Aktivity
1.9 Obsah – přehled tematických bloků a témat
Aktivita | Minut | Hodin | Anotace |
---|---|---|---|
Den 1 | |||
Úvodní aktivity | 30 | 0,67 | Aktivita sestává ze seznámení účastníků s lektory, uvedení do prostoru. Obsahuje také motivační úvod do celého projektu, vyhodnocení pre-dotazníků a práci se zvířecími kartami. |
Evoluce rychloběhem | 15 | 0,33 | Gamefikovaná aktivita pro uvedení do problematiky evoluce pomocí jednoduché hry, která zároveň upozorní na některé aspekty reálného vývoje života na Zemi. |
Evoluce čili vývoj | 45 | 1,00 | Aktivita navazující na předchozí hru Evoluce rychloběhem; dotazová přednáška/řízená debata, kde přednášející/moderátor na známých příkladech z živočišné říše osvětluje zákonitosti biologické evoluce. |
Obejdeme se bez zvířat? aneb co by, kdyby… | 45 | 1,00 | Moderovaná diskuse (s přípravou) nad hypotetickou situací, se kterou nikdo nemůže mít reálnou zkušenost, kladoucí vysoké nároky na aplikaci již nabytých vědomostí a jejich rozvíjení a propojování. |
Zvířecí olympiáda | 60 | 1,33 | Dynamická zábavná pohybová hra ve formě štafety se zvířecí tématikou. |
Práce se strachem | 60 | 1,33 | Diskuzní psychologická aktivita formou sdílení vlastních pocitů a prožitků při setkání se zvířaty, zvědomění svých názorů na určité tvory, možnost získání podpory ostatních účastníků a otevření cesty k bezpečné práce se svým strachem či obavami. |
Nemusíme se jich bát | 90 | 2,00 | Diskuzní beseda s odborníkem doplněná ukázkami živých exemplářů s možností bližšího prozkoumání pod odborným dohledem. |
Lidé, zvířata a planeta | 60 | 1,33 | Zážitková hra pracující s emocionální stránkou účastníků skrze provázení důsledky konzumního způsobu života moderní společnosti, s výtvarnou reflexí a závěrečnou diskuzí. |
Etika aneb jak to vidím já | 60 | 1,33 | Diskusní hra s etickou tématikou, kdy si žáci samostatně vytvoří názor na dané otázky, poté vytvoří dvojici a svůj názor sdělují druhé osobě, která aktivně naslouchá, a naopak, a poté argumentují. Dále se vytvoří větší skupina kde žáci opět sdílí své názory. |
Canisterapie a Kynologická záchranařina | 120 | 2,67 | Workshop skládající se dvou částí: Canisterapie - účastníci se dozví co je canisterapie, jak přítomnost psa ovlivňuje lidskou psychiku a tělo, jak psi pomáhají, dozví se informace o psích chování a správné manipulaci a mají možnost vyzkoušet si práci se psem přímo na sobě Záchranařina - účastníci získají informace o práci kynologů kteří se psy pracují v rámci sutinového a plošného vyhledávání a přímo uvidí práci psů- od ukázek začátků výcviku až po simulaci vyhledávání, kdy jsou účastníci v roli figurantů. |
Den 2 | |||
Hnízda moudrosti aneb zajímavosti ze světa zvířat | 45 | 1,00 | Hravá pohybová a dedukční aktivita s cílem bližšího vztahu ke zvířatům pomocí získání zajímavých faktů o jejich chování či životě. |
Mikroskopování tělního pokryvu | 60 | 1,33 | Laboratorní dílna, ve která dostávají účastníci prostor na badatelskou činnost v rámci samostatného vytváření preparátů a pozorování různých tělních pokryvů pod světelným mikroskopem. |
Etologie - teoretický úvod do vědy o chování živočichů | 90 | 2,00 | Přednáška odborníka na etologii uvádějící do problematiky chování živočichů s následnou diskusí. |
Živočišná přitažlivost | 30 | 0,67 | Krátký zábavný kvíz ukazující paralely mezi rozmnožovacím chování zvířat a lidí. |
Etologické pozorování | 90 | 2,00 | Pozorování chování živočichů prováděné dvojicemi či trojicemi pozorovatelů v zoologické zahradě či oboře zakončené prezentací vypozorovaných údajů a diskusí nad nimi. |
Alternativní aktivity | |||
Časová osa domestikace | 45 | 1,00 | Blok propojující pohybové a mentální zapojení studentů, vedoucí k zamyšlení se nad rolí domestikovaných zvířat v životě člověka a uvědomění si značné časové délky soužití těchto druhů s člověkem. |
Kreslení tašek | 90 | 2,00 | Kreativní dílna kreslení látkových tašek se zvířecí tématikou. |
Inspirace zvířaty ve světě vědy a techniky | 45 | 1,00 | Prezentace představující technologie a umělecké výtvory vycházející ze schopností a vlastností nejrůznějších živočichů. |
Lovci a sběrači | 90 | 2,00 | Běhací strategická týmová hra o získávání potravy dříve a dnes. |
Strach a důvěra | 30 | 0,67 | Série kontaktních cvičení na rovnováhu, vnímání druhých posílující důvěry mezi účastníky. |