Kamera (Tomáš)
Účastníků | 8-15 |
---|---|
Fyzická náročnost | II |
Psychická náročnost | III |
Autor/ři | Jana Prokešová, Tomáš Kratochvíl, Patrik Král, Aleš Pilgr |
Počet uvádějících | 2 |
Čas na realizaci | 30 minut |
Čas na přípravu | 15 minut |
Prostředí | Interiér |
Rozdělení | účastníci každý sám za sebe |
Cíle
Žák se naučí používat základní funkce a nastavení poloprofesionální kamery (fotoaparátu) a jeho příslušenství, které bude při natáčení používat.
Sdělení
Chápu, k čemu jsou manuální funkce kamery a umím s nimi pracovat. Dovedu zacházet se stativem a s osvětlovací technikou.
Metody
Frontální výuka, provádění pokusů
Klíčové kompetence
- Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- porozuměním instrukcí při vysvětlování práce s poloprofesionální filmařskou technikou.
- Schopnost práce s digitálními technologiemi je rozvíjena:
- nastavováním manuálních funkcí kamer.
- Schopnost učit se je rozvíjena:
- prací se stativy, stojany a světly.
- okamžitou aplikací instrukcí a konzultace s lektorem.
- přípravou materiálu vhodného pro střih.
Forma a popis realizace
Filmový specialista provede výklad o manuálních funkcích kamery a nechá žáky, aby si vše sami vyzkoušeli. Poté následuje výklad o práci se stativem a se světly. Účastníci si opět vše vyzkouší.
Obsah
Včera jsme natáčeli pouze na tablety, nevýhodou těchto zařízení je, že nejsou moc kvalitní. Mají ale na druhou stranu jednu výraznou výhodu. Že spoustu věcí dělají za nás. Dnes se už pustíme do lepší techniky, ale u té zase potřebujeme už něco znát, abychom využili jejího potenciálu. Tady na tabuli vám napíšu základní funkce, se kterými je třeba se seznámit. Do svých sešitů prosím dělejte poznámky.
Na tabuli píše tyto názvy: ostření, clona, čas závěrky, vyvážení bílé, gain, ND filtry, zoom, ohnisková vzdálenost.
Ostření (focus). Stejně jako naše oko i kamera musí ostřit a vy si můžete vybrat mezi dvěma variantami. Autofokus - automatické ostření. Během natáčení se nemusíte o ostření starat. Jenže má to jednu nevýhodu. Občas vám kamera zaostří na něco, na co ostřit nemá. Točíte nějaký objekt vzdálený od vás 10 metrů a najednou metr od vás vám někdo rychle projde záběrem. Pokud máte zastřeno manuálně, obraz se nám nerozostří. Naopak, pokud máme zaostřeno na automatické ostření, obraz se vám přeostří a po průchodu člověka se zase začne ostřit zpátky. Tím se vám celý záběr zkazí.
Clona (iris) je základní nástroj pro expozici záběru, to znamená jeho světlost nebo tmavost. Clona se udává tzv. clonovým číslem. Čím menší číslo, tím více světla jde objektivem na čip. Míra clony má vliv na hloubku ostrosti. Čím menší clonové číslo, tím menší hloubka ostrosti. To znamená, že objekt je ostrý a pozadí za ním neostré. Hloubka ostrosti má svůj význam pro zvýraznění určitého objektu a jeho oddělení od pozadí a popředí, nebo naopak pro zobrazení celého výjevu v ostrosti (například při velkém celku). Clonové číslo se ovládá tady. Ukáže, kde na kterém přístroji se ovládá clona a kde se zobrazuje clonové číslo.
Rychlost závěrky. Film je v podstatě rychle za sebou jdoucí sekvence fotografií. Standardně se používá 50 snímků za sekundu. Asi bych tuto hodnotu měnil jen ve výjimečných případech. Například, pokud byste chtěli mít pohyb rozostřený, je možné počet snímků za sekundu nastavit méně.
Vyvážení bílé. Tuto funkci je dobré mít stále nastavenou na manuál. Jinak se vám během záběrů budou odstíny barev stále měnit a při střihu je to potom vidět. Budou vám v podstatě stačit základní nastavení sluníčko, mraky, žárovka, zářivka atd. Kde se funkce nastavuje, si potom ukážeme při praktické práci s přístroji.
Zisk (gain). Jedná se o umělé zesvětlení obrazu. Uvádí se v různých jednotkách (decibely, ISO) a je to technologie použitelná jen do určité míry, pak způsobuje zrnitost obrazu a to potom vypadá amatérsky. U různých zařízení je možná míra použití různá.
ND filtry (šeďáky) slouží k umělému ztmavení obrazu při velkém zdroji světla, například za slunečného dne. Je to velmi užitečný nástroj, protože umožňuje nechat clonové číslo na nižší hodnotě a nepřicházet zbytečně o požadovanou hloubku ostrosti. Některé poloprofesionální kamery možnost ND filtrů nemají, fotoaparáty je nemají nikdy. Nahrazují se tmavým filtrem, který se našroubuje před objektiv.
ZOOM. Přiblížení nebo oddálení obrazu pomocí kolébky nebo otočením prstence objektivu. Při zazoomování se zmenšuje hloubka ostrosti a u některých objektivů se mění clonové číslo směrem nahoru. Pozor je třeba dát na to, že když obraz moc přiblížíte, je náročnější udržet ho stabilní. Přicházíte taky při tom o určité množství světla. Naopak, přílišné oddálení obrazu způsobuje silné zkreslení perspektivy. S takovým obrazem třeba pracuje Go-pro kamera.
Máte k tomu nějaké otázky? …Prostor na dotazy… Dobře, tak můžeme přejít na praktickou část, kde si vše vyzkoušíte. Utvořte si prosím dvojice. Filmový specialista rozdá vždy jednu kameru/fotoaparát do dvojice. Půjdeme postupně po jednotlivých funkcích. Začněte ostřením. Zkuste si přepnout na manuál a ostřit si předměty v různé vzdálenosti. Pak zase přepnout na automat. Ať víte, kde se to nastavuje. Prochází, komentuje, ukazuje, radí.
Jestli to máte, přejděte na clonu. Zkuste si dát vysokou clonu a pak nízkou. Zkoušejte, co to dělá s obrazem. Postavte si před kameru kolegu tak, aby za ním bylo hodně místa. Zaostřete na něj s nízkou a vysokou clonou. Tady vidíte, co je to hloubka ostrosti. Prochází, komentuje, ukazuje, radí.
U rychlosti závěrky si jen zkuste najít, kde se to nastavuje. Prochází, komentuje, ukazuje, radí.
Vyvážení bílé, často je označeno White Balance, si dejte do polohy off. To je velmi důležité. Zkuste si nastavit různá prostředí. Máte je označené často ikonkami, jako sluníčko, mráček atd. Prochází, komentuje, ukazuje, radí.
Pokud si chcete obraz zesvětlit, nebo ztmavit, můžete to udělat za pomocí nastavení citlivosti. Na kameře je označováno často gain, nebo ISO. Zkuste postupně zvyšovat citlivost a zároveň přidávejte clonu. Snažte se udržovat obraz stále stejně světlý. Něco se ale při vysoké citlivosti začne dít. Je vidět digitální šum na čipu. Pozor na to. Můžete si natočit pěkné záběry, ale šum z obrazu neodstraníte. Toto je potřeba hlídat. Prochází, komentuje, ukazuje, radí.
Na konec si zkusíme přibližovat, zoomovat. Během natáčení se snažte nepřibližovat, ani neoddalovat záběr. Jsou to časté chyby, které působí velmi amatérsky. Záběr si prvně prohlídněte, dobře si ho přibližte a pak teprve začněte točit. Pokud chcete během záběru obraz přiblížit, dělejte to svým pohybem. Přibližujte se a oddalujte se od objektu přímo kamerou. Takovýto plynulý pohyb na kameře zoomem nikdy neuděláte a oko to pozná. Postavte si svého parťáka před kameru a pak hodně daleko a přibližte si ho. Všímejte si, jak je náročné z větší vzdálenosti udržet obraz stabilní. Prochází, komentuje, ukazuje, radí.
Jsem rád, že jste si všechno vyzkoušeli. Je to hodně věcí. Během natáčení vám budeme pomáhat tyto věci ale hlídat, takže se nebojte. Teď přejdeme k další části. K té mechanické.
Prvně si vyzkoušíte práci se stativem. Tady je vám rozdám. A zkuste je postavit, přidělat na něj fotoaparát. Až to budete mít, udělejte s ním pár základních úkonů. Zkuste otáčet nahoru a dolů, nastavit sklon. Měnit výšku. Potom zase stativ složte. Prochází, komentuje, ukazuje, radí.
Tak pokud máte hotovo, zkusíme si nastavit světla. Světlo je základem dobrého obrazu, pokud nemáte dobré světlo, technikou to těžko vyvážíte. Pokud jste venku a je ostré světlo, potom je vhodné mít reflexní plochy. Ukáže reflexní plochu. Používá se v případě, že někomu vzniká stín v obličeji. Pak tu máme světla. Některá jsou do zásuvky a jiná na baterii. Baterie se do světla nasazuje takto. Světla, která budeme používat, produkují měkké světlo. Pokud ho chcete ještě víc rozptýlit, můžete přidat ještě toto matné sklíčko. Tak a teď je na vás světla postavit na stojany. Prochází, komentuje, ukazuje, radí.
A teď si ukážeme základní nasvícení. Pokud potřebujeme natáčet člověka před nějakým pozadím, je třeba ho nasvítit tak, aby bylo pozadí osvětleno, ideálně rovnoměrně, ale zároveň na pozadí nevznikaly stíny. To se dociluje nasvětlením, kterému se říká kontra. To v podstatě smaže stíny vzniklé nasvícením obličeje figuranta. Teď si to zkusíme. Jeden z vás se stane figurantem. Další dva budou obsluhovat světla a poslední z vás si nastaví kameru na stativ a bude sledovat záběr a společně se pokusíte postavu nasvítit tak, aby záběr vypadal dobře. Já vám v tom samozřejmě budu nápomocen. Prochází, komentuje, ukazuje, radí.
Tak výborně. Zvládli jsme kamero-světelný rychlokurz. Teoreticky jste proškolenými filmaři. Brzy se vrhneme do praxe.
Ilustrační fotografie:
Metodika uvedení
Příprava
Je třeba mít připravený dostatečný počet kamer a fotoaparátů, stativů a světel, aby měl každý žák vždy něco v ruce a nikdo nečekal ve frontě. Musí být nabité baterie a akumulátory (u kamer i světel). Je dobré, když jsou prázdné a naformátované karty, aby se žákům nemíchal materiál pořízený v různých dnech.
Realizace
Filmový specialista před tabulí poskytuje výklad o nastavení manuálních funkcí na kameře. Vypisuje na tabuli základní body. Ostření, clona, čas závěrky, vyvážení bílé, gain, ND filtry, zoom, ohnisková vzdálenost. Vysvětluje, co k čemu slouží a v jaké situaci se hodí které nastavení. Žáci si dělají poznámky. Poté si každý žák vše vyzkouší na kameře či fotoaparátu, včetně vyjmutí a vložení baterie a paměťové karty. Druhou částí aktivity je výklad o práci se stativem a s různými druhy světel. I to si účastníci vyzkouší: složit a rozložit stativ, umístit na něj kameru, najít vodorovnou pozici, zakomponovat a zaaretovat, pořídit plynulý pohyblivý záběr (švenk). Práce se světly obnáší rozložení stojanů a umístění světel, správné rozmístění po prostoru, nestavení intenzity a barvy, použití odrazných nebo difuzních desek. Porozuměním instrukcí při vysvětlování práce s poloprofesionální filmařskou technikou si žáci prohloubí kompetenci Komunikace v mateřském jazyce.
Filmový specialista na příkladu včerejšího natáčení s primitivní technikou s automatickými funkcemi vysvětlí výhodu práce s manuálními funkcemi. Ta výhoda jednoduše spočívá v tom, že máte vše pod kontrolou a nespoléháte se na automatické funkce. Následující pořadí výkladu není závazné.
Ostření (focus). Filmový specialista na přítomných kamerách a fotoaparátech ukáže, kde má který přístroj přepínání mezi auto a manual focusem. Vysvětlí, jak se dá na kterém přístroji kontrolovat správné zaostření, a že výhoda spočívá například v tom, že když sledujete objekt v určité vzdálenosti a mezi vámi a objektem přejde postava, kamera sama nepřeostří na procházející postavu, ale zůstane zaostřena na objekt.
Clona (iris) je základní nástroj pro expozici záběru, to znamená jeho světlost nebo tmavost. Clona se udává tzv. clonovým číslem. Čím menší číslo, tím více světla jde objektivem na čip. Míra clony má vliv na hloubku ostrosti. Čím menší clonové číslo, tím menší hloubka ostrosti. To znamená, že objekt je ostrý a pozadí za ním neostré. Hloubka ostrosti má svůj význam pro zvýraznění určitého objektu a jeho oddělení od pozadí a popředí, nebo naopak pro zobrazení celého výjevu v ostrosti (například při velkém celku). Po tomto stručném výkladu filmový specialista ukáže, kde na kterém přístroji se ovládá clona a kde se zobrazuje clonové číslo.
Rychlost závěrky. Žákům na této úrovni stačí, aby věděli, že standartní nastavení je 50 snímků za vteřinu (frames per second). Pokud by z nějakých důvodů chtěli sekající se rozmazaný obraz, nastaví menší hodnotu, pokud by chtěli dosáhnout ostrého zobrazení v pohybu, nastaví větší hodnotu. Následuje ukázka, kde na kterém přístroji se ovládá rychlost závěrky a kde se zobrazuje její kontrolka.
Vyvážení bílé. Manuální vyvážení bílé zabraňuje tomu, aby si přístroj během záběru tuto hodnotu sám měnil a způsoboval tak jeho žloutnutí a modrání. Žákům bude stačit, když se seznámí s přednastavenými funkcemi (sluníčko, mraky, žárovka, zářivka atd.). Budou potřebovat vědět, kde se funkce nastavuje a jak vypadá její kontrolka. Poté je třeba jim v průběhu vlastního natáčení tuto funkci připomínat, protože se na ni snadno zapomíná.
Zisk (gain). Jedná se o umělé zesvětlení obrazu. Uvádí se v různých jednotkách (decibely, ISO) a je to technologie použitelná jen do určité míry, pak způsobuje zrnitost obrazu. U různých zařízení je možná míra použití různá. Zde je nutné, aby měl filmový specialista všechny přístroje ozkoušené a věděl, kde se daná míra nachází.
ND filtry (šeďáky) slouží k umělému ztmavení obrazu při velkém zdroji světla, například za slunečného dne. Je to velmi užitečný nástroj, protože umožňuje nechat clonové číslo na nižší hodnotě a nepřicházet zbytečně o požadovanou hloubku ostrosti. Některé poloprofesionální kamery možnost ND filtrů nemají, fotoaparáty je nemají nikdy. Nahrazují se tmavým filtrem, který se našroubuje před objektiv.
ZOOM. Přiblížení nebo oddálení obrazu pomocí kolébky nebo otočením prstence objektivu. Při zazoomování se zmenšuje hloubka ostrosti a u některých objektivů se mění clonové číslo směrem nahoru.
Ohnisková vzdálenost. S touto problematikou má cenu žáky seznamovat jen za předpokladu, že budou pracovat s vyměnitelnými objektivy.
V následné části si mají žáci vyzkoušet postupně všechny kamery a fotoaparáty, které jsou k dispozici. Nastavováním manuálních funkcí kamer si žáci prohlubují kompetenci Schopnost práce s digitálními technologiemi. Filmový specialista musí různé části předešlého výkladu opakovat a znovu ukazovat, kde se co ovládá. Je to poměrně velká suma informací a málokdo by ji dokázal vstřebat naráz. Je dobré dbát na to, aby si každý vyzkoušel vyjmout a vložit paměťovou kartu a baterii či akumulátor. Pokud na každého účastníka nezbude přístroj, rozdá filmový specialista zbývajícím složený stativ a dá jim za úkol jej rozložit, umístit do něj fotoaparát či kameru s destičkou vespod a pak zase stativ složit. Je to intuitivní práce a nepotřebuje nutně instruktáž.
Další část se věnuje světlům. Žáci si nejdřív zkusí složit stojany a umístit nahoru světla. Poté filmový specialista představí, jaké druhy světel jsou k dispozici, jak se liší bodové světlo od plošného, jak ostré od rozptýleného (měkkého), modré od žlutého. Filmový specialista představí základní nastavení světel pro portrét a ukáže, jak jednotlivá světla mění charakter objektu. Ukáže, co způsobí světlo zepředu, ze stran anebo kontra nasvícení. Žáci si pak vše sami zkouší v roli osvětlovačů, kameramanů a figurantů. Zvládnutím těchto dovedností si žáci prohlubují kompetenci Schopnost učit se.
Uzavření
Po skončení časového limitu se účastníci rozdělí do skupin a osvojené dovednosti si v praxi vyzkouší v programovém bloku V hlavní roli strašilka.
Poznámky
Zkušenost ukázala, že manuálních funkcí kamery se žáci naučí rychle ovládat a dál s nimi pracují ve své následující tvorbě. Také natáčení se stativem využívají celkem hojně. Světla však příliš nevyužívají, anebo ne v míře, kterou jim námi připravená technika umožňuje. Vysvětlujeme si to tím, že kamera a stativ je pohltí do té míry, že na studium světel jim nezbývá mentální energie. Proto je potřeba jim v průběhu kurzu s osvětlováním scény pomáhat.
Odkazy
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
Kamera/Digitální fotoaparát | Ideálně pro polovinu účastníků | |
Stativy na pro kamery | Stejný počet jako fotoaparátů | |
Světla se stativy | Pro každého žáka jeden |