žáci si mohou zvolit některou z postav vynálezců či investorů. Vynálezci se snaží zaujmout novými způsoby, jak získávat energii a sehnat co nejvíce investorů. Naopak investoři se snaží najít co nejlepší způsob, jak zúročit své jmění.

V průběhu večera tak dochází k čilé komunikaci a vzájemném domlouvání mezi oběma skupinami. Investice osob do jednotlivých technologií jsou průběžně evidovány realizátory v roli bankéře v přehledové tabulce, pomocí níž je na konci spočteno kolik bylo do jednotlivých technologií investováno a od toho je odvozena úspěšnost investorů i vynálezců. Může také následovat diskuse toho, nakolik jsou dané technologie realistické či slibné, nakolik se při rozhodování o tom, do čeho investovat žáci nechali ovlivnit faktory jako vnímaná ekologičnost, výřečnost osob, vztahy mezi sebou.

K atmosféře večera mohou přispět také kostýmové doplňky a hudba o jejímž výběru mohou žáci spolurozhodovat ať už individuálně nebo skrze obsazení herní postavy diskžokeje.

Pomůcky a materiál

Položka Počet Popis
Karty osob pro všechny vytištěné a zalaminované, polovina vynálezci polovina investoři
Karty vynálezů pro polovinu žáků zalaminované
Vyhodnocovací tabule 1 dataprojektor s počítačem
Psací potřeby pro všechny pro poznámky, případně pro návrh nových vynálezů
Kostýmové doplňky pro všechny žáci mohou být vyzváni, aby si nějaký doplněk vzali z domu, mohou být poskytnuty též erární

Přílohy

Obsahové přílohy

#SouborPopis
Metodické přílohy
#SouborPopis
015.10.01 investice.xlsxvýpočetní tabulka investic a zisků
015.10.02 osoby.docxsouhrn informací o osobách
015.10.03 vynalezy.docxnávrhy vynálezů

Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0