Tvář mého města
Účastníků | 7-30 |
---|---|
Fyzická náročnost | II |
Psychická náročnost | III |
Autor/ři | Julie Tomaňová, Dana Hladká, Monika Hojdanová, Lenka Havlíčková, Dagmar Maarová |
Počet uvádějících | 2 |
Čas na realizaci | 150 min a více |
Čas na přípravu | min 30 min |
Prostředí | vnitřní prostory, aula/sál/prostorná třída/labodílna |
Rozdělení | podle typu aktivity: samostatně, dvojice, týmy 5-7 osob |
Cíle
Hlavní cíl: Účastník programu si zvědomí důležitost toho, jak nás ovlivňuje městské prostředí a vyzkouší si zjednodušený proces navrhování jeho podoby.
Dílčí cíle:
- student si osvojí základní pojmy (urbanismus, měřítko mapy, územní plán…),
- student identifikuje známé stavby a dokáže přemýšlet nad jejich funkcí v zástavbě,
- student se uplatní v rámci týmové spolupráce na společném výrobků (trénink),
- student se kreativně vyjádří pomocí svého návrhu.
Sdělení
To, jak vypadá místo, ve kterém žiju, je důležité. Mám představu, jak vypadá fungující město, vyzkoušel jsem si se spolužáky navrhnout jeho model.
Metody
E-U-R, Tvoření, Aktivizace
Klíčové kompetence
- Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- diskuzí v tvůrčích týmech, ústním představením vyhledaných pojmů, prezentací vlastního návrhu před celou skupinou;
- formulováním výběru priorit ve fázi evokace (písemná forma).
- Matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií jsou rozvíjeny:
- práce s mapou/modely, vypočet měřítka a práce s ním na vlastním návrhu;
- seznámením se základními pojmy a tématy z oblasti urbanismu.
- Schopnost učit se je rozvíjena:
- hledáním řešení problému / zadání v omezeném čase s omezenými zdroji,
- vlastní tvorbou a seznámení se s možnostmi i limity architektonické práce.
Forma a popis realizace
Program je sestaven ze série navazujících aktivit. Evokační část pracuje s očekáváním studenta ohledně městkého prostředí (samostatná práce), v části nazvané „rychlostudium“ se pak seznamuje se základními fakty z oblasti urbanismu, na což navazuje inspirační část s fotografiemi, modely a indetifikováním účelu budovy/komplexu ve městě. Hlavní náplní programu je pro studenty návrh a realizace vlastního projektu v týmu včetně jeho prezentace.
Obsah
- Na začátku lekce (nebo volitelně i před jejím zahájením v rámci domácí přípravy) účastník samostatně vyplní evokační list, při kterém „známkuje“ důležitost různých priorit v městském prostředí (dopravní dostupnost, pracovní příležitosti, sportoviště atd). Po vyplnění lektor se studenty krátce diskutuje, jak to bylo/nebylo těžké a co je pro ně z vyjmenovaných rysů města nejdůležitější.
- Seznámení s průběhem programu a odůvodnění zařazení jednotlivých aktivit:
„Čeká vás role architektů nové městské části a pro to potřebujeme rychlokurz urbanismu a inspiraci, jak se taková práce dělá ve světových metropolích…“
- „Rychlostudium urbanismu“: každý student si vylosuje/vybere jeden termín, má 10 minut na vyhledání jeho významu (k dispozici každému tablet s připojením na internet) a naformulování ostatním (může si to i napsat - desky A4, papír, fixa).
„Abychom každý postupně nestrávili moc času studiem, uděláme si takový rychlokurz studia lidského moderního osídlení. Každý z nás bude studovat a pak vysvětlovat ostatním jen jednu věc! Využijte svých 10 minut na maximum, využijte informační zdroje a zformulujte si, co nám ostatním pak ve vyhrazeném času povíte tak, abychom si z toho co nejvíc užitečného odnesli…
- Aktivita je zakončena kolečkem, kdy každý student vysvětlí ústně ostatním, co si vybral za termín a jaký má základní význam (stručně a v časovém limitu půl minuty). Příklad pojmů a otázek: urbanismus, územní plán, městské inženýrství, co dělá stavební projektant, rezidentní parkování, jaké základní architektonické limity známe, co dělá památkový ústav,, jak snadno rozluštit měřítko na mapě, jaké druhy map známe, co je to GPS, půdorys, geodetické měření, totální stanice….
- Inspirační část: studenti samostatně nebo ve dvojicích (dle počtu účastníků) pracují s 3D modely, fotografiemi a hmatovými mapkami budov/komplexů a odhadují o co se jedná a k čemu obyvatelům slouží. Inspirační část je zakončena společným porovnáním a odhalením totožnosti budov a komplexů,
„Prohlédněte si model/lokaci, fotky, mapky; zkuste určit hlavní původní funkci budovy i tu současnou. Tipněte si, kde byste takové místo našli (alespoň kontinent nebo zemi) a zkuste z modelu/mapy vyčíst, co za objekt to je. Diskutujte ve dvojici a svoje tipy zapište do pracovního listu.“
Lektor hlídá čas, klade návodné otázky, napomáhá při identifikaci na mapě. Cílem je, aby si studenti prošli všechny dostupné ukázky, nechali se inspirovat, viděli příklady použití.
- Kreativní část: tvorba vlastního návrhu (měřítko 1:200) v podobě modelu části města.
„Pojmy známe, inspiraci máme, pojďme tedy zkusit, jak nám půjde urbanistika v praxi! Jste 3 týmy architektů na výběrovém řízení na centrum nové městské čtvrti Brňánky. Nyní můžete realizovat všechno, co vám v aktuální podobě vašeho města chybí. Ujměte se své role, konzultujte svou práci s kolegy, naslouchejte svému šéfovi a směle do toho! Kromě tvorby (mrkněte, z čeho všeho můžete vyrábět) taky promyslete, jak byste svou práci na konkrétní budově nebo areálu představili investorům - ve dvou třech větách s pořádným odůvodněním, proč zrovna váš návrh je ten nej!
- Kreativní část je zakončena představením všech vzniklých modelů a diskuzí.
- V závěru studenti dostanou zpět své evokační listy s „prioritami“ toho, co je pro ně ve městě důležité a konfrontují svoje priority s tím, co (ne)zahrnují nové modely. Nakonec studenti pomocí lepíku anonymně hlasují, ve kterém městě (resp. modelu) by chtěli žít.
Metodika uvedení
Příprava
Příprava lektorů/pedagogů:
- tisk evokačních listů a jejich představení a zadání studentům
- tisk listu pro formování tvůrčích týmů
- tisk a příprava aktivity rychlostudium: výběr pojmů, vyrobení lístečků/pracovních listů, nabití a příprava tabletů pro online vyhledávání
- tisk a laminování materiálů k inspirační části (pracovní listy, fotografie, mapky budov a městských komplexů) - možno využít všechny fotografie z příloh nebo užší výběr (dle cílové skupiny a případného handicapu)
- 3D tisk modelů a ukázek, fuserování případných hmatových map (možno všechny nebo výběr - dle cílové skupiny, handicapu účastníků, časové dotace na aktivitu)
- příprava materiálu ke kreativní části: shromáždění materiálu (papíry, polystyren, drátky, textil, pletivo…) a pomůcek (nůžky, lepidla, pásky, fixy…)
- nachystání modelových desek pro všechny týmy (základní deska s nerovnostmi terénu, vodní plochou, měřítkem..)
- nachystání „taháku“ pro vedoucí tvůrčích týmů - k přípravě závěrečné prezentace
Příprava studentů - účastníků:
- samostatné vyplnění evokačního listu
- rozdělení se do týmů (pedagog předpřipraví list s finálním počtem skupinek a požadovaným počtem členů na dostupné místo na několik dní, studenti se sami zapisují a volí si mezi sebou vedoucího týmu)
Realizace
Pro hladký průběh programu je obzvláště důležité dodržovat časovou dotaci na jednotlivé aktivity. Při programu uváděném v rámci 150 minut doporučujeme toto schéma:
- evokační list a rozdělení se do tvůrčích týmů - v předstihu před samotným programem v rámci školní přípravy nebo třídnické hodiny (cca 20 minut);
- úvod do programu, pravidla, bezpečnost, poděkování za přípravu 5 min;
- aktivita „rychlostudium“ 25 minut;
- inspirační část 25 min;
- kreativní část, tvorba 80 min ( studentům čas na tvorbu doporučujeme hlásit, zobrazit odpočítávání na plátně, upozorňovat na zbývající čas a přípravu prezentace);
- závěr a reflexe (prezentace, hlasování), 15 min.
Při jiné časové dotaci lze inspirační část i volnou tvorbu libovolně prodloužit (volnou tvorbu i na dvojnásobek času - při zajištění dostatečné zásoby materiálu).
Uzavření
Program je uzavřen ústní prezentací vzniklých modelů, studenti a pedagogové kladou dotazy na tvůrce. V rámci reflexe studenti dostanou zpět své evokační listy a také hodnotící nálepky („lepíky“) dvou různých barev. Každý student má za úkol sám zhodnotit, jak který model naplňuje (nebo nenaplňuje) jeho zvolené priority. Potom má možnost pomocí nálepek hlasovat, který návrh se nejvíce blíží tomu, v jakém prostředí by sám chtěl žít/studovat/pracovat a druhou barvou může „olajkovat“ model, který ho nejvíce zaujal vizuálně a zpracováním.
Poznámky
- Rozdělení do týmů: záleží na věku účastníků a celkovém počtu osob ve třídě/skupině. Každopádně je vhodné, aby se tvůrčí týmy zformovaly již před programem a studenti si volili tým podle vlastních preferencí. Tvůrčí skupinky doporučuje ve složení 7-10 osob, mohou si zvolit název tvůrčí skupiny a svého mluvčího. Při malém počtu účastníků (do 10 osob) je možné tvořit jeden model dohromady společně s tím, že každý si vybere/vylosuje, co má v rámci společné tvorby primárně na starosti.
- Příprava desek na vlastní model: polytyrenová deska 1m x 1m, přetažená balicím papírem (ukotvený špendlíky), na kterém je vyznačena vodní plocha a vrstvený karton coby terénní nerovnost.
- Vhodný materiál pro stavení modelu: různě velké kostky polystyrenu (dají se pořídit již nařezané nebo vytvořit svépomocí a odporovou řezačkou), drátky, jemné pletivo, provázky, kartony, lepenka, hedvábný papír, modelína, špendlíky s různými hlavičkami, textil, vlna, přirodniny (mech, lišejník), dřevěné špachtle, špejle, lepidla, pásky.
- Vhodné pomůcky: nůžky, odlamovací nože, štípací kleštičky, fixy, odporová řezačka na polystyren, tavná pistole na lepidlo.
- Při dostatečné časové dotaci lze program více simulovat jako proces návrhu a obhajoby architektonické idei. Po skončení tvorby studenti prezentují výsledek nejen před sebou a přítomnými lektory, ale také před „investory“ a „novináři“, což jsou role, které mohou zastat pozvaní pedagogové či starší (poučení) spolužáci. Cílem není návrh zkritizovat, ale ptát se na to, jak odráží potřeby obyvatel (což tvůrce znovu vrací k evokačnímu listu), co vnímají jako silnou/slabou stránku svého projektu; proč by měl být zrovna jejich návrh hrazen z veřejného rozpočtu atd.
- Zadání vlastní tvorby: dle časoprostoru uvedení je možné návrh modelu vztahovat k aktuálním kauzám ve městě, ze kterého studenti jsou. Např. pro Brno je to prostor okolo „nového“ vlakového nádraží atd. V takovém případě je velmi vhodné studentům ukázat a dát k dispozici i náhled do územního plánu města, různé historické plány a fotografie (pro handicapované hmatové mapy nebo modely). Pokud je v daném městě možnost zapojení se do participativního rozhodování o rozpočtu pro nové projekty, může být zadání pojato podobně - jako simulace představení návrhu občanům a argumentace pro jeho vybrání mezi desítkami jiných návrhů.
Zrakově handicapovaní - speciální úpravy v rámci programu
- Přestože se v rámci programu pracuje s texty a grafikou, lze jej kompletně uvést také pro slabozraké a nevidomé, pomůcky jsou přizpůsobitelné a různého smyslového typu.
- Při účasti nevidomých studentů navyšujeme časovou dotaci dle konzultace s asistentem pedagoga/pedagogem zapojené třídy a klademe důraz na použití hmatových pomůcek (v inspirační části se jedná o 3D modely budov a komplexů, pro tvorbu vlastního návrhu připravíme modelové úkázky na osahání a inspiraci + vybíráme materiály a pomůcky, se kterými může handicapovaný lépe pracovat a výrobky z nich jsou trvanlivější - nezničí se dotekem při prohlížení).
- Evokační a pracovní list slabozrakým vytiskneme na A3 v dostatečně velkém fontu a nevidomí si ho mohou zpracovat na notebooku s odečítačem obrazovky/nebo ústně (do listu data zapisuje lektor/pedagog/spolužák/rodič).
- U závěrečného hlasování místo nálepek použijeme textilní bambulky nebo kostky (hranatý tvar - první typ hlasování, kulatý tvar - „lajkování“ do plastových talířku u příslušných modelů).
Odkazy
Odkazy na zdroje informací, ze kterých je možné čerpat pro hlubší pochopení tématu.
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
Zde můžete uvést případná specifika při přípravě materiálu, na co si u něj dát pozor nebo tipy při práci s ním.
Přílohy
Zdroje
# Přílohy | Zdroj | Popis | Autor | Původ | Licence | Datum | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
009.06.61 | 01 | Koloseum, 2017 | mfritz | https://www.thingiverse.com | CC BY | 2021-10-28 | |
009.06.61 | 02 | Dvojčata 2015 | Sacchetta | https://www.thingiverse.com | CC 0 | 2021-10-28 | |
009.06.61 | 03 | Eiffelovka, 2015 | Newcandle | https://www.thingiverse.com | CC BY-SA | 2021-10-28 | |
009.06.61 | 04 | Empire state building, 2018 detail, část A | JZAPLABS | https://www.thingiverse.com | CC BY-NC-SA | 2021-10-28 | |
009.06.61 | 05 | Empire state building, 2018 detail, část B | JZAPLABS | https://www.thingiverse.com | CC BY-NC-SA | 2021-10-28 | |
009.06.61 | 06 | Empire state building, 2017 v zástavbě | glennbech | https://www.thingiverse.com | CC 0 | 2021-10-28 | |
009.06.61 | 07 | Erfurt, 2018 | OpenScan | https://www.thingiverse.com | CC BY-NC | 2021-10-28 | |
009.06.61 | 08 | Tower Bridge, 2015 | Enomis | https://www.thingiverse.com | CC BY-SA | 2021-10-28 | |
009.06.61 | 09 | Parthenon 2015 | utechlab | https://www.thingiverse.com | CC BY | 2021-10-28 | |
009.06.61 | 10 | Pyramida v Gíze, 2014, část A | MakerBot | https://www.thingiverse.com | CC BY | 2021-10-28 | |
009.06.61 | 11 | Pyramida v Gíze, 2014, část B | MakerBot | https://www.thingiverse.com | CC BY | 2021-10-28 | |
009.06.61 | 12 | Sagrada Familia, 2019 | Revtec3D | https://www.thingiverse.com | CC BY | 2021-10-28 | |
009.06.61 | 13 | Moskva, st. Basil cathedral, 2015 | dodo2000| | https://www.thingiverse.com | CC BY-SA | 2021-10-28 | |
009.06.61 | 14 | Stonehenge, 2012 | 7777773 | https://www.thingiverse.com | CC BY-SA | 2021-10-28 | |
009.06.61 | 15 | Opera, Sydney 2015 | dodo2000 | https://www.thingiverse.com | CC BY-SA | 2021-10-28 | |
009.06.46 | 01 | ![]() |
Barcelona, Sagrada Família | Ralf Roletschek (© Ralf Roletschek) | https://cs.wikipedia.org | Jiná | 2021-10-28 |
009.06.46 | 02 | ![]() |
Athènes Parthénon | Wiki User:Harrieta171 | https://cs.wikipedia.org | CC BY-SA | 2021-10-28 |
009.06.46 | 03 | ![]() |
Giza Pyramids Inn | Giza Pyramids Inn | https://www.booking.com | Jiná | 2021-10-28 |
009.06.46 | 04 | ![]() |
Sagrada Familia in Barcelona | Ralf Roletschek (© Ralf Roletschek) | https://commons.wikimedia.org | Jiná | 2021-10-28 |
009.06.46 | 05 | ![]() |
World Trade Center, New York, aerial view | National Oceanic and Atmospheric Administration | https://cs.wikipedia.org | Public domain | 2021-10-28 |
009.06.46 | 06 | ![]() |
Site plan of the Acropolis, Athens | Wiki User:Madmedea | https://cs.wikipedia.org | CC BY-SA | 2021-10-28 |
009.06.46 | 07 | ![]() |
View from Philopappos Hill in Athens | Alexander Savin | https://cs.wikipedia.org | CC BY-SA | 2021-10-28 |
009.06.46 | 08 | ![]() |
Map of medieval Rome depicting the Colosse | autor neuveden | https://cs.wikipedia.org | Public domain | 2021-10-28 |
009.06.46 | 09 | ![]() |
Série fotek konstrukce Eiffelovy věže | The New York Times | https://commons.wikimedia.org | Public domain | 2021-10-28 |
009.06.46 | 10 | ![]() |
Stonehenge | Getty Images | https://www.history.com | Jiná | 2021-10-28 |
009.06.46 | 11 | ![]() |
Erfurt Cathedral (Erfurter Dom Sankt Marie) | Wiki User:Thuringius | https://cs.wikipedia.org | Public domain | 2021-10-28 |
009.06.46 | 12 | ![]() |
Matthäus Merian Topographia Superioris Sax | Matthäus Merian | https://commons.wikimedia.org | Public domain | 2021-10-28 |
009.06.46 | 13 | ![]() |
Aerial photo of the Giza pyramid complex | Raimond Spekking | https://commons.wikimedia.org | CC BY-SA | 2021-10-28 |
009.06.46 | 14 | ![]() |
Map by John Speed - Stonehenge | John Speed | http://thomaslayton.org.uk | Public domain | 2021-10-28 |
009.06.46 | 15 | ![]() |
Kheops pyramid | Nina Aldin Thune | https://cs.wikipedia.org | CC BY | 2021-10-28 |
009.06.46 | 16 | ![]() |
Lower Manhattan skyline | Lars Plougmann | https://commons.wikimedia.org | CC BY-SA | 2021-10-28 |
009.06.46 | 17 | ![]() |
Map of downtown Rome during the Roman Empire | autor neuveden | https://cs.wikipedia.org | Public domain | 2021-10-28 |
009.06.46 | 18 | ![]() |
Blueprint of the Eiffel Tower | Maurice Koechlin, Émile Nouguier | https://cs.wikipedia.org | Public domain | 2021-10-28 |
009.06.46 | 19 | ![]() |
Old timer structural worker. Práce na ESB, vzadu Chrysler Build | Lewis Hine | https://cs.wikipedia.org | Public domain | 2021-10-28 |
009.06.46 | 20 | ![]() |
Petřínská rozhledna | Wiki User:Rodge500 | https://cs.wikipedia.org | CC BY-SA | 2021-10-28 |
009.06.46 | 21 | ![]() |
Plan of Acropolis in Athen. French, Larousse 1922 | autor neuveden | https://commons.wikimedia.org | Public domain | 2021-10-28 |
009.06.46 | 22 | ![]() |
Projekt rozhledny na Petříně | Družstvo rozhledny na Petříně | https://commons.wikimedia.org | Public domain | 2021-10-28 |
009.06.46 | 23 | ![]() |
Petřínská rozhledna (věže telekomunikační) | Magistrát hl. m. Prahy & Panoramas s.r.o. | http://stovezata.praha.eu | Jiná | 2021-10-28 |
009.06.46 | 24 | ![]() |
Roma, Colosseo | Jerzy Strzelecki | https://cs.wikipedia.org | CC BY-SA | 2021-10-28 |
009.06.46 | 25 | ![]() |
Woodcut from the Nuremberg Chronicle | Michel Wolgemut, Wilhelm Pleydenwurff | https://commons.wikimedia.org | Public domain | 2021-10-28 |
009.06.46 | 26 | ![]() |
Stonehenge | thegarethwiscombe | https://commons.wikimedia.org | CC BY-SA | 2021-10-28 |
009.06.46 | 27 | ![]() |
Sydney Opera House Sails | autor neuveden | https://cs.wikipedia.org | CC BY-SA | 2021-10-28 |
009.06.46 | 28 | ![]() |
Sydney Opera House | U.S. Army | https://cs.wikipedia.org | Public domain | 2021-10-28 |
009.06.46 | 29 | ![]() |
Panorama of the Empire State Building | Russell Bernice | https://cs.wikipedia.org | CC BY | 2021-10-28 |
009.06.46 | 30 | ![]() |
Eiffelova věž z Martova pole | Benh LIEU SONG | https://commons.wikimedia.org | CC BY-SA | 2021-10-28 |
009.06.46 | 31 | ![]() |
Eiffelova věž, pohled z mrakodrapu Tour Montparnasse | Tour Montparnasse | https://cs.wikipedia.org | CC BY-SA | 2021-10-28 |
009.06.46 | 32 | ![]() |
Tower Bridge, London Getting Opened 5 | Wiki User:Mvkulkarni23 | https://commons.wikimedia.org | CC BY-SA | 2021-10-28 |
009.06.46 | 33 | ![]() |
Tower bridge 2004 | Luboš Motl | https://en.wikipedia.org | Public domain | 2021-10-28 |
009.06.46 | 34 | ![]() |
Aerial photo of WTC groundzero | NOAA | https://commons.wikimedia.org | Public domain | 2021-10-28 |
009.06.46 | 35 | ![]() |
View to the St. Basil Cathedral from Vasilyevski spusk, Moscow | Anton Zelenov | https://commons.wikimedia.org | CC BY-SA | 2021-10-28 |
009.06.46 | 36 | ![]() |
Stavba Petřínské rozhledny 1891 | Vratislav Pasovský | https://api2.pubres.cz | Jiná | 2021-10-28 |
009.06.46 | 37 | ![]() |
Saint Basil's Cathedral in 1910 | Bates, Lindon Wallace, 1883-1915 | https://commons.wikimedia.org | Public domain | 2021-10-28 |
009.06.46 | 38 | ![]() |
Petřínská rozhledna, výhled od zříceniny Baba, Praha-Dejvice | Wikipedista:ŠJů | https://commons.wikimedia.org | CC BY-SA | 2021-10-28 |
009.06.60 | 01 | ![]() |
předloha pro fuserový tisk | Petr Červenka, středisko Teiresias | https://hapticke.mapy.cz | Jiná | 2021-10-27 |
009.06.60 | 02 | ![]() |
předloha pro fuserový tisk | Petr Červenka, středisko Teiresias | https://hapticke.mapy.cz | Jiná | 2021-10-27 |
009.06.60 | 03 | ![]() |
předloha pro fuserový tisk | Petr Červenka, středisko Teiresias | https://hapticke.mapy.cz | Jiná | 2021-10-27 |
009.06.60 | 04 | ![]() |
předloha pro fuserový tisk | Petr Červenka, středisko Teiresias | https://hapticke.mapy.cz | Jiná | 2021-10-27 |
009.06.60 | 05 | ![]() |
předloha pro fuserový tisk | Petr Červenka, středisko Teiresias | https://hapticke.mapy.cz | Jiná | 2021-10-27 |
009.06.60 | 06 | ![]() |
předloha pro fuserový tisk | Petr Červenka, středisko Teiresias | https://hapticke.mapy.cz | Jiná | 2021-10-27 |
009.06.60 | 07 | ![]() |
předloha pro fuserový tisk | Petr Červenka, středisko Teiresias | https://hapticke.mapy.cz | Jiná | 2021-10-27 |
009.06.60 | 08 | ![]() |
předloha pro fuserový tisk | Petr Červenka, středisko Teiresias | https://hapticke.mapy.cz | Jiná | 2021-10-27 |
009.06.60 | 09 | ![]() |
předloha pro fuserový tisk | Petr Červenka, středisko Teiresias | https://hapticke.mapy.cz | Jiná | 2021-10-27 |
009.06.60 | 10 | ![]() |
předloha pro fuserový tisk | Petr Červenka, středisko Teiresias | https://hapticke.mapy.cz | Jiná | 2021-10-27 |
009.06.60 | 11 | ![]() |
předloha pro fuserový tisk | Petr Červenka, středisko Teiresias | https://hapticke.mapy.cz | Jiná | 2021-10-27 |
009.06.60 | 12 | ![]() |
předloha pro fuserový tisk | Petr Červenka, středisko Teiresias | https://hapticke.mapy.cz | Jiná | 2021-10-27 |
009.06.60 | 13 | ![]() |
předloha pro fuserový tisk | Petr Červenka, středisko Teiresias | https://hapticke.mapy.cz | Jiná | 2021-10-27 |
009.06.60 | 14 | ![]() |
předloha pro fuserový tisk | Petr Červenka, středisko Teiresias | https://hapticke.mapy.cz | Jiná | 2021-10-27 |
009.06.60 | 15 | ![]() |
předloha pro fuserový tisk | Petr Červenka, středisko Teiresias | https://hapticke.mapy.cz | Jiná | 2021-10-27 |
009.06.60 | 16 | ![]() |
předloha pro fuserový tisk | Petr Červenka, středisko Teiresias | https://hapticke.mapy.cz | Jiná | 2021-10-27 |
009.06.60 | 17 | ![]() |
předloha pro fuserový tisk | Petr Červenka, středisko Teiresias | https://hapticke.mapy.cz | Jiná | 2021-10-27 |
009.06.60 | 18 | ![]() |
předloha pro fuserový tisk | Petr Červenka, středisko Teiresias | https://hapticke.mapy.cz | Jiná | 2021-10-27 |
009.06.60 | 19 | ![]() |
předloha pro fuserový tisk | Petr Červenka, středisko Teiresias | https://hapticke.mapy.cz | Jiná | 2021-10-27 |