Aktivity
1.9 Obsah – přehled tematických bloků a témat programu
Chronologicky | ||
---|---|---|
Aktivity | Délka (minuty) | Anotace |
Den 1 | ||
1.1 Vítá tě Virus | 15 | První setkání realizátorů a žáků. Vyřízení formálních záležitostí a natočení úvodního videa. |
1.2 Mé oko je objektiv | 15 | Seznámení žáků se základními zákonitostmi volby záběru při natáčení. |
1.3 Točím vše, co létá, leze, utíká | 60 | Pozorování, natáčení a sběr biologického materiálu ve volné přírodě. |
1.4 Ahoj, jsem Virus | 15 | Navození atmosféry, zhlédnutí znělky, seznámení se s maskotem workshopu. |
1.5 Proč? | 60 | Obeznámení žáků s organizací a pravidly workshopu. Představení lektorů a účastníků workshopu. |
1.6 Mluvím, tedy jsem | 45 | Pohybová a mluvící aktivita, při které se žáci jednak poznají a také si procvičí některé řečnické dovednosti. |
1.7 Mé oko čočky má - biologie | 45 | Seznámení se s mikroskopováním na obyčejném i stereomikroskopu. |
1.8 Mé oko čočky má - film | 90 | Natáčení pozorování materiálu pod mikroskopy. |
1.9 Rytmus v kole | 15 | Rytmická, skupinová aktivita postavená na asociacích. |
1.10 Komiks, gag, pointa | 45 | Kreslení skupinové komiksových příběhů různými tvůrčími způsoby. |
1.11 Jsi Master střih | 75 | Seznámení se se střihem videa v aplikaci Kinemaster a střih prvního videa. |
1.12 Mé první dílo | 15 | Sledování prací z prvního dne a seznámení s fungováním FB stránky VIRUScience. |
1.13 Stop den 1 | 15 | Ohlédnutí se za dnem, reflexe a zpětná vazba. |
Den 2 | ||
2.1 Klapka den 2 | 15 | Rozcvička. Rozhýbání skupiny a naladění se na celý den. |
2.2 Mluvím a vím, co říkám | 45 | Skupinová řečnická aktivita, při které se pracuje s příběhem. |
2.3 Střídám žánry | 45 | Popis strašilky ďábelské různými prezentačními/literárními styly. Prezentace před dalšími žáky a inspirování se ostatními. |
2.4 Kamera | 30 | Seznámení se se základními funkcemi a manuálním nastavením kamery. |
2.5 V hlavní roli strašilka | 60 | Natáčení videa o strašilce ve dvoučlenných až tříčlenných týmech. |
2.6 Expoziční hra | 60 | Pohybová aktivita v expozici, při které jsou luštěny šifry. |
2.7 Můj oblíbený virál | 30 | Žáci mají za úkol na internetu najít své oblíbené virální video. |
2.8 Virál (přednáška) | 60 | Přednáška specialisty na virální videa. |
2.9 Virál (diskuze) | 15 | Diskuze týkající se přednášky o virálních videích. |
2.10 Jsi Premier střih I | 120 | Seznámení se se střihem videa v programu Adobe Premiere a střih videa o strašilce. |
2.11 Co chtěl autor říct? | 30 | Sledování vybraných science videí a formulace jejich sdělení. |
2.12 Mé druhé dílo | 15 | Sledování prací z druhého dne a zhodnocení, jak si vedou sdílená videa v online prostoru. |
2.13 Stop den 2 | 15 | Ohlédnutí se za dnem, reflexe a zpětná vazba. |
Den 3 | ||
3.1 Klapka den 3 | 15 | Rozcvička. Rozhýbání skupiny a naladění na celý den. |
3.2 Život v Řece | 60 | Sběr a zkoumání rostlin a živočichů v řece a okolí. |
3.3 V hlavní roli Řeka | 75 | Natáčení videa o životě v řece ve dvoučlenných až tříčlenných týmech. |
3.4 Virál x Science | 60 | Hodnocení virálních videí dle kritérií, na kterých je video postaveno: unikátnost, sdělení, osobnost, technika, estetika, forma, relevantnost. |
3.5 Návštěva science show | 45 | Zhlédnutí science show a následná vedená diskuze zaměřená na sdělení. |
3.6 Já a mé téma | 15 | Krátký dotazník týkající se toho, jaká témata s žáky rezonují. |
3.7 Krátký příběh | 60 | Žáci samostatně vytvářejí příběhy na předem zvolené pseudovědecké téma. Tyto příběhy si vzájemně přečtou. |
3.8 Jsi Premier střih II | 135 | Střih videa života v řece v programu Adobe Premiere. |
3.9 Mé třetí dílo | 15 | Sledování prací ze třetího dne a zhodnocení, jak si vedou sdílená videa v online prostoru. |
3.10 Skleník | 90 | Pohybová, strategická, skupinová hra stavění skleníků a pěstování rostlin. |
3.11 Hvězdy | 45 | Týmová debata o tématu, kterému se budou chtít žáci věnovat při závěrečném natáčení. |
3.12 Stop den 3 | 15 | Ohlédnutí se za dnem, reflexe a zpětná vazba. |
Den 4 | ||
4.1 Klapka den 4 | 15 | Rozcvička. Rozhýbání skupiny a naladění na celý den. |
4.2 Hledání sdělení | 45 | Žáci v týmech po 3 - 5 členech dělají rešerši na dané téma. Vytvoří si myšlenkovou mapu a definují pět sdělení, které o daném tématu platí. |
4.3 Prezentace tématu a sdělení | 45 | Celý tým předstoupí před celou skupinu. Představí své téma a všech 5 sdělení, ke kterým během rešerše došli. V momentě jejich prezentace mají k dispozici ostatní žáky a realizátory jako poradní sbor. |
4.4 Od příběhu ke storyboardu | 45 | Realizátor u tabule popisuje, jak by on přepracoval určitý příběh do storyboardu. Žáci pracují v týmech a převádějí svůj příběh do storyboardu. Výsledek konzultují s realizátorem. |
4.5 Tvorba scénáře | 135 | Žáci si přinášejí téma a sdělení, které chtějí předat svým videem. Na základě toho vytvoří scénář, který je následně konzultován s realizátory a specialistou na virální video. Ve chvíli, kdy dokončí scénář, vypracují storyboard. |
4.6 Jde se točit | 360 | Natáčení závěrečného videa. |
Den 5 | ||
5.1 Klapka den 5 | 15 | Rozcvička. Rozhýbání skupiny a naladění na celý den. |
5.2 Střih | 300 | Střih závěrečného videa v programu Adobe Premiere. |
5.3 Mé finální dílo | 30 | Prezentace celého programu VIRUScience veřejnosti, promítání závěrečných děl a předání certifikátů. |
5.4 Loučí se Virus | 45 | Ukončení kurzu a závěrečná zpětná vazba. |
Podle témat | ||
---|---|---|
Aktivita | Délka (minuty) | Anotace |
Seznamovací a informativní aktivity | Aktivity, při kterých se žáci seznamují, reflektují den, nebo vyplňují formuláře. | |
1.1 Vítá tě Virus | 15 | První setkání realizátorů a žáků. Vyřízení formálních záležitostí a natočení úvodního videa. |
1.4 Ahoj, jsem Virus | 15 | Navození atmosféry, zhlédnutí znělky, seznámení se s maskotem workshopu. |
1.5 Proč? | 60 | Obeznámení žáků s organizací a pravidly workshopu. Představení lektorů a účastníků workshopu. |
5.4 Loučí se Virus | 45 | Ukončení kurzu a závěrečná zpětná vazba. |
1.13 Stop den 1, 2, 3 | 45 | Ohlédnutí se za dnem, reflexe a zpětná vazba. (3×15 minut) |
Pohybové aktivity | Aktivity, které slouží pro mentální uvolnění žáků a vybití jejich fyzické energie. | |
2.1 Klapka den 2, 3, 4, 5 | 60 | Rozcvička. Rozhýbání skupiny a naladění na celý den. (4×15 minut) |
1.9 Rytmus v kole | 15 | Rytmická, skupinová aktivita postavená na asociacích. |
2.6 Expoziční hra | 60 | Pohybová aktivita v expozici, při které jsou luštěny šifry. |
3.10 Skleník | 90 | Pohybová, strategická, skupinová hra stavění skleníků a pěstování rostlin. |
Prezentační dovednosti | Aktivity zaměřené na prezentaci před publikem, nebo kamerou. Cvičí se zde mluvený i performativní projev žáků. | |
1.6 Mluvím, tedy jsem | 45 | Pohybová a mluvící aktivita, při které se žáci jednak poznají a také si procvičí některé řečnické dovednosti. |
2.2 Mluvím a vím, co říkám | 45 | Skupinová řečnická aktivita, při které se pracuje s příběhem. |
2.3 Střídám žánry | 45 | Popis strašilky ďábelské různými prezentačními/literárními styly. Prezentace před dalšími žáky a inspirování se ostatními. |
3.7 Krátký příběh | 60 | Žáci samostatně vytvářejí příběhy na předem zvolené pseudovědecké téma. Tyto příběhy si vzájemně přečtou. |
Práce s informacemi a sdělením | Aktivity zaměřené na tvůrčí proces a interpretaci vlastních, případně cizích myšlenek. | |
1.10 Komiks, gag, pointa | 45 | Kreslení skupinové komiksových příběhů různými tvůrčími způsoby. |
2.11 Co chtěl autor říct? | 30 | Sledování vybraných science videí a formulace jejich sdělení. |
3.5 Návštěva science show | 45 | Zhlédnutí science show a následná vedená diskuze zaměřená na sdělení. |
3.6 Já a mé téma | 15 | Krátký dotazník týkající se toho, jaká témata s žáky rezonují. |
3.11 Hvězdy | 45 | Týmová debata o tématu, kterému se budou chtít žáci věnovat při závěrečném natáčení. |
4.2 Hledání sdělení | 45 | Žáci v týmech po 3 - 5 členech dělají rešerši na dané téma. Vytvoří si myšlenkovou mapu a definují pět sdělení, které o daném tématu platí. |
4.3 Prezentace tématu a sdělení | 45 | Celý tým předstoupí před celou skupinu. Představí své téma a všech 5 sdělení, ke kterým během rešerše došli. V momentě jejich prezentace mají k dispozici ostatní žáky a realizátory jako poradní sbor. |
4.4 Od příběhu ke storyboardu | 45 | Realizátor u tabule popisuje, jak by on přepracoval určitý příběh do storyboardu. Žáci pracují v týmech a převádějí svůj příběh do storyboardu. Výsledek konzultují s realizátorem. |
4.5 Tvorba scénáře | 135 | Žáci si přinášejí téma a sdělení, které chtějí předat svým videem. Na základě toho vytvoří scénář, který je následně konzultován s realizátory a specialistou na virální video. Ve chvíli, kdy dokončí scénář, vypracují storyboard. |
Natáčení | Aktivity věnované práci s filmovou technikou a sběru filmového materiálu. | |
1.2 Mé oko je objektiv | 15 | Seznámení žáků se základními zákonitostmi volby záběru při natáčení. |
1.8 Mé oko čočky má - film | 90 | Natáčení pozorování materiálu pod mikroskopy. |
2.4 Kamera | 30 | Seznámení se se základními funkcemi a manuálním nastavením kamery. |
2.5 V hlavní roli strašilka | 60 | Natáčení videa o strašilce ve dvoučlenných až tříčlenných týmech. |
3.3 V hlavní roli Řeka | 75 | Natáčení videa o životě v řece ve dvoučlenných až tříčlenných týmech. |
4.6 Jde se točit | 360 | Natáčení závěrečného videa. |
Střih a postprodukce | Aktivity věnované zpracování natočeného filmového materiálu. | |
1.11 Jsi Master střih | 75 | Seznámení se střihem videa v aplikaci Kinemaster a střih prvního videa. |
2.10 Jsi Premier střih I | 120 | Seznámení se střihem videa v programu Adobe Premiere a střih videa o strašilce. |
3.8 Jsi Premier střih II | 135 | Střih videa života v řece v programu Adobe Premiere. |
5.2 Střih | 300 | Střih závěrečného videa v programu Adobe Premiere. |
Nová média | Aktivity zaměřené na publikování videí na internetu. | |
1.12 Mé první dílo | 15 | Sledování prací z prvního dne a seznámení s fungováním FB stránky VIRUScience. |
2.12 Mé druhé dílo | 15 | Sledování prací z druhého dne a zhodnocení, jak si vedou sdílená videa v online prostoru. |
3.9 Mé třetí dílo | 15 | Sledování prací ze třetího dne a zhodnocení, jak si vedou sdílená videa v online prostoru. |
2.7 Můj oblíbený virál | 30 | Žáci mají za úkol na internetu najít své oblíbené virální video. |
2.8 Virál (přednáška) | 60 | Přednáška specialisty na virální videa. |
2.9 Virál (diskuze) | 15 | Diskuze týkající se přednášky o virálních videích. |
3.4 Virál x Science | 60 | Hodnocení virálních videí dle kritérií, na kterých je video postaveno: unikátnost, sdělení, osobnost, technika, estetika, forma, relevantnost. |
5.3 Mé finální dílo | 30 | Prezentace celého programu VIRUScience veřejnosti, promítání závěrečných děl a předání certifikátů. |
Biologie | Aktivity, ve kterých se žáci zdokonalují v praktických dovednostech z oblasti biologie. | |
1.3 Točím vše, co létá, leze, utíká | 60 | Pozorování, natáčení a sběr biologického materiálu ve volné přírodě. |
1.7 Mé oko čočky má - biologie | 45 | Seznámení se s mikroskopováním na obyčejném i stereomikroskopu. |
3.2 Život v Řece | 60 | Sběr a zkoumání rostlin a živočichů v řece a okolí. |