3.5.2 Sudoku a sázky
Účastníků | 10-20 |
---|---|
Fyzická náročnost | I |
Psychická náročnost | V |
Autorky | Markéta Ledvinová, Lenka Kvasničková |
Počet uvádějících | 2 |
Čas na realizaci | 40 min |
Čas na přípravu | 10 min |
Prostředí | místnost, uvnitř |
Rozdělení | každý se účastní sám a nebo ve skupinkách |
Cíle
Žák aplikuje nabyté zkušenosti z předchozí aktivity na další tabulky sudoku. Vybere nejlepší strategii, jak získat v omezeném čase co nejvíce žetonů.
Sdělení
Podle toho, jak si rozložím síly, znalosti a čas, tolik toho získám.
Metody
Aktivizace, problem solving.
Klíčové kompetence
- Matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií jsou rozvíjeny:
- hledáním postupu řešení a logickým kombinováním možností umístění čísel při luštění sudoku.
- Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny:
- kooperací při výběru úloh a diskuzí řešení mezi žáky.
- Schopnost učit se je rozvíjena:
- tréninkem odhadu vlastních schopností a pokročilosti.
Forma a popis realizace
Luštění 10 tabulek sudoku v omezeném čase s možností sázení žetonů na vyluštění.
Přizpůsobení SVP
Krom aspektů zmíněných u první aktivity tématu Sudoku je podstatný též prvek spojování jednotlivců do skupin, které mohou řešit úlohy společně a tím získávat výhodu. Komunikace mezi hráči při domlouvání skupin, způsobů spolupráce, dělení se o vklad, zisk i případnou ztrátu, odhad obtížnosti úloh i vlastních schopností při jejich luštění rozvíjí sociální dovednosti, které účastníci využijí při dalších schůzkách, ale i v budoucnu.
Obsah
Účastníci dostanou k dispozici 10 tabulek různých variant a typů sudoku k vyluštění. Na každé tabulce je uveden sázkový poměr, účastníci si mohou vsadit na to, jestli danou tabulku vyřeší. Pokud bude jejich řešení správné a odevzdané v časovém limitu, vložená sázka jim bude vyplacena zpět v kurzu uvedeném na tabulce. Pokud tabulku v daném limitu nevyřeší, sázka propadá banku. Hraje se o herní žetony, hráči mohou pracovat samostatně nebo ve dvojicích či trojicích, při spolupráci více osob se skupina musí domluvit, jakým způsobem se bude dělit o sázky i výhry (platí sázka i kurz uvedený na tabulce, nijak se nemění počtem luštících osob).
Uvedení
Příprava
Před aktivitou je potřeba vytisknout sadu 10 tabulek sudoku pro každého účastníka, přichystat si jejich řešení pro kontrolu a žetony.
Realizace
Na úvod sdělí lektor žákům pravidla:
- na vyluštění 10 tabulek sudoku je časový limit 30 min,
- účastníci mohou luštit samostatně nebo ve více lidech, záleží na domluvě,
- na každou tabulku je možné si předem vsadit žetony (vsazené žetony žáci odevzdávají lektorovi), sázkový kurz je součástí zadání s tabulkou, je stanoven dle obtížnosti sudoku,
- při správném vyluštění je vyplacena výhra, vsazená částka se zvýší v kurzovním poměru,
- pokud není tabulka správně, nebo je nedoluštěná, žetony propadají,
- není omezena výše sázky,
- každou úlohu je možné řešit pouze jednou,
- luštění, sázky i výhry se mohou dělit mezi neomezený počet účastníků.
V průběhu lektoři vydávají tabulky sudoku, na které se napíše vsazená částka a jména luštitelů, jeden z nich kontroluje správnost vyluštění, druhý přebírá a vyplácí žetony.
Uzavření
Na závěr je možné zařadit krátké sdílení strategií, které žáci volili, jestli se jim strategie vyplácely, případně, jestli je v průběhu přehodnotili a změnili. Lektor může žákům pokládat otázky: Je lepší luštit sám, nebo ve skupině? Kolik je dobré vsadit žetonů? Je lepší luštit více lehčích úloh s menší výhrou? Nebo jednu těžkou s velkou výhrou? Kolik tabulek si myslí, že za 30 min vyluští?
Poznámky
V této aktivitě jsou žáci vedeni především k aplikování nabytých znalostí, vymýšlení strategie, odhadování svých schopností a rozvrhování času. Aby byl průběh hladký, je třeba, aby měl lektor dobře nachystaná nejen zadání, ale i řešení, aby byla kontrola rychlá a nezdržovala vyplácení výher.
Odkazy
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
tabulky sudoku | 10 x počet účastníků | klasické sudoku 6×6, 9×9, součtovka 6×6, 9×9, rozdílovka 6×6, 9×9, sousledné 6×6, 9×9, sudoliché 6×6, 9×9 |
řešení sudoku | 1ks | pro kontrolu |
žetony | na vyplácení výher | |
tužky | 1 na osobu | pro případ, že si zapomenou psací potřeby a na značení informací na zadání lektory |
Přílohy
Obsahové přílohy
# | Soubor | Popis |
---|---|---|
010.16.01 | sudoku_klasicke_6x6_zadani.pdf | klasické sudoku 6x6 |
010.16.11 | sudoku_klasicke_9x9_zadani.pdf | klasické sudoku 9x9 |
010.16.21 | sudoku_komplet_zadani.pdf | kompletní zadání všech úloh k tisku |
010.16.05 | sudoku_rozdilovka_6x6_zadani.pdf | rozdílové sudoku 6x6 |
010.16.15 | sudoku_rozdilovka_9x9_zadani.pdf | rozdílové sudoku 9x9 |
010.16.04 | sudoku_souctovka_6x6_zadani.pdf | součtové sudoku 6x6 |
010.16.13 | sudoku_souctovka_9x9_zadani.pdf | součtové sudoku 9x9 |
010.16.07 | sudoku_sousledne_6x6_zadani.pdf | sousledné sudoku 6x6 |
010.16.17 | sudoku_sousledne_9x9_zadani.pdf | sousledné sudoku 9x9 |
010.16.09 | sudoku_sudoliche_6x6_zadani.pdf | sudoliché sudoku 6x6 |
010.16.19 | sudoku_sudoliche_9x9_zadani.pdf | sudoliché sudoku 9x9 |
# | Soubor | Popis |
---|---|---|
010.16.02 | sudoku_klasicke_6x6_reseni.pdf | klasické sudoku 6x6 - řešení |
010.16.12 | sudoku_klasicke_9x9_reseni.pdf | klasické sudoku 9x9 - řešení |
010.16.22 | sudoku_komplet_reseni.pdf | kompletní řešení všech úloh k tisku |
010.16.06 | sudoku_rozdilovka_6x6_reseni.pdf | rozdílové sudoku 6x6 - řešení |
010.16.16 | sudoku_rozdilovka_9x9_reseni.pdf | rozdílové sudoku 9x9 - řešení |
010.16.03 | sudoku_souctovka_6x6_reseni.pdf | součtové sudoku 6x6 - řešení |
010.16.14 | sudoku_souctovka_9x9_reseni.pdf | součtové sudoku 9x9 - řešení |
010.16.08 | sudoku_sousledne_6x6_reseni.pdf | sousledné sudoku 6x6 - řešení |
010.16.18 | sudoku_sousledne_9x9_reseni.pdf | sousledné sudoku 9x9 - řešení |
010.16.10 | sudoku_sudoliche_6x6_reseni.pdf | sudoliché sudoku 6x6 - řešení |
010.16.20 | sudoku_sudoliche_9x9_reseni.pdf | sudoliché sudoku 9x9 - řešení |