3.2.6 Expoziční hra
Účastníků | neomezeně |
---|---|
Fyzická náročnost | II |
Psychická náročnost | II |
Autor | David Číhal |
Počet uvádějících | 1 |
Čas na realizaci | 60 minut |
Čas na přípravu | 30 minut |
Prostředí | expozice Vida! |
Rozdělení | jednotlivci, popřípadě dvojice |
Cíle
- Účastník zjistí pár zajímavých informací z různých exponátů.
- Účastník získá nový pohled na zadání her formou šifry.
- Účastník se socializuje s ostatními formou hry, ve které s nimi může kooperovat.
- Účastník se aktivitou po sedavých aktivitách rozhýbe a uvolní.
Sdělení
Zadání her mohou být zadána na první pohled nesrozumitelným způsobem a je nutno nejdříve je rozšifrovat, aby dávala smysl.
Metody
Aktivizace, Problem solving, Skupinová výuka, Strategie
Klíčové kompetence
- Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- nácvikem porozumění výkladu pravidel simulační hry a pokládáním dotazů na jejich výklad a důsledky.
- aktivní komunikací mezi hráči v průběhu hry.
- porozuměním jednotlivých šifer a hádanek.
- Matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií jsou rozvíjeny:
- nutností najít a zjistit faktické údaje v expozici a následné správné použití těchto údajů při vyplňování křížovky.
- Smysl pro orientaci a prostorová představivost jsou rozvíjeny:
- zakreslováním hledané trasy do mapy exponátů.
- Smysl pro iniciativu a podnikavost je rozvíjen:
- časovým limitem ukončení hry.
Forma a popis realizace
V první části hledání odpovědí na otázky v křížovce a správné vyvození místa uložení druhého zadání z tajenky. V druhé části orientace v prostoru expozice a zakreslení sledované trasy do mapy exponátů a rozluštění šifry. Ve třetí části nalezení pokladu na základě šifry z druhé části.
Uvedení
Příprava
Pár hodin před konáním aktivity si vytisknout zadání první i druhé části v počtu kusů rovným počtu účastníků/účastnických dvojic. Půl hodiny před uvedním připevnit zadání na podložky a nachystat psací potřeby, umístit zadání druhé části do expozice a poklady do ložnic.
Realizace
V klidné místnosti rozdat zadání, vysvětlit pravidla a odstartovat hru. Pochopením pravidel si žák prohlubuje kompetenci Komunikace v mateřském jazyce. Během hry žáci řeší šifry a tím si prohlubují kompetence Smysl pro iniciativu a podnikavost a Matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií. Žáci se musí během hry orientovat podle plánku expozice VIDA! science centra a tím si prohlubují kompetenci Smysl pro orientaci a prostorová představivost. V průběhu hry pozorovat účastníky při práci a mírně nabádat a pomáhat s vyřešením jednotlivých úloh v zadání. Upozorňovat na ubíhající čas, aby všichni měli šanci hru dokončit. Poté, co všichni účastníci obě zadání vyluští, seskupit je v ložnicích, oficiálně hru ukončit a dovést účastníky na start hry.
Motivace probíhá tím způsobem, že je realizátor stále s žáky. Aktivně se snaží od roztroušených skupinek zjistit, jak postupují a posílá je ke správným exponátům. Pokud by žáci bloudili nebo měli zapsané špatné odpovědi, upozorní je na to a navede je správným směrem. Pravidla se zjednodušit už více nedají. Zjednodušit se dá pouze druhý úkol, kdy realizátor předvede žákům řešení první části druhého úkolu. Pokud by se našla skupinka, která vypadá, že nedokáže do konce časového limitu poklad najít, jde realizátor přímo s nimi a zapojuje se do řešení úkolu se skupinkou. Pokud žáci nestihnou poklad najít, pošle je realizátor do místnosti s pokladem, kde děti nalézají hlavolam, co je jejich odměnou za splnění úkolu.
Uzavření
Zkontrolovat, že v expozici nic ze hry nezůstalo, tj. desky, zadání, psací potřeby. Uklidit ložnice od uchycení pokladu. Vybrat od účastníků desky, materiály a psací potřeby.
Poznámky
Pokud jsou k tomu personální kapacity, je dobré aktivitu žáků v expozici natočit. Vznikne tím materiál, který je možné sdílet na FB stránce VIRUScience.
Viz video:
Odkazy
https://mscb.vida.cz/intra/expozice/exponaty/seznam - seznam exponátů s popisky k exponátům
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
Desky | 1 ks pro každého účastníka | podložka na psaní k vyplnění zadání |
Psací potřeby | 1 ks pro každého účastníka | propiska/tužka/fix |
Zadání první části | 1 ks pro každého účastníka | papírová křížovka s otázkami na faktické informace z prostředí expozice |
Zadání druhé části | 1 ks pro každého účastníka | papír s psanou šifrou jejímž vyřešením účastníci získají polohu pokladu |
Poklad | 1 ks pro každého účastníka | odměna za ukončení hry |
Přílohy
Obsahové přílohy
# | Soubor | Popis |
---|---|---|
014.19.01 | expozicni_hra_1.pdf | Expoziční hra 1 |
014.19.02 | expozicni_hra_2.pdf | Expoziční hra 2 |
014.19.03 | expozicni_hra_3.pdf | Expoziční hra 3 |
014.19.04 | expozicni_hra_video.mp4 | Expoziční hra - záznam |
# | Soubor | Popis |
---|
Zdroje
# Přílohy | Zdroj | Popis | Autor | Původ | Licence | Datum | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
014.19.01 | 01 | Expoziční hra - 1 | Jana Prokešová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-27 | |
014.19.02 | 01 | ![]() |
Plán expozice | Sven Dražan | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-27 |
014.19.03 | 01 | ![]() |
Expoziční hra - 3 | Jana Prokešová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-27 |
014.19.04 | 01 | Expoziční hra - video | Jana Prokešová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-27 |