Tvorba scénáře

Žáků 8-15
Fyzická náročnost I
Psychická náročnost IV
Autoři Jana Prokešová, Tomáš Kratochvíl
Počet uvádějících 4
Čas na realizaci 135 minut
Čas na přípravu 30 minut
Prostředí Interier
Rozdělení ve dvojčlenných až čtyřčlenných skupinách

Cíle

Žáci se naučí jak své sdělení převést do scénáře a následně do storyboardu.

Sdělení

K tomu, abychom se dostali k natáčení, je potřeba sdělení převést do textové podoby. Tedy do scénáře a tento scénář potom zakreslit do storyboardu.

Metody

Tvoření, Diskuse

Metody a formy

Klíčové kompetence

  • Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
    • tvorbou textu při vytváření scénáře.
  • Schopnost učit se je rozvíjena:
    • aplikací toho, co se naučili o tvorbě storyboardu.
  • Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny:
    • konzultacemi s realizátory a specialistou na virální videa.
    • tvořením v týmu.
  • Smysl pro iniciativu a podnikavost je rozvíjen:
    • motivováním realizátorů do tvoření a jejich pomoci.
  • Kulturní povědomí a vyjádření je rozvíjeno:
    • specifikací žánru připravovaného videa.
    • uvědoměním si, pro koho budu chtít video natáčet.

Forma a popis realizace

Žáci si přinášejí téma a sdělení, které chtějí předat svým videem. Na základě toho vytvoří scénář, který je následně konzultován s realizátory a specialistou na virální video. Ve chvíli, kdy dokončí scénář, vypracují storyboard.

Obsah

Posaďte se teď ke stolům podle svých tvůrčích skupin. Vaším úkolem bude napsat scénář a pak vytvořit storyboard. Postupujte následujícím způsobem. Vytvořte si osnovu příběhu, průběhu videa. Odkud kam by mělo video směřovat. Až to budete mít, dejte nám vědět. Tuto osnovu potom s vámi bude konzultovat náš odborník na virální video. Zatím nepište žádné dialogy, pracujte s tím jako s neotesaným materiálem. Jako když si sochař vytváří hrubou skicu na papír. Buďte otevření sobě i nám, nejlepší věci vznikají kreativní spoluprací více mozků. K tvorbě máte k dispozici psací potřeby a papíry.

Probíhá tvorba osnovy a potom konzultace. Zvukový záznam konzultací je v příloze.

Pokud máte zkonzultováno, pusťte se do psaní scénáře. Rozmyslete si obsazení, postavy. Případné dialogy, jestli tam nějaké máte. Snažte se o to, aby dialogy působily přirozeně. Pamatujte na to, že hovorový jazyk je jiný než psaný. Vytvářejte raději krátké věty, souvětí maximálně dvouvětná. Pokud se samozřejmě nejedná o záměrný odborný text.

Žáci píšou scénář. Realizátoři obcházejí skupiny, části scénáře si nechávají číst. V této části programu působí jako dramaturgové.

Teď když jste vytvořili scénář, vrhněte se do storyboardu. Teď se vám možná zdá vše jasné, ale natáčení bude dlouhé a můžete při něm na něco důležitého zapomenout. A ve střižně vás to bude zatraceně mrzet.

Filmový specialista obchází skupiny a pomáhá jim s tvorbou storyboardu. Zde je opravdu důležité zkušené oko filmaře, který může velmi rychle žákům poradit, jak sestavit záběry, aby vyznělo to, co chtějí žáci natočit.

Jestliže máte storyboardy hotové, zbývá vám jen popřát hodně štěstí a sil při natáčení.

Metodika uvedení

Příprava

Realizátor připraví pro každou skupinu jeden stůl a psací potřeby. Je potřeba seznámit specialistu na virální videa se sděleními a tématy, které chtějí jednotlivé skupinky natáčet.

Realizace

Tuto aktivitu uvádějí dva realizátoři, filmový specialista a specialista na virální videa.

Žáci mají z předchozích aktivit vyjasněno, jaké téma budou zpracovávat. Také mají ujasněné své hlavní sdělení, které by z videa mělo vyplývat. Za těchto okolností sedají ve tvůrčím týmu k papírům a sepíšou osnovu videa. Tvořením v týmu si žáci rozvíjí kompetenci sociální a občanské schopnosti. Hrubý popis příběhu. Nic moc do hloubky. Měl by to být jen nástřel. Nic podrobně rozpracovaného. Lépe se potom s daným materiálem pracuje. Pokud žáci začnou hned z počátku rozepisovat dialogy, jsou potom velmi neochotni měnit při konzultacích strukturu, nebo žánr videa.

Po vytvoření základní kostry příběhu začne se skupinami konzultovat specialista na virální videa. Realizátoři jsou u těchto konzultací také přítomni a dělají mediátora, případně pomáhají dalším skupinám. Je třeba mít stále na paměti, že jsou to autorská videa žáků, nikoliv realizátorů. Specialista na virální videa by měl žáky upozorňovat na úskalí jejich nápadu, inspirovat, pomáhat lepšímu míření na branku. Neměl by však podsouvat své představy. Spíš rozvíjet to, s čím přišli sami žáci. Dva záznamy takové diskuze společně s výslednými videi jsou umístěny v příloze. Uvědoměním si, jaký točí žánr a pro koho budou chtít video natáčet, si žáci rozvíjí kompetenci kulturní povědomí a vyjádření. Konzultacemi s realizátory a specialistou si žáci rozvíjí kompetenci sociální a občanské schopnosti. Motivováním realizátorů do tvoření a jejich pomocí si žáci rozvíjí kompetenci smysl pro iniciativu a podnikavost.

Po konzultacích začnou skupiny pracovat samostatně na scénáři. Píší monology, dialogy, vysvětlení, overdabingy. Tvorbou textu při vytváření scénáře si žáci prohlubují kompetenci komunikace v mateřském jazyce. Realizátoři s nimi tyto scénáře konzultují po dramaturgické stránce. Je třeba hlídat, jestli se neodklání od hlavního sdělení. A pokud ano, proč se tomu tak děje. Ukázalo se, že hlavní sdělení není tak dostatečně silné, atraktivní? Žádá si to příběh? Objevilo se při tvorbě nové lepší? Vše je možné. Není třeba trvat stoprocentně na udržení hlavního sdělení. Ale toto sdělení by mělo vystřídat nové, které je jasně pojmenované a vyargumentovaný důvod, proč se toto sdělení mění. Specifikací žánru připravovaného videa si žáci rozvíjí kompetenci kulturní povědomí a vyjádření.

Po dokončení scénáře vede skupiny filmový specialista, který se skupinami vytváří storyboard. Je potřeba, aby se se scénáři dobře seznámil a potom se skupinkami konzultoval, jak kterou věc natočit. Žáci s touto formou práce nemají žádné zkušenosti. Proto je potřeba žáky do tvorby storyboardu motivovat a inspirovat je. Možná, že v danou chvíli nebudou mít žáci pocit, že storyboard potřebují, ale pokud se jim ho podaří dobře vytvořit, půjde jim natáčení daleko rychleji, budou se v něm dobře orientovat a zpětně si uvědomí, že storyboard jim při natáčení hodně pomohl. Aplikací toho, co se naučili o tvorbě storyboardu, si žáci rozvíjí kompetenci schopnost učit se.

Uzavření

Poté, co mají skupiny vytvořený storyboard, filmový specialista jim sdělí, jakou techniku mají k dispozici a následuje blok Jde se točit

Poznámky

Nadšení, ale nezkušení tvůrci mají tendenci přepínat své síly, vymýšlet nerealizovatelné epické děje, zpracovávat velká obecná témata. Práce realizátorů spočívá v konkretizaci a apelu na sdělení. Tvůrci potřebují zpravidla pomoc v cestě od obecného ke konkrétnímu. Je třeba dávat pozor, aby realizátoři nepůsobili jako zlovolní škarohlídi. Fáze tvorby scénáře je z celého workshopu tou nejdelikátnější a nejbolestivější. Některé skupiny se drží svých původních plánů a od nikoho si nenechají do svého díla mluvit. Jiné skupiny se pohádají a propadnou poraženectví. Realizátoři tu musí projevit maximální empatii a individuální přístup.

Zkušenost, a to nejen z dvojího opakování tohoto kurzu, nýbrž zkušenost obecná, jednoznačně ukazuje, že vypracovat si storyboard a potom se ho při natáčení pokud možno držet (anebo vědět přesně proč se odchyluji a jaký to bude mít následek v celku) se vyplácí. Ti žáci, kteří se z nějakého důvodu rozhodli storyboard nevypracovávat, se potom na place v jednotlivých záběrech zamotávali, natáčeli řadu záběrů zbytečně a některé jim naopak chyběly, na což přicházeli až ve střižně. Samozřejmě existují režiséři, kteří svá díla vytváří za momentální inspirace a nechávají herce improvizovat. Ani při tvorbě dokumentů nebo reportáží metodu storyboardu neuplatníme. Pokud ale začínající tvůrci pomýšlí na hrané scény, práci se storyboardem nelze opomenout.

Pomůcky a materiál

Položka Počet Popis
Psací potřeby pro každého žáka

Přílohy

Nejsou žádné přílohy.

Specialista na virální videa konzultace - Video Master Peace

Video Master Peace

Specialista na virální videa konzultace - Video Kosmonauti

Video Kosmonauti

Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0