3.7 Krátký příběh
- Obsah
- Metodika
Metody
Aktivizace, Tvoření, Diskuse
Forma a popis realizace
Vnitřní tvořící aktivita. Každý žák pracuje samostatně. Žák si vybere jedno z předem navržených témat (pseudovědecká témata) a vytvoří krátký příběh s jasným sdělením. Příběh přečte nahlas před všemi ostatními žáky. Realizátoři dělají zvukový i filmový záznam projevu. Po skončení příběhu následuje krátká diskuze, kde se každý z žáků snaží formulovat sdělení právě poslechnutého příběhu.
Obsah
Během sbírání filmového materiálu, během střihu, během dalších cvičení, stále v sobě nastavujete dramaturgické myšlení. Když máte tu hromadu materiálu, co je pro vás ve výsledném tvaru podstatné. Na čem trváte, aby vaše dílo obsahovalo?
Realizátor se ptá žáků, návodnými otázkami.
Humor, dobře, pokud mám třeba zadání, že výsledná forma má být komedie. Ale nehledě na žánr, formu či dokonce médium. Médiem tu myslíme všechny možné výstupní formáty – ať už video, písnička, divadelní scénář, pohádka.
Příběh? Ano, jasně příběh nesmí chybět a co dál?
Myšlenka. Smysl. Ano logika celé struktury díla. Ale zůstaňme u té myšlenky. Jak si pojmenováváme tu myšlenku, která stojí nad celým dílem a mohu ji vyjádřit klidně komedií, klidně hororem, klidně jen předvedeným pokusem? Ano, sdělení.
Realizátor kreslí na flip chart.
To „sdělení“ je nad tím vším, to je ta myšlenka, které se já celou dobu tzv. zodpovídám. Je to pro mě takový detektor správnosti v uvažování o dalších složkách.
Například sdělení je: Rostlina k životu potřebuje světlo.
Pokusím se odpovědět na „naše klíčové otázky“: PROČ?, CO BY SE STALO KDYBY…?
Položím si otázky, dostanu odpovědi a už se mohu zamýšlet nad obsahem příběhu a formátem (žánrem).
Jaký příběh mi to sdělení nejlépe předá. – Příběh o farmářovi, aby měla jeho zvířata co žrát? Nebo příběh kravaťáka z kanclu s jednou kytkou za oknem?
Jaký formát – Horor? Co se stane, když nebude na zemi světlo? Umřeme?
Nebo komedie, že kytka zavřená v krabici si stejně najde skulinu a vyleze ven?
Nebo pohádka? Že bylo království, kterému se schovalo slunce a jak to tam dopadlo?
Každý si vyberete jedno téma a vaším úkolem bude vytvořit krátký příběh. Pojmenujete si sdělení, které chcete příběhem předat. Rozmyslíte si strukturu příběhu a uděláte si osnovu, ať víte, odkud kam jdete, a dáte se do vytváření příběhu.
Témata, z kterých můžete vybírat. Záměrně jsou tzv. pseudovědecká. Realizátor čte jednotlivá témata, která má předem napsaná na flipchartu nebo vytištěná na velkém papíře.
- Gumové zvony jsou dopravní prostředek budoucnosti.
- Kuchyňské nádobí - pilíř demokracie.
- Vliv slunečního záření na partnerské vztahy ledních medvědů.
- Kurzy břišních tanců jako součást nápravného vězeňského systému.
- Vliv přílivu a odlivu na hygienu.
- Účinky magnetického pole na předškolní děti.
- Led diody jako lék na trudomyslnost.
- Tajné hnutí prasat divokých BUFO - Braňte Ufo, aneb vesmírná problematika na lesních mýtinách.
- Problematika sociálního vyloučení laboratorních myší z komunity hlodavců.
- Holení jazyka jako mírový nástroj komunikace.
- Nadčasová mrkev.
- Významné zvraty ve vývoji pěny do koupele.
- Golfová hůl jako nástroj na sběr listí.
Každé téma může mít pouze jeden z vás, tak vás prosím, zkuste se nyní domluvit, kdo si vezme jaké téma. Domluvte se tak, abyste byli schopní na téma pak příběh vytvořit. A všechna témata byla obsazena. Na domluvu máte 2 minuty. Realizátor měří 2 minuty, žáci se domlouvají.
Dvě minuty jsou pryč, prosím, kdo se ještě nepřipsal k tématu, ať se připíše a právě teď začíná 12 minut na přípravu krátkého příběhu, kde má být jasné sdělení a délka příběhu má být na 1 až 2 minuty. Nebojte se použít překvapivé zvraty a hlavně údernou pointu. Realizátor měří 12 minut.
Po 6-ti minutách Jsme v polovině času, začíná běžet 7. minuta.
Po 10-ti minutách Poslední 2 minuty.
Krásná práce, pracovali jste v časovém presu, což je jeden ze způsobů, při kterém dochází k rychlému otevření kreativního ventilu. Člověk pracuje více intuitivně.
Nyní každý z vás svůj příběh přednese před celou skupinou a já (realizátor) se postarám o záznam. Budu točit obraz i zvuk. Po každém uvedení příběhu si společně uděláme krátkou diskusi, kde se pokusíme co nejpřesněji pojmenovat, „co nám chtěl autor říci“, jaké je sdělení jeho příběhu a jak se povedlo autorovi dané sdělení nám posluchačům předat, co k tomu použil za efekty a jaké formy. Pokud chcete, dělejte si klidně poznámky, ať nezapomenete, co jste chtěli říci, než na vás v diskusi přijde řada. A samozřejmě i autoři si udělejte z diskuse poznámky, ať se k nim pak můžete vrátit.
Pojďte tedy první z vás.
Všichni žáci se prostřídají, diskuse je vždy rychlá, realizátor klade otázky, diskuse končí vždy pojmenováním sdělení od samotného autora.
Co pro vás bylo v příběhu nečekané, co vás překvapilo?
Jaké sdělení má pro vás příběh?
A jakým způsobem nám bylo předáno, z čeho nám tzv. vylezlo?
Realizátor se ptá samotného žáka, autora. Jsi spokojený s naším pojmenováním sdělení? Co je jinak? V čem se tvé liší?
Realizátor se obrací k celé skupině. Jak se mohlo na artikulaci (na vyjevení) sdělení více přitlačit? Jak se tomu mohlo pomoci?
Díky moc a pojďte další s příběhem.
Když se vystřídají všichni. Prosím, předejte mi vaše flashdisky a já vám na ně přetáhnu soubory. Kdo bude mít chuť, může se na sebe podívat či případně sami sebe si jen poslechnout a zpětně si reflektovat svůj projev i obsah v souvislosti s tím, co vám k příběhu říkala skupina.
Děkuji za vaše nasazení při aktivitě.
Pomůcky a materiál
Položka | Počet |
---|---|
Židle | 9 - 16 |
Stůl | cca 4 |
Flipchart | 1 |
Kamera + stativ | 1 |
ZOOM | 1 |
Počítač | 1 |