7.3 Městská šifrovačka
- Obsah
- Metodika
Metody
Problem solving, skupinová (kooperativní) výuka, pohybová hra, soutěž.
Forma a popis realizace
Účastníci hrají veřejně dostupnou šifrovací městskou hru.
Obsah
Ačkoliv ověření programu proběhlo na hře Bitva o Brno od společnosti Cryptomania, nebylo vzhledem k podmínkám služby vhodné uvádět konkrétní informace o průběhu této hry. Proto jsme zde uvedli ekvivalentní hru Šifra Kurta Gödela vytvořenou VIDA! science centrem.
Před začátkem hry
Vítáme vás na začátku dnešní schůzky, celá bude probíhat venku a dostanete možnost zahrát si šifrovací hru Šifra Kurta Gödela. Měli jste se domluvit s kým budete chtít být v týmu, tak se prosím teď přeskupte, máme celkem 5 startovních balíčků a v týmu by vás mělo být maximálně 5. Ještě než si rozdáme startovací balíčky, domluvíme si pár organizačních pokynů. Ať už se vám bude dařit jakkoliv, potřebujeme, abychom se všichni sešli za 3 a půl hodiny na hradbách Špilberku před hradní restaurací. Potřebuji, abyste mi na tento papír napsali, kdo je ve vašem týmu a připsali dvě telefonní čísla, na které se vám v případě potřeby dovoláme. Měli jste mít plně nabité mobily s připojením k internetu, v každém týmu jsou potřeba alespoň dva, zkontrolujte si, že je v týmu máte. Také si zapište telefonní čísla na nás. Budeme k dispozici, pokud by se něco přihodilo. Budeme se pohybovat po trase mezi vámi a máme s sebou lékárničky, pokud by si někdo odřel koleno. Prosím pamatujte hlavně na svou bezpečnost. Silnice přecházejte jen po přechodech a na semaforech, pořádně se rozhlédněte a raději si dejte na čas a v klidu přejděte, až nic nepojede nebo když budete mít zelenou, rozhodně se nikam prosím bezhlavě nevrhejte. Těch pár minut, která byste tak třeba nahnali, se určitě nevyplatí. Chcete-li být rychlí, tak je lepší se u každé šifry pořádně zamyslet, tím máte možnost ušetřit desítky minut.
S vašimi rodiči jsme domluveni na rozchod za 4 hodiny na tomto místě, má někdo domluvený odchod nějak jinak? Pokud potřebujete, je možné si ještě odskočit na toaletu tady ve VIDA, po cestě už to bude náročnější.
Super, teď vám rozdáme startovací balíčky, najdete v nich úvodní informace, pozorně si je prosím přečtěte a pokud by vám bylo něco nejasného, zeptejte se. Budeme pendlovat mezi prvním a posledním týmem a dívat se, jak se vám daří a trochu fotit. V úvodních informacích jsou pokyny jak se přihlásit do webové aplikace, přes kterou budete odesílat řešení šifer a jež vám bude zadávat, které šifry řešit. Zkuste si, zda se vám přihlášení podaří. V úvodních informacích je také uvedeno, jak si můžete v aplikaci vzít k nějaké šifře nápovědu, pokud si nebudete vědět rady. V případě závažných potíží s hrou prosím nejdřív zavolejte nám a uvidíme, zda je nevyřešíme, teprve kdybychom si nevěděli ani my rady, tak budeme volat organizátorům hry.
Máte někdo nějaké dotazy? Jaké jste si zvolili názvy týmů, napíšeme si je, ať víme, jak vás oslovovat a povzbuzovat!
Doufáme, že jste si s sebou vzali svačinu a pití, v případě potřeby se můžete skočit napít k toaletám, kde jsou pítka, nebo do restaurace, kde jsou automaty. Tady vám ještě každému dáme tatranku, ať máte dost „cukrózy“ pro šedé mozkové buňky. Přejeme hodně zdaru a začněte s luštěním.
Šifry
Účastníci mají možnost luštit tyto šifry, jejich řešení je uvedeno níže:
Při vlastní hře
Po hře
Tím, že týmy docházejí na sraz v různé časy, začne ke sdílení zážitků docházet již předem nestrukturovanou formou. Cílem cílené zpětné vazby by mělo být nejen nasdílet zážitky mezi jednotlivými týmy, ale ideálně si také pojmenovat v čem se jim dařilo, jaké návyky vedou k efektivní týmové spolupráci při luštění šifer a kde mají rezervy. Začít je možné otázkami cílenými vesměs na jednotlivce.
Zkuste se zamyslet nad těmito otázkami a každý si je pro sebe zodpovědět:
- Která šifra se vám nejvíc líbila a co se vám na ní líbilo?
- Která šifra vám přišla nejtěžší a proč?
- U které šifry jste měli pocit, že jste nejvíc užiteční.
- Jak jste si v týmu rozdělili role, co jste tam dělali?
- Kdo navigoval, kdo zadával odpovědi do systému, kdo hlídal čas?
- U které šifry si myslíte, že se vašemu týmu obzvlášť dařilo?
- U které jste si vědomi toho, že jste ji mohli řešit efektivněji a jak?
Posléze je možné položit složitější otázky, o kterých se nejprve tým poradí mezi sebou, případně jim můžeme poskytnou flipchart a fixy a nápady si mohou sepsat a říct poté ostatním.
Tady máte papír a fixy a zkuste během 5 minut odpovědět na tyto dvě složitější otázky.
- Co myslíte, že jsou návyky a postupy, které umožňují týmům efektivně luštit šifry?
- Které z těchto návyků si myslíte, že byly ve vašem týmu funkční a které byste rádi posílily?
Zkusíme shrnout to, co jste tu zatím řekli, tým je efektivní a jeho členům se v něm dobře funguje když…
- Každý je ochoten sdílet své pozorování a nápady a nemusí se obávat, že by od ostatních sklidil posměch.
- Nápady nejsou posuzovány podle toho, kdo s nimi přichází, ale podle toho, jak dávají smysl.
- Každý je schopen se prosadit se svým nápadem, ale nelpí na něm déle, než je prokázáno, že s šifrou nedává smysl.
- Členové týmu se navzájem poslouchají a na své nápady navazují.
- Každý občas přispěje něčím užitečným, ať už nápadem, nesením batohu, všimnutím si něčeho v okolí… prostě tím, že se cítí užitečný.
- Jsou schopni si práci mezi sebou rozdělit. Zkoušet nezávisle na sobě různé postupy.
- Dovedou na nápad pohlížet kriticky, vidí jeho důsledky, jsou schopni spatřit spor i to, že nápad odpovídá struktuře šifry.
- Každý v týmu si za něco bere zodpovědnost, nezůstávají nepokryté důležité funkce.
- Členové týmu jsou schopni se navzájem podržet, rozveselit, počkat na sebe, vypomoci si (nést batoh, podělit se o svačinu…).
Děkujeme, že jste do hry šli s takovým nadšením, věřím, že se vám věci, které jste dnes zažili a hlavně, na které jste si sami přišli a pojmenovali, budou hodit i v budoucnu.
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
Vstupenky do hry | 1ks/tým | |
Náhradní psací potřeby | několik dle počtu hráčů | Pro hru je doporučeno mít s sebou tenčí černou fixu, na což je dobré žáky upozornit, případně vzít s sebou pár náhradních. |
Lékárnička | 1ks |
Obsahové přílohy
# | Soubor | Popis |
---|---|---|
010.21.01 | 01_cesta.png | CESTA - první šifra |
010.21.02 | 02_hodiny.png | HODINY - druhá šifra |
010.21.03 | 03_kubismus.png | KUBISMUS - třetí šifra |
010.21.05 | 04_mapa_mapa.png | MAPA - čtvrtá šifra, mapová část |
010.21.04 | 04_mapa_text.png | MAPA - čtvrtá šifra, textová část |
010.21.06 | 05_vlak.png | VLAK - pátá šifra |
010.21.07 | 06_znaky.png | ZNAKY - šestá šifra |
010.21.08 | 07_tvary.png | TVARY - šifra sedmá |
010.21.09 | 08_einstein.png | EINSTEIN - šifra osmá |
010.21.10 | 09_hvezdy.png | HVĚZDY - šifra devátá |
010.21.11 | 10_panorama_predni.png | PANORAMA - šifra desátá, přední strana |
010.21.12 | 10_panorama_zadni.png | PANORAMA - šifra desátá, zadní strana |
010.21.13 | texty_stanovist_a_sifer.pdf | texty na stanoviště a po vyřešení šifer |
010.21.14 | uvodni_informace.pdf | úvodní informace a pokyny |
Zdroje
# Přílohy | Zdroj | Popis | Autor | Původ | Licence | Datum | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
010.21.01 | 01 | ![]() |
šifra CESTA | Sven Dražan | Vlastní tvorba | CC BY-NC-SA | 2021-04-20 |
010.21.02 | 01 | ![]() |
šifra HODINY | Sven Dražan | Vlastní tvorba | CC BY-NC-SA | 2021-04-20 |
010.21.03 | 01 | ![]() |
šifra KUBISMUS | Sven Dražan | Vlastní tvorba | CC BY-NC-SA | 2021-04-20 |
010.21.05 | 01 | ![]() |
šifra MAPA | www.mapy.cz | https://licence.mapy.cz | CC BY-SA | 2021-04-20 |
010.21.04 | 01 | ![]() |
šifra MAPA | Šimon Benda | Vlastní tvorba | CC BY-NC-SA | 2021-04-20 |
010.21.06 | 01 | ![]() |
šifra VLAK | Tereza Juráková, Sven Dražan | Vlastní tvorba | CC BY-NC-SA | 2021-04-20 |
010.21.07 | 01 | ![]() |
šifra ZNAKY | Sven Dražan | Vlastní tvorba | CC BY-NC-SA | 2021-04-20 |
010.21.08 | 01 | ![]() |
šifra TVARY | Sven Dražan, Tereza Krausová | Vlastní tvorba | CC BY-NC-SA | 2021-04-20 |
010.21.09 | 01 | ![]() |
šifra EINSTEIN | Šimon Benda, Adam Blahák | Vlastní tvorba | CC BY-NC-SA | 2021-04-20 |
010.21.10 | 01 | ![]() |
šifra HVĚZDY | Sven Dražan | Vlastní tvorba | CC BY-NC-SA | 2021-04-20 |
010.21.11 | 01 | ![]() |
šifra PANORAMA | Šimon Benda, Sven Dražan | Vlastní tvorba | CC BY-NC-SA | 2021-04-20 |