Střídám žánry
Účastníků | 8-15 |
---|---|
Fyzická náročnost | II |
Psychická náročnost | IV |
Autor/ři | Jana Prokešová, Aleš Pilgr |
Počet uvádějících | 3 |
Čas na realizaci | 45 minut |
Čas na přípravu | 60 minut |
Prostředí | Interiér |
Rozdělení | účastníci každý sám za sebe |
Cíle
Žáci si vyzkouší práci s informacemi. Zjistí, jak zvolený žánr ovlivňuje obsah a množství předaných informací. Žák zakusí pocit, kdy stojí před kamerou, v záři všech reflektorů, zvuk je nad ním snímán tágem a pozornost všech přítomných je upřena pouze na něho jako na jediného protagonistu. A v této situaci začíná mluvit.
Sdělení
Přirozený projev na kameru je o tréninku. Pomáhá správný dech a příprava - vědět, co chci říci.
Metody
Aktivizace, Tvoření, Dramatická výchova.
Klíčové kompetence
- Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- prací s textem o strašilce.
- Matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií jsou rozvíjeny:
- tříděním informací v textu a vybráním toho důležitého pro můj žánr.
- Kulturní povědomí a vyjádření je rozvíjeno:
- vytvářením různých žánrů interpretace textu.
Forma a popis realizace
Vnitřní tvůrčí aktivita, kterou uvádějí celkem tři realizátoři - filmový a zvukový specialista a jeden další realizátor, který celou aktivitou žáky provází. Žáci pracují v celé skupině, ve trojicích, ve dvojicích i jako jednotlivci. Nejprve se snaží pojmout a zažít si informace o strašilce ďábelské. Následně tvoří své projevy v různých žánrech. Jejich projev je natáčen kamerou za pomoci a technického přispění dalších žáků. Nakonec si v závěrečné diskusi pojmenují, co pro ně v celé aktivitě bylo nejtěžší a v čem je jejich kolegové inspirovali.
Obsah
- Práce s textem a informacemi
Stoupněte si blíž ke mně, ať mě slyšíte. Realizátor žákům ukáže velké obrázky strašilky ďábelské a postupně začne výrazně číst text.
Strašilka ďábelská
Objevena: v roce 2004
Lokalita: jediné místo na světě – Peru - region Cordillera del Condor, což je přírodní rezervace menší než 5 hektarů, zřízena pro ochranu tohoto endemitního druhu
Biotop: suchá místa
A teď mě zkuste doplňovat nebo klidně říkejte se mnou.
Strašilka ďábelská
Objevena: v roce 2004
Lokalita: jediné místo na světě – Peru - region Cordillera del Condor, což je přírodní rezervace menší než 5 hektarů, zřízena pro ochranu tohoto endemitního druhu
Biotop: suchá místa
Realizátor pokračuje dál v textu
Potrava: v přírodě výhradně listy pepřovce - potravní specialisté, v zajetí ptačí zob, zimolez, šeřík
Obrana: a) při vyrušení či v nebezpečí zastrašuje nepřítele roztaženými červenými křídly, b) rozstřikuje bělavou tekutinu ze žláz za hlavou, která dráždí kůži a oči
Věk: dožívá se okolo 1 roku, z toho asi 4 - 6 měsíců jako dospělec
Opět zkuste se mnou.
Potrava: v přírodě výhradně listy pepřovce - potravní specialisté, v zajetí ptačí zob, zimolez, šeřík
Obrana: a) při vyrušení či v nebezpečí zastrašuje nepřítele roztaženými červenými křídly, b) rozstřikuje bělavou tekutinu ze žláz za hlavou, která dráždí kůži a oči
Věk: dožívá se okolo 1 roku, z toho asi 4 - 6 měsíců jako dospělec
Strašilka ďábelská
Objevena: v roce 2004
Lokalita: jediné místo na světě – Peru - region Cordillera del Condor, což je přírodní rezervace menší než 5 hektarů, zřízena pro ochranu tohoto endemitního druhu
Biotop: suchá místa
Tam, kde se žáci v textu zasekli, se realizátor může vrátit, jinak pokračuje dál.
Vzhled: celá černá, výrazné žluté oči, proužkovaná tykadla, červený horní pysk, dospělci jasně červená rudimentální křídla s černou bíle rastrovanou přední částí
Rozměry: samička okolo 5,5 - 7 cm, sameček 3,5 - 4,5 cm
Život: noční živočich, přes den se skrývá v hustém listoví pepřovců, na spaní se (zvláště ♀) často shlukují, svlékají se několikrát za život, křídla se jim objevují až po posledním svlékání
A opět mě doplňujte.
Vzhled: celá černá, výrazné žluté oči, proužkovaná tykadla, červený horní pysk, dospělci jasně červená rudimentální křídla s černou bíle rastrovanou přední částí
Rozměry: samička okolo 5,5 - 7 cm, sameček 3,5 - 4,5 cm
Život: noční živočich, přes den se skrývá v hustém listoví pepřovců, na spaní se (zvláště ♀) často shlukují, svlékají se několikrát za život, křídla se jim objevují až po posledním svlékání
A teď zkusme jít po kruhu a každý řekněte něco, co si pamatujete a ostatní zkuste doplňovat. Pokud se skupina chytá, může se jít dál, jinak ještě realizátor informace opakuje.
A pojďme na poslední dávku informací.
Páření: sameček se vozí se na zádech samičky, a to i v okamžicích, kdy nedochází k páření, samička snáší 2 - 3 milimetrová vajíčka
Mláďata: po 4 - 5 měsících se z vajíček líhnou nymfy 15 mm dlouhé
Vývoj: od nymf po dospělého jedince trvá 4 - 6 měsíců
A zase mě doplňujte.
Páření: sameček se vozí na zádech samičky, a to i v okamžicích, kdy nedochází k páření, samička snáší 2 - 3 milimetrová vajíčka
Mláďata: po 4 - 5 měsících se z vajíček líhnou nymfy 15 mm dlouhé
Vývoj: od nymf po dospělého jedince trvá 4 - 6 měsíců
Paráda, jde vám to výtečně. Udělejte si trojice, střídejte se po jedné informaci a zkuste si celý text přeříkat.
A teď si vytvořte dvojice a opět si na střídačku text přeříkejte, ať se v něm pořádně upevníte a nemusíte na jednotlivé informace dlouze vzpomínat, ale sypete je tzv. z rukávu.
A ještě ty informace posuneme hlouběji. Vystřídejte se ve dvojicích, zkuste si třeba vybrat někoho, s kým jste dnes ještě ve skupince nebyli. Jeden říká celý text, všechny informace, které si o strašilce pamatuje a pohybem následuje druhého z dvojice. Druhý z dvojice neříká nic, jen chodí po místnosti, může zrychlit, zpomalit, sednout si, plazit se, kutálet sudy, udělat kotrmelec atd. První ho v pohybu následuje, ale říká u všeho text. Když už si na nic nemůžete vzpomenout, tak opakujte informace, které už jste říkali a třeba zase nějaká informace ještě naskočí. Zkusme. Realizátor poslouchá, zda se informace příliš nevytrácejí a neopakují se stále stejná fakta. Chvilku nechá hru plynout.
A nyní se vystřídejte. Mluvící se stává vodícím a vodící říká text. Jdeme na to. Realizátor opět nechá chvilku hru plynout.
- Tvorba v žánrech
Dobré, díky, můžeme se zastavit. Vezměte si každý svůj notýsek, najděte si pro vás pohodlné místo, abyste mohli psát a koukněte se sem na flipchart. Jsou zde napsané žánry, s kterými budeme pracovat. Realizátor ukazuje na flipchartu a čte nahlas.
Reklama
Inzerát
Vědecká přednáška
Každý si vyberte dva žánry a zkuste informace, které o strašilce máte, zpracovat v těchto žánrech. Ale myslete při té tvorbě na to, že výsledkem není psaný text v tomto žánru, ale mluvený projev. Jste to vy, kteří dělají „reklamu“ například na to, proč je dobré mít doma strašilku, nebo jste to právě vy, kdo v TV či v rádiu dáváte „inzerát“ na ptačí zob jako nejlepší potravinu pro strašilku ďábelskou a nebo jste učitelem či profesorem a máte online „vědeckou přednášku“ o samičce strašilky. Je to na vás, co si vyberete, ale nejprve si to zkuste říci nahlas a pak si to teprve napište. To vašemu projevu dá přirozenost a nebude to tzv. šustit papírem. A dáme si na to čas tak 8 minut. Realizátor stopuje čas a cca po 5-ti minutách oznámí časomíru.
Ještě nám zbývají 3 minuty času a pokud vám některé detailní informace o strašilce už utekly, tak zde máte originální text vytištěn, tedy kdo potřebuje, klidně si informacemi můžete pomoci.
- Natáčení projevu před kamerou
Čas na tvorbu máme za sebou. A než se na natáčení vrhneme, zkusíme si takové dýchací cvičení.
Hluboce se nadýchněte, zacpěte si ukazováčkem pravé ruky pravou nosní dírku a levou nosní dírkou vydechněte. Ukazováček stále drží pravou dírku, vy se levou nosní dírkou nadechněte, prostředníčkem pravé ruky levou nosní dírku zacpěte a zároveň uvolněte ukazováček, ať můžete pravou nosní dírkou vydechnout a zase se touto dírkou nadechnout. Tedy teď pravá nosní dírka nádech, zacpu ji, vydechnu levou dírkou, nadechnu levou dírkou, zacpu ji a vydechnu pravou dírkou. A to zkuste opakovat několikrát za sebou. Realizátor pokračuje a společně s žáky dýchá, ale už bez komentování. Ještě to společně zopakují několikrát na každou dírku.
Dobré, stop. K čemu si myslíte, že je to dobré? Proč si myslíte, že to děláme před vaším mluveným projevem? Ano, abyste se uklidnili, naladili, zklidnili dech, srovnali si myšlenky, začali se těšit a ano, abyste se zbavili trémy. Kdo z vás už někdy pocítil trému? A kdy? Před čím nebo při čem? A jak jste s tou trémou bojovali? Máte na to někdo nějaký recept? Nějakou vychytávku?
Ano, návodů je několik, ale člověk musí poznat sám sebe a zjistit, co jemu samotnému vyhovuje nejvíce. Někdo si zaskáče Realizátor začne skákat a čeká, až se k němu žáci přidají. Někdo myslí na své předešlé úspěchy a to ho uklidní. Nebo se snažíte právě zklidnit dech, ale pokud se snažíte soustředit na klidné dýchání, tak se vám většinou srdce rozbuší ještě víc a dýcháte povrchově a rychle. A toto cvičení s nosními dírkami vám pomůže přenést pozornost na něco jiného a dech se uklidní sám.
Vytvořte si pořadí, v kterém budete chodit před kameru a toto pořadí budeme držet po celou dobu. Každý v řadě má tedy své pořadové číslo. Tady před bílou zdí je prostor před kamerou, sem si stoupne ten, který má pořadové číslo 1. Za kamerou stojí filmový specialista a se správným nasvícením natáčeného prostoru a protagonisty mu pomáhají ti, kteří mají pořadové číslo 2, 3, 4. Filmový specialista už vám řekne, co máte dělat. Ti, kteří mají pořadové číslo 5, 6, se v tento moment starají o zvuk, tzn. mikrofony a natáčení na ZOOM a pomáhat vám bude lektor zvuku. Každý vždy natočí jen jeden žánr, klidně ve více variantách a zařazujete se na konec řady a všechny role osvětlovačů a zvukařů se posouvají o jednoho. Tedy před kamerou stojí ten, kdo má pořadové číslo 2 atd. Realizátor pomáhá se střídáním rolí a pomáhá žákovi před kamerou s přirozeným projevem.
A už se připraví první z vás. Já a ostatní, kteří se zrovna nestarají o žádné technické nastavení, budeme stát tady vedle kamery a takzvaně vás ve vašem projevu budeme podporovat. To, že uvidíte vedle kamery živé lidi - adresáty, vám v přirozenosti a živosti vašeho projevu také dost pomůže. Zkusíme být k sobě ohleduplní, sledujte všechny před kamerou a učte se z toho, co dělají, ať se rychleji každý posune dál. A prosím, ať nedrbneme do kamery či kameramana.
Ti, co řeší světla, nastavují světla a odrazové desky, ujistěte se, že protagonista nemá stín v tváři.
Zvukaři se rozhodněte, zda použijete port nebo tágo a udělejte si zvukovou zkoušku.
Po tom co se všichni 2 krát vystřídají před kamerou.
- Diskuse po natáčení
Pojďme si všichni sednout tady na zem do kruhu. Zažili jsme si, jaké to je stát před kamerou, nemít trému a neztratit myšlenku. Zkuste se zamyslet a každý řekněte, co pro vás bylo nejtěžší a proč. A co vám pomohlo? Jak jste se s tím prali?
A teď se ještě zamyslete, na co jste si přišli díky vašim kolegům? Čím vás inspirovali při jejich práci se žánry? A každý zkuste říci alespoň jednu věc.
Díky moc. Vezměte si své notýsky a tyto postřehy o sobě i o inspiraci od ostatních si poznamenejte, ať toho třeba můžete v dalších zadáních během týdne využít. A kdo už má poznačeno, běžte za filmovým specialistou a za specialistou na zvuk, ať vám na vaše flashky přetáhnou vaše nasbíraná data, budeme s nimi ještě dnes pracovat.
Metodika uvedení
Příprava
- Filmová technika
- Světelná technika
- Zvuková technika
- Volný prostor s bílou zdí, místnost, kde je dobrá akustika
- Vytištěné papíry s informacemi o strašilce
- Propisky, papíry
Realizace
Aktivitu uvádějí celkem tři realizátoři - filmový a zvukový specialista a jeden další realizátor, který celou aktivitou žáky provází. Žáci pracují v celé skupině, ve trojicích, ve dvojicích i jako jednotlivci. Nejprve se snaží pojmout a zažít si informace o strašilce ďábelské. Následně tvoří své projevy v různých žánrech, které jsou předem dány realizátorem. Realizátor žáky připraví na výstup a projev před kamerou. Jejich projev je natáčen za pomoci a technického přispění dalších žáků. Nakonec si pojmenují, co pro ně v celé aktivitě bylo nejtěžší a v čem je jejich kolegové inspirovali.
Struktura
- Práce s textem a informacemi
Žáci se shromáždí kolem realizátora, který jim začne číst informace o strašilce ďábelské. Vždy přečte pár informací, které pak opakuje a žáci ho doplňují nebo přímo informace už říkají za něj. Když přečte všechny informace, celý text, nechá text říkat už jen žáky. Žáci se rozdělí do trojic a v každé trojici se postupně střídají a říkají vše o strašilce, na co si vzpomenou. To samé dělají i ve dvojicích. Nejprve se též střídají, pak už říká jen jeden z dvojice a druhý ho vede pohybově. Tímto opakováním textu se žákům text dostává tzv. pod kůži. Následně nebudou na text dlouze vzpomínat, ale budou si s ním moci svobodněji hrát. Touto prací s textem je u žáků rozvíjena kompetence komunikace v mateřském jazyce.
- Tvorba v žánrech
Realizátor představí tři žánry, z kterých si každý žák má vybrat dva. A v těchto žánrech má zpracovat informace, které získal o strašilce. Výsledkem má být mluvený projev, tedy je žákům realizátorem doporučeno, aby si nejprve obě verze zkusili říci nahlas a pak teprve si je zapsali. V opačném pořadí by se mohlo stát, že žákům napsaný text nepůjde tzv. do pusy a bude šustit papírem. Na tvorbu mají žáci celkem 8 minut. Po uplynutí pěti minut dá realizátor žákům vytištěný text o strašilce, aby si mohli případně doplnit informace, které už o strašilce ztratili. Záměrně je jim vytištěný text dán až v poslední fázi, aby se při chystání jejich mluveného projevu nenechali „zválcovat“ textem a netvořili složitá souvětí a myšlenkové konstrukty. Takto se lépe mohou soustředit na žánr a formu svého projevu. Zároveň si přesně uvědomí váhu informací a jejich smysl a zvolí skutečně jen to, co chtějí říci. Touto interpretací textu a informací je u žáků rozvíjeno kulturní povědomí a vyjádření.
- Natáčení projevu před kamerou
Realizátor opět žáky shromáždí kolem sebe a naučí je dýchací cvičení. Následně se žáků doptává, v čem je toto cvičení dobré, proč si myslí, že to dělají. Společnou diskusí se dostávají až k tématu trémy a způsobům jak se s trémou vypořádat.
Realizátor žákům vysvětlí, jak bude probíhat část „natáčení projevu před kamerou“. Žáci si určí pořadí v řadě a pak už se střídají v různých pozicích. Buď stojí před kamerou nebo ovládají světla či zvuk. Se světly i se zvukem jim ještě pomáhají a na případné otázky odpovídají realizátoři, filmový specialista a zvukový specialista. Specialisté hlídají, aby výsledná kvalita materiálů byla použitelná pro následný střih v závěru druhého dne. To, že s materiály budou ještě žáci pracovat se dozvídají až v závěru této aktivity. Je to proto, aby se žáci zbytečně nefixovali na výsledek, ale aby byli schopní kontinuálně projít jednotlivými fázemi tvůrčího procesu.
Realizátor, který celou aktivitou provází, se snaží po celou dobu udržet přátelské a bezpečné prostředí, aby se všem žákům před kamerou dobře pracovalo, nestyděli se, nebojovali s trémou a třeba se nezablokovali. K tomu se snaží vést i zbytek skupiny, žáky, kteří v danou dobu zrovna neobsluhují ani světlo, ani zvuk a stávají se tzv. adresáty a pomocníky protagonistovi, který zrovna stojí před kamerou.
Pro žáka (protagonistu), který stojí před kamerou, je důležité, aby se cítil bezpečně a cítil podporu všech ostatních žáků. Ostatní žáci se sledováním protagonisty naopak učí, co funguje, kde je potřeba použít jinou intonaci atd. Tím vstřebávají další informace, které je posouvají a dostávají se rychleji dopředu.
V této části aktivity jsou žáci vystaveni třídění a vstřebávání velkého množství informací a v pravý čas musí být schopni použít zrovna to, co se po nich žádá. Selekcí informací je u nich rozvíjena matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií.
- Diskuse po natáčení
Realizátor požádá žáky, aby si společně sedli do kruhu. Ptá se žáků, co pro ně bylo při této aktivitě nejtěžší a proč. A jak se jim podařilo se s tím poprat. Pro realizátora je to dobrý prostor pro zjištění, v jaké fázi se skupina nachází. Zda se bojí techniky nebo naopak svého projevu atd. Dále se realizátor každého ptá, co ho inspirovalo v přístupu dalších žáků, jak pracovali se žánry. Podle odpovědí na tuto otázku realizátor zjišťuje, jak jsou jednotlivci schopni učit se od ostatních a jak moc si všímají práce dalších.
V poslední fázi realizátor vyzve žáky, aby si natočené materiály nechali stáhnout na své flash disky. Zdůrazní, ať si nechají přetáhnout všechny video i zvukové verze, že s nimi ještě dnes budou pracovat. Za stáhnutí všech verzí jsou zodpovědní specialisté na film a zvuk. Ti také po skončení celé aktivity zálohují veškerý natočený materiál na projektový disk.
Uzavření
Krátká diskuse, co bylo pro žáky v této aktivitě nejtěžší a co jim pomohlo a proč (každý z žáků řekne jednu věc). Dále každý z žáků se pokusí říci alespoň jednu věc, která ho inspirovala na přístupu k uchopení žánrů u jeho kolegů. Poznatky si napíšou do svého notýsku a zároveň si tam připíšou, co je inspirovalo na práci druhých, co pro ně bylo originální.
Každý žák si na svůj flash disk přetáhne veškerý nasbíraný materiál. To znamená videosoubory dvou variant, které měl před kamerou. Přetáhne si i tzv. nepovedené verze, můžou se mu při závěrečném střihu hodit. Dále si přetáhne i zvukové soubory ze ZOOMu, aby mohl zvuk s videem synchronizovat.
Poznámky
- Důležité je hlídat čas, aby se práce před kamerou neprotahovala a každý měl dostatek času. Točit každý projev maximálně dvakrát.
- Navodit bezpečné prostředí pro všechny žáky, aby se nikdo před kamerou nezablokoval. Ostatní by se neměli nikomu smát, ale měli by si všichni navzájem fandit a podporovat se.
- Hlídat, aby zbytek žáků, kteří čekají na svůj prostor před kamerou, zůstával stále „IN“. Zapojovat je do technických dovedností. A postarat se, aby účinkujícího protagonistu sledovali a učili se z jeho projevu.
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
Text Strašilka | 1 pro žáka | |
Papíry | ||
Propisky | ||