3.2.3 Střídám žánry
Účastníků | 8-15 |
---|---|
Fyzická náročnost | II |
Psychická náročnost | IV |
Autoři | Jana Prokešová, Aleš Pilgr |
Počet uvádějících | 3 |
Čas na realizaci | 45 minut |
Čas na přípravu | 60 minut |
Prostředí | Interiér |
Rozdělení | účastníci každý sám za sebe |
Cíle
Žáci si vyzkouší práci s informacemi. Zjistí, jak zvolený žánr ovlivňuje obsah a množství předaných informací. Žák zakusí pocit, kdy stojí před kamerou, v záři všech reflektorů, zvuk je nad ním snímán tágem a pozornost všech přítomných je upřena pouze na něho jako na jediného protagonistu. A v této situaci začíná mluvit.
Sdělení
Přirozený projev na kameru je o tréninku. Pomáhá správný dech a příprava - vědět, co chci říci.
Metody
Aktivizace, Tvoření, Dramatická výchova.
Klíčové kompetence
- Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- prací s textem o strašilce.
- Matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií jsou rozvíjeny:
- tříděním informací v textu a vybráním toho důležitého pro můj žánr.
- Kulturní povědomí a vyjádření je rozvíjeno:
- vytvářením různých žánrů interpretace textu.
Forma a popis realizace
Vnitřní tvůrčí aktivita, kterou uvádějí celkem tři realizátoři - filmový a zvukový specialista a jeden další realizátor, který celou aktivitou žáky provází. Žáci pracují v celé skupině, ve trojicích, ve dvojicích i jako jednotlivci. Nejprve se snaží pojmout a zažít si informace o strašilce ďábelské. Následně tvoří své projevy v různých žánrech. Jejich projev je natáčen kamerou za pomoci a technického přispění dalších žáků. Nakonec si v závěrečné diskusi pojmenují, co pro ně v celé aktivitě bylo nejtěžší a v čem je jejich kolegové inspirovali.
Uvedení
Příprava
- Filmová technika
- Světelná technika
- Zvuková technika
- Volný prostor s bílou zdí, místnost, kde je dobrá akustika
- Vytištěné papíry s informacemi o strašilce
- Propisky, papíry
Realizace
Aktivitu uvádějí celkem tři realizátoři - filmový a zvukový specialista a jeden další realizátor, který celou aktivitou žáky provází. Žáci pracují v celé skupině, ve trojicích, ve dvojicích i jako jednotlivci. Nejprve se snaží pojmout a zažít si informace o strašilce ďábelské. Následně tvoří své projevy v různých žánrech, které jsou předem dány realizátorem. Realizátor žáky připraví na výstup a projev před kamerou. Jejich projev je natáčen za pomoci a technického přispění dalších žáků. Nakonec si pojmenují, co pro ně v celé aktivitě bylo nejtěžší a v čem je jejich kolegové inspirovali.
Struktura
- Práce s textem a informacemi
Žáci se shromáždí kolem realizátora, který jim začne číst informace o strašilce ďábelské. Vždy přečte pár informací, které pak opakuje a žáci ho doplňují nebo přímo informace už říkají za něj. Když přečte všechny informace, celý text, nechá text říkat už jen žáky. Žáci se rozdělí do trojic a v každé trojici se postupně střídají a říkají vše o strašilce, na co si vzpomenou. To samé dělají i ve dvojicích. Nejprve se též střídají, pak už říká jen jeden z dvojice a druhý ho vede pohybově. Tímto opakováním textu se žákům text dostává tzv. pod kůži. Následně nebudou na text dlouze vzpomínat, ale budou si s ním moci svobodněji hrát. Touto prací s textem je u žáků rozvíjena kompetence komunikace v mateřském jazyce.
- Tvorba v žánrech
Realizátor představí tři žánry, z kterých si každý žák má vybrat dva. A v těchto žánrech má zpracovat informace, které získal o strašilce. Výsledkem má být mluvený projev, tedy je žákům realizátorem doporučeno, aby si nejprve obě verze zkusili říci nahlas a pak teprve si je zapsali. V opačném pořadí by se mohlo stát, že žákům napsaný text nepůjde tzv. do pusy a bude šustit papírem. Na tvorbu mají žáci celkem 8 minut. Po uplynutí pěti minut dá realizátor žákům vytištěný text o strašilce, aby si mohli případně doplnit informace, které už o strašilce ztratili. Záměrně je jim vytištěný text dán až v poslední fázi, aby se při chystání jejich mluveného projevu nenechali „zválcovat“ textem a netvořili složitá souvětí a myšlenkové konstrukty. Takto se lépe mohou soustředit na žánr a formu svého projevu. Zároveň si přesně uvědomí váhu informací a jejich smysl a zvolí skutečně jen to, co chtějí říci. Touto interpretací textu a informací je u žáků rozvíjeno kulturní povědomí a vyjádření.
- Natáčení projevu před kamerou
Realizátor opět žáky shromáždí kolem sebe a naučí je dýchací cvičení. Následně se žáků doptává, v čem je toto cvičení dobré, proč si myslí, že to dělají. Společnou diskusí se dostávají až k tématu trémy a způsobům jak se s trémou vypořádat.
Realizátor žákům vysvětlí, jak bude probíhat část „natáčení projevu před kamerou“. Žáci si určí pořadí v řadě a pak už se střídají v různých pozicích. Buď stojí před kamerou nebo ovládají světla či zvuk. Se světly i se zvukem jim ještě pomáhají a na případné otázky odpovídají realizátoři, filmový specialista a zvukový specialista. Specialisté hlídají, aby výsledná kvalita materiálů byla použitelná pro následný střih v závěru druhého dne. To, že s materiály budou ještě žáci pracovat se dozvídají až v závěru této aktivity. Je to proto, aby se žáci zbytečně nefixovali na výsledek, ale aby byli schopní kontinuálně projít jednotlivými fázemi tvůrčího procesu.
Realizátor, který celou aktivitou provází, se snaží po celou dobu udržet přátelské a bezpečné prostředí, aby se všem žákům před kamerou dobře pracovalo, nestyděli se, nebojovali s trémou a třeba se nezablokovali. K tomu se snaží vést i zbytek skupiny, žáky, kteří v danou dobu zrovna neobsluhují ani světlo, ani zvuk a stávají se tzv. adresáty a pomocníky protagonistovi, který zrovna stojí před kamerou.
Pro žáka (protagonistu), který stojí před kamerou, je důležité, aby se cítil bezpečně a cítil podporu všech ostatních žáků. Ostatní žáci se sledováním protagonisty naopak učí, co funguje, kde je potřeba použít jinou intonaci atd. Tím vstřebávají další informace, které je posouvají a dostávají se rychleji dopředu.
V této části aktivity jsou žáci vystaveni třídění a vstřebávání velkého množství informací a v pravý čas musí být schopni použít zrovna to, co se po nich žádá. Selekcí informací je u nich rozvíjena matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií.
- Diskuse po natáčení
Realizátor požádá žáky, aby si společně sedli do kruhu. Ptá se žáků, co pro ně bylo při této aktivitě nejtěžší a proč. A jak se jim podařilo se s tím poprat. Pro realizátora je to dobrý prostor pro zjištění, v jaké fázi se skupina nachází. Zda se bojí techniky nebo naopak svého projevu atd. Dále se realizátor každého ptá, co ho inspirovalo v přístupu dalších žáků, jak pracovali se žánry. Podle odpovědí na tuto otázku realizátor zjišťuje, jak jsou jednotlivci schopni učit se od ostatních a jak moc si všímají práce dalších.
V poslední fázi realizátor vyzve žáky, aby si natočené materiály nechali stáhnout na své flash disky. Zdůrazní, ať si nechají přetáhnout všechny video i zvukové verze, že s nimi ještě dnes budou pracovat. Za stáhnutí všech verzí jsou zodpovědní specialisté na film a zvuk. Ti také po skončení celé aktivity zálohují veškerý natočený materiál na projektový disk.
Uzavření
Krátká diskuse, co bylo pro žáky v této aktivitě nejtěžší a co jim pomohlo a proč (každý z žáků řekne jednu věc). Dále každý z žáků se pokusí říci alespoň jednu věc, která ho inspirovala na přístupu k uchopení žánrů u jeho kolegů. Poznatky si napíšou do svého notýsku a zároveň si tam připíšou, co je inspirovalo na práci druhých, co pro ně bylo originální.
Každý žák si na svůj flash disk přetáhne veškerý nasbíraný materiál. To znamená videosoubory dvou variant, které měl před kamerou. Přetáhne si i tzv. nepovedené verze, můžou se mu při závěrečném střihu hodit. Dále si přetáhne i zvukové soubory ze ZOOMu, aby mohl zvuk s videem synchronizovat.
Poznámky
- Důležité je hlídat čas, aby se práce před kamerou neprotahovala a každý měl dostatek času. Točit každý projev maximálně dvakrát.
- Navodit bezpečné prostředí pro všechny žáky, aby se nikdo před kamerou nezablokoval. Ostatní by se neměli nikomu smát, ale měli by si všichni navzájem fandit a podporovat se.
- Hlídat, aby zbytek žáků, kteří čekají na svůj prostor před kamerou, zůstával stále „IN“. Zapojovat je do technických dovedností. A postarat se, aby účinkujícího protagonistu sledovali a učili se z jeho projevu.
Pomůcky a materiál
Položka | Počet |
---|---|
Text Strašilka | 1 pro žáka |
Papíry | |
Propisky |