3.1.12 Jsi Master střih

Žáků 8-15
Fyzická náročnost I
Psychická náročnost I
Autor Tomáš Kratochvíl
Počet uvádějících 1
Čas na realizaci 75 minut
Čas na přípravu 30 minut
Prostředí Interiér
Rozdělení žáci každý sám za sebe

Cíle

Žák se naučí ovládat jednoduchý střihový program (aplikaci KineMaster), pomocí čehož si osvojí určitý způsob přemýšlení potřebný k videotvorbě.

Sdělení

Pro dobrý střih videa není potřeba mít extrémně moc funkcí a efektů. Dobrý střih je o tom, jak záběry na sebe navazují a jaký je rytmus střihu.

Metody

Frontální výuka, Tvoření

Metody a formy

Klíčové kompetence

  • Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
    • tvorbou komentářů popisující video a to buď formou titulků, nebo hlasovým over-dabingem.
  • Schopnost práce s digitálními technologiemi je rozvíjena:
    • střihem a exportem videa v počítačovém programu.
  • Schopnost učit se je rozvíjena:
    • přímou aplikací instrukcí filmového specialisty.
    • diskuzí s filmovým specialistou a ostatními žáky.

Forma a popis realizace

Filmový specialista před plátnem vysvětluje funkce střihové aplikace a studenti si pak sami zkouší střih z dříve pořízeného materiálu.

Uvedení

Příprava

Je potřeba odpovídající počet tabletů, velká místnost s promítačkou, židle, přístup k internetu. Filmový specialista si dopředu připraví pár záběrů, na kterých bude demonstrovat funkce aplikace.

Realizace

Realizátor vysvětlí jednoduché střihové funkce v aplikaci Kinemaster. Nejdříve nalezení a import materiálu. Poté manipulace s jednotlivými celými záběry na timeline. Jak je prohodit, svázat dohromady, ustřihnout. Jak pracovat se zvukovou stopou: rozpojení obrazové a zvukové stopy, stažení a import nového zvuku, manipulace se zvukovými záznamy na timeline. Efekty: fade-in, fade-out ve zvuku i obraze. Obrazové efekty a filtry. Zpomalení a zrychlení obrazu nebo zvuku. Titulky. Namluvení komentáře. Tvorbou komentářů popisující video a to buď formou titulků, nebo hlasovým over-dabingem si žáci prohlubují kompetenci komunikace v mateřském jazyce. Střihem videa v počítačovém programu si žáci prohlubují kompetenci schopnost práce s digitálními technologiemi.

Filmový specialista po vysvětlení základních funkcí nechá studenty pracovat individuálně. Chce to čas. Studenti musí mít prostor na ohmatání média, na experimenty. Někteří (ti zkušení) velmi rychle přijdou na to, co funguje a vytvoří ucházející reportáž během desítek minut. Přímou aplikací instrukcí filmového specialisty si žáci prohlubují kompetenci schopnost učit se. Na filmovém specialistovi pak je, aby jim předestřel nápady, jak dílo vylepšit a posunout – namluvením textu, hudbou, stylizací atd. Ti pomalejší budou potřebovat znovu vysvětlit základní funkce, povzbudit a pomoct. Diskuzí s filmovým specialistou a ostatními žáky si žáci prohlubují kompetenci schopnost učit se. Někteří studenti se spokojí s minimalistickým výsledkem, jiní vytvoří zajímavé komplexní dílko. Všechna videa si budou podobná, ale to je v pořádku, nešlo o originalitu, nýbrž o výuku základů kamery a montáže.

Uzavření

Studenti svůj krátký film vyexportují a nechají nahrát na společný disk. Těmto filmům se dále věnuje program Mé první dílo.

Poznámky

Jde o přípravu k další práci, která už bude probíhat s poloprofesionální výbavou. V tomto prvním dnu kurzu jde o to, aby všichni začínali na stejné startovní čáře a aby se zabývali čistě jen problematikou kompozice, mizanscény a montáže.

Odkazy

Pomůcky a materiál

Položka Počet Popis
Tablet 10-15 Nabité tablety s nainstalovaným programem KineMaster

Přílohy

Jsi master střih - instruktážní prezentace

Obsahové přílohy

#SouborPopis
014.11.01 instruktazni_prezentace.pptxInstruktážní prezentace
Metodické přílohy
#SouborPopis

Zdroje

# PřílohyZdrojPopisAutorPůvodLicenceDatum
014.11.01 01 Instruktážní prezentace Jana Prokešová Vlastní tvorba CC BY-SA 2020-11-27

Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0