3.11 Hnízda Moudrosti aneb Zajímavosti ze světa zvířat
Účastníků | 10-30 |
---|---|
Fyzická náročnost | III |
Psychická náročnost | II |
Autoři | Šárka Látalová, Vojtěch Marek |
Počet uvádějících | 2 |
Čas na realizaci | 45 minut |
Čas na přípravu | 10 minut nachystání a 5 minut uklizení |
Prostředí | Uvedení možné uvnitř (velká místnost s audiovizuální technikou) i venku, bezpečné prostředí pro běhání. Pro uvedení venku je třeba zajistit alternativní zdroj hudby |
Rozdělení | Aktivity se účastní v menších týmech |
Cíle
Cílem aktivity je zábavnou formou žáky seznámit se zajímavostmi ze světa zvířat a současně žáky pohybem odreagovat mezi intelektuálně náročnějšími aktivitami.
Sdělení
Znám zajímavosti ze světa zvířat.
Metody
Skupinová práce, hra, pohybová aktivita.
Klíčové kompetence
- Smysl pro iniciativu a podnikavost
- aktivní zapojení se do plnění úkolu
Forma a popis realizace
Aktivita se skládá z aktivní pohybové části, ve které žáci získají materiály potřebné k navazující části, ve které dedukují a snaží se k jednotlivým zvířatům přiřadit zajímavosti z jejich života.
Uvedení
Místo pro uvedení aktivity je variabilní, lze uvádět ve venkovních i vnitřních prostorách. Ve vnitřních prostorách je vhodné uvádět v dostatečně velké místnosti (10×20 metrů) s audiovizuální technikou na promítání prezentace s obrázky zvířat a na pouštění hudby k první části aktivity. K této aktivitě se hodí rychlá, veselá, dynamická hudba na podporu atmosféry. Hudbu velmi doporučujeme. Doporučujeme také použití mikrofonu pro realizátora, jelikož při této aktivitě je větší hluk (hudba, povzbuzování týmů) a hlas moderátora dodává této části aktivity vhodnou atmosféru.
Při uvádění ve venkovních prostorách může realizátor místo prezentace pouze vyvolávat názvy zvířat, nebo mít vytištěné jejich obrázky na formátu A3. Venku lze hudební podkres vyřešit mobilním telefonem připojeným k přenosným reproduktorům.
Příprava
Pro aktivitu je potřeba nachystat:
- prezentaci s obrázky zvířat (viz příloha)
- vytisknout a zalaminovat karty s obrázky zvířat (23 ks) a karty s napsanými zajímavostmi (23 ks). Ke každému obrázku připadá jedna zajímavost. Jedna sada tedy obsahuje 46 karet. Karty jsou ve velikosti A5 a počet sad se odvíjí od počtu žáků, pro které je aktivita uváděna. V jednom týmu doporučujeme 5-6 žáků.
- Sady je potřeba barevně označit, aby žáci věděli, jaké karty mají sbírat. Při ověřování byly na jednotlivé sady označeny barevným puntíkem. K tomu byly použity lihové fixy. Jako alternativa lze použít například lepící barevná kolečka.
- Na PC nachystáme prezentaci, zajistíme projekci a mikrofon.
- Nachystáme hudbu, kterou budeme pouštět. Pro uvedení této aktivity se hodí dynamická, energická, veselá hudba. Jako příklad uvádíme:
- Na jednu stranu místnosti rozmístíme pomíchané karty pro všechny týmy, na druhou stranu místnosti natáhneme asi 5 metrů od zdi lano, které představuje startovní čáru.
Realizace
Žákům sdělíme, že je čeká aktivita, při které se protáhnou a dozvědí se zajímavosti o zvířatech. Realizátor popisuje, jak je život zvířat a jejich chování plné zajímavostí, a o některé zajímavosti se s nimi chce podělit.
Žáci se mají rozdělit na 4 týmy. Žáci se do týmu rozdělují sami. Poté si každý tým vybere jednu ze čtyř barev - modrá, červená, černá či zelená. Podle barvy týmu žáci sbírají karty, které jsou barevně označeny.
Jejich úkolem je přiřadit zajímavosti ke konkrétnímu zvířeti. Před přiřazováním je ale nutné získat obrázky zvířat a karty se zajímavostmi, které se nachází na jedné straně místnosti. Na protější straně se nachází startovní čára, od které budou vybíhat. Další člen vybíhá až poté, co se za startovní čáru vrátí člen předchozí. Karty získávají tak, že vyběhnout zpoza startovní čáry a vezmou kartu označenou barvou jejich týmu. Pokud vybíhá více lidí z týmu, kartu může vzít každý člen.
Způsob, jakým karty mohou získat, se bude v průběhu aktivity měnit - vždy jde o určitý způsob pohybu dopředu, který realizátor postupně mění. Způsoby běhu realizátor přizpůsobuje skupině a tomu, jak jsou žáci ochotní řádit. Při ověřování bylo použity tyto styly: skákání po jedné noze, skákání snožmo, běh pozadu, pohyb jako víla, dvojice, která spolu tančí společenský tanec, trojice, která se drží za ruce a předvádí tanec jako na rockovém koncertě, točení se dokola při běhu atd. Realizátor s mikrofonem zadává nový styl pohybu vždy chvíli předtím, než nový člen či členové vyběhnou.
Příklad:
Připraví se první člen a ten skáče po jedné noze! Ano, výborně, jde vidět jak se ženou za novými informacemi! Vybírají teď první kartu v barvě jejich týmu a už míří zpět! Mezitím se připraví se další člen týmu, a ten bude skákat po obou nohou! Skvělé, vidíme, jak jste lační po nových informacích! Teď se připraví dva členové, kteří spolu tančí nějaký společenský tanec! A připraví se další člen, a ten se pohybuje jako víla! A další tři členové, kteří se drží za ruce a tančí jako na rockovém koncertě!
Při začátku získávání karet realizátor pouští nachystanou hudbu.
Ve chvíli kdy nasbírají všechny karty, vezmou si sedací pytle a celý tým se vypraví na místo v prostoru tak, aby všichni dobře viděli na prezentaci. Na tomto místě členové týmu vytvoří „hnízdo moudrosti“-kdy si všichni sesednou k sobě a dedukcí se snaží správně spojit zvíře s konkrétní zajímavostí z jeho života. Na přiřazování mají 15 minut. Pokud týmy nestíhají, je možné limit prodloužit.
Po uplynutí limitu realizátor žáky vyzve, aby již nehýbali kartami. Realizátor spustí prezentaci, ve které jsou obrázky zvířat. Při každém obrázku se žáků ptá, jakou zajímavost ke zvířeti přidělili. Také jim sdělí, aby si tým počítal správné odpovědi. Nicméně aktivita není uváděna jako soutěž, cílem je žáky protáhnout a hravou formou jim představit zajímavosti ze světa zvířat.
Uzavření
Po tom, co realizátor s žáky projde všechna zvířata, je motivuje, aby dál sami prozkoumávali svět zvířat a jeho zajímavosti. Poté se ptá na počet správně přiřazených karet. Gratuluje vítězům, ale sděluje, že všichni jsou vítězové, jelikož se naučili něco nového. Nakonec žáky vyzve k tomu, aby si zatleskali.
Poznámky
Je vhodné, aby si realizátor vyhledal k tvrzení o zvířatech, se kterými bude v aktivitě pracovat, rozšířené informace, jelikož žáci bývají velmi zvídaví a často se ptají na podrobnosti.
Metodický důvod aktivity
Tato aktivita je zařazena jako prostředek k protažení a aktivizaci žáků a také, aby se dozvěděli nová a zábavná fakta o životě zvířat. Aktivita také podporuje týmovou spolupráci.
Variantní podoby
Jednotlivá zvířata a zajímavosti lze libovolně měnit dle potřeb skupiny (jednodušší, složitější, větší či menší počet)
Při příznivém počasí a vhodném terénu lze aktivitu uvádět venku. Při uvádění ve venkovních prostorách může realizátor místo prezentace pouze vyvolávat názvy zvířat, nebo mít vytištěné jejich obrázky na formátu A3. Venku lze hudební podkres vyřešit mobilním telefonem připojeným k přenosným reproduktorům.
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
Prezentace či vytištěné obrázky zvířat | 1 ks | Prezentace v případě, že se aktivita uvádí v místě s možností projekce, obrázky v případě že se aktivita uvádí venku |
Zalaminované obrázky a zalaminované karty se zajímavostmi | 3 (4) sady | Každá sady by měla být označena barvou jednotlivých týmů |
Dlouhé lano | 1 ks | Lano k vytvoření startovní čáry |
Podsedáky | Dle počtu účastníků | Pro každého účastníka jeden |
Přílohy
Obsahové přílohy
# | Soubor | Popis |
---|---|---|
003.11.04 | Hnízda moudrosti-kartičky_text.docx | Kartičky ke hře |
003.11.05 | Hnízda moudrosti-kartičky_text.pdf | Kartičky ke hře |
003.11.06 | Hnízda moudrosti-odpovedi.docx | Odpovědi na zadání v kartičkách |
003.11.07 | Hnízda moudrosti-odpovedi.pdf | Odpovědi na zadání v kartičkách |
003.11.03 | prezentace_zajimavost2.pdf | prezentace se zajímavostmi o zvířatech - tisk 2 |
003.11.02 | prezentace_zajimavosti.pdf | prezentace se zajímavostmi o zvířatech - tisk 1 |
003.11.01 | prezentace_zajimavosti.pptx | prezentace se zajímavostmi o zvířatech |
# | Soubor | Popis |
---|