Časová osa domestikace
- Obsah
- Metodika
Metody
Gamefikace, pohybová aktivita, přednáška s diskusí.
Forma a popis realizace
Znalostně-deduktivní hra, při které se menší týmy soutěžících snaží co nejlépe odhadnout časový rámec a účel domestikace nejznámějších hospodářsky i jinak využívaných živočichů.
Obsah
Na začátek si uvádějící shromáždí žáky a navodí téma, kterým se následující aktivita zabývá:
„Kdo máte doma nějaké domácí zvíře? A co to je? Pes, kočka, křeček, papoušek…? A co hospodářská zvířata, která znáte? Kráva, koza, prase, slepice…? Používáte běžně něco, co má původ právě u těchto zvířat? A věděli byste, jak dlouho už vlastně lidé tato zvířata chovají, aby mohli využít jejich maso/mléko/sílu/kožešinu…? Tak schválně! Zahrajeme si hru, při které se to dozvíte! Velkou roli v ní bude hrát tato časová osa představovaná dlouhým lanem na podlaze, které jste si už určitě všimli. Nejprve se rozdělte do týmů po třech nebo čtyřech hráčích.“
Po rozdělení do týmů se osvětlí pravidla hry. Ta bude mít celkem 13 kol. Na plátně se pro každé kolo objeví jeden druh domestikovaného živočicha. Soutěžící se v rámci týmu domluví a určí své odpovědi na dvě stálé otázky:
- Kdy byl daný druh domestikován?
- Jaký byl primární důvod domestikace?
Na poradu stran otázek mají soutěžící 1 minutu. Nejpozději po uplynutí této doby vyšle každý tým jednoho zástupce k časové ose, který si stoupne na místo, odpovídající týmovému odhadu času domestikace. Druhý zástupce z týmu se postaví k příslušné ceduli podle týmového odhadu důvodu, ze kterého lidé daný druh domestikovali. Jsou-li na určených místech přítomni zástupci všech týmů, prozradí se správná odpověď nejprve na otázku stran času a vyhodnotí se odpovědi jednotlivých týmů - za správný odhad doby získává tým 1 bod, za chybný odhad se body neodečítají.
Po vyhodnocení časové otázky se přejde k problematice důvodu, který se považuje za primární při domestikaci. Zástupci si po týmové poradě mají stoupnout na cedulku s daným označením:
- POTRAVA: v případě, že se družstvo domnívá, že prvotní příčinou k domestikaci byla potrava (maso ze zvířete, mléko, vejce atd.),
- SÍLA: v případě, že tým hlasuje pro možnost, že k domestikaci došlo z důvodu pracovní síly (jízda, tah, orba, transport nákladu atd.),
- JINÉ: v případě kteréhokoli jiného důvodu (okrasa, zápasy, kůže, hubení škůdců…).
Opět v případě odhadu správné příčiny domestikace obdrží tým 1 bod, za chybné odpovědi se body neodebírají.
V jednotlivých kolech se odhadují doba a důvod domestikace jak nejznámějších domácích zvířat (pes, kočka, prase, tur domácí, kůň…), tak i neobvyklých druhů (bourec morušový, včela medonosná).
Tým, který má po 13 kolech nejvyšší počet bodů, se stává vítězem soutěže.
Po vyhodnocení hry a ocenění vítězného týmu se ještě ukáží další příklady domestikovaných či přinejmenším využívaných druhů živočichů (krocan, velbloudi, lamy, sokoli a jiní dravci, sloni, holubi…) a žáci se dozvědí, že domestikace není jednoduchý a krátký proces, ale naopak výsledek dlouhodobého snažení a záměrného ovlivňování daného druhu. Navíc je známo několik podmínek, bez jejichž splnění je domestikace předem odsouzena k nezdaru a k podstoupení tohoto procesu se tak musejí druhy vybírat.
Na úplný závěr připomeneme, že v moderní lidské společnosti se v lidské péči může ocitnout téměř každý živočišný druh, přičemž důvody pro jeho chov mohou být i značně vágní, povrchní či přímo neetické a nemorální. Opravdu domestikovaných druhů je však minimum ve srovnání s počtem druhů, které se „jen“ ocitly v lidské péči.
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
1 | 1 | Lano dlouhé |
2 | 19 stran | Zalaminované letopočty a události |
Obsahové přílohy
# | Soubor | Popis |
---|---|---|
003.16.01 | Časová osa domestikace.pdf | Prezentace ke hře - tisk |
003.16.03 | Časová osa domestikace.pptx | Prezentace ke hře |
003.16.05 | Časové body osa domestikace.docx | karty letopočtů pro položení k ose domestikace |
003.16.06 | Časové body osa domestikace.pdf | karty letopočtů pro položení k ose domestikace - tisk |