3.2.5 V hlavní roli strašilka

Účastníků 8-15
Fyzická náročnost II
Psychická náročnost III
Autoři Jana Prokešová, Tomáš Kratochvíl, Patrik Král, Aleš Pilgr
Počet uvádějících 3
Čas na realizaci 75 minut
Čas na přípravu 60 minut
Prostředí Interiér, 2 oddělené místnosti
Rozdělení tříčlenné týmy

Cíle

Žák si vyzkouší roli svébytného tvůrce a zároveň práci v malém filmovém týmu. Aplikuje všechny nabyté znalosti a dovednosti k nahrávání zvuku a natáčení videa. Zautomatizuje si práci s kamerou, zoomem, světly a živým projevem před kamerou.

Sdělení

Každá role - pozice má při natáčení svou funkci a úlohu. Celek výsledného videa se skládá z těchto jednotlivých složek. Aby se dosáhlo dobrého celku, musí spolu složky správně komunikovat.

Metody

Tvoření, Zážitková pedagogika, Skupinová výuka, Dramatická výchova.

Metody a formy

Klíčové kompetence

  • Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
    • prezentováním připraveného textu před kamerou.
  • Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny
    • domluvou a tvůrčí prací ve skupině, kde mají všichni stejnou pozici.
  • Smysl pro iniciativu a podnikavost je rozvíjen:
    • pozitivní zpětnou vazbou a vědomím a podporováním toho, aby do toho šli všichni společně.

Forma a popis realizace

Vnitřní tvůrčí aktivita, která navazuje na blok Střídám žánry. Uvádějí ji celkem tři realizátoři - filmový a zvukový specialista a jeden další realizátor, který celou aktivitou žáky provází. Žáci pracují v tříčlenných týmech. Po dobu šedesátiminutového bloku pracují v týmech samostatně s kamerou, zoomem, světly a živou strašilkou ďábelskou. Při případných technických problémech jsou žákům po celou dobu natáčení k dispozici specialisté na video a zvuk. V závěru aktivity se opět spojí celá skupina a realizátor s nimi udělá uvolňovací aktivitu.

Uvedení

Příprava

  • 2 oddělené místnosti
  • 4 natáčecí stanoviště (3 pro točení strašilek v jedné místnosti, 1 pro točení před bílou zdí)
  • 3 akvária se strašilkami

Realizace

Aktivitu uvádějí celkem 3 realizátoři - filmový a zvukový specialista a jeden další realizátor, který celou aktivitou žáky provází. Žáci pracují ve tříčlenných týmech a během šedesátiminutového bloku si každý vyzkouší roli zvukaře, roli filmaře a osvětlovače, a roli aktéra před kamerou. Po celou dobu natáčení jsou v interakci se živou strašilkou ďábelskou, kterou se snaží zachytit v detailu, při jejím pohybu nebo jak sedí na těle aktéra. Aktivita navazuje na blok Střídám žánry. Z této aktivity mohou žáci použít připravené texty, o které se mohou při natáčení opřít. Žáci mají k dispozici celkem 4 natáčecí místa ve dvou místnostech, aby se skupinky navzájem nerušily, hlavně při natáčení zvuku. Jedno natáčecí místo je před bílou zdí v jedné místnosti, další tři jsou ve vedlejší místnosti u akvárií se strašilkami. Po celou dobu natáčení jsou žákům k dispozici specialisté na video a zvuk, kteří jim pomáhají s případnými technickými problémy. Realizátor, který celou aktivitou žáky provází, vysvětlí zadání celé aktivity, následně hlídá čas a hladký průběh výměn všech členů v týmech a i výměny na jednotlivých natáčecích stanovištích. Aktivitu realizátor uzavře uvolňovací aktivitou pro celou skupinu.

Podrobnější popis struktury:

  • Rozdělení do týmů

Realizátor namotivuje žáky k tomu, že nyní již vědí, jak správně nahrát zvuk a natočit video, a že je dobré si tyto dovednosti zautomatizovat. Nechá žáky rozdělit do tříčlenných týmů a vysvětlí jim, o co půjde v následujících šedesáti minutách.

Žáci budou pracovat v malých filmových týmech. Každému týmu je přiřazena živá strašilka. Jako filmový tým se žáci snaží nasbírat kvalitní materiál, který zachycuje detail strašilky, pohyb strašilky, strašilku na lidském těle atd. Každý žák z týmu si postupně vyzkouší všechny role ve filmovém štábu. Role jsou tři a střídají si je cca po dvaceti minutách. Role zvukaře, role filmaře a osvětlovače - to je role spojená a s nastavováním světel pomáhá filmaři zvukař, aby stále nemusel odbíhat od kamery. A poslední role je aktér. Člověk, který stojí před kamerou, ať už má či nemá zrovna na sobě strašilku a zrovna mluví či nemluví.

Realizátor žákům připomene, že tento blok navazuje na blok, kdy pracovali s informacemi o strašilce a tvořili texty v různých žánrech. Podpoří je, aby se tyto texty nebáli použít jako scénář, jako osnovu… atd. Pomůže jim to při natáčení, aby jejich záběry byly logické a smysluplné. Je dobré toto zdůraznit, aby v následujícím bloku hlavně točili a neztráceli čas vymýšlením nových konceptů. Opětovnou prací s textem a následným živým projevem před kamerou je rozvíjena komunikace v mateřském jazyce.

Dále realizátor představí žákům místa, kde se bude natáčet. Jedná se celkem o 4 natáčecí místa ve dvou místnostech, aby se skupinky navzájem nerušily, hlavně při natáčení zvuku. Jedno natáčecí místo je před bílou zdí v jedné místnosti, další tři jsou ve vedlejší místnosti u akvárií se strašilkami.

Realizátor žákům připomene, že po celou dobu natáčení jim jsou k dispozici specialisté na video a zvuk, kteří jim pomohou s případnými technickými problémy.

Realizátor seznámí žáky s harmonogramem celého natáčecího bloku. Začne se 5-ti minutovou poradou, při které se týmy domluví, na co se v jednotlivých dvacetiminutových blocích zaměří, kdo bude mít kdy jakou roli ve štábu a co pro ně bude stěžejním tématem - jaké záběry se budou snažit získat. Domluvou a tvůrčí prací ve skupině, kde mají všichni stejnou pozici, jsou rozvíjeny sociální a občanské schopnosti každého žáka.

Po pěti minutách realizátor odstartuje první dvacetiminutový blok, pak ho ukončí a odstartuje další blok. A pak ještě jeden.

Blok s časovou dotací dvacet minut je volen záměrně. Není to moc času, aby se žáci zbytečně tzv. nerozpovídávali, ale snažili se jít do akce a točit a zkoušet. Osvědčenější je zde metoda pokus - omyl. Aby si hlavně žáci celý proces zažili na vlastní kůži a pokud možno co nejvíce samostatně jako tým. Tímto přístupem je u žáků rozvíjen smysl pro iniciativu a podnikavost.

  • Práce v týmech

Realizátor vyzve žáky, aby se dali do týmů a začne odpočítávat pětiminutovou poradu. Po pěti minutách si žáci vybírají natáčecí místo a začíná první dvacetiminutový blok.

Realizátor průběžně obchází skupinky a snaží se, aby se žáci tzv. nezasekávali a snažili se co nejvíce prakticky tvořit.

Průběžně jednotlivé týmy obchází i specialista na zvuk a specialista na film. Pokud žáci mají nějaký problém nebo si s něčím neví rady, tak je specialisté buď navedou, anebo jim problém pomohou vyřešit. Ale snaží se, aby si na co nejvíc věcí přišel každý tým sám.

Po sedmnácti minutách realizátor žáky informuje o čase, aby stihli dokončit to, co mají v tomto bloku rozdělané. Po dvaceti minutách realizátor vyzve týmy, aby se prostřídali na natáčecích stanovištích a zároveň si vystřídali role v týmu a začíná odpočítávat dalších dvacet minut.

Realizátor opět týmy upozorňuje po sedmnácti minutách a proces se opakuje i u dalšího posledního bloku.

  • Závěr pro celou skupinu

Realizátor vyzve všechny týmy, aby dokončily svou práci, zhasly světla a předaly své flash disky specialistům.

Realizátor pozve všechny do prostoru. Žákům vysvětlí, proč pracovali trochu tzv. pod časovým tlakem. A aby se žáci z případného přetlaku nebo stažení uvolnili, vysvětlí jim aktivitu na uvolnění těla.

Každý žák se nadýchne, zvedne ruce nad hlavu a při výdechu se předkloní, uvolní ruce, trup, šíji, hlavu a snaží se trochu vytřepat. Toto žáci opakují alespoň ještě dvakrát.

Specialisté podle týmů předají veškeré materiály na flash disky. Každý z týmu bude mít na svém flash disku všechny materiály, které za šedesát minut jejich tým stihl natočit. S materiály budou žáci následně pracovat při bloku Jsi premiér střih.

Uzavření

V závěru aktivity se opět spojí celá skupina a realizátor s žáky udělá fyzickou uvolňovací aktivitu.

Poznámky

  • Aktivita je záměrně mírně v časové presu, aby žáci šli tzv. více na cíl a ne na zdlouhavé rozvádění konceptů. Je opačně koncipovaná než aktivita, na kterou navazuje Střídám žánry.
  • Realizátor i specialisté na zvuk a film jsou po celou dobu žákům k dispozici a připraveni řešit jejich technické obtíže, ale snaží se, aby si na co nejvíce věcí přišel každý tým sám. Aby týmy pracovaly co nejvíce samostatně.
  • Při úvodním vysvětlování je dobré, aby realizátor zdůraznil, že mají své natáčení opřít už o hotové texty z předešlého bloku Střídám žánry, aby žáci měli v natočených záběrech nějakou logiku a smysl a mohli se záběry posléze pracovat. Cílem je, aby z nasbíraného materiálu, který nasbírají v blocích Střídám žánry a V hlavní roli strašilka, byli žáci schopní odpoledne sestříhat samostatné dílo. Není ale zapotřebí jim to říkat takto explicitně, aby je to zbytečně nesvazovalo. Jde jen o to, aby si žáci uvědomili, že narativní materiály o strašilce a materiály natočené se strašilkou spolu musí komunikovat.

Pomůcky a materiál

Položka Počet
Světla 10
Odrazové desky 4
Zoom 4 - 8
Kamera 4
Strašilka 10
Akvária 3
Stativ 4

Aktivita nemá přílohy.

Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0