Obsah
1 Vzdělávací program a jeho pojetí
1.1 Základní údaje
Výzva | Budování kapacit pro rozvoj škol II |
---|---|
Název a reg. číslo projektu | VIDA! školám - propojení formálního a neformálního vzdělávání CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_032/0008290 |
Název programu | Letní škola popularizace vědy VIRUScience |
Název vzdělávací instituce | VIDA! science centrum provozuje Moravian Science Centre Brno, příspěvková organizace |
Adresa vzdělávací instituce a webová stránka | Křížkovského 554/12, 603 00 Brno, www.vida.cz |
Kontaktní osoby | Janet Prokešová janet.prokesova@vida.cz, Aleš Pilgr ales.pilgr@vida.cz |
Datum vzniku finální verze programu | 30. 6. 2019 |
Číslo povinně volitelné aktivity výzvy | 4 |
Forma programu | Pětidenní letní škola s množstvím praktických dílen a zážitkových programů rozvíjející tvořivost a technické dovednosti v oblasti tvorby přírodovědně popularizačních videí. |
Cílová skupina | SŠ obory zakončené maturitou 8-15 žáků |
Délka programu | 60,3 vyučovacích hodin (2715 minut) |
Zaměření programu | nová média, multimediální tvorba, prezentační dovednosti, strukturování informací |
Rozvíjené klíčové kompetence | komunikace v mateřském jazyce, komunikace v cizích jazycích, matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií, schopnost práce s digitálními technologiemi, schopnost učit se, sociální a občanské schopnosti, smysl pro iniciativu a podnikavost, kulturní povědomí a vyjádření |
Tematická oblast | Spolupráce škol, školských zařízení a ostatních organizací a institucí jako center vzdělanosti a kulturně-společenského zázemí v obci, spolupráce škol a školských zařízení s knihovnami, muzei a dalšími organizacemi a institucemi, vytváření atraktivní nabídky akcí a programů zacílených na děti a mládež kulturními a paměťovými institucemi na venkově a v menších obcích, využívání potenciálu sítě knihoven a případně i jiných kulturních institucí jako přirozených komunitních center v obcích. Rozvoj talentu dětí a žáků v rámci formálního, zájmového a neformálního vzdělávání, podpora dlouhodobé a systematické práce s talentovanými dětmi a mládeží. Využívání kreativního a inovativního potenciálu dětí a mládeže. |
Tvůrci programu | Janet Prokešová, Aleš Pilgr, Patrik Král, Tomáš Kratochvíl |
Odborný garant programu | Mgr. Sven Dražan, sven.drazan@vida.cz |
Specifický program pro žáky se SVP | Ne |
1.2 Anotace programu
Jedná se o pětidenní letní školu s ubytováním. Každý žák se bude podílet na tvorbě 4 science videí a to zčásti samostatně a zčásti ve skupině. V průběhu se žáci zdokonalí v práci s filmovou technikou, střihem, v prezentačních dovednostech, tvorbou příběhů a v práci ve skupině. Videa jsou zaměřena na oblast biologie. Součástí programu jsou terénní pozorování, sběr materiálů a pozorování v laboratoři. Lektoři během letní školy jsou ve tvůrčím kontaktu s žáky. Ovlivňují průběh tvorby, směrují jej, motivují a připomínkují dílčí práci. Veškerá videa jsou během programu zveřejňována na veřejné facebookové stránce, která je speciálně k danému kurzu vytvořena.
1.3 Cíl programu
- Žáci zdokonalí své komunikační a prezentační dovednosti a práci s multimédii.
- Žáci projdou kreativním procesem tvorby od nápadu k finální realizaci.
1.4 Klíčové kompetence a konkrétní způsob jejich rozvoje v programu
Klíčová kompetence | Aktivita rozvíjející KK | Způsob rozvíjení KK |
---|---|---|
komunikace v mateřském jazyce | 1.1 Vítá tě Virus | Komunikací s realizátorem a s ostatními žáky. |
1.2 Mé oko je objektiv | Porozuměním instrukcí při vysvětlování práce s tablety. | |
1.3 Točím vše, co létá, leze, utíká | Odbornou komunikací mezi vedoucím a žákem kurzu. | |
1.5 Proč? | Formulací motivačního dopisu a konfrontace s ostatními. | |
1.7 Mé oko čočky má - biologie | Aktivní komunikací mezi žáky v laboratoři. Odbornou komunikací mezi vedoucím a žákem kurzu. | |
1.8 Mé oko čočky má - film | Pochopením instrukcí, jak správně pracovat s tablety při natáčení záběrů z mikroskopu. | |
1.9 Rytmus v kole | Rychlou tvorbou krátkých otázek a odpovědí. | |
1.10 Komiks, gag, pointa | Interpretací nakreslených komiksů. | |
1.6 Mluvím, tedy jsem | Tvorbou hesel, příběhů a asociací. | |
2.10 Jsi Premier střih I a II | Porozuměním instrukcí při vysvětlování práce s programem Adobe Premiere. Tvorba komentářů popisující video a to buď formou titulků, nebo hlasovým overdabingem. | |
Mé první, druhé a třetí dílo | Porovnáním svého díla s ostatními, jak lze pracovat se sdělením. | |
1.13 Stop den 1, 2, 3 | Aktivní komunikací mezi žáky a rozborem průběhu celého dne, při kterém žáci vyjadřují svůj pohled na klíčové okamžiky. | |
2.1 Klapka den 2, 3, 4, 5 | Aktivní komunikací mezi hráči v průběhu her uvnitř týmu i mezi týmy. | |
2.2 Mluvím a vím, co říkám | Cvičením mluveného projevu - dechové cvičení, práce s mimikou, asociace. | |
2.3 Střídám žánry | Prací s textem o strašilce. | |
2.4 Kamera | Porozuměním instrukcí při vysvětlování práce s poloprofesionální filmařskou technikou. | |
2.5 V hlavní roli strašilka | Prezentováním připraveného textu před kamerou. | |
2.6 Expoziční hra | Nácvikem porozumění výkladu pravidel simulační hry a pokládáním dotazů na jejich výklad a důsledky. Aktivní komunikací mezi hráči v průběhu hry. Porozuměním jednotlivých šifer a hádanek. | |
2.8 Virál (přednáška) | Porozuměním přednášeného textu. | |
2.9 Virál (diskuze) | Formulací myšlenek do otázek. Pochopením, čím by pro mě mohly být zkušenosti odborníka prospěšné. | |
3.2 Život v Řece | Aktivní komunikací mezi žáky v terénu. Odbornou komunikací mezi vedoucím a žákem kurzu. | |
3.3 V hlavní roli Řeka | Porozuměním instrukcí, komunikací v týmech a s lektorem. | |
3.4 Virál x Science | Pochopením pojmů, a zamyšlením se nad tím, jak jsou zastoupeny v jednotlivých videích. Vysvětlením, v čem jsou videa unikátní. | |
3.5 Návštěva science show | Sledováním science show a pochopením tématu. Diskuzí při následné reflexi. | |
3.6 Já a mé téma | Porozuměním psaného textu při čtení informací o tématech v dotazníku. | |
3.10 Skleník | Pochopením pravidel a doptáváním se, přípravou strategie a rozdělením rolí přede hrou a mezi jednotlivými koly a nutností se rychle rozhodovat a jednat pod časovým tlakem. | |
2.11 Co chtěl autor říct? | Formulací sdělení po videa. | |
3.7 Krátký příběh | Prací s textem a tvorbou samotného příběhu, nácvikem přednesu, interpretací při čtení a prezentací vzniklého příběhu a rozborem a porozuměním vyslechnutého textu připraveného druhým žákem. | |
3.11 Hvězdy | Porozuměním vysvětlení faktorů, které ovlivnily rozdělení do týmů, pokládáním dotazů na jejich výklad a důsledky, aktivní komunikací mezi žáky během diskuse a rozborem navržených témat. | |
4.2 Hledání sdělení | Aktivní komunikací mezi žáky během diskuse, rozborem navržených témat. | |
4.3 Prezentace tématu a sdělení | Vysvětlením tématu a zvolených sdělení, odpovědi na dotazy ke sdělením - na jejich výklad a důsledky, aktivní komunikací mezi žáky během diskuse a rozborem pojmenovaných sdělení. | |
4.4 Od příběhu ke storyboardu | Prací s příběhem. | |
4.5 Tvorba scénáře | Tvorbou textu při vytváření scénáře. | |
4.6 Jde se točit | Prací s textem při natáčení videí. | |
5.3 Mé finální dílo | Porovnáním se s ostatními, jak ostatní pracovali se sdělením, scénářem, dialogy a storyboardem. | |
5.4 Loučí se Virus | Aktivní komunikací mezi žáky a rozborem průběhu předcházejících dní, při kterém žáci vyjadřují svůj pohled na klíčové okamžiky. | |
matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií | 1.3 Točím vše, co létá, leze, utíká | Spočítáním počtu nasbíraných druhů za daný časový úsek. Použitím nástrojů k efektivnímu odchytu různých druhů živočichů a rostlin. |
1.7 Mé oko čočky má - biologie | Osvojením si práce s mikroskopickou technikou. Osvojením si práce s tabletem. | |
2.3 Střídám žánry | Tříděním informací v textu a vybráním toho důležitého pro můj žánr. | |
2.6 Expoziční hra | Nutností najít a zjistit faktické údaje v expozici a následné správné použití těchto údajů při vyplňování křížovky. | |
2.8 Virál (přednáška) | Pochopením zpracovávaných statistických dat o dosahu videí na sociálních sítích a youtube. | |
3.2 Život v Řece | Zkoumáním živočichů žijících v řece. | |
3.6 Já a mé téma | Uvědoměním si vlastních znalostí a otázek, které v sobě témata skrývají. | |
3.7 Krátký příběh | Kontextualizací a aplikací svých zkušeností a vědomostí a logickou návazností a propojením. | |
3.10 Skleník | Nutností propočtů a rozmyšlením nejvhodnější strategie na základě vstupních parametrů. | |
3.11 Hvězdy | Uvědoměním si a aplikací znalostí a otázek, které v sobě témata skrývají. | |
4.2 Hledání sdělení | Uvědoměním si a aplikací znalostí a otázek, které v sobě témata skrývají. | |
4.3 Prezentace tématu a sdělení | Uvědoměním si a aplikací znalostí a otázek, které v sobě témata skrývají. | |
4.6 Jde se točit | Prací s technikou při natáčení videí. | |
schopnost práce s digitálními technologiemi | 1.2 Mé oko je objektiv | Nastavováním tabletů a ovládáním kamery (fotoaparátu, mobilu nebo tabletu). |
1.8 Mé oko čočky má - film | Natáčením přes tablet a seznámením se s jeho specifiky, výhodami a nevýhodami. | |
1.6 Mluvím, tedy jsem | Prací s nahrávacím zařízením ZOOM. | |
1.11 Jsi Master střih | Střih videa v počítačovém programu. Seznámením se s formátem videa a export a import videí. | |
2.4 Kamera | Nastavováním manuálních funkcí kamer. | |
2.7 Můj oblíbený virál | Prací s tablety a orientací ve virtuálním prostoru. | |
2.10 Jsi Premier střih I a II | Prací s programem Adobe Premiere. | |
3.2 Život v Řece | Poznáním práce s USB mikroskopem. | |
3.3 V hlavní roli Řeka | Prací s digitálními technologiemi. | |
5.2 Střih | Prací s programem Adobe Premiere. | |
schopnost učit se | 1.2 Mé oko je objektiv | Okamžitou aplikací instrukcí při natáčení a konzultace s lektorem. Přípravou materiálu vhodného pro střih. |
1.8 Mé oko čočky má - film | Trpělivým natáčením záběrů. | |
1.9 Rytmus v kole | Skupinovou spoluprací. | |
1.6 Mluvím, tedy jsem | Pochopením a okamžitou aplikací pravidel různých her. | |
1.11 Jsi Master střih | Přímou aplikací instrukcí lektora. Diskuzí s lektorem a ostatními žáky. | |
Mé první, druhé a třetí dílo | Porovnáním svého díla s ostatními, jak lze pracovat se sdělením. | |
2.1 Klapka den 2, 3, 4, 5 | Pochopením a aplikací pravidel jednotlivých her. | |
2.2 Mluvím a vím, co říkám | Plněním úkolů a sebereflexí. | |
2.4 Kamera | Prací se stativy, stojany a světly. Přípravou materiálu vhodného pro střih. | |
2.7 Můj oblíbený virál | Rešeršováním. | |
2.10 Jsi Premier střih I a II | Okamžitou aplikací instrukcí a konzultace s lektorem. Prací s dříve natočeným materiálem. Objevováním možností audiovizuální montáže. | |
3.3 V hlavní roli Řeka | Prací se stativy, pohybem ve svahu, v řece. Snahou o zachycení co nejlepšího záběru. | |
3.4 Virál x Science | Pochopením pojmů, a zamyšlení se nad tím, jak jsou zastoupena v jednotlivých videích. | |
3.10 Skleník | Možností poučit se z chyb a chovat se v jednotlivých kolech různě/lépe. | |
5.4 Loučí se Virus | Reflektováním a připomenutím si získaných dovedností za celý týden. | |
4.5 Tvorba scénáře | Aplikací toho, co se naučili o tvorbě storyboardu. | |
3.7 Krátký příběh | Interpretací a prezentací vytvořeného textu na kameru. | |
4.4 Od příběhu ke storyboardu | Pochopením, co je to storyboard a proč je důležitý. | |
4.6 Jde se točit | Poučením se z chyb při natáčení v průběhu týdne a zapracování při natáčení závěrečného videa. | |
5.2 Střih | Prací s dříve natočeným materiálem a objevováním možností audiovizuální montáže. | |
5.3 Mé finální dílo | Porovnáním se s ostatními, jak lze pracovat se sdělením. | |
sociální a občanské schopnosti | 1.3 Točím vše, co létá, leze, utíká | Uvědoměním si pestrosti života v městském prostředí. Uvědoměním si, jak rozmanitý je život kolem nás. |
1.4 Ahoj, jsem Virus | Audiovizuálním vjemem znělky ve setmělém sále a seznámením se s maskotem celého workshopu. | |
1.7 Mé oko čočky má - biologie | Uvědoměním si, že život je pestřejší, než se na první pohled zdá. | |
1.9 Rytmus v kole | Vytvořením rychlých otázek, na které se dá rychle a jednoduše odpovědět. | |
1.10 Komiks, gag, pointa | Snahou pochopit a navázat na rozkreslený komiks svého kolegy. | |
1.6 Mluvím, tedy jsem | Spoluprací s ostatními. | |
1.13 Stop den 1, 2, 3 | Zažitím si a uvědoměním, k čemu vede reflexe týmové práce a aktivním nasloucháním a vyjadřováním názoru v diskusi. | |
2.1 Klapka den 2, 3, 4, 5 | Týmovou prací při skupinových aktivitách. | |
2.2 Mluvím a vím, co říkám | Naladěním se na ostatní ve skupinových aktivitách. | |
2.5 V hlavní roli strašilka | Zkušenost s tím, co s naší psychikou dělá mluvení do záznamu. | |
2.6 Expoziční hra | Aktivním nasloucháním a vyjadřováním názoru při hledání správných odpovědí na otázky v křížovce. | |
3.2 Život v Řece | Uvědoměním si, že život je velmi pestrý i tam, kde bychom to na první pohled nečekali. | |
4.2 Hledání sdělení | Úvahou nad tématem v souvislosti s vlastní osobou, úvahou nad tématem v souvislosti se společenskými současnými otázkami a aktivním nasloucháním a vyjadřováním názoru během diskuse. | |
3.7 Krátký příběh | Uvědoměním si a zveřejněním svých zkušeností a aktivním pojmenováním rizik, kam mohou společnost některé výsledky zavést. | |
3.4 Virál x Science | Hledání podstaty sdělení videa. | |
3.6 Já a mé téma | Úvahou nad navrženými tématy v souvislosti s vlastní osobou a úvahou nad navrženými tématy v souvislosti se společenskými současnými otázkami. | |
1.1 Vítá tě Virus | Tím, že žáci dorazili na sraz a zapojují se do kolektivu. | |
3.11 Hvězdy | Úvahou nad navrženými tématy v souvislosti s vlastní osobou, úvahou nad navrženými tématy v souvislosti se společenskými současnými otázkami a aktivním nasloucháním a vyjadřováním názoru během diskuse. | |
4.3 Prezentace tématu a sdělení | Úvahou nad navrženými sděleními v souvislosti s vlastní osobou, úvahou nad navrženými sděleními v souvislosti se společenskými současnými otázkami a aktivním nasloucháním a vyjadřováním názoru během diskuse. | |
4.4 Od příběhu ke storyboardu | Vzájemným vyprávěním jednoho příběhu v různé podobě. | |
4.5 Tvorba scénáře | Konzultacemi s realizátory a specialistou na virální videa, tvořením v týmu. | |
4.6 Jde se točit | Spoluprací v týmu. | |
5.2 Střih | Konzultacemi s realizátory a tvořením v týmu. | |
5.4 Loučí se Virus | Reflexí své a týmové práce a aktivním nasloucháním a vyjadřováním názoru v diskusi. | |
smysl pro iniciativu a podnikavost | 1.2 Mé oko je objektiv | Nalezením objektu a jeho zkoumáním. Vymýšlením, jak ho natočit. |
1.7 Mé oko čočky má - biologie | Navrhováním vlastního seznamu detailů k pozorování. Vyhledáváním informací v odborné literatuře. | |
1.8 Mé oko čočky má - film | Samostatným hledáním vzorků, experimentováním. | |
1.9 Rytmus v kole | Pokud se někdo nezapojuje, brzdí celou skupinu. | |
1.10 Komiks, gag, pointa | Tvorbou obrázků a příběhu. | |
2.1 Klapka den 2, 3, 4, 5 | Zapojováním se do jednotlivých her a podporou spoluhráčů. | |
1.6 Mluvím, tedy jsem | Aktivitou v jednotlivých hrách. | |
2.5 V hlavní roli strašilka | Pozitivní zpětnou vazbou a vědomím, a podporováním toho, aby do toho šli všichni společně. | |
2.6 Expoziční hra | Časovým limitem ukončení hry. | |
3.2 Život v Řece | Navrhováním a realizací vlastních detailů k pozorování. | |
3.6 Já a mé téma | Vyplněním bodů a zamyšlením se na jednotlivými tématy. | |
3.7 Krátký příběh | Samostatným výběrem tématu, navozením diskuse nad výběrem témat, domluvou kolektivu a samostatnou tvorbou textu - krátkého příběhu. | |
3.10 Skleník | Malým počtem lidí v týmu a nutností zapojení všech. | |
3.11 Hvězdy | Zamyšlením se na jednotlivými tématy a hledáním společného tématu pro celou skupinu. | |
4.2 Hledání sdělení | Zamyšlením se nad vším, co s tématem souvisí a hledáním sdělení s celou skupinou. | |
4.3 Prezentace tématu a sdělení | Zamyšlením se nad jednotlivými sděleními u tématu skupiny a zamyšlením se nad jednotlivými sděleními ostatních týmů. | |
4.4 Od příběhu ke storyboardu | Vzájemným vyprávěním jednoho příběhu v různé podobě. | |
4.5 Tvorba scénáře | Motivováním realizátorů do tvoření a jejich pomoci. | |
4.6 Jde se točit | Stanovením role, kterou každý člen týmu zastává. | |
kulturní povědomí a vyjádření | 1.2 Mé oko je objektiv | Přemýšlením o realitě jako o východisku pro sdělení divákovi. |
2.3 Střídám žánry | Vytvářením různých žánrů interpretace textu. | |
2.7 Můj oblíbený virál | Přemýšlením nad tím, na který tip videí lidé rádi koukají a sdílejí. Kladením si otázky, co je to virální science video. | |
2.8 Virál (přednáška) | Seznámením se s tím, jak se šíří a sledují videa po sociálních sítích a youtube. Popisem fungování současných médií a jejich dosah. | |
3.4 Virál x Science | Rozšířením obzorů toho, jaká videa jsou lidmi často sdílena a uvažování nad tím proč. | |
3.7 Krátký příběh | Zasazením tématu do prostředí, které si žák sám vybere a přiblížením vybraného prostředí ostatním žákům. | |
4.4 Od příběhu ke storyboardu | Pochopením, že při přípravě filmu je potřeba mít záběry pečlivě rozkreslené. | |
4.5 Tvorba scénáře | Specifikací žánru připravovaného videa a uvědoměním si, pro koho budu chtít video natáčet. | |
4.6 Jde se točit | Natáčením scén zapsaných do storyboardu. |
1.5 Forma
Pětidenní pobytový program pro žáky středních škol ukončených maturitní zkouškou pro 8-16 žáků je složen z řady aktivit, které dramaturgicky navazují a směřují k tomu, aby žáci byli schopni formulovat sdělení a myšlenku a tuto myšlenku převést za pomocí získaných filmařských a prezentačních dovedností do audiovizuálního výstupu.
1.6 Hodinová dotace
Aktivita / Blok | Počet minut | Počet vyučovacích hodin (45 min) | Barva |
---|---|---|---|
Seznamovací a informativní aktivity | 180 | 4,00 | Zelená |
Pohybové aktivity | 225 | 5,00 | Červená |
Prezentační dovednosti | 195 | 4,33 | Žlutá |
Práce s informacemi a sdělením | 450 | 10,00 | Oranžová |
Natáčení | 630 | 14,00 | Fialová |
Střih a postprodukce | 630 | 14,00 | Modrá |
Nová média | 240 | 5,33 | Azurová |
Biologie | 165 | 3,67 | Hnědá |
Celkem |
1.7 Předpokládaný počet žáků a upřesnění cílové skupiny
Program byl vyvinut pro žáky středních škol ukončených maturitní zkouškou. Účast je dobrovolná a probíhá v období prázdnin. Při uvedení programu se počítá se skupinou 8 - 15 žáků. Tito žáci se dopředu nemusí znát. Součástí přihlášky je motivační dopis, ve kterém každý žák napíše, co je jeho zájmem a proč se chce letní školy zúčastnit. Upřednostněni jsou žáci, kteří inklinují k filmové/výtvarné tvorbě a nebo k přírodním vědám. Není to ovšem nutnou podmínkou pro přijetí na kurz. Pokud by zájemců bylo příliš mnoho, je dobré vybrat žáky tak, aby by byl přibližně stejný počet filmařů a vědců.
1.8 Metody a způsoby realizace
Protože se jedná o žáky střeních škol, jsou odborné části vyučovány frontální výukou, přednáškami, laboratorním pozorováním. Praktická výuka práce s filmovou technikou je realizována metodou projektové výchovy a samostatným experimentováním. Cvičení prezentačních dovedností je realizováno zážitkovou pedagogikou formou krátkých workshopů a gamefikací. Při tvorbě závěrečného videa je výuka vedena metodou řízené diskuze, debaty s odborníkem a konzultací. Během kurzu je podporována týmová spolupráce žáků.
1.9 Obsah – přehled tematických bloků a témat programu
Chronologicky | ||
---|---|---|
Aktivity | Délka (minuty) | Anotace |
Den 1 | ||
1.1 Vítá tě Virus | 15 | První setkání realizátorů a žáků. Vyřízení formálních záležitostí a natočení úvodního videa. |
1.2 Mé oko je objektiv | 15 | Seznámení žáků se základními zákonitostmi volby záběru při natáčení. |
1.3 Točím vše, co létá, leze, utíká | 60 | Pozorování, natáčení a sběr biologického materiálu ve volné přírodě. |
1.4 Ahoj, jsem Virus | 15 | Navození atmosféry, zhlédnutí znělky, seznámení se s maskotem workshopu. |
1.5 Proč? | 60 | Obeznámení žáků s organizací a pravidly workshopu. Představení lektorů a účastníků workshopu. |
1.6 Mluvím, tedy jsem | 45 | Pohybová a mluvící aktivita, při které se žáci jednak poznají a také si procvičí některé řečnické dovednosti. |
1.7 Mé oko čočky má - biologie | 45 | Seznámení se s mikroskopováním na obyčejném i stereomikroskopu. |
1.8 Mé oko čočky má - film | 90 | Natáčení pozorování materiálu pod mikroskopy. |
1.9 Rytmus v kole | 15 | Rytmická, skupinová aktivita postavená na asociacích. |
1.10 Komiks, gag, pointa | 45 | Kreslení skupinové komiksových příběhů různými tvůrčími způsoby. |
1.11 Jsi Master střih | 75 | Seznámení se se střihem videa v aplikaci Kinemaster a střih prvního videa. |
1.12 Mé první dílo | 15 | Sledování prací z prvního dne a seznámení s fungováním FB stránky VIRUScience. |
1.13 Stop den 1 | 15 | Ohlédnutí se za dnem, reflexe a zpětná vazba. |
Den 2 | ||
2.1 Klapka den 2 | 15 | Rozcvička. Rozhýbání skupiny a naladění se na celý den. |
2.2 Mluvím a vím, co říkám | 45 | Skupinová řečnická aktivita, při které se pracuje s příběhem. |
2.3 Střídám žánry | 45 | Popis strašilky ďábelské různými prezentačními/literárními styly. Prezentace před dalšími žáky a inspirování se ostatními. |
2.4 Kamera | 30 | Seznámení se se základními funkcemi a manuálním nastavením kamery. |
2.5 V hlavní roli strašilka | 60 | Natáčení videa o strašilce ve dvoučlenných až tříčlenných týmech. |
2.6 Expoziční hra | 60 | Pohybová aktivita v expozici, při které jsou luštěny šifry. |
2.7 Můj oblíbený virál | 30 | Žáci mají za úkol na internetu najít své oblíbené virální video. |
2.8 Virál (přednáška) | 60 | Přednáška specialisty na virální videa. |
2.9 Virál (diskuze) | 15 | Diskuze týkající se přednášky o virálních videích. |
2.10 Jsi Premier střih I | 120 | Seznámení se se střihem videa v programu Adobe Premiere a střih videa o strašilce. |
2.11 Co chtěl autor říct? | 30 | Sledování vybraných science videí a formulace jejich sdělení. |
2.12 Mé druhé dílo | 15 | Sledování prací z druhého dne a zhodnocení, jak si vedou sdílená videa v online prostoru. |
2.13 Stop den 2 | 15 | Ohlédnutí se za dnem, reflexe a zpětná vazba. |
Den 3 | ||
3.1 Klapka den 3 | 15 | Rozcvička. Rozhýbání skupiny a naladění na celý den. |
3.2 Život v Řece | 60 | Sběr a zkoumání rostlin a živočichů v řece a okolí. |
3.3 V hlavní roli Řeka | 75 | Natáčení videa o životě v řece ve dvoučlenných až tříčlenných týmech. |
3.4 Virál x Science | 60 | Hodnocení virálních videí dle kritérií, na kterých je video postaveno: unikátnost, sdělení, osobnost, technika, estetika, forma, relevantnost. |
3.5 Návštěva science show | 45 | Zhlédnutí science show a následná vedená diskuze zaměřená na sdělení. |
3.6 Já a mé téma | 15 | Krátký dotazník týkající se toho, jaká témata s žáky rezonují. |
3.7 Krátký příběh | 60 | Žáci samostatně vytvářejí příběhy na předem zvolené pseudovědecké téma. Tyto příběhy si vzájemně přečtou. |
3.8 Jsi Premier střih II | 135 | Střih videa života v řece v programu Adobe Premiere. |
3.9 Mé třetí dílo | 15 | Sledování prací ze třetího dne a zhodnocení, jak si vedou sdílená videa v online prostoru. |
3.10 Skleník | 90 | Pohybová, strategická, skupinová hra stavění skleníků a pěstování rostlin. |
3.11 Hvězdy | 45 | Týmová debata o tématu, kterému se budou chtít žáci věnovat při závěrečném natáčení. |
3.12 Stop den 3 | 15 | Ohlédnutí se za dnem, reflexe a zpětná vazba. |
Den 4 | ||
4.1 Klapka den 4 | 15 | Rozcvička. Rozhýbání skupiny a naladění na celý den. |
4.2 Hledání sdělení | 45 | Žáci v týmech po 3 - 5 členech dělají rešerši na dané téma. Vytvoří si myšlenkovou mapu a definují pět sdělení, které o daném tématu platí. |
4.3 Prezentace tématu a sdělení | 45 | Celý tým předstoupí před celou skupinu. Představí své téma a všech 5 sdělení, ke kterým během rešerše došli. V momentě jejich prezentace mají k dispozici ostatní žáky a realizátory jako poradní sbor. |
4.4 Od příběhu ke storyboardu | 45 | Realizátor u tabule popisuje, jak by on přepracoval určitý příběh do storyboardu. Žáci pracují v týmech a převádějí svůj příběh do storyboardu. Výsledek konzultují s realizátorem. |
4.5 Tvorba scénáře | 135 | Žáci si přinášejí téma a sdělení, které chtějí předat svým videem. Na základě toho vytvoří scénář, který je následně konzultován s realizátory a specialistou na virální video. Ve chvíli, kdy dokončí scénář, vypracují storyboard. |
4.6 Jde se točit | 360 | Natáčení závěrečného videa. |
Den 5 | ||
5.1 Klapka den 5 | 15 | Rozcvička. Rozhýbání skupiny a naladění na celý den. |
5.2 Střih | 300 | Střih závěrečného videa v programu Adobe Premiere. |
5.3 Mé finální dílo | 30 | Prezentace celého programu VIRUScience veřejnosti, promítání závěrečných děl a předání certifikátů. |
5.4 Loučí se Virus | 45 | Ukončení kurzu a závěrečná zpětná vazba. |
Podle témat | ||
---|---|---|
Aktivita | Délka (minuty) | Anotace |
Seznamovací a informativní aktivity | Aktivity, při kterých se žáci seznamují, reflektují den, nebo vyplňují formuláře. | |
1.1 Vítá tě Virus | 15 | První setkání realizátorů a žáků. Vyřízení formálních záležitostí a natočení úvodního videa. |
1.4 Ahoj, jsem Virus | 15 | Navození atmosféry, zhlédnutí znělky, seznámení se s maskotem workshopu. |
1.5 Proč? | 60 | Obeznámení žáků s organizací a pravidly workshopu. Představení lektorů a účastníků workshopu. |
5.4 Loučí se Virus | 45 | Ukončení kurzu a závěrečná zpětná vazba. |
1.13 Stop den 1, 2, 3 | 45 | Ohlédnutí se za dnem, reflexe a zpětná vazba. (3×15 minut) |
Pohybové aktivity | Aktivity, které slouží pro mentální uvolnění žáků a vybití jejich fyzické energie. | |
2.1 Klapka den 2, 3, 4, 5 | 60 | Rozcvička. Rozhýbání skupiny a naladění na celý den. (4×15 minut) |
1.9 Rytmus v kole | 15 | Rytmická, skupinová aktivita postavená na asociacích. |
2.6 Expoziční hra | 60 | Pohybová aktivita v expozici, při které jsou luštěny šifry. |
3.10 Skleník | 90 | Pohybová, strategická, skupinová hra stavění skleníků a pěstování rostlin. |
Prezentační dovednosti | Aktivity zaměřené na prezentaci před publikem, nebo kamerou. Cvičí se zde mluvený i performativní projev žáků. | |
1.6 Mluvím, tedy jsem | 45 | Pohybová a mluvící aktivita, při které se žáci jednak poznají a také si procvičí některé řečnické dovednosti. |
2.2 Mluvím a vím, co říkám | 45 | Skupinová řečnická aktivita, při které se pracuje s příběhem. |
2.3 Střídám žánry | 45 | Popis strašilky ďábelské různými prezentačními/literárními styly. Prezentace před dalšími žáky a inspirování se ostatními. |
3.7 Krátký příběh | 60 | Žáci samostatně vytvářejí příběhy na předem zvolené pseudovědecké téma. Tyto příběhy si vzájemně přečtou. |
Práce s informacemi a sdělením | Aktivity zaměřené na tvůrčí proces a interpretaci vlastních, případně cizích myšlenek. | |
1.10 Komiks, gag, pointa | 45 | Kreslení skupinové komiksových příběhů různými tvůrčími způsoby. |
2.11 Co chtěl autor říct? | 30 | Sledování vybraných science videí a formulace jejich sdělení. |
3.5 Návštěva science show | 45 | Zhlédnutí science show a následná vedená diskuze zaměřená na sdělení. |
3.6 Já a mé téma | 15 | Krátký dotazník týkající se toho, jaká témata s žáky rezonují. |
3.11 Hvězdy | 45 | Týmová debata o tématu, kterému se budou chtít žáci věnovat při závěrečném natáčení. |
4.2 Hledání sdělení | 45 | Žáci v týmech po 3 - 5 členech dělají rešerši na dané téma. Vytvoří si myšlenkovou mapu a definují pět sdělení, které o daném tématu platí. |
4.3 Prezentace tématu a sdělení | 45 | Celý tým předstoupí před celou skupinu. Představí své téma a všech 5 sdělení, ke kterým během rešerše došli. V momentě jejich prezentace mají k dispozici ostatní žáky a realizátory jako poradní sbor. |
4.4 Od příběhu ke storyboardu | 45 | Realizátor u tabule popisuje, jak by on přepracoval určitý příběh do storyboardu. Žáci pracují v týmech a převádějí svůj příběh do storyboardu. Výsledek konzultují s realizátorem. |
4.5 Tvorba scénáře | 135 | Žáci si přinášejí téma a sdělení, které chtějí předat svým videem. Na základě toho vytvoří scénář, který je následně konzultován s realizátory a specialistou na virální video. Ve chvíli, kdy dokončí scénář, vypracují storyboard. |
Natáčení | Aktivity věnované práci s filmovou technikou a sběru filmového materiálu. | |
1.2 Mé oko je objektiv | 15 | Seznámení žáků se základními zákonitostmi volby záběru při natáčení. |
1.8 Mé oko čočky má - film | 90 | Natáčení pozorování materiálu pod mikroskopy. |
2.4 Kamera | 30 | Seznámení se se základními funkcemi a manuálním nastavením kamery. |
2.5 V hlavní roli strašilka | 60 | Natáčení videa o strašilce ve dvoučlenných až tříčlenných týmech. |
3.3 V hlavní roli Řeka | 75 | Natáčení videa o životě v řece ve dvoučlenných až tříčlenných týmech. |
4.6 Jde se točit | 360 | Natáčení závěrečného videa. |
Střih a postprodukce | Aktivity věnované zpracování natočeného filmového materiálu. | |
1.11 Jsi Master střih | 75 | Seznámení se střihem videa v aplikaci Kinemaster a střih prvního videa. |
2.10 Jsi Premier střih I | 120 | Seznámení se střihem videa v programu Adobe Premiere a střih videa o strašilce. |
3.8 Jsi Premier střih II | 135 | Střih videa života v řece v programu Adobe Premiere. |
5.2 Střih | 300 | Střih závěrečného videa v programu Adobe Premiere. |
Nová média | Aktivity zaměřené na publikování videí na internetu. | |
1.12 Mé první dílo | 15 | Sledování prací z prvního dne a seznámení s fungováním FB stránky VIRUScience. |
2.12 Mé druhé dílo | 15 | Sledování prací z druhého dne a zhodnocení, jak si vedou sdílená videa v online prostoru. |
3.9 Mé třetí dílo | 15 | Sledování prací ze třetího dne a zhodnocení, jak si vedou sdílená videa v online prostoru. |
2.7 Můj oblíbený virál | 30 | Žáci mají za úkol na internetu najít své oblíbené virální video. |
2.8 Virál (přednáška) | 60 | Přednáška specialisty na virální videa. |
2.9 Virál (diskuze) | 15 | Diskuze týkající se přednášky o virálních videích. |
3.4 Virál x Science | 60 | Hodnocení virálních videí dle kritérií, na kterých je video postaveno: unikátnost, sdělení, osobnost, technika, estetika, forma, relevantnost. |
5.3 Mé finální dílo | 30 | Prezentace celého programu VIRUScience veřejnosti, promítání závěrečných děl a předání certifikátů. |
Biologie | Aktivity, ve kterých se žáci zdokonalují v praktických dovednostech z oblasti biologie. | |
1.3 Točím vše, co létá, leze, utíká | 60 | Pozorování, natáčení a sběr biologického materiálu ve volné přírodě. |
1.7 Mé oko čočky má - biologie | 45 | Seznámení se s mikroskopováním na obyčejném i stereomikroskopu. |
3.2 Život v Řece | 60 | Sběr a zkoumání rostlin a živočichů v řece a okolí. |
1.10 Materiální a technické zabezpečení
Realizační tým:
- 2 realizátoři, kteří vedou programy a organizují celý chod.
- 2 pomocní realizátoři. Pomáhají s organizací žáků, starají se o technické vybavení, pracují s nahranými soubory a daty.
- 1 pedagog biolog. Ideálně středoškolský učitel.
- 1 filmový specialista. Měl by mít praktické zkušenosti s natáčením a střihem videí. Minimální počet hodin věnovaný natáčení a střihu je 1500, nebo středoškolské či vysokoškolské vzdělání v oboru kamera, nebo střih.
- 1 externí specialista na virální video. Člověk, který se dlouhodobě zabývá tvorbou, šířením, nebo zkoumáním virálních videí.
Materiál | Počet kusů |
---|---|
Počítač | Třetina žáků |
Program Adobe Premiere | Třetina žáků |
Sluchátka | Pro každého žáka |
Tablet s programem Kinemaster | Pro každého žáka |
Stojan na tablet | Pro každého žáka |
Fotografické světlo | Polovina žáků |
Stativ pro fotografické světlo | Polovina žáků |
Kamera/digitální fotoaparát | Třetina žáků |
Stativ na kameru/fotoaparát | Třetina žáků |
Flash paměť | Pro každého žáka |
Externí disk 1 TB | 1 |
Sešit | Pro každého žáka |
Tričko VIRUScience | Pro každého žáka |
Nahrávací zařízení ZOOM | Třetina žáků |
Mikroport | Třetina žáků |
Headset | Polovina žáků |
Tyčový mikrofon | 1 |
Teleskopická tyč pro tyčový mikrofon | 1 |
XLR - kabel | Třetina žáků |
Počítač + projektor + reprobedna | 1 |
Připojení k internetu | Pro každého žáka |
Mikroskop | Pro každého žáka |
Stereomikroskop | Pro každého žáka |
1.11 Plánované místo konání
Místem konání je Science centrum VIDA! Ale realizace je možná v jakémkoliv místě, kde je možno zajistit laboratoř a místnost pro konání programů a střihu. Je třeba mít v místě konání zajištěný i nocleh. Protože se jedná o natáčení videí s biologickým zaměřením, je vhodné zajistit přístup do přírody pro sběr materiálu a vhodná místa pro natáčení. Například: louka, les, potok, řeka nebo vodní plocha.
1.12 Způsob realizace programu v období po ukončení projektu
Celý program je věnován práci s multimédii v oblasti vědy a její popularizace. Lze jej využít jako projektovou výuku, školu v přírodě, pobytový kurz, a to na gymnáziích nebo uměleckých školách. Je možné jej využít pro mimoškolní zájmové skupiny věnující se přírodním nebo technickým oborům, případně dramatické tvorbě. S mírnou úpravou a se zvýšeným zaměřením na dramaturgickou práci může být program vhodný pro studenty filmových oborů. Realizace programu může být nabídnuta v rámci soutěže amatérských tvůrců science videí. Dále je možné jej využít při vzdělávání žáků a studentů pedagogických oborů.
1.13 Kalkulace předpokládaných nákladů na realizaci programu po ukončení projektu
Parametry: 11 žáků, 5 realizátorů (1 pedagog, 2 externí odborníci, 2 lektoři).
Položka | Předpokládané náklady | poznámky | |
---|---|---|---|
Náklady na zajištění prostor | 0 Kč | ||
Ubytování, stravování a doprava účastníků | 27 500 Kč | ||
z toho | Doprava účastníků | 0 Kč | |
Stravování a ubytování účastníků | 27 500 Kč | ||
Náklady na realizátory | 89 060 Kč | ||
z toho | Stravné realizátorů | 6 650 Kč | |
Ubytování organizátorů | 2 250 Kč | pedagogický dozor | |
Ostatní náklady | 24 000 Kč | materiál a pronájem techniky | |
Odměna realizátorům | 56 160 Kč | ||
Hodinová odměna pro 1 realizátora včetně odvodů | lektor 180 Kč, odborník 450 Kč | ||
Náklady celkem | 116 560 Kč | ||
Poplatek za 1 účastníka | 10 596 Kč |
1.14 Odkazy, na kterých je program zveřejněn k volnému využití
Všechny materiály programu Letní škola popularizace vědy VIRUScience jsou k dispozici na adrese
https://mscb.vida.cz/skolam/virus/uvod
pod licencí Creative Commons 4.0 BY-SA.
Program bude po schválení řídícím orgánem zveřejněn na portále https://rvp.cz/.