3.1.12 Jsi Master střih
Žáků | 8-15 |
---|---|
Fyzická náročnost | I |
Psychická náročnost | I |
Autor | Tomáš Kratochvíl |
Počet uvádějících | 1 |
Čas na realizaci | 75 minut |
Čas na přípravu | 30 minut |
Prostředí | Interiér |
Rozdělení | žáci každý sám za sebe |
Cíle
Žák se naučí ovládat jednoduchý střihový program (aplikaci KineMaster), pomocí čehož si osvojí určitý způsob přemýšlení potřebný k videotvorbě.
Sdělení
Pro dobrý střih videa není potřeba mít extrémně moc funkcí a efektů. Dobrý střih je o tom, jak záběry na sebe navazují a jaký je rytmus střihu.
Metody
Frontální výuka, Tvoření
Klíčové kompetence
- Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- tvorbou komentářů popisující video a to buď formou titulků, nebo hlasovým over-dabingem.
- Schopnost práce s digitálními technologiemi je rozvíjena:
- střihem a exportem videa v počítačovém programu.
- Schopnost učit se je rozvíjena:
- přímou aplikací instrukcí filmového specialisty.
- diskuzí s filmovým specialistou a ostatními žáky.
Forma a popis realizace
Filmový specialista před plátnem vysvětluje funkce střihové aplikace a studenti si pak sami zkouší střih z dříve pořízeného materiálu.
Uvedení
Příprava
Je potřeba odpovídající počet tabletů, velká místnost s promítačkou, židle, přístup k internetu. Filmový specialista si dopředu připraví pár záběrů, na kterých bude demonstrovat funkce aplikace.
Realizace
Realizátor vysvětlí jednoduché střihové funkce v aplikaci Kinemaster. Nejdříve nalezení a import materiálu. Poté manipulace s jednotlivými celými záběry na timeline. Jak je prohodit, svázat dohromady, ustřihnout. Jak pracovat se zvukovou stopou: rozpojení obrazové a zvukové stopy, stažení a import nového zvuku, manipulace se zvukovými záznamy na timeline. Efekty: fade-in, fade-out ve zvuku i obraze. Obrazové efekty a filtry. Zpomalení a zrychlení obrazu nebo zvuku. Titulky. Namluvení komentáře. Tvorbou komentářů popisující video a to buď formou titulků, nebo hlasovým over-dabingem si žáci prohlubují kompetenci komunikace v mateřském jazyce. Střihem videa v počítačovém programu si žáci prohlubují kompetenci schopnost práce s digitálními technologiemi.
Filmový specialista po vysvětlení základních funkcí nechá studenty pracovat individuálně. Chce to čas. Studenti musí mít prostor na ohmatání média, na experimenty. Někteří (ti zkušení) velmi rychle přijdou na to, co funguje a vytvoří ucházející reportáž během desítek minut. Přímou aplikací instrukcí filmového specialisty si žáci prohlubují kompetenci schopnost učit se. Na filmovém specialistovi pak je, aby jim předestřel nápady, jak dílo vylepšit a posunout – namluvením textu, hudbou, stylizací atd. Ti pomalejší budou potřebovat znovu vysvětlit základní funkce, povzbudit a pomoct. Diskuzí s filmovým specialistou a ostatními žáky si žáci prohlubují kompetenci schopnost učit se. Někteří studenti se spokojí s minimalistickým výsledkem, jiní vytvoří zajímavé komplexní dílko. Všechna videa si budou podobná, ale to je v pořádku, nešlo o originalitu, nýbrž o výuku základů kamery a montáže.
Uzavření
Studenti svůj krátký film vyexportují a nechají nahrát na společný disk. Těmto filmům se dále věnuje program Mé první dílo.
Poznámky
Jde o přípravu k další práci, která už bude probíhat s poloprofesionální výbavou. V tomto prvním dnu kurzu jde o to, aby všichni začínali na stejné startovní čáře a aby se zabývali čistě jen problematikou kompozice, mizanscény a montáže.
Odkazy
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
Tablet | 10-15 | Nabité tablety s nainstalovaným programem KineMaster |
Přílohy
Jsi master střih - instruktážní prezentace
Obsahové přílohy
# | Soubor | Popis |
---|---|---|
014.11.01 | instruktazni_prezentace.pptx | Instruktážní prezentace |
# | Soubor | Popis |
---|