3.1.5 Proč?

Účastníků 8-15
Fyzická náročnost I
Psychická náročnost I
Autor Jana Prokešová
Počet uvádějících 1
Čas na realizaci 60 minut
Čas na přípravu 60 minut
Prostředí Interiér
Rozdělení účastníci každý sám za sebe

Cíle

Žák pozná všechny členy skupiny a skupina pozná žáka. Žák se dozví něco o lektorech. Žák se seznámí s tvůrčími otázkami PROČ? a CO BY SE STALO KDYBY? Žák se seznámí s pravidly celého workshopu. Žák zjistí, jak jsou označeny místnosti, kam se může jít ubytovat a další organizační informace.

Sdělení

Mám zase o trochu více jasnou představu o čem celý workshop bude a s kým tu celý týden budu trávit. Vím, kde najdu místo na spaní, koupelnu a jídelnu.

Metody

Aktivizace.

Metody a formy

Klíčové kompetence

  • Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
    • formulací motivačního dopisu a konfrontací s ostatními.
  • Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny:
    • spoluprací s ostatními.
  • Smysl pro iniciativu a podnikavost je rozvíjen:
    • aktivitou v jednotlivých zadáních.

Forma a popis realizace

Vnitřní aktivita, která kontinuálně navazuje na aktivitu Ahoj, jsem Virus. Žáci sedí v půlkruhu, pouští se projekce, celým blokem provází hlavní realizátor, žáci se aktivně zapojují do tvorby pravidel celého workshopu, dozvídají se více o dalších žácích prostřednictvím jejich motivačních dopisů (materiálů), seznamují se s realizátory. Žáci si osvojují základní dvě otázky, které se stávají tvůrčím mottem pro celý workshop. Žáci odpovídají na otázky proč na workshop přišli, co je zajímá, jaké téma je fascinuje. Žáci jsou seznámeni s celkovým průběhem workshopu a na základě prezentace s piktogramy, které pojmenovávají místnosti v celém areálu, si jdou část areálu prohlídnout a najít si své ubytování.

Uvedení

Příprava

  • Aktivita probíhá v hlavní pracovní místnosti
  • Projekční plátno, židle postavené do půlkruhu pro žáky a realizátory, podstavec pro VIRUS a postavička VIRUS jsou již připraveny z předešlé aktivity Ahoj, jsem Virus
  • Projít a vybrat ukázky z materiálů jednotlivých žáků, aby je mohli poznávat další členové skupiny
  • Připravit obrázkovou prezentaci na skupinovou tvorbu pravidel vzájemného soužití a fungování
  • Připravit prezentaci piktogramů k určování místností
  • Sepsat informace, které se žáci potřebují dozvědět o fungování areálu, stravování atd.
  • Každý z realizátorů si připraví krátké uvedení PROČ? je na workshopu VIRUScience
  • Všechny potřebné místnosti označit cedulkou s příslušným piktogramem, případně cedulkou s piktogramy, co se v místnosti nevítá

Realizace

Žáci sedí v půlkruhu na židlích.

Motivační materiály žáků

Hlavní realizátor mírně navazuje na diskuzi před vstupem do místnosti a vysvětluje, proč se skupina sešla. Proč chtěli na workshop jednotliví žáci, už sami poslali ve svých motivačních materiálech. Realizátor vysvětluje pravidla následující mikro aktivity. Vždy pustí jednu ukázku. A každý napíše na tabulku jméno toho, kdo si myslí, že je autor. Ukazuje i skutečný autor, ale má tam své jméno. Žák krátce okomentuje ukázku. Formulací motivačního dopisu a konfrontací s ostatními je u žáka rozvíjena komunikace v mateřském jazyce. Poté dostává zapůjčený flash disk na užívání na celý týden - na flash disku je jméno účastníka, aby se flash disky nepletly. Takto se projdou materiály všech účastníků.

Představení realizátorů

Před žáky se začnou střídat jednotliví realizátoři a odpovídají na otázku PROČ? jsou na workshopu. Nakonec je představen i maskot VIRUS jako někdo, kdo nás bude celý týden provázet. Bude s námi začínat budíčkem a rozcvičkou a končit projitím si celého dne. Bude s námi sdílet radosti i případné problémy, pokud by již nevyhnutelně musely nastat. Je tu pro každého z účastníků.

Otázky a odpovědi na samostatné papíry

Realizátor vyzve žáky, aby postupně napsali odpověď na šest otázek, které jsou rozmístěny v prostoru. Každý z žáků si každou odpověď píše na samostatný papír a pak se odpovědi vyvěsí na viditelné místo pro všechny, nikdo se nepodepisuje. Otázky slouží k tomu, aby se skupina lépe poznala a realizátoři zjistili, jaká témata v žácích žijí. Aktivitou během jednotlivých zadání je u žáků rozvíjen smysl pro iniciativu a podnikavost.

Motto otázky

Realizátor představuje dvě základní otázky celého workshopu, první: PROČ?, druhá: CO BY SE STALO KDYBY? Kolem těchto otázek se může rozjet menší diskuze a debata, aby se v žácích nastartoval proces a mohli o otázkách volně přemýšlet.

PROČ - prezentace

  • PROČ?: První otázka, na kterou si chci u daného tématu odpovědět. Proč se to děje?
  • CO BY SE STALO KDYBY…: Nestačí mi vědět PROČ? Chci jít dál a vědět víc. Kalkuluji. Snažím se přijít na drama, na zápletku, na konflikt, který v sobě dané téma má, které v sobě skrývá.
  • JSEM A MÁM CO ŘÍCT: Jsem osobnost, která má k tématu co říct. Jsem aktérem, nositelem příběhu, kterým chci své vybrané téma předat dál.
  • BIOLOGIE: Oblast pro hledání mých témat. Tematická studna.
  • ČISTÁ KRÁSA BEZ ČEKÁNÍ: Proč je to zrovna obor biologie? Protože biologie má svoji krásu – v detailu i v celku, už je nám kulisou a ideálním prostředím pro natáčení. Biologie funguje sama o sobě a my potřebujeme jen zjistit, jak a proč to tak je.
  • VIDEO: Prostředek, který ke zpracování svého tematického příběhu využiji.
  • TECHNIKA MĚ NEZASTAVÍ: Naučím se základy pro filmové natáčení (záběr, ostření), základy střihu, jak natočit zvuk a jak správně nasvítit záběr.
  • VIRAL: Aby se mé vědecké téma dostalo do široké veřejnosti, je zapotřebí využít principů, které využívají virální videa a tím zvýšit možnost, že se mé video bude více šířit po sociálních sítích i po celém internetu.
  • KAŽDÝ DEN JEDNO DÍLO: Nejvíce se naučím tím, že si věci vyzkouším. Trénovat se musí každý den. A umět dotáhnout věci do konce je základ úspěchu.

Realizátor dává prostor na otázky, pokud nejsou, pokračuje dál.

Pravidla na VIRUScience

Realizátor volně pokračuje na prezentaci obrázků, které mají sloužit ke společnému vytvoření a definování si pravidel pro celou skupinu, aby byli schopní celý týden spolu prožít, tvořit i diskutovat. Spoluprací s ostatními jsou u žáků rozvíjeny sociální a občanské schopnosti.

  • PROSTOR: Workshop probíhá v budově VIDA! SC, pokud chci nebo potřebuji budovu opustit, řeknu o tom někomu z realizátorů. To se týká i jiných objektů a lokalit, kde se právě budeme nacházet.
  • KDYŽ JEDEN MLUVÍ, OSTATNÍ NASLOUCHAJÍ: Komunikace je jednokanálová. Když jeden mluví, ostatní naslouchají. Jinak se nedomluvíme. Máme dvě uši a jedna ústa.
  • RESPEKT: Chovám se k druhému tak, jak chci, aby se i on choval ve stejné situaci ke mně.
  • ZDRAVOTNÍK: Pokud jsem se zranil nebo mi není dobře, vyhledám zdravotní pomoc u realizátora.
  • STOPKA: Mám právo cokoli a kdykoli odmítnout a nemusím své rozhodnutí obhajovat ani před druhými, ani před sebou. Nemusím ani nic vysvětlovat. A dokonce u toho ani nemusím mít „blbý“ pocit.
  • DOBROVOLNOST: Programy jsou dobrovolné, ze strany realizátorů je to nabídka. Mohu kdykoli odejít, a pokud to nebude rušit, tak se i vrátit. Pokud se ale rozhodnu neúčastnit, řeknu to realizátorům (ať mohou program přizpůsobit změně a ať mě někde nehledají).
  • MOHU MÍT NÁZOR, MOHU SE PTÁT: Mám právo říct, co si myslím, a mám právo na to, aby se mi za to nikdo nevysmíval. Něco takového jako absolutní pravda neexistuje. Obvykle máme každý svoji verzi příběhu. Je dobré mít možnost svou verzi říct ostatním.
  • POCHOPENÍ STAČÍ: Nemusím s každým vždy souhlasit. Snažím se druhé lidi „jen“ pochopit. To stačí.
  • VČAS. DOCHVILNOST: Choď včas. Program obvykle probíhá dopoledne, odpoledne a večer. Řekneme ti, jak dlouho bude který blok trvat.
  • JÍDLO: Jídlo jen o přestávkách mezi programy.
  • PITÍ: Pití ano, kdykoli.
  • BEZ NÁVYKOVÝCH LÁTEK: Akce je bez alkoholu, bez kouření, bez drog.
  • MOBIL: Mobilní zařízení používám během programu pokud možno jen ke kreativním účelům.
  • AKCE BUDE TAKOVÁ, JACÍ BUDEME MY: Když si chci workshop užít, vložím do toho srdce.

Realizátor poděkuje žákům za vytvoření pravidel a ukáže místo, kde budou pravidla vyvěšena.

Obrázky na místnostech

Celý blok realizátor ukončí prezentací piktogramů, které jsou rozmístěny na dveřích v areálu a slouží k orientaci, aby se žáci neztratili. Žáci se snaží určit, co který piktogram znamená a následně se vydávají piktogramy i místnosti hledat. Když najdou svou ložnici, tak se ubytují.

Místnosti:

  • Pokoj muži: Nekouřit. Nejíst. Pít ano. Nehlučet.
  • Pokoj ženy: Nekouřit. Nejíst. Pít ano. Nehlučet.
  • Laboratoř: Nekouřit. Nejíst. Pít ano. Může se točit.
  • Studio pro střih a natáčení: Nekouřit. Nejíst. Pít ano.
  • Koupelna ženy: Nekouřit. Muži nevstupovat.
  • Koupelna muži: Nekouřit. Ženy nevstupovat.
  • SOS místnost: Kam pro pomoc.

Realizátor vyzve žáky, ať si vezmou věci a jdou hledat svou ubytovací místnost. Na prohlídce areálem je doprovází jeden z realizátorů, který je pak odvede do jídelny.

Uzavření

Žáci si berou své věci a jdou si najít své místo na ubytování. Poté si projdou část areálu a pokusí se najít všechny promítnuté piktogramy, aby se zorientovali, kde co je.

Poznámky

Metodický důvod aktivity

  • aktivita je zařazena, aby žáci o sobě zjistili více informací, představili se jim realizátoři a dozvěděli se základní informace o fungování a průběhu celého workshopu
  • realizátoři žáky ujišťují, že je v pořádku, když si budou vzájemně tykat

Variantní podoby aktivity

  • při určování žáků (komu patří ten či onen motivační materiál) se neukazuje, ale píšou se jména na omyvatelné kartičky
  • pravidla se během brainstormingu mohou sepisovat na velký papír, který pak zůstane viset na viditelném místě
  • na „připomenutí“ pravidel se jednotlivé obrázky z prezentace mohou vytisknout na velký papír a ten vystavit na viditelné místo

Uvedení jednotlivých částí programu

  • dostatečné představení a vysvětlení otázek PROČ? a CO BY SE STALO KDYBY? - aby se staly tvůrčím nástrojem a ne bičem
  • zbývající realizátoři pomáhají hlavnímu realizátorovi aktivním vnímáním celé skupiny
  • žáci by měli cítit prostor, že se mohou volně projevovat, nemusí čekat na „vyvolání“

Pomůcky a materiál

Položka
Prezentace motivační materiály
Prezentace obrázky na pravidla
Prezentace piktogramů
Projektor
Židle
Flash disky + cedulky se jmény
Cedulky piktogramů na používané místnosti

Přílohy

Otázky a odpovědi na samostatné papíry

co_me_nejvic_zajima_logo.pdf

co_ocekavam_logo.pdf

ceho_se_bojim_logo.pdf

jake_tema_me_fascinuje_logo.pdf

podle_ceho_si_me_lide_zapamatuji_logo.pdf

proc_me_zajimaji_viralni_videa_logo.pdf

Motto otázky

proc_motto_otazky.pptx

Pravidla na VIRUScience

pravidla_virus.pptx

Obrázky na místnostech

mistnosti_po_uprave.pptx

Obsahové přílohy

#SouborPopis
014.05.01 ceho_se_bojim.pdfČeho se bojím?
014.05.03 Co očekávám?.pdfCo očekávám?
014.05.02 co_me_nejvic_zajima.pdfCo mě nejvíc zajímá?
014.05.04 jake_tema_me_fascinuje.pdfJaké téma mě fascinuje?
014.05.09 motto_obrazky.pptxMotto obrázky
014.05.07 obrazky_na_mistnostech.pptxObrázky na místnostech.
014.05.05 podle_ceho_si_me_lide_zapamatuji.pdfPodle čeho si mě lidé zapamatují?
014.05.08 pravidla_virus.pptxPravidla pro VIRUScience
014.05.06 proc_me_zajimaji_viralni_videa.pdfProč mě zajímají virální videa?
Metodické přílohy
#SouborPopis

Zdroje

# PřílohyZdrojPopisAutorPůvodLicenceDatum
014.05.01 0101_resource.png Čeho se bojím? Clipart Library http://clipart-library.com CC BY 2020-11-30
014.05.03 0101_resource.png Co očekávám? Berenika Lukášková Vlastní tvorba CC BY-SA 2020-12-01
014.05.02 0101_resource.png Co mě nejvíc zajímá? Clipart Library http://clipart-library.com CC BY 2020-12-01
014.05.04 0101_resource.png Jaké téma mě fascinuje? Berenika Lukášková Vlastní tvorba CC BY-SA 2020-12-01
014.05.09 0101_resource.jpg Motto otázky Jana Prokešová Vlastní tvorba CC BY-SA 2020-12-01
014.05.07 0101_resource.png obr.1 - slide 3 Berenika Lukášková Vlastní tvorba CC BY-SA 2020-12-01
014.05.07 0202_resource.png obr.2 - slide 3 Berenika Lukášková Vlastní tvorba CC BY-SA 2020-12-01
014.05.07 0303_resource.png obr.3 - slide 3 Berenika Lukášková Vlastní tvorba CC BY-SA 2020-12-01
014.05.07 0404_resource.png obr.4 - slide 3 Berenika Lukášková Vlastní tvorba CC BY-SA 2020-12-01
014.05.07 0505_resource.png obr.5 - slide 4 Berenika Lukášková Vlastní tvorba CC BY-SA 2020-12-01
014.05.07 0606_resource.png obr.6 - slide 5 Berenika Lukášková Vlastní tvorba CC BY-SA 2020-12-01
014.05.07 0707_resource.png obr.7 - slide 5 Berenika Lukášková Vlastní tvorba CC BY-SA 2020-12-01
014.05.07 0808_resource.png obr.8 - slide 5 Berenika Lukášková Vlastní tvorba CC BY-SA 2020-12-01
014.05.07 0909_resource.png obr.9 - slide 7 Berenika Lukášková Vlastní tvorba CC BY-SA 2020-12-01
014.05.07 1010_resource.png obr.10 - slide 7 Berenika Lukášková Vlastní tvorba CC BY-SA 2020-12-01
014.05.07 1111_resource.png obr.11 - slide 8 Berenika Lukášková Vlastní tvorba CC BY-SA 2020-12-01
014.05.07 1212_resource.png obr.12 - slide 8 Berenika Lukášková Vlastní tvorba CC BY-SA 2020-12-01
014.05.07 1313_resource.png obr.13 - slide 9 Berenika Lukášková Vlastní tvorba CC BY-SA 2020-12-01
014.05.05 0101_resource.png Podle čeho si mě lidé zapamatují? Berenika Lukášková Vlastní tvorba CC BY-SA 2020-12-01
014.05.08 0101_resource.jpeg Pravidla VIRUS 4. slide Andrea Piacquadio https://www.pexels.com CC BY 2020-12-01
014.05.08 0202_resource.jpeg Pravidla VIRUS 5. slide fauxels https://www.pexels.com CC BY 2020-12-01
014.05.08 0303_resource.jpeg Pravidla VIRUS 6. slide Karolina Grabowska https://www.pexels.com CC BY 2020-12-01
014.05.08 0404_resource.jpeg Pravidla VIRUS 7. slide Berenika Lukášková Vlastní tvorba CC BY 2020-12-01
014.05.08 0505_resource.png Pravidla VIRUS 8. slide Kolektiv autorů https://www.seekpng.com CC BY 2020-12-01
014.05.08 0606_resource.jpeg Pravidla VIRUS 9. slide Pixabay https://www.pexels.com Pixabay 2020-12-01
014.05.08 0707_resource.jpg Pravidla VIRUS 10. slide Polina Tankilevitch https://www.pexels.com CC BY 2020-12-01
014.05.08 0808_resource.jpeg Pravidla VIRUS 11. slide Pxhere.com https://pxhere.com CC 0 2020-12-01
014.05.08 0909_resource.jpeg Pravidla VIRUS 12. slide Jonathan Borba https://www.pexels.com CC BY 2020-12-01
014.05.08 1010_resource.jpeg Pravidla VIRUS 13. slide Burst https://www.pexels.com CC BY 2020-12-01
014.05.08 1111_resource.jpeg Pravidla VIRUS 14. slide Christopher Farrugia https://www.pexels.com CC BY 2020-12-01
014.05.08 1212_resource.jpg Pravidla VIRUS 15. slide NEOSiAM 2020 https://www.pexels.com CC BY 2020-12-01
014.05.08 1313_resource.jpg Pravidla VIRUS 16. slide Marcin Dampc https://www.pexels.com CC BY 2020-12-01
014.05.08 1414_resource.png Pravidla VIRUS 1. slide Jana Prokešová Vlastní tvorba CC BY-SA 2020-12-01
014.05.08 1515_resource.jpg Pravidla VIRUS 3. slide Jana Prokešová Vlastní tvorba CC BY-SA 2020-12-01
014.05.06 0101_resource.png Proč mě zajímají virální videa? Clipart Library http://clipart-library.com CC BY-SA 2020-12-01

Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0