Virál x Science
Účastníků | 8-15 |
---|---|
Fyzická náročnost | I |
Psychická náročnost | II |
Autoři | Jana Prokešová, Aleš Pilgr |
Počet uvádějících | 1 |
Čas na realizaci | 60 minut |
Čas na přípravu | 20 minut |
Prostředí | Interiér |
Rozdělení | účastníci každý sám za sebe |
Cíle
Společný rozbor virálních science videí, které si účastníci sami našli při aktivitě Můj oblíbený virál.
Sdělení
Aby bylo science video virální, musí dosahovat kvalit v určitých oblastech. Je na autorovi videa, kterou cestou se vydá a jakou formu k tomu zvolí.
Metody
Reflexe
Klíčové kompetence
- Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- pochopením pojmů, a zamyšlením se nad tím, jak jsou zastoupeny v jednotlivých videích.
- vysvětlením, v čem jsou videa unikátní.
- Schopnost učit se je rozvíjena:
- pochopením pojmů, a zamyšlením se nad tím, jak jsou zastoupeny v jednotlivých videích.
- Kulturní povědomí a vyjádření je rozvíjeno:
- rozšířením obzorů toho, jaká videa jsou lidmi často sdílena a uvažováním nad tím, proč tomu tak je.
Forma a popis realizace
Žáci sledují svá videa navržená v programu Můj oblíbený virál a vzájemně si je hodnotí.
Obsah
Posaďte se teď ke stolkům, každý sám. Já vám teď rozdám papíry na kterých je vytištěna hodnotící hvězdice. Rozdá papíry s hvězdicemi. Pro každého tolik, kolik je žáků. Já vám teď budu pouštět videa a vaším úkolem bude je hodnotit, to znamená. Ale pokud člověk se nemá čeho chytit, nemá nějaké kategorie, ve který něco hodnotí, často jej odbude jedním slovem. Vtipný, hustý, dobrý, zajímavý, zábavný, atd. Na tom se ale nedá moc stavět. Proto vám při hodnocení budou pomáhat tyto hodnotící hvězdice. Každý cíp hvězdice je stupnice od 0 do 100%. 0% je u středu a 100% je u kraje. A u každého cípu jsou rovněž uvedeny kategorie. Pojďme si je projít postupně.
- Unikátnost - jak je video jedinečné, originální.
- Relevantnost - jak je video důvěryhodné.
- Forma - jestli je video nějak stylizováno, laděno do nějakého žánru (komedie, detektivka, horor).
- Estetika - jak je dbáno ve videu na estetická pravidla (kompozice, barevné vyvážení, světla).
- Technika - jak je video technicky natočeno (kvalita zvuku a obrazu).
- Osobnost - jak je pro video důležitá osobnost/osobnosti ve videu vystupující.
- Sdělení - do jaké míry video něco sděluje, nějaké informace.
Vaším úkolem bude, po zhlédnutí videa, označit v čem je pro vás video silné. Jak výrazně je určitá složka u videa zastoupena. Pokud se jedná o video, které je natočeno na mobil, klidně mu dejte techniku 0 %. Pokud vám připadá, že video stojí na osobnosti člověka a vás ten člověk oslovil, dejte mu klidně 100 %. Pokud je to tak napůl, klidně 50 % a pokud vás neoslovil, nebo video na žádné osobnosti nestojí, dejte klidně 0 %. Je vám to jasné? Super. U každé hvězdice napište nad ní název videa. Tak jdeme na to.
Pustí první video. Tak a teď prosím zakreslete svá hodnocení. Jestli je máte, spojte přímkami body, které vám na hvězdici vyšly.
A jdeme na další videa. Realizátor pouští další videa a žáci zakreslují hodnocení do hvězdice.
Jakmile jsou všechna videa ohodnocena, vybere všechny hvězdice. Roztřídí je podle názvů a tyto hvězdice předá podle těchto názvů žákům, kteří si toto video vybrali při programu Můj oblíbený virál.
Tak teď jsem vám rozdal vaše hvězdice. Jsou to hodnocení vašeho videopříspěvku. Máte teď nějakou chvíli, abyste si toto hodnocení prošli a vyhodnotili ho. Jaké jsou silné stránky tohoto videa a jaké slabé. Počká přibližně 5 minut.
Dobře díky a teď si to společně půjdeme projít. Jednotliví žáci postupně předstupují před skupinu. Za nimi je bez zvuku promítnuto video a žák vysvětluje, proč si video vybral a jaké jsou právě jeho silné stránky. Proč je toto video virální.
Tak díky za všechny příspěvky a hodnocení. Co si myslíte, že science video by mělo obsahovat, aby bylo science. Ano musí tam být jasné sdělení. A zbytek hvězdice jsou prostředky jak dosáhnout toho, aby to lidé chtěli sledovat, popřípadě sdílet. No a teď, poté, co jste toho hodně viděli, bych po vás chtěl, abyste nakreslili poslední hvězdici. A v ní zakreslíte, jaké science video byste vytvořili rádi vy. Víte, že hvězdice nemůže mít všude 100%. Takže je potřeba si rozmyslet, co je pro vás podstatné a tam dát hodně procent a co naopak klidně oželíte a tam dáte procent méně. Hvězdice si prosím podepište a já si je vyberu. Děkuji.
Metodika uvedení
Příprava
Realizátor nachystá stůl pro každého žáka. Připraví si projekci videí z programu Můj oblíbený virál a všechny videa si dopředu projde. Nachystá si papíry s hodnotícími hvězdicemi. Jejich počet je n*(n+1), kde n je počat žáků.
Realizace
Realizátor rozdá účastníkům papíry s hodnotícími hvězdicemi, připraví si projektor s počítačem a zaslanými videi.
Realizátor vysvětlí žákům, co je to hodnotící hvězdice a k čemu slouží. Pokud se nám něco líbí, může to být z různých důvodů. Když řekneme, že je něco „pěkný, hustý, krutý“ dáváme jen najevo, že se nám to líbí a baví se nás na to dívat. Pokud se chceme ale dostat dále a více specifikovat, čím je video zajímavé, je třeba slovník obohatit.
- Unikátnost - jak je video jedinečné, originální.
- Relevantnost - jak je video důvěryhodné.
- Forma - jestli je video nějak stylizováno, laděno do nějakého žánru (komedie, detektivka, horor).
- Estetika - jak je dbáno ve videu na estetická pravidla (kompozice, barevné vyvážení, světla).
- Technika - jak je video technicky natočeno (kvalita zvuku a obrazu).
- Osobnost - jak je pro video důležitá osobnost/osobnosti ve videu vystupující.
- Sdělení - do jaké míry video něco sděluje, nějaké informace.
Tato hesla jsou napsána v jednotlivých cípech hvězdice. Účastníci na nich označují křížky procentuální zastoupení dané složky ve videu. U středu je 0%, na okraji 100%. Následně tyto body spojí. Hodnocení za pomocí hvězdy je velice přehledné. Velmi rychle odhalí, jaké je těžiště úspěšnosti videa.
Potom realizátor postupně pouští videa z programu Můj oblíbený virál. Žáci si zapíší název videa nad hvězdici a po zhlédnutí videa jej ohodnotí ve hvězdici. Vztahováním pojmů k a přemýšlením o něm při vyplňování hvězdice si prohlubují kompetence Komunikace v mateřském jazyce a Schopnost učit se. Potom body na hvězdici spojí. Realizátor hodnocení pozoruje. Je dobré upozornit žáky, aby se nebáli pracovat se stupnicí od 0 do 100 procent. Takto si žáci ohodnotí všechna videa. Poté realizátor všechny hvězdice vybere a rozdá je tak, že každý, kdo poslal video, dostane k němu příslušné hvězdice. Na něm je, aby během 5 minut tyto hvězdice vyhodnotil.
Potom každý z žáků předstoupí před skupinu a řekne, proč si video vybral, jak se k němu dostal, co ho na něm baví a shrne ostatním, jak proběhlo hodnocení videa ostatními. Hodnocením hvězdice a prezentací svého příspěvku si žáci prohlubují kompetenci Kulturní povědomí a vyjádření a Komunikace v mateřském jazyce. Realizátor průběh prezentování koordinuje.
Uzavření
Lektor společně s účastníky udělá reflexi hodnocení. Jaké složky jsou pro virální videa nezastupitelné. Jaká se musí vzájemně vyvažovat. Jaké si odporují. Co je to science video a co by v této hvězdici mělo mít obsaženo.
Na závěr si zakreslí svojí vlastní hvězdici pro video, které by chtěli vytvořit. Tento údaj bude jedním z faktorů pro závěrečnou tvorbu týmů.
Lektor vybere od účastníků hodnotící hvězdice.
Poznámky
Je důležité správně artikulovat jednotlivé složky hvězdice. Technika neznamená, jak dalece se ve videu objevují technické a technologické objekty.
Odkazy
Odkazy na videa od účastníků:
https://youtu.be/Vdkac3wJ9Aw https://youtu.be/J_C8Y98KTYU https://youtu.be/TwIvUbOhcKE https://youtu.be/Hibxz9_ZW18 https://youtu.be/qQNG4j201ys https://youtu.be/UwVNkfCov1k https://m.youtube.com/watch?v=wcKyq-e-Soo https://youtu.be/HQx5Be9g16U
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
Počítač s přístupem k internetu | 1 | |
Kabel HDMI | 1 | |
Projektor s plátnem | 1 | |
Zvukový systém na zesílení zvuku | 1 | |
Hodnotící hvězdice | n*(n+1), kde n je počat žáků |