3.5.2 Sudoku a sázky

Účastníků 10-20
Fyzická náročnost I
Psychická náročnost V
Autorky Markéta Ledvinová, Lenka Kvasničková
Počet uvádějících 2
Čas na realizaci 40 min
Čas na přípravu 10 min
Prostředí místnost, uvnitř
Rozdělení každý se účastní sám a nebo ve skupinkách

Cíle

Žák aplikuje nabyté zkušenosti z předchozí aktivity na další tabulky sudoku. Vybere nejlepší strategii, jak získat v omezeném čase co nejvíce žetonů.

Sdělení

Podle toho, jak si rozložím síly, znalosti a čas, tolik toho získám.

Metody

Aktivizace, problem solving.

Metody a formy

Klíčové kompetence

  • Matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií jsou rozvíjeny:
    • hledáním postupu řešení a logickým kombinováním možností umístění čísel při luštění sudoku.
  • Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny:
    • kooperací při výběru úloh a diskuzí řešení mezi žáky.
  • Schopnost učit se je rozvíjena:
    • tréninkem odhadu vlastních schopností a pokročilosti.

Forma a popis realizace

Luštění 10 tabulek sudoku v omezeném čase s možností sázení žetonů na vyluštění.

Přizpůsobení SVP

Krom aspektů zmíněných u první aktivity tématu Sudoku je podstatný též prvek spojování jednotlivců do skupin, které mohou řešit úlohy společně a tím získávat výhodu. Komunikace mezi hráči při domlouvání skupin, způsobů spolupráce, dělení se o vklad, zisk i případnou ztrátu, odhad obtížnosti úloh i vlastních schopností při jejich luštění rozvíjí sociální dovednosti, které účastníci využijí při dalších schůzkách, ale i v budoucnu.

Obsah

Účastníci dostanou k dispozici 10 tabulek různých variant a typů sudoku k vyluštění. Na každé tabulce je uveden sázkový poměr, účastníci si mohou vsadit na to, jestli danou tabulku vyřeší. Pokud bude jejich řešení správné a odevzdané v časovém limitu, vložená sázka jim bude vyplacena zpět v kurzu uvedeném na tabulce. Pokud tabulku v daném limitu nevyřeší, sázka propadá banku. Hraje se o herní žetony, hráči mohou pracovat samostatně nebo ve dvojicích či trojicích, při spolupráci více osob se skupina musí domluvit, jakým způsobem se bude dělit o sázky i výhry (platí sázka i kurz uvedený na tabulce, nijak se nemění počtem luštících osob).

Uvedení

Příprava

Před aktivitou je potřeba vytisknout sadu 10 tabulek sudoku pro každého účastníka, přichystat si jejich řešení pro kontrolu a žetony.

Realizace

Na úvod sdělí lektor žákům pravidla:

  • na vyluštění 10 tabulek sudoku je časový limit 30 min,
  • účastníci mohou luštit samostatně nebo ve více lidech, záleží na domluvě,
  • na každou tabulku je možné si předem vsadit žetony (vsazené žetony žáci odevzdávají lektorovi), sázkový kurz je součástí zadání s tabulkou, je stanoven dle obtížnosti sudoku,
  • při správném vyluštění je vyplacena výhra, vsazená částka se zvýší v kurzovním poměru,
  • pokud není tabulka správně, nebo je nedoluštěná, žetony propadají,
  • není omezena výše sázky,
  • každou úlohu je možné řešit pouze jednou,
  • luštění, sázky i výhry se mohou dělit mezi neomezený počet účastníků.

V průběhu lektoři vydávají tabulky sudoku, na které se napíše vsazená částka a jména luštitelů, jeden z nich kontroluje správnost vyluštění, druhý přebírá a vyplácí žetony.

Uzavření

Na závěr je možné zařadit krátké sdílení strategií, které žáci volili, jestli se jim strategie vyplácely, případně, jestli je v průběhu přehodnotili a změnili. Lektor může žákům pokládat otázky: Je lepší luštit sám, nebo ve skupině? Kolik je dobré vsadit žetonů? Je lepší luštit více lehčích úloh s menší výhrou? Nebo jednu těžkou s velkou výhrou? Kolik tabulek si myslí, že za 30 min vyluští?

Poznámky

V této aktivitě jsou žáci vedeni především k aplikování nabytých znalostí, vymýšlení strategie, odhadování svých schopností a rozvrhování času. Aby byl průběh hladký, je třeba, aby měl lektor dobře nachystaná nejen zadání, ale i řešení, aby byla kontrola rychlá a nezdržovala vyplácení výher.

Odkazy

Pomůcky a materiál

Položka Počet Popis
tabulky sudoku 10 x počet účastníků klasické sudoku 6×6, 9×9, součtovka 6×6, 9×9, rozdílovka 6×6, 9×9, sousledné 6×6, 9×9, sudoliché 6×6, 9×9
řešení sudoku 1ks pro kontrolu
žetony na vyplácení výher
tužky 1 na osobu pro případ, že si zapomenou psací potřeby a na značení informací na zadání lektory

Přílohy

Obsahové přílohy

#SouborPopis
010.16.01 sudoku_klasicke_6x6_zadani.pdfklasické sudoku 6x6
010.16.11 sudoku_klasicke_9x9_zadani.pdfklasické sudoku 9x9
010.16.21 sudoku_komplet_zadani.pdfkompletní zadání všech úloh k tisku
010.16.05 sudoku_rozdilovka_6x6_zadani.pdfrozdílové sudoku 6x6
010.16.15 sudoku_rozdilovka_9x9_zadani.pdfrozdílové sudoku 9x9
010.16.04 sudoku_souctovka_6x6_zadani.pdfsoučtové sudoku 6x6
010.16.13 sudoku_souctovka_9x9_zadani.pdfsoučtové sudoku 9x9
010.16.07 sudoku_sousledne_6x6_zadani.pdfsousledné sudoku 6x6
010.16.17 sudoku_sousledne_9x9_zadani.pdfsousledné sudoku 9x9
010.16.09 sudoku_sudoliche_6x6_zadani.pdfsudoliché sudoku 6x6
010.16.19 sudoku_sudoliche_9x9_zadani.pdfsudoliché sudoku 9x9
Metodické přílohy
#SouborPopis
010.16.02 sudoku_klasicke_6x6_reseni.pdfklasické sudoku 6x6 - řešení
010.16.12 sudoku_klasicke_9x9_reseni.pdfklasické sudoku 9x9 - řešení
010.16.22 sudoku_komplet_reseni.pdfkompletní řešení všech úloh k tisku
010.16.06 sudoku_rozdilovka_6x6_reseni.pdfrozdílové sudoku 6x6 - řešení
010.16.16 sudoku_rozdilovka_9x9_reseni.pdfrozdílové sudoku 9x9 - řešení
010.16.03 sudoku_souctovka_6x6_reseni.pdfsoučtové sudoku 6x6 - řešení
010.16.14 sudoku_souctovka_9x9_reseni.pdfsoučtové sudoku 9x9 - řešení
010.16.08 sudoku_sousledne_6x6_reseni.pdfsousledné sudoku 6x6 - řešení
010.16.18 sudoku_sousledne_9x9_reseni.pdfsousledné sudoku 9x9 - řešení
010.16.10 sudoku_sudoliche_6x6_reseni.pdfsudoliché sudoku 6x6 - řešení
010.16.20 sudoku_sudoliche_9x9_reseni.pdfsudoliché sudoku 9x9 - řešení

Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0