3.7.3 Městská šifrovačka

Účastníků 6-20
Fyzická náročnost III
Psychická náročnost IV
Autoři metodiky Lenka Kvasničková, Roman Štěpánek, autory samotné šifrovací hry jsou Cryptomania s.r.o.
Počet uvádějících 1 uvádějící, případně další doprovod jednotlivých týmů
Čas na realizaci 4 hodiny (240 minut)
Čas na přípravu 0
Prostředí Brno - centrum
Rozdělení týmy po 3 - 5 účastnících

Cíle

Účastník trénuje logické myšlení a schopnost orientace v terénu. Účastník je veden k poznání a porovnání svých schopností, sebedůvěře a kooperativní spolupráci s ostatními členy týmu.

Sdělení

Nápad může být kdekoli, naše schopnosti rostou s chybami i úspěchy.

Metody

Problem solving, skupinová (kooperativní) výuka, pohybová hra, soutěž.

Metody a formy

Klíčové kompetence

  • Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
    • nácvikem porozumění psaného textu při čtení pravidel, doprovodných materiálů a zadání úkolů,
    • aktivní komunikací mezi hráči uvnitř týmu,
    • rozborem průběhu, při kterém účastníci vyjadřují svůj pohled na klíčové okamžiky a moderovanou diskusí na závěr.
  • Matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií jsou rozvíjeny:
    • řešením jednotlivých úkolů, hledáním kódů a luštěním šifer v průběhu questu.
  • Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny:
    • dodržováním pravidel bezpečnosti, hlídáním času a rozvíjením zodpovědnosti za sebe i členy svého týmu,
    • aktivním nasloucháním a vyjadřováním názoru při hledání společné cesty a řešení.

Forma a popis realizace

Účastníci hrají veřejně dostupnou šifrovací městskou hru.

Přizpůsobení SVP

Program umožňuje žákům otestovat si svoje znalosti a dovednosti při luštění veřejně dostupné hry. Šifrovací hry jsou primárně určeny pro dospělé hráče a svou obtížností mohou být výzvou pro nadané děti. Svoje výsledky si mohou porovnat mezi sebou navzájem nebo i ve srovnání s cizími týmy.

Obsah

Účastníci se setkávají na startovním místě určeném pokyny ve startovním balíčku hry. Postupně řeší úkoly a procházejí stanoviště hry, která se nacházejí v centru města Brna, za pomoci „chytrého“ telefonu a svých vlastních závěrů a řešení úloh, až k cílovému stanovišti. Jejich výsledky jsou zaznamenány v systému, kde si je mohou porovnat s ostatními výsledky týmů z řad veřejnosti, které hru absolvovaly před nimi, případně po nich. Pro větší přínos ze hry, který si účastníci mohou odnést, následuje po samotné hře rozbor řešených úloh a skupinových strategií s uvádějícími lektory.

Uvedení

Příprava

Pro hru je potřeba zakoupit startovní balíčky v počtu předpokládaných týmů. Během ověřování byla použita hra Bitva o Brno od společnosti Cryptomania. Je potřeba se předem informovat o tom, jak provést platbu, kde vyzvednout startovací balíčky a zda má místo startu nějak omezenou otevírací dobu. Výhodou lektora je, pokud hru již sám hrál a trasu zná. Den předem je dobré si trasu ještě projít z důvodu vyhodnocení bezpečnostních rizik (například stavby apod.)

Realizace

Je vhodné si s žáky dát sraz někde v blízkosti začátku hry, poučit žáky o bezpečném pohybu v městském prostředí, časech hry a místě srazu po konci hry, a vyměnit si telefonní čísla (nebo určit krizový scénář) pro případ nouze, a teprve pak se společně přesunout na místo startu. Na startu žáci dostanou úvodní šifru, od té chvíle již je hra zcela na nich.

K uvedení hry a vedení diskuze stačí jeden lektor, případné další doprovázející dospělé osoby jsou na zvážení. Stejně tak je v kompetenci lektora (případně dalších doprovázejících dospělých osob), jakou měrou bude celou hru facilitovat, aby se u žáků udržela správná míra motivace.

Po konci hry je vhodné zařadit kolečko sdílení (v zimním období je třeba zajistit teplé místo ideálně s možností kruhového sezení), jak se žákům dařilo, co bylo pro ně těžké, na co jsou nejvíce hrdí a probrat s nimi nejnáročnější úkoly. Další část reflexe může být věnována skupinové práci, jak se dařila spolupráce, s čím byl problém a jak s tím naložit do příště. Obecně platí, že čím větší míra odpovědnosti a samostatnosti byla na žáky vložena, tím více ocenění a podpory by se jim mělo dostat v závěrečné reflexi. Pokud týmy na cestě doprovázeli zkušení lektoři a facilitovali a reflektovali skupinovou práci již v průběhu, není nutné se už na konci věnovat rozboru, ale stačí jen krátké sdílení, pro informování týmů mezi sebou. Je možné položit například otázky: Jak moc se rozcházely vaše názory na řešení? Probíhaly domluvy hladce, nebo bouřlivě? Měl váš tým vedoucího? Jakým způsobem byl vedoucí určen? Jakým způsobem jste se rozhodovali - někdo měl hlavní slovo a skupinu řídil, hlasovali jste, rozhodovali jste se náhodně…? Jak jste se v týmu cítili? Co na svém týmu oceňujete a co vám naopak vadilo? (V této věkové kategorii je dobré věnovat se obecně jevům, které se děly, a nikoli hodnocení osob.)

Uzavření

Na závěr je zajímavé podívat se na srovnání toho, jak týmy dopadly na pořadníku vzhledem k veřejnosti. Pokud některé týmy hru nedokončily, je možné, aby ji dokončily nyní, nebo kdykoli ve svém volném čase. Pak již následuje rozloučení. Tato hra je vrcholem bloku Šifry a šifrování, po ní následuje už jen uzavírací schůzka. Proto by žáci měli zažít určitý pocit úspěchu i v případě, že nevyluštili všechny úkoly, je tedy vhodné ocenit úspěchy dílčí, případně další dovednosti - schopnost spolupráce, empatie, vedení týmu, pomoc spolužákům apod.

Poznámky

Účast v této hře není závislá na konkrétním termínu, proto se dá snadno přizpůsobit požadavkům nejrůznějších skupin. Z nabídky společnosti Cryptomania je rovněž možné vybrat jinou hru s vyšší obtížností, obecně je to způsob, jak si mohou účastníci kroužku otestovat svoje schopnosti v porovnání s cizími hráči, protože výsledky jednotlivých týmů jsou přístupny na stránkách hry. Přestože autoři hry doporučují na hru 3 hodiny, je třeba připočítat čas na počáteční uvedení a nastavení pravidel a na konci na společnou reflexi. Zároveň je třeba počítat s možným zpožděním týmů. Hra není závislá na roční době, v zimním období se sněhem se ale zvyšuje obtížnost, protože sněhová pokrývka může zakrýt důležité orientační body a ztížit tak nalezení řešení některých úkolů a nalezení správné cesty.

Záleží na skupině a lektorovi, jestli jednotlivé týmy dostanou na cestu důvěru a vydávají se na cestu sami s poučením o BOZP, nebo v doprovodu dospělé osoby. Zatímco první možnost klade větší nároky na zodpovědnost a schopnosti žáků (musejí se spolehnout sami na sebe), a tím také dává více prostoru k tréninku kompetencí a rozvíjení samostatnosti, druhá varianta zajišťuje větší bezpečnost a klade větší nároky na doprovázející dospělou osobu držet se stranou luštění a nenechat se strhnout dynamikou hry.

Před začátkem je vhodné, aby se lektoři sami mezi sebou shodli na způsobu, kterým budou hráčům případně facilitovat proces luštění. Jedna z krajních možností je vůbec nezasahovat a připustit scénář, kdy budou výrazné rozdíly ve výkonnosti týmů a v tom, jak daleko se dostanou. Další možnost je mít snahu, aby všechny týmy prošly celou trasu, avšak jejich pořadí zůstávalo relativně zachováno. V tom případě je vhodné si říci, kolik času na jednotlivých stanovištích týmu dopřát, než jim bude poskytnuta nápověda. Ta by vždy měla být poskytována citlivě, spíš v podobě návodných otázek a směřování pozornosti tak, aby týmy stále měly radost z vyluštění dané šifry a nikoliv pocit zklamání z toho, že jim někdo výsledek řekl. Je možné mít také osobu, která (na koloběžce či kole) objíždí skupinky a zjišťuje, jak jsou na tom, zda je z časového hlediska potřeba týmy na konci urychlit nebo je možné je nechat luštit jejich tempem, protože nejsou velké rozdíly v postupu týmů.

Krom šifrovacích her od společnosti Cryptomania je též možné týmy vzít na Šifru Kurta Gödela vytvořenou VIDA! science centrem, případně do některé z únikových místností, ačkoliv dovednosti pro úspěšné zvládnutí únikové místnosti jsou trochu jiné než u šifrovacích závodů a je vhodné předtím s žáky tyto nacvičit mimo rámec aktivit o klasických šifrách popsaných v této metodice.

Odkazy

Pomůcky a materiál

Položka Počet Popis
Vstupenky do hry 1ks/tým
Náhradní psací potřeby několik dle počtu hráčů Pro hru je doporučeno mít s sebou tenčí černou fixu, na což je dobré žáky upozornit, případně vzít s sebou pár náhradních.
Lékárnička 1ks

Přílohy

Obsahové přílohy

#SouborPopis
010.21.01 01_cesta.pngCESTA - první šifra
010.21.02 02_hodiny.pngHODINY - druhá šifra
010.21.03 03_kubismus.pngKUBISMUS - třetí šifra
010.21.05 04_mapa_mapa.pngMAPA - čtvrtá šifra, mapová část
010.21.04 04_mapa_text.pngMAPA - čtvrtá šifra, textová část
010.21.06 05_vlak.pngVLAK - pátá šifra
010.21.07 06_znaky.pngZNAKY - šestá šifra
010.21.08 07_tvary.pngTVARY - šifra sedmá
010.21.09 08_einstein.pngEINSTEIN - šifra osmá
010.21.10 09_hvezdy.pngHVĚZDY - šifra devátá
010.21.11 10_panorama_predni.pngPANORAMA - šifra desátá, přední strana
010.21.12 10_panorama_zadni.pngPANORAMA - šifra desátá, zadní strana
010.21.13 texty_stanovist_a_sifer.pdftexty na stanoviště a po vyřešení šifer
010.21.14 uvodni_informace.pdfúvodní informace a pokyny
Metodické přílohy
#SouborPopis

Zdroje

# PřílohyZdrojPopisAutorPůvodLicenceDatum
010.21.01 0101_resource.png šifra CESTA Sven Dražan Vlastní tvorba CC BY-NC-SA 2021-04-20
010.21.02 0101_resource.png šifra HODINY Sven Dražan Vlastní tvorba CC BY-NC-SA 2021-04-20
010.21.03 0101_resource.png šifra KUBISMUS Sven Dražan Vlastní tvorba CC BY-NC-SA 2021-04-20
010.21.05 0101_resource.png šifra MAPA www.mapy.cz https://licence.mapy.cz CC BY-SA 2021-04-20
010.21.04 0101_resource.png šifra MAPA Šimon Benda Vlastní tvorba CC BY-NC-SA 2021-04-20
010.21.06 0101_resource.png šifra VLAK Tereza Juráková, Sven Dražan Vlastní tvorba CC BY-NC-SA 2021-04-20
010.21.07 0101_resource.png šifra ZNAKY Sven Dražan Vlastní tvorba CC BY-NC-SA 2021-04-20
010.21.08 0101_resource.png šifra TVARY Sven Dražan, Tereza Krausová Vlastní tvorba CC BY-NC-SA 2021-04-20
010.21.09 0101_resource.png šifra EINSTEIN Šimon Benda, Adam Blahák Vlastní tvorba CC BY-NC-SA 2021-04-20
010.21.10 0101_resource.png šifra HVĚZDY Sven Dražan Vlastní tvorba CC BY-NC-SA 2021-04-20
010.21.11 0101_resource.png šifra PANORAMA Šimon Benda, Sven Dražan Vlastní tvorba CC BY-NC-SA 2021-04-20

Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0