3.1.1 Vítá tě Virus
Účastníků | 8-15 |
---|---|
Fyzická náročnost | I |
Psychická náročnost | II |
Autor | Janet Prokešová |
Počet uvádějících | 1 |
Čas na realizaci | 15 minut |
Čas na přípravu | 10 minut |
Prostředí | Ráno, vstupní prostor |
Rozdělení | účastníci každý sám za sebe |
Cíle
Uvítat žáky, přijít s každým z žáků do kontaktu, předat si potřebnou dokumentaci. Zjistit současný zdravotní stav. Uvítat se s rodiči, vyslechnout je, zodpovědět případné dotazy. Natočit časosběr příchodu všech žáků. Nalepit si na tričko svou jmenovku. Představit jen krátce realizátory a dát všem jejich telefonní čísla. Ukázat prostor, kam si mohou žáci dát osobní věci. Předat žákům pomůcky k následující aktivitě.
Sdělení
Teď už jsi tady, nic neřeš, VIRUS začíná.
Metody
Aktivizace.
Klíčové kompetence
- Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- komunikací s realizátorem a s ostatními žáky.
- Smysl pro iniciativu a podnikavost je rozvíjen:
- tím, že žáci dorazili na sraz a zapojují se do kolektivu.
Forma a popis realizace
Všichni realizátoři mají trička s logem VIRUScience a čekají na přicházející žáky. Filmový specialista natáčí, hlavní realizátor vybírá dokumentaci, další realizátor (např. specialista zvuku) rozdává vstupní dárky, a realizátor (např. pedagog biologie) rozdává jmenovky. Z původně nepřehledné skupiny se brzy oddělují a odcházejí rodiče žáků. Zůstávají jen žáci a realizátoři.
Uvedení
Příprava
Hlavní realizátor (případně realizátor zdravotník) si pročte zdravotní stav jednotlivých žáků - informace získané z přihlašovacího formuláře. Pokud mu něco není jasné, připraví si otázky přímo na žáka či jeho rodiče. Připravit si desky a euro-fólie, tam realizátor vkládá dokumentaci od žáků. Připravit pro realizátory a žáky jmenovky a dárkové „balíčky“ - dávat jen to, co žáci budou na workshopu potřebovat. Realizátor - filmový specialista si připraví kameru (nabitá baterie, volná karta), případně si připraví stativ. Od pokladní VIDA! SC dostaneme pro každého žáka vstupenku s kódem, aby se mohl dostat do potřebných lokalit SC. Realizátoři si oblečou VIRUScience trička a nalepí jmenovky.
Realizace
Z mailové komunikace žáci vědí, že sraz je v 9 hodin u pokladen VIDA! SC. Tam se žáci potkávají s realizátory, kteří se s nimi vítají, seznamují a ujímají se jich.
Žáci hlavnímu realizátorovi odevzdávají dokumentaci - 2 podepsané formuláře (o ochraně osobních údajů, o bezinfekčnosti), kopii kartičky zdravotní pojišťovny. Formuláře na ochranu osobních údajů a na bezinfekčnost jim byly poslány již v předešlé mailové komunikaci. Pokud účastníkovi ještě nebylo 18 let, je zapotřebí, aby dokumenty podepsal zákonný zástupce. Pokud je již dospělý, dokumenty si podepisuje sám. Kopii kartičky pojištěnce si od účastníků vybírá garant proto, aby v případě nějakého úrazu či jiné události měl tento průkaz u sebe a neztrácel čas s hledáním přímo u účastníka.
Všichni realizátoři na sobě mají šedivá trička s logem workshopu - VIRUScience, a nalepenou jmenovku. Jeden z realizátorů (filmový specialista) vše natáčí na kameru. Každý z žáků si na hrudník lepí svou jmenovku. Osobní věci a vše, co si žáci dovezli, si dávají do místnosti vedle šatny - šatna je hlídaná paní šatnářkou. Hlavní realizátor projektu se seznamuje i s rodiči (pokud přišli jako doprovod žáka), rodiče po chvilce odcházejí. Hlavní realizátor zjišťuje současný zdravotní stav účastníků - co se změnilo od mailové přihlášky (užívání léků, únava z předešlé dovolené atd.). Od dalšího realizátora (např. specialista na zvuk) účastníci dostávají vstupní dárky - notýsek na poznámky, propisku, malý vak na záda.
Po odchodu všech rodičů a příchodu všech žáků se všichni nahrnou před kameru jako na skupinovou fotografii a např. vyskočí do výšky jako na zahájení workshopu VIRUS. Natočený materiál se zpracuje zrychleně formou časosběru. Slouží k „odstartování“ workshopu na FB stránce VIRUScience - aby se těm, co sledují stránku na FB, dalo vědět, že žáci jsou již na místě a začínají tvořit. Zároveň toto médium slouží k nastartování motivace a atmosféry u žáků - začíná týden „před kamerou, za kamerou se lehce může stát, jak to jen můžeme brát“. Již v této úvodní aktivitě je u žáků rozvíjena komunikace v mateřském jazyce a smysl pro iniciativu a podnikavost.
Každý z žáků dostává od realizátora - pedagoga biologie, vybavení na další aktivitu, zatím bez vysvětlení (pomůcky na sběr přírodního materiálu - kelímek, sklenička s víčkem, ..). Každý z žáků si bere pevné boty, pokrývku hlavy, pití, malý vak, propisku i notýsek a svůj mobilní telefon, kam si napíše telefonní číslo na realizátory z VIDA! SC. Skupinu přebírá realizátor - pedagog biologie a spolu s realizátory - specialisté na film a zvuk, odcházejí s žáky na venkovní aktivitu.
Uzavření
Aktivita končí seskupením celé skupiny žáků i realizátorů před objektivem kamery. Skupina se dohodne, co společně udělá za pohyb či výkřik, aby tím workshop zahájili (může být společný výskok a výkřik VIRUS! či společné mávání do kamery…). Po tomto pohybu filmový specialista vypíná natáčení. Žáci si berou pomůcky na další aktivitu a vyrážejí do přírody.
Poznámky
Metodický důvod aktivity
- aktivita je zařazena, aby se všichni žáci a realizátoři potkali při zahájení workshopu na jednom místě
- vzniká první filmový materiál, který slouží na aktivaci skupiny (žáci jsou zde aktéry videa, ne jeho tvůrci)
Variantní podoby aktivity
- na první setkání se hledá praktické místo, které všichni najdou a nevadí, že přijdou i rodiče (tedy prostornější)
- dobré je, když je v blízkosti zamykatelná místnost, kam si mohou žáci složit své osobní věci i možnou techniku, kterou si přivezli
- nedoporučuje se volit hlavní prostor pro práci, aby to nenarušilo aktivitu „Ahoj, jsem VIRUS“
Uvedení jednotlivých částí programu
- hlavní realizátor odpovídá na otázky žáků případně rodičů
- hlavní realizátor se doptává na nejasnosti ohledně informací, které o žácích má
- nezapomenout získat všechny dokumenty
- zbývající realizátoři pomáhají během aktivity
Pomůcky a materiál
Položka |
---|
Profi kamera |
SD karta |
Stativ |
Složka účastníků |
Dárkové balíčky |
Jmenovky |
Trička pro lektory |
Přílohy
Obsahové přílohy
# | Soubor | Popis |
---|---|---|
014.01.02 | jmenovky.docx | jmenovky pro účastníky |
014.01.03 | logo programu VIRUScience.jpg | logo programu VIRUScience |
# | Soubor | Popis |
---|---|---|
014.01.01 | itinerar.xlsx | itinerář aktivit programu |
Zdroje
# Přílohy | Zdroj | Popis | Autor | Původ | Licence | Datum | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
014.01.01 | 01 | ![]() |
Čeho se bojím? | Clipart Library | http://clipart-library.com | CC BY | 2020-11-30 |
014.01.01 | 02 | ![]() |
Čeho se bojím? | Clipart Library | http://clipart-library.com | CC BY | 2020-11-30 |
014.01.01 | 03 | ![]() |
Strašilka 1 | Patrik Král | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-12-01 |
014.01.02 | 02 | jmenovky | Jana Prokešová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-26 | |
014.01.03 | 01 | ![]() |
logo VIRUScience | Janet Prokešová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-27 |
014.01.03 | 02 | Co očekávám? | Berenika Lukášková | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-12-01 |