3.7.3 Městská šifrovačka
Účastníků | 6-20 |
---|---|
Fyzická náročnost | III |
Psychická náročnost | IV |
Autoři metodiky | Lenka Kvasničková, Roman Štěpánek, autory samotné šifrovací hry jsou Cryptomania s.r.o. |
Počet uvádějících | 1 uvádějící, případně další doprovod jednotlivých týmů |
Čas na realizaci | 4 hodiny (240 minut) |
Čas na přípravu | 0 |
Prostředí | Brno - centrum |
Rozdělení | týmy po 3 - 5 účastnících |
Cíle
Účastník trénuje logické myšlení a schopnost orientace v terénu. Účastník je veden k poznání a porovnání svých schopností, sebedůvěře a kooperativní spolupráci s ostatními členy týmu.
Sdělení
Nápad může být kdekoli, naše schopnosti rostou s chybami i úspěchy.
Metody
Problem solving, skupinová (kooperativní) výuka, pohybová hra, soutěž.
Klíčové kompetence
- Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- nácvikem porozumění psaného textu při čtení pravidel, doprovodných materiálů a zadání úkolů,
- aktivní komunikací mezi hráči uvnitř týmu,
- rozborem průběhu, při kterém účastníci vyjadřují svůj pohled na klíčové okamžiky a moderovanou diskusí na závěr.
- Matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií jsou rozvíjeny:
- řešením jednotlivých úkolů, hledáním kódů a luštěním šifer v průběhu questu.
- Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny:
- dodržováním pravidel bezpečnosti, hlídáním času a rozvíjením zodpovědnosti za sebe i členy svého týmu,
- aktivním nasloucháním a vyjadřováním názoru při hledání společné cesty a řešení.
Forma a popis realizace
Účastníci hrají veřejně dostupnou šifrovací městskou hru.
Přizpůsobení SVP
Program umožňuje žákům otestovat si svoje znalosti a dovednosti při luštění veřejně dostupné hry. Šifrovací hry jsou primárně určeny pro dospělé hráče a svou obtížností mohou být výzvou pro nadané děti. Svoje výsledky si mohou porovnat mezi sebou navzájem nebo i ve srovnání s cizími týmy.
Obsah
Účastníci se setkávají na startovním místě určeném pokyny ve startovním balíčku hry. Postupně řeší úkoly a procházejí stanoviště hry, která se nacházejí v centru města Brna, za pomoci „chytrého“ telefonu a svých vlastních závěrů a řešení úloh, až k cílovému stanovišti. Jejich výsledky jsou zaznamenány v systému, kde si je mohou porovnat s ostatními výsledky týmů z řad veřejnosti, které hru absolvovaly před nimi, případně po nich. Pro větší přínos ze hry, který si účastníci mohou odnést, následuje po samotné hře rozbor řešených úloh a skupinových strategií s uvádějícími lektory.
Uvedení
Příprava
Pro hru je potřeba zakoupit startovní balíčky v počtu předpokládaných týmů. Během ověřování byla použita hra Bitva o Brno od společnosti Cryptomania. Je potřeba se předem informovat o tom, jak provést platbu, kde vyzvednout startovací balíčky a zda má místo startu nějak omezenou otevírací dobu. Výhodou lektora je, pokud hru již sám hrál a trasu zná. Den předem je dobré si trasu ještě projít z důvodu vyhodnocení bezpečnostních rizik (například stavby apod.)
Realizace
Je vhodné si s žáky dát sraz někde v blízkosti začátku hry, poučit žáky o bezpečném pohybu v městském prostředí, časech hry a místě srazu po konci hry, a vyměnit si telefonní čísla (nebo určit krizový scénář) pro případ nouze, a teprve pak se společně přesunout na místo startu. Na startu žáci dostanou úvodní šifru, od té chvíle již je hra zcela na nich.
K uvedení hry a vedení diskuze stačí jeden lektor, případné další doprovázející dospělé osoby jsou na zvážení. Stejně tak je v kompetenci lektora (případně dalších doprovázejících dospělých osob), jakou měrou bude celou hru facilitovat, aby se u žáků udržela správná míra motivace.
Po konci hry je vhodné zařadit kolečko sdílení (v zimním období je třeba zajistit teplé místo ideálně s možností kruhového sezení), jak se žákům dařilo, co bylo pro ně těžké, na co jsou nejvíce hrdí a probrat s nimi nejnáročnější úkoly. Další část reflexe může být věnována skupinové práci, jak se dařila spolupráce, s čím byl problém a jak s tím naložit do příště. Obecně platí, že čím větší míra odpovědnosti a samostatnosti byla na žáky vložena, tím více ocenění a podpory by se jim mělo dostat v závěrečné reflexi. Pokud týmy na cestě doprovázeli zkušení lektoři a facilitovali a reflektovali skupinovou práci již v průběhu, není nutné se už na konci věnovat rozboru, ale stačí jen krátké sdílení, pro informování týmů mezi sebou. Je možné položit například otázky: Jak moc se rozcházely vaše názory na řešení? Probíhaly domluvy hladce, nebo bouřlivě? Měl váš tým vedoucího? Jakým způsobem byl vedoucí určen? Jakým způsobem jste se rozhodovali - někdo měl hlavní slovo a skupinu řídil, hlasovali jste, rozhodovali jste se náhodně…? Jak jste se v týmu cítili? Co na svém týmu oceňujete a co vám naopak vadilo? (V této věkové kategorii je dobré věnovat se obecně jevům, které se děly, a nikoli hodnocení osob.)
Uzavření
Na závěr je zajímavé podívat se na srovnání toho, jak týmy dopadly na pořadníku vzhledem k veřejnosti. Pokud některé týmy hru nedokončily, je možné, aby ji dokončily nyní, nebo kdykoli ve svém volném čase. Pak již následuje rozloučení. Tato hra je vrcholem bloku Šifry a šifrování, po ní následuje už jen uzavírací schůzka. Proto by žáci měli zažít určitý pocit úspěchu i v případě, že nevyluštili všechny úkoly, je tedy vhodné ocenit úspěchy dílčí, případně další dovednosti - schopnost spolupráce, empatie, vedení týmu, pomoc spolužákům apod.
Poznámky
Účast v této hře není závislá na konkrétním termínu, proto se dá snadno přizpůsobit požadavkům nejrůznějších skupin. Z nabídky společnosti Cryptomania je rovněž možné vybrat jinou hru s vyšší obtížností, obecně je to způsob, jak si mohou účastníci kroužku otestovat svoje schopnosti v porovnání s cizími hráči, protože výsledky jednotlivých týmů jsou přístupny na stránkách hry. Přestože autoři hry doporučují na hru 3 hodiny, je třeba připočítat čas na počáteční uvedení a nastavení pravidel a na konci na společnou reflexi. Zároveň je třeba počítat s možným zpožděním týmů. Hra není závislá na roční době, v zimním období se sněhem se ale zvyšuje obtížnost, protože sněhová pokrývka může zakrýt důležité orientační body a ztížit tak nalezení řešení některých úkolů a nalezení správné cesty.
Záleží na skupině a lektorovi, jestli jednotlivé týmy dostanou na cestu důvěru a vydávají se na cestu sami s poučením o BOZP, nebo v doprovodu dospělé osoby. Zatímco první možnost klade větší nároky na zodpovědnost a schopnosti žáků (musejí se spolehnout sami na sebe), a tím také dává více prostoru k tréninku kompetencí a rozvíjení samostatnosti, druhá varianta zajišťuje větší bezpečnost a klade větší nároky na doprovázející dospělou osobu držet se stranou luštění a nenechat se strhnout dynamikou hry.
Před začátkem je vhodné, aby se lektoři sami mezi sebou shodli na způsobu, kterým budou hráčům případně facilitovat proces luštění. Jedna z krajních možností je vůbec nezasahovat a připustit scénář, kdy budou výrazné rozdíly ve výkonnosti týmů a v tom, jak daleko se dostanou. Další možnost je mít snahu, aby všechny týmy prošly celou trasu, avšak jejich pořadí zůstávalo relativně zachováno. V tom případě je vhodné si říci, kolik času na jednotlivých stanovištích týmu dopřát, než jim bude poskytnuta nápověda. Ta by vždy měla být poskytována citlivě, spíš v podobě návodných otázek a směřování pozornosti tak, aby týmy stále měly radost z vyluštění dané šifry a nikoliv pocit zklamání z toho, že jim někdo výsledek řekl. Je možné mít také osobu, která (na koloběžce či kole) objíždí skupinky a zjišťuje, jak jsou na tom, zda je z časového hlediska potřeba týmy na konci urychlit nebo je možné je nechat luštit jejich tempem, protože nejsou velké rozdíly v postupu týmů.
Krom šifrovacích her od společnosti Cryptomania je též možné týmy vzít na Šifru Kurta Gödela vytvořenou VIDA! science centrem, případně do některé z únikových místností, ačkoliv dovednosti pro úspěšné zvládnutí únikové místnosti jsou trochu jiné než u šifrovacích závodů a je vhodné předtím s žáky tyto nacvičit mimo rámec aktivit o klasických šifrách popsaných v této metodice.
Odkazy
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
Vstupenky do hry | 1ks/tým | |
Náhradní psací potřeby | několik dle počtu hráčů | Pro hru je doporučeno mít s sebou tenčí černou fixu, na což je dobré žáky upozornit, případně vzít s sebou pár náhradních. |
Lékárnička | 1ks |
Přílohy
Obsahové přílohy
# | Soubor | Popis |
---|---|---|
010.21.01 | 01_cesta.png | CESTA - první šifra |
010.21.02 | 02_hodiny.png | HODINY - druhá šifra |
010.21.03 | 03_kubismus.png | KUBISMUS - třetí šifra |
010.21.05 | 04_mapa_mapa.png | MAPA - čtvrtá šifra, mapová část |
010.21.04 | 04_mapa_text.png | MAPA - čtvrtá šifra, textová část |
010.21.06 | 05_vlak.png | VLAK - pátá šifra |
010.21.07 | 06_znaky.png | ZNAKY - šestá šifra |
010.21.08 | 07_tvary.png | TVARY - šifra sedmá |
010.21.09 | 08_einstein.png | EINSTEIN - šifra osmá |
010.21.10 | 09_hvezdy.png | HVĚZDY - šifra devátá |
010.21.11 | 10_panorama_predni.png | PANORAMA - šifra desátá, přední strana |
010.21.12 | 10_panorama_zadni.png | PANORAMA - šifra desátá, zadní strana |
010.21.13 | texty_stanovist_a_sifer.pdf | texty na stanoviště a po vyřešení šifer |
010.21.14 | uvodni_informace.pdf | úvodní informace a pokyny |
# | Soubor | Popis |
---|
Zdroje
# Přílohy | Zdroj | Popis | Autor | Původ | Licence | Datum | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
010.21.01 | 01 | ![]() |
šifra CESTA | Sven Dražan | Vlastní tvorba | CC BY-NC-SA | 2021-04-20 |
010.21.02 | 01 | ![]() |
šifra HODINY | Sven Dražan | Vlastní tvorba | CC BY-NC-SA | 2021-04-20 |
010.21.03 | 01 | ![]() |
šifra KUBISMUS | Sven Dražan | Vlastní tvorba | CC BY-NC-SA | 2021-04-20 |
010.21.05 | 01 | ![]() |
šifra MAPA | www.mapy.cz | https://licence.mapy.cz | CC BY-SA | 2021-04-20 |
010.21.04 | 01 | ![]() |
šifra MAPA | Šimon Benda | Vlastní tvorba | CC BY-NC-SA | 2021-04-20 |
010.21.06 | 01 | ![]() |
šifra VLAK | Tereza Juráková, Sven Dražan | Vlastní tvorba | CC BY-NC-SA | 2021-04-20 |
010.21.07 | 01 | ![]() |
šifra ZNAKY | Sven Dražan | Vlastní tvorba | CC BY-NC-SA | 2021-04-20 |
010.21.08 | 01 | ![]() |
šifra TVARY | Sven Dražan, Tereza Krausová | Vlastní tvorba | CC BY-NC-SA | 2021-04-20 |
010.21.09 | 01 | ![]() |
šifra EINSTEIN | Šimon Benda, Adam Blahák | Vlastní tvorba | CC BY-NC-SA | 2021-04-20 |
010.21.10 | 01 | ![]() |
šifra HVĚZDY | Sven Dražan | Vlastní tvorba | CC BY-NC-SA | 2021-04-20 |
010.21.11 | 01 | ![]() |
šifra PANORAMA | Šimon Benda, Sven Dražan | Vlastní tvorba | CC BY-NC-SA | 2021-04-20 |