3.6.1 Rozumíme si?
Účastníků | 10 - 20 |
---|---|
Fyzická náročnost | I |
Psychická náročnost | III |
Autoři | Lenka Kvasničková, Sven Dražan |
Počet uvádějících | 1 |
Čas na realizaci | 30 minut |
Čas na přípravu | 10 minut |
Prostředí | místnost, v případě hezkého bezvětrného počasí je možné realizovat i venku |
Rozdělení | účastní se aktivity za sebe, za celou skupinu nebo jsou rozděleni do menších týmů |
Cíle
Účastník navede druhého účastníka k nakreslení kopie obrazu přesným popisem a vysvětlením postupu kresby. Účastník nakreslí kopii obrázku pouze podle slovního návodu kresby.
Sdělení
Každý máme jiné pojmy pro pojmenování stejných věcí.
Metody
Aktivizace, problem solving.
Klíčové kompetence
- Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- nácvikem přesného vyjadřování a přesného popisu kresby při vysvětlování obrazce,
- nácvikem porozumění mluvenému slovu při kreslení obrazce podle instrukcí.
- Matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií jsou rozvíjeny:
- nácvikem kategorizace.
- Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny:
- nácvikem vciťování se do myšlenkové struktury druhého člověka a tím tréninkem většího porozumění odlišným lidem.
Forma a popis realizace
Série dvou her trénujících přesné vyjadřování a přesný popis detailů i naopak zobecňování.
Přizpůsobení SVP
Program je zaměřen na rozvoj sociálních dovedností. Žákům umožní prožít jednoduchou situaci a zamyslet se nad rozdílem vnímání svým vlastním a vnímáním druhé osoby. V reflektivní části je ponechán prostor k diskuzi a vyjádření žáků, k jakému poznatku dospěli, co pro ně bylo nové a jestli se jejich vnímání změnilo. Žáci si uvědomí obtížnost verbální formulace myšlenek a potřebu schopnosti porozumění ostatním lidem.
Obsah
V první ze dvou her žáci kreslí obrázek podle diktátu svého partnera z dvojice tak, aby vznikla co nejpřesnější kopie. Ve druhé mají za úkol ve tříčlenných týmech domluvit se na kategoriích třídění obrázků na cvičné sadě. Poté mají za úkol již bez domlouvání se roztřídit jinou sadu dle dohodnutých kategorií. Za každou shodu zařazení obrázku do kategorie u všech členů týmu získávají body.
Uvedení
Příprava
Slepý obrázek
Připravit je třeba pouze papíry a tvrdé podložky pro účastníky a psací potřeby.
Kategorizační hra
Pro každou trojici si vytiskneme a připravíme:
- Sadu 24 vzorových kartiček, doporučujeme pro další uvedení zalaminovat a označit barevným lepícím puntíkem doprostřed zadní strany.
- Tři sady 49 kartiček samostatně pro každého z trojice, doporučujeme zalaminovat a označit barevným lepícím puntíkem stejné barvy, jako je vzor, avšak pro každou sadu na jiném místě zadní strany, např. roh, střed strany a ve čtvrtině.
- Tři sady číslic 1-7, doporučujeme zalaminovat.
- Všechny sady si zajistit gumičkou, aby se nepomíchaly.
Realizace
Slepý obrázek
Krok 1
Lektor uvede aktivitu například otázkou, jestli mají účastníci pocit, že je lehké si navzájem porozumět, případně naváže otázkou, jestli už se někdy snažili někam například trefit podle popisu někoho jiného. Poté, co se účastníci k otázce vyjádří, zadá lektor první úkol hry, kterým je vzít si papír, tužku a podložku, vybrat si jiného účastníka do dvojice a najít si v místnosti takový prostor, kde si dvojice sedne zády k sobě. Až jsou dvojice rozdělené a usazené, nesmí již spolu mluvit. Poté dostanou druhý úkol, který zní: „Nakreslete poměrně jednoduchý obrázek“. Po tomto zadání již není dovoleno doptávání se, ani komunikace ve dvojicích, nebo mezi dvojicemi. Obrázky si účastníci ve dvojici nesmí vzájemně ukázat. Na nakreslení obrázku je časový limit asi 2 - 3 minuty.
Krok 2
Po 2 - 3 minutách je dvojice vyzvána, aby si jeden z nich připravil popis svého obrázku a druhý otočil svůj obrázek lícem dolů. Na rubovou stranu, nebo na čistý papír bude kreslit. První z dvojice má teď 5 - 10 minut na to, aby předal postup kreslení a podobu svého obrázku partnerovi tak, aby vznikla co nejpřesnější kopie. Není dovoleno se doptávat, mluví pouze vysvětlující. Po uplynutí časového limitu může dvojice sdílet své dojmy, upřesnit si, jaké způsoby vysvětlení a předání obrazu fungují, a které ne. Poté se dvojice vystřídá. Po nakreslení obou kopií si dvojice mohou své obrázky a kopie porovnat, poté následuje reflexe hry.
Krok 3
Lektor se může ptát na následující informace: Jak jste se cítili v roli vysvětlujícího? Jak jste se cítili v roli kreslícího? Která role byla pro vás obtížnější? Co byste potřebovali od vysvětlujícího, abyste se lépe trefili do podoby původního obrazu? Jak se vám rozhodovalo, jak jednoduchý/složitý obrázek nakreslíte? Změnil se váš pohled na složitost kresby při vysvětlování? Apod.
Kategorizační hra
Lektor vydá pokyn, aby se účastníci rozdělili do trojic a sesedli si k sobě. Poté rozdá pravidla aktivity a vzorovou sadu kartiček a čísla 1-7 pro každého hráče. Týmy mají za úkol vytvořit si strategii, jak kartičky rozdělit do kategorií tak, aby to všichni členové týmu zvládli udělat ideálně stejně, avšak bez toho, aby spolu mohli komunikovat. Je vhodné zopakovat, že body dostanou pouze, pokud budou mít skupiny označené stejnými čísly. Tedy nestačí, že skupinu budou chápat stejně, je třeba je mít i stejně očíslované.
Po cca 5 minutách na domluvu se týmy rozdělí na jednotlivce a jdou do různých částí místnosti, kde začnou kategorizovat sadu 49 kartiček do 7 kategorií. Po daném čase 5-10 minut se opět setkají a provede se vyhodnocení, nakolik se shodli v rozdělení. Je dobré předem přemýšlet o tom, na co hráči kartičky umístí, aby je bylo možné přenést k sobě na vyhodnocení. Může jít např. o lavice nebo karimatky. Pokud vhodný objekt není, je možné nechat hráče z jednoho týmu řešit úlohu zády k sobě na stejném místě s apelem na fair-play. Vyhodnocení je možné provádět souběžně tak, že lektor vyvolává kartičky jednu po druhé, vždy ji jednoznačně pojmenuje a ukáže a podle toho, zda se všichni 3 hráči týmu trefili do stejné kategorie (3 body) nebo jen dva z nich (1 bod), tak si body přičtou sami.
Následuje diskuse toho, jaké strategie týmy volily a co by příště dělaly jinak. Výstupem může být uvědomění si obtížnosti nalezení shody nejen v tom, jak danou věc pojmenovat, ale také podle jaké její vlastnosti kategorizaci provádět. Diskuse poté může být uzavřena abstraktní otázkou, díky čemu lidé při komunikaci vůbec nacházejí shodu a vzájemné porozumění.
Uzavření
Po odehrání dvou her může následovat buď shrnutí, nebo krátká debata na téma vzájemného porozumění a sdílení toho, co je na tom těžkého a proč. Tato debata může být vhodným úvodem pro navázání argumentačními fauly v další aktivitě.
Poznámky
Blok o komunikaci má v celkovém kontextu kroužku zvláštní postavení. Představuje řeč jako základní nástroj analytického myšlení, v tomto případě poukazuje na riziko předpokladu, že všichni myslíme jedním výrazem/výrokem/popisem totéž. Žáci se učí přemýšlet o řečeném také v kontextu osoby, která je autorem výroku, a vciťovat se do myšlenkové struktury druhého člověka, čímž obohacují vlastní vnímání a rozvíjejí schopnost porozumění.
Odkazy
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
papíry A5 | minimálně 1 ks na účastníka | |
psací potřeby | minimálně 1 ks na žáka | nejlépe tužky |
tvrdé podložky | 1 ks na žáka | |
sady kartiček - vzorky | 1 sada pro každou trojici | vytištěné a nastříhané kartičky vzorové sady na kategorizační hru |
sada kartiček | 3 sady pro každou trojici | vytištěné a nastříhané kartičky 3 sad pro ostrou kategorizační hru |
čísla 1-7 | 1 sada pro každého hráče | vytištěné a nastříhané kartičky s čísly 1-7 |
pravidla | 1 pro každou trojici | pravidla kategorizační hry |
Přílohy
Obsahové přílohy
# | Soubor | Popis |
---|---|---|
010.17.03 | kategorizace_cisla.pdf | označení kategorií kartiček pro rozřazování |
010.17.04 | kategorizace_cisla.svg | označení kategorií kartiček pro rozřazování |
010.17.05 | kategorizace_karticky.pdf | tři sady 49 kartiček pro jeden tým |
010.17.06 | kategorizace_pravidla.docx | pravidla kategorizační hry pro týmy |
010.17.07 | kategorizace_pravidla.pdf | pravidla kategorizační hry pro týmy - tisk |
010.17.01 | kategorizace_vzorek.pdf | obrázky vzorku kategorizační hry |
# | Soubor | Popis |
---|