3.1.5 Proč?
Účastníků | 8-15 |
---|---|
Fyzická náročnost | I |
Psychická náročnost | I |
Autor | Jana Prokešová |
Počet uvádějících | 1 |
Čas na realizaci | 60 minut |
Čas na přípravu | 60 minut |
Prostředí | Interiér |
Rozdělení | účastníci každý sám za sebe |
Cíle
Žák pozná všechny členy skupiny a skupina pozná žáka. Žák se dozví něco o lektorech. Žák se seznámí s tvůrčími otázkami PROČ? a CO BY SE STALO KDYBY? Žák se seznámí s pravidly celého workshopu. Žák zjistí, jak jsou označeny místnosti, kam se může jít ubytovat a další organizační informace.
Sdělení
Mám zase o trochu více jasnou představu o čem celý workshop bude a s kým tu celý týden budu trávit. Vím, kde najdu místo na spaní, koupelnu a jídelnu.
Metody
Aktivizace.
Klíčové kompetence
- Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- formulací motivačního dopisu a konfrontací s ostatními.
- Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny:
- spoluprací s ostatními.
- Smysl pro iniciativu a podnikavost je rozvíjen:
- aktivitou v jednotlivých zadáních.
Forma a popis realizace
Vnitřní aktivita, která kontinuálně navazuje na aktivitu Ahoj, jsem Virus. Žáci sedí v půlkruhu, pouští se projekce, celým blokem provází hlavní realizátor, žáci se aktivně zapojují do tvorby pravidel celého workshopu, dozvídají se více o dalších žácích prostřednictvím jejich motivačních dopisů (materiálů), seznamují se s realizátory. Žáci si osvojují základní dvě otázky, které se stávají tvůrčím mottem pro celý workshop. Žáci odpovídají na otázky proč na workshop přišli, co je zajímá, jaké téma je fascinuje. Žáci jsou seznámeni s celkovým průběhem workshopu a na základě prezentace s piktogramy, které pojmenovávají místnosti v celém areálu, si jdou část areálu prohlídnout a najít si své ubytování.
Uvedení
Příprava
- Aktivita probíhá v hlavní pracovní místnosti
- Projekční plátno, židle postavené do půlkruhu pro žáky a realizátory, podstavec pro VIRUS a postavička VIRUS jsou již připraveny z předešlé aktivity Ahoj, jsem Virus
- Projít a vybrat ukázky z materiálů jednotlivých žáků, aby je mohli poznávat další členové skupiny
- Připravit obrázkovou prezentaci na skupinovou tvorbu pravidel vzájemného soužití a fungování
- Připravit prezentaci piktogramů k určování místností
- Sepsat informace, které se žáci potřebují dozvědět o fungování areálu, stravování atd.
- Každý z realizátorů si připraví krátké uvedení PROČ? je na workshopu VIRUScience
- Všechny potřebné místnosti označit cedulkou s příslušným piktogramem, případně cedulkou s piktogramy, co se v místnosti nevítá
Realizace
Žáci sedí v půlkruhu na židlích.
Motivační materiály žáků
Hlavní realizátor mírně navazuje na diskuzi před vstupem do místnosti a vysvětluje, proč se skupina sešla. Proč chtěli na workshop jednotliví žáci, už sami poslali ve svých motivačních materiálech. Realizátor vysvětluje pravidla následující mikro aktivity. Vždy pustí jednu ukázku. A každý napíše na tabulku jméno toho, kdo si myslí, že je autor. Ukazuje i skutečný autor, ale má tam své jméno. Žák krátce okomentuje ukázku. Formulací motivačního dopisu a konfrontací s ostatními je u žáka rozvíjena komunikace v mateřském jazyce. Poté dostává zapůjčený flash disk na užívání na celý týden - na flash disku je jméno účastníka, aby se flash disky nepletly. Takto se projdou materiály všech účastníků.
Představení realizátorů
Před žáky se začnou střídat jednotliví realizátoři a odpovídají na otázku PROČ? jsou na workshopu. Nakonec je představen i maskot VIRUS jako někdo, kdo nás bude celý týden provázet. Bude s námi začínat budíčkem a rozcvičkou a končit projitím si celého dne. Bude s námi sdílet radosti i případné problémy, pokud by již nevyhnutelně musely nastat. Je tu pro každého z účastníků.
Otázky a odpovědi na samostatné papíry
Realizátor vyzve žáky, aby postupně napsali odpověď na šest otázek, které jsou rozmístěny v prostoru. Každý z žáků si každou odpověď píše na samostatný papír a pak se odpovědi vyvěsí na viditelné místo pro všechny, nikdo se nepodepisuje. Otázky slouží k tomu, aby se skupina lépe poznala a realizátoři zjistili, jaká témata v žácích žijí. Aktivitou během jednotlivých zadání je u žáků rozvíjen smysl pro iniciativu a podnikavost.
Motto otázky
Realizátor představuje dvě základní otázky celého workshopu, první: PROČ?, druhá: CO BY SE STALO KDYBY? Kolem těchto otázek se může rozjet menší diskuze a debata, aby se v žácích nastartoval proces a mohli o otázkách volně přemýšlet.
PROČ - prezentace
- PROČ?: První otázka, na kterou si chci u daného tématu odpovědět. Proč se to děje?
- CO BY SE STALO KDYBY…: Nestačí mi vědět PROČ? Chci jít dál a vědět víc. Kalkuluji. Snažím se přijít na drama, na zápletku, na konflikt, který v sobě dané téma má, které v sobě skrývá.
- JSEM A MÁM CO ŘÍCT: Jsem osobnost, která má k tématu co říct. Jsem aktérem, nositelem příběhu, kterým chci své vybrané téma předat dál.
- BIOLOGIE: Oblast pro hledání mých témat. Tematická studna.
- ČISTÁ KRÁSA BEZ ČEKÁNÍ: Proč je to zrovna obor biologie? Protože biologie má svoji krásu – v detailu i v celku, už je nám kulisou a ideálním prostředím pro natáčení. Biologie funguje sama o sobě a my potřebujeme jen zjistit, jak a proč to tak je.
- VIDEO: Prostředek, který ke zpracování svého tematického příběhu využiji.
- TECHNIKA MĚ NEZASTAVÍ: Naučím se základy pro filmové natáčení (záběr, ostření), základy střihu, jak natočit zvuk a jak správně nasvítit záběr.
- VIRAL: Aby se mé vědecké téma dostalo do široké veřejnosti, je zapotřebí využít principů, které využívají virální videa a tím zvýšit možnost, že se mé video bude více šířit po sociálních sítích i po celém internetu.
- KAŽDÝ DEN JEDNO DÍLO: Nejvíce se naučím tím, že si věci vyzkouším. Trénovat se musí každý den. A umět dotáhnout věci do konce je základ úspěchu.
Realizátor dává prostor na otázky, pokud nejsou, pokračuje dál.
Pravidla na VIRUScience
Realizátor volně pokračuje na prezentaci obrázků, které mají sloužit ke společnému vytvoření a definování si pravidel pro celou skupinu, aby byli schopní celý týden spolu prožít, tvořit i diskutovat. Spoluprací s ostatními jsou u žáků rozvíjeny sociální a občanské schopnosti.
- PROSTOR: Workshop probíhá v budově VIDA! SC, pokud chci nebo potřebuji budovu opustit, řeknu o tom někomu z realizátorů. To se týká i jiných objektů a lokalit, kde se právě budeme nacházet.
- KDYŽ JEDEN MLUVÍ, OSTATNÍ NASLOUCHAJÍ: Komunikace je jednokanálová. Když jeden mluví, ostatní naslouchají. Jinak se nedomluvíme. Máme dvě uši a jedna ústa.
- RESPEKT: Chovám se k druhému tak, jak chci, aby se i on choval ve stejné situaci ke mně.
- ZDRAVOTNÍK: Pokud jsem se zranil nebo mi není dobře, vyhledám zdravotní pomoc u realizátora.
- STOPKA: Mám právo cokoli a kdykoli odmítnout a nemusím své rozhodnutí obhajovat ani před druhými, ani před sebou. Nemusím ani nic vysvětlovat. A dokonce u toho ani nemusím mít „blbý“ pocit.
- DOBROVOLNOST: Programy jsou dobrovolné, ze strany realizátorů je to nabídka. Mohu kdykoli odejít, a pokud to nebude rušit, tak se i vrátit. Pokud se ale rozhodnu neúčastnit, řeknu to realizátorům (ať mohou program přizpůsobit změně a ať mě někde nehledají).
- MOHU MÍT NÁZOR, MOHU SE PTÁT: Mám právo říct, co si myslím, a mám právo na to, aby se mi za to nikdo nevysmíval. Něco takového jako absolutní pravda neexistuje. Obvykle máme každý svoji verzi příběhu. Je dobré mít možnost svou verzi říct ostatním.
- POCHOPENÍ STAČÍ: Nemusím s každým vždy souhlasit. Snažím se druhé lidi „jen“ pochopit. To stačí.
- VČAS. DOCHVILNOST: Choď včas. Program obvykle probíhá dopoledne, odpoledne a večer. Řekneme ti, jak dlouho bude který blok trvat.
- JÍDLO: Jídlo jen o přestávkách mezi programy.
- PITÍ: Pití ano, kdykoli.
- BEZ NÁVYKOVÝCH LÁTEK: Akce je bez alkoholu, bez kouření, bez drog.
- MOBIL: Mobilní zařízení používám během programu pokud možno jen ke kreativním účelům.
- AKCE BUDE TAKOVÁ, JACÍ BUDEME MY: Když si chci workshop užít, vložím do toho srdce.
Realizátor poděkuje žákům za vytvoření pravidel a ukáže místo, kde budou pravidla vyvěšena.
Obrázky na místnostech
Celý blok realizátor ukončí prezentací piktogramů, které jsou rozmístěny na dveřích v areálu a slouží k orientaci, aby se žáci neztratili. Žáci se snaží určit, co který piktogram znamená a následně se vydávají piktogramy i místnosti hledat. Když najdou svou ložnici, tak se ubytují.
Místnosti:
- Pokoj muži: Nekouřit. Nejíst. Pít ano. Nehlučet.
- Pokoj ženy: Nekouřit. Nejíst. Pít ano. Nehlučet.
- Laboratoř: Nekouřit. Nejíst. Pít ano. Může se točit.
- Studio pro střih a natáčení: Nekouřit. Nejíst. Pít ano.
- Koupelna ženy: Nekouřit. Muži nevstupovat.
- Koupelna muži: Nekouřit. Ženy nevstupovat.
- SOS místnost: Kam pro pomoc.
Realizátor vyzve žáky, ať si vezmou věci a jdou hledat svou ubytovací místnost. Na prohlídce areálem je doprovází jeden z realizátorů, který je pak odvede do jídelny.
Uzavření
Žáci si berou své věci a jdou si najít své místo na ubytování. Poté si projdou část areálu a pokusí se najít všechny promítnuté piktogramy, aby se zorientovali, kde co je.
Poznámky
Metodický důvod aktivity
- aktivita je zařazena, aby žáci o sobě zjistili více informací, představili se jim realizátoři a dozvěděli se základní informace o fungování a průběhu celého workshopu
- realizátoři žáky ujišťují, že je v pořádku, když si budou vzájemně tykat
Variantní podoby aktivity
- při určování žáků (komu patří ten či onen motivační materiál) se neukazuje, ale píšou se jména na omyvatelné kartičky
- pravidla se během brainstormingu mohou sepisovat na velký papír, který pak zůstane viset na viditelném místě
- na „připomenutí“ pravidel se jednotlivé obrázky z prezentace mohou vytisknout na velký papír a ten vystavit na viditelné místo
Uvedení jednotlivých částí programu
- dostatečné představení a vysvětlení otázek PROČ? a CO BY SE STALO KDYBY? - aby se staly tvůrčím nástrojem a ne bičem
- zbývající realizátoři pomáhají hlavnímu realizátorovi aktivním vnímáním celé skupiny
- žáci by měli cítit prostor, že se mohou volně projevovat, nemusí čekat na „vyvolání“
Pomůcky a materiál
Položka |
---|
Prezentace motivační materiály |
Prezentace obrázky na pravidla |
Prezentace piktogramů |
Projektor |
Židle |
Flash disky + cedulky se jmény |
Cedulky piktogramů na používané místnosti |
Přílohy
Otázky a odpovědi na samostatné papíry
jake_tema_me_fascinuje_logo.pdf
podle_ceho_si_me_lide_zapamatuji_logo.pdf
proc_me_zajimaji_viralni_videa_logo.pdf
Motto otázky
Pravidla na VIRUScience
Obrázky na místnostech
Obsahové přílohy
# | Soubor | Popis |
---|---|---|
014.05.01 | ceho_se_bojim.pdf | Čeho se bojím? |
014.05.03 | Co očekávám?.pdf | Co očekávám? |
014.05.02 | co_me_nejvic_zajima.pdf | Co mě nejvíc zajímá? |
014.05.04 | jake_tema_me_fascinuje.pdf | Jaké téma mě fascinuje? |
014.05.09 | motto_obrazky.pptx | Motto obrázky |
014.05.07 | obrazky_na_mistnostech.pptx | Obrázky na místnostech. |
014.05.05 | podle_ceho_si_me_lide_zapamatuji.pdf | Podle čeho si mě lidé zapamatují? |
014.05.08 | pravidla_virus.pptx | Pravidla pro VIRUScience |
014.05.06 | proc_me_zajimaji_viralni_videa.pdf | Proč mě zajímají virální videa? |
# | Soubor | Popis |
---|
Zdroje
# Přílohy | Zdroj | Popis | Autor | Původ | Licence | Datum | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
014.05.01 | 01 | ![]() |
Čeho se bojím? | Clipart Library | http://clipart-library.com | CC BY | 2020-11-30 |
014.05.03 | 01 | ![]() |
Co očekávám? | Berenika Lukášková | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-12-01 |
014.05.02 | 01 | ![]() |
Co mě nejvíc zajímá? | Clipart Library | http://clipart-library.com | CC BY | 2020-12-01 |
014.05.04 | 01 | ![]() |
Jaké téma mě fascinuje? | Berenika Lukášková | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-12-01 |
014.05.09 | 01 | ![]() |
Motto otázky | Jana Prokešová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-12-01 |
014.05.07 | 01 | ![]() |
obr.1 - slide 3 | Berenika Lukášková | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-12-01 |
014.05.07 | 02 | ![]() |
obr.2 - slide 3 | Berenika Lukášková | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-12-01 |
014.05.07 | 03 | ![]() |
obr.3 - slide 3 | Berenika Lukášková | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-12-01 |
014.05.07 | 04 | ![]() |
obr.4 - slide 3 | Berenika Lukášková | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-12-01 |
014.05.07 | 05 | ![]() |
obr.5 - slide 4 | Berenika Lukášková | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-12-01 |
014.05.07 | 06 | ![]() |
obr.6 - slide 5 | Berenika Lukášková | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-12-01 |
014.05.07 | 07 | ![]() |
obr.7 - slide 5 | Berenika Lukášková | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-12-01 |
014.05.07 | 08 | ![]() |
obr.8 - slide 5 | Berenika Lukášková | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-12-01 |
014.05.07 | 09 | ![]() |
obr.9 - slide 7 | Berenika Lukášková | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-12-01 |
014.05.07 | 10 | ![]() |
obr.10 - slide 7 | Berenika Lukášková | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-12-01 |
014.05.07 | 11 | ![]() |
obr.11 - slide 8 | Berenika Lukášková | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-12-01 |
014.05.07 | 12 | ![]() |
obr.12 - slide 8 | Berenika Lukášková | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-12-01 |
014.05.07 | 13 | ![]() |
obr.13 - slide 9 | Berenika Lukášková | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-12-01 |
014.05.05 | 01 | ![]() |
Podle čeho si mě lidé zapamatují? | Berenika Lukášková | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-12-01 |
014.05.08 | 01 | ![]() |
Pravidla VIRUS 4. slide | Andrea Piacquadio | https://www.pexels.com | CC BY | 2020-12-01 |
014.05.08 | 02 | ![]() |
Pravidla VIRUS 5. slide | fauxels | https://www.pexels.com | CC BY | 2020-12-01 |
014.05.08 | 03 | ![]() |
Pravidla VIRUS 6. slide | Karolina Grabowska | https://www.pexels.com | CC BY | 2020-12-01 |
014.05.08 | 04 | ![]() |
Pravidla VIRUS 7. slide | Berenika Lukášková | Vlastní tvorba | CC BY | 2020-12-01 |
014.05.08 | 05 | ![]() |
Pravidla VIRUS 8. slide | Kolektiv autorů | https://www.seekpng.com | CC BY | 2020-12-01 |
014.05.08 | 06 | ![]() |
Pravidla VIRUS 9. slide | Pixabay | https://www.pexels.com | Pixabay | 2020-12-01 |
014.05.08 | 07 | ![]() |
Pravidla VIRUS 10. slide | Polina Tankilevitch | https://www.pexels.com | CC BY | 2020-12-01 |
014.05.08 | 08 | ![]() |
Pravidla VIRUS 11. slide | Pxhere.com | https://pxhere.com | CC 0 | 2020-12-01 |
014.05.08 | 09 | ![]() |
Pravidla VIRUS 12. slide | Jonathan Borba | https://www.pexels.com | CC BY | 2020-12-01 |
014.05.08 | 10 | ![]() |
Pravidla VIRUS 13. slide | Burst | https://www.pexels.com | CC BY | 2020-12-01 |
014.05.08 | 11 | ![]() |
Pravidla VIRUS 14. slide | Christopher Farrugia | https://www.pexels.com | CC BY | 2020-12-01 |
014.05.08 | 12 | ![]() |
Pravidla VIRUS 15. slide | NEOSiAM 2020 | https://www.pexels.com | CC BY | 2020-12-01 |
014.05.08 | 13 | ![]() |
Pravidla VIRUS 16. slide | Marcin Dampc | https://www.pexels.com | CC BY | 2020-12-01 |
014.05.08 | 14 | ![]() |
Pravidla VIRUS 1. slide | Jana Prokešová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-12-01 |
014.05.08 | 15 | ![]() |
Pravidla VIRUS 3. slide | Jana Prokešová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-12-01 |
014.05.06 | 01 | ![]() |
Proč mě zajímají virální videa? | Clipart Library | http://clipart-library.com | CC BY-SA | 2020-12-01 |