Noc v království FyCheBi
- 1 Vzdělávací program a jeho pojetí
- 2 Podrobně rozpracovaný obsah programu
- 3 Metodická část
- Přílohy
- Přehled
1 Vzdělávací program a jeho pojetí
1.1 Základní údaje
Výzva | Budování kapacit pro rozvoj škol II |
---|---|
Název a reg. číslo projektu | VIDA! školám - propojení formálního a neformálního vzdělávání CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_032/0008290 |
Název programu | Noc v království FyCheBi |
Název vzdělávací instituce | VIDA! science centrum provozuje Moravian Science Centre Brno, příspěvková organizace |
Adresa vzdělávací instituce a webová stránka | Křížkovského 554/12, 60300 Brno, www.vida.cz |
Kontaktní osoba | Julie Tomaňová julie.tomanova@vida.cz |
Datum vzniku finální verze programu | 30. 6. 2019 |
Číslo povinně volitelné aktivity výzvy | 4 |
Forma programu | Dvoudenní návštěva VIDA! SC s přespáním plná motivačních pokusů a aktivit z oblasti fyziky, chemie a biologie pátrající po kořenech a podstatě vědy propojená příběhovým rámcem. |
Cílová skupina | Žáci 3.–5. ročníku ZŠ |
Délka programu | 18 vyučovacích hodin |
Zaměření programu | seznámení s prací v laboratoři; přírodní vědy; podpora týmové práce |
Rozvíjené klíčové kompetence | komunikace v mateřském jazyce, matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií, smysl pro iniciativu a podnikavost |
Tematická oblast | Spolupráce škol, školských zařízení a ostatních organizací a institucí jako center vzdělanosti a kulturně-společenského zázemí v obci, spolupráce škol a školských zařízení s knihovnami, muzei a dalšími organizacemi a institucemi, vytváření atraktivní nabídky akcí a programů zacílených na děti a mládež kulturními a paměťovými institucemi na venkově a v menších obcích, využívání potencionálu sítě knihoven a případně i jiných kulturních institucí jako přirozených komunitních center v obcích. |
Tvůrci programu | Jozef Prieboj, Julie Tomaňová, Marie Pokorná, Leona Pešková, Eliška Nečasová |
Odborný garant programu | Mgr. Sven Dražan, sven.drazan@vida.cz |
Specifický program pro žáky se SVP | Ne |
1.2 Anotace programu
Noc v království FyCheBi je dvoudenní návštěva science centra s přespáním plná motivačních her, pokusů a aktivit z oblasti fyziky, chemie a biologie propojená příběhovým rámcem.
1.3 Cíle programu
- Žáci se nadchnou pro biologii, chemii či fyziku a objevování světa kolem.
- Žáci si vyzkouší a pochopí, co je to pokus a seznámí se s prací v laboratoři.
- Žáci si pojmenují klíčové vlastnosti vědeckého bádání.
1.4 Klíčové kompetence a konkrétní způsob jejich rozvoje v programu
Klíčová kompetence | Aktivita rozvíjející KK | Způsob rozvíjení KK |
---|---|---|
komunikace v mateřském jazyce | Argumentační aktivita | Skupinová prezentace vlastního návrhu, moderování diskuze, argumentování pro a proti. |
Pohybová hra | Nutnost vzájemné koordinace mezi členy týmů i mezi samotnými týmy při časovém tlaku. | |
Přednáška vědce | Aktivní naslouchání odborného výkladu, zapojení se do diskuze. | |
Příběhový úvod programu | Seznámení se s členy týmů a realizátory programu, volba týmového kapitána. | |
Komunikační hra | Nutnost vzájemné koordinace mezi členy týmů, vlastní zkušenost s předáváním informace neobvyklým způsobem. | |
Závěrečná hra | Nutnost vzájemné koordinace a komunikace celé účastnící se skupiny, aktivní domluva při plnění úkolů, jejich prezentace vyučujícímu/realizátorovi. | |
Závěrečný ceremoniál | Aktivní přijetí ocenění, formulace odpovědí na reflektivní a zpětnovazebné dotazy psanou formou. | |
matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií | Science show | Základní seznámení s oblastí světla a světelných pokusů, aktivní naslouchání zážitkovou formou. |
Konstrukční dílna | Vlastní zkušenost se sestavováním elektrického obvodu a vlastního jednoduchého el. zařízení částečně samostatně a částečně skupinově. | |
Experimentální dílna | Skupinové zkoumání a experimentování s pomůckami a surovinami v laboratoři za odborného vedení, samostatné provádění dílčích úkonů (filtrace, krystalizace, kvašení). | |
Týmová hra v expozici | Zkoumání exponátů dokazujících konkrétní fyzikální jevy, objevování principu fungování technických zařízení. | |
Večerní zážitková hra | Hledání řešení úkolů skrz vlastní zkušenost - logické hádanky, pokusy na stanovištích. | |
Přednáška vědce | Aktivní naslouchání příběhům z oblasti historie umělé inteligence a vývoje „chytrých“ strojů, kladení dotazů, zapojení se do diskuze. | |
Závěrečná hra | Skupinová práce na realizaci a demonstraci pokusů/aktivit pro splnění závěrečné zkoušky. | |
smysl pro iniciativu a podnikavost | Argumentační aktivita | Kreativní tvorba vizuálního návrhu a jeho prezentace. |
Týmová hra v expozici | Zapojení se do týmové hry s prvky strategie a nutností vzájemné koordinace. | |
Experimentální dílna | Samostatná a týmová práce při sestavování a využití laboratorní aparatury. |
1.5 Forma
Dvoudenní motivační program využívá skupinové dynamiky třídy a příběhového rámce při použití různých forem programu (týmová hra, komunikační štafeta, společná kreativní tvorba, týmová spolupráce při pokusech v laboratoři atd.). Pestrost množství zařazených metod napomáhá udržet pozornost účastníků a umocňuje zážitek. Jednotná forma programu při použití v různých aktivitách je především v definici rolí (jak účastníků, tak realizátorů programu), příběhovém rámci (všechny aktivity mají stejný příběhový cíl - tedy být součástí Institutu FYCHEBI, splnit závěrečnou zkoušku) a ve využití zázemí a vybavení science centra.
1.6 Hodinová dotace
Aktivita / Blok | Délka v minutách | Počet vyučovacích hodin (45 min) |
---|---|---|
Příběhový úvod programu | 30 | 0,67 |
Science show | 30 | 0,67 |
Týmová hra v expozici | 90 | 2,00 |
Konstrukční dílna | 120 | 2,67 |
Pohybová hra | 45 | 1,00 |
Experimentální dílna | 120 | 2,67 |
Argumentační aktivita | 60 | 1,33 |
Komunikační hra | 30 | 0,67 |
Přednáška vědce | 60 | 1,33 |
Večerní zážitková hra | 60 | 1,33 |
Závěrečná hra | 150 | 3,33 |
Závěrečný ceremoniál | 30 | 0,67 |
Motivace, evaluace, zasazení příběhu | 60 | 1,00 |
Celkem |
1.7 Předpokládaný počet účastníků a upřesnění cílové skupiny
Program je designován pro děti mladšího školního věku (3.-5. třída), předpokládá se účast celé jedné třídy (15-30 osob). S dílčími modifikacemi lze program uvést i pro netřídní kolektiv dětí (skupina společně navštěvující školní družinu, volnočasový spolek, kroužek, oddíl atd.) ve stejném věkovém rozmezí.
1.8 Metody a způsoby realizace
Hlavní použité metody zařazené v programu jsou: experimentování, týmová spolupráce, přednáška, kreativní tvorba, laboratorní dílna, naslouchání, diskuze.
1.9 Obsah – přehled témat programu a jejich anotace včetně hodinové dotace
Téma | Vyučovacích hodin | Minut | Anotace |
---|---|---|---|
Příběhový úvod programu | 0,67 | 30 | Žáci jsou uvedeni do příběhu (tajemný výzkumný Institut, který hledá nové adepty), poučeni o bezpečnosti, seznámeni s prostředím. V rámci příběhového úvodu proběhne rozdělení do týmů, volba kapitána a představení realizátorů (zaměstnanců a starších adeptů Institutu). |
Science show | 0,67 | 30 | Motivační a zážitkový program (pojatý jako zkouška jejich starších spolužáků), tematicky zaměřený na světlo (jak vzniká, jeho barevné spektrum, druhy luminiscence atd.). |
Týmová hra v expozici | 2,00 | 90 | Dvouúrovňová hra v expozici. Týmy disponují zadáním otázek (možnost volby) a fotek exponátů první úrovně a schématem pro získání finálního hesla. Správně vyřešená otázka první úrovně je pošle k exponátu druhé úrovně, u kterého za správnou odpověď získají písmeno pro vyluštění hesla. |
Konstrukční dílna | 2,67 | 120 | Dvouhodinová dílna vedená realizátorem s úkolem konstrukce zinkovo-měděné baterie ve dvojici, rozsvícení diody pomocí sériového zapojení zkonstruovaných baterií v týmech a konstrukce rukavice s držákem pro dvě AA baterie pro účely příštích aktivit. |
Pohybová hra | 1,00 | 45 | Seznámení se se základními laboratorními pomůckami a surovinami na žákovské pokusy, které se hráči snaží získat pomocí obíhání stanovišť a plnění úkolů. Aktivita podporuje práci v týmech, je možné ji uvést ve velkém sále/tělocvičně nebo venku mimo budovu. Suroviny a pomůcky jsou reprezentovány kartičkami A6 s obrázky: kádinka, odměrný válec, laboratorní lžička, cukr, kvasinky, modrá skalice, váhy), které účastníci získávají na jednoduché pohybové úkoly. Cílem je získat v časovém limitu všechny potřebné suroviny a pomůcky v potřebném množství, výběr stanoviště určuje závodníkovi hod kostkou. Cílovou surovinu (modrou skalici) lze získat pouze směnou za předem určený počet jiných surovin. Hra je nastavena tak, aby všechny týmy uspěly; cílem je nenuceně účastníky seznámit se základními pomůckami a surovinami, které budou používat při dalším programovém bloku, a také umožnit dětem se mezi vzdělávacími bloky pohybově vyřádit. |
Experimentální dílna | 2,67 | 120 | Dvouhodinové laboratorní cvičení s dvěma hlavními úkoly - filtrace a odpaření roztoku modré skalice a zjištění podmínek pro růst kvasinek. Práce s chemickým sklem a pomůckami ve dvojicích u prvního úkolu a týmově u druhého úkolu. |
Argumentační aktivita | 1,33 | 60 | Žáci si vyzkouší roli vynálezců a designérů, kde společně v týmu navrhnou nový typ robota, vč. nákresu a popisu funkcí. Svůj návrh pak prezentují ostatním týmům, odpovídají na dotazy. Důraz je kladen na schopnost přesvědčit ostatní, obhájit svou práci, schopnost předkládat argumenty i přiznat slabé stránky svého návrhu. Aktivita je příběhově zasazena do prostředí Institutu. |
Komunikační hra | 0,67 | 30 | Účastníci odhalí zákeřnosti různých druhů komunikace. Cílem je předat si v týmu od prvního do posledního člena heslo, přičemž každý člen týmu může používat pouze jeden specifický druh komunikace (pantomima/ústně/výběr z obrázků atd.). Cílem je utužení schopnosti týmové spolupráce a objevení různých komunikačních překážek a šumů, které při předávání informací můžou vzniknout. |
Přednáška vědce | 1,33 | 60 | Frontální výklad pozvaného experta a následná diskuze na téma související s předchozími aktivitami žáků: roboti, chatboti, umělá inteligence. Diskuzně pojatá přednáška s exkurzem do historie (Alan Turing, Ada Lovelace, Charles Babbage) a povídáním o tom, jak dnešní roboti/chatboti umí či neumí přemýšlet. |
Večerní zážitková hra | 1,33 | 60 | Aktivita má formu lineárního přechodu 5 stanovišti s intervalovým startem týmů za účelem získat nápovědy k závěrečné zkoušce. Některé ze stanovišť jsou obsluhované uvádějícími, některé obsahují vytištěné zadání a pohyb mezi nimi je zprostředkován provazem, směrovými šipkami a nápovědami. |
Závěrečná hra | 3,33 | 150 | Společná aktivita pro všechny ve formě závěrečné zkoušky s cílem sehnat všechny suroviny potřebné na zprovoznění portálu výměnou za odpovědi na otázky u konstrukčního místa. |
Závěrečný ceremoniál | 0,67 | 30 | Krátká, ukončovací aktivita na závěr celého dvoudenního programu. Žáci projdou vlastnoručně opraveným „portálem“, čímž vstoupí do prostoru, kde bude oficiálně potvrzena jejich zkouška, proběhne gratulace a poděkování. Účastníci dostanou motivační odměnu. |
Motivace, evaluace, zasazení příběhu | 2 | 90 | Motivační a evaluační aktivity pro lepší prožití příběhu dětí v rámci celého programu a také pro zhodnocení dopadu konkrétní realizace. |
1.10 Materiální a technické zabezpečení
Pro realizaci programu je potřeba jednak odpovídající vybavení prostor pro realizaci a jednak samotné materiálové vybavení.
Vybavení prostor:
- expozice science centra s exponáty k osobnímu vyzkoušení (z oblasti fyziky, biologie, chemie, techniky);
- velký sál/tělocvična s promítacím a přehrávacím zařízením, s možností rozložit zde vybavení pro přespání dětí a s možností zatemnění místnosti;
- labodílny s potřebným osvětlením, bezpečnostními opatřeními (odvětrávání atd.) a základním vybavením;
- přednášková místnost s promítacím a přehrávacím zařízením, možností zatemnění a pohodlným usazením pro děti (koberec, polštáře atd.);
- divadlo vědy pro uvedení motivační a zážitkové science show (možnost úplného zatemnění, bezpečnostní zařízení - odvětrávání, požární opatření atd.), laboratorní vybavení, osvětlovací, promítací a zvuková technika;
- odpovídající hygienické zařízení (kapacitně dostačující);
- jídelna (kapacitně a nabídkově vyhovující).
Materiálové vybavení
- vytištěná pravidla, průběh programu, jmenný list žáků a jejich případné speciální potřeby a zdravotní omezení;
- účastnické průkazky a obaly na ně;
- sady na realizaci pokusů a experimentů;
- pracovní a herní listy pro jednotlivé aktivity;
- kancelářské potřeby;
- laminovací stroj a folie, flipchartové archy a fíxy;
- rekvizity a sada na experimentování pro science show a večerní hru;
- rekvizity (především stroj-portál) pro závěrečnou hru a ceremoniál, pomůcky pro plnění úkolů při závěrečné hře;
- lékárnička;
- várnice a kelímky pro zajištění pitného režimu;
- kostýmové rekvizity pro uvádějící realizátory programu.
1.11 Plánované místo konání
Program (jeho obsah i forma) je úzce spojen s prostory a vybavením science centra.
Nezbytné pro uvedení programu při zachování metodiky jsou tyto prostory: velký sál/tělocvična pro pohybové aktivity, přespávací a svačinkové zázemí; labodílny pro nácvik chování v laboratoři, osvojení základních postupů a seznámení s pomůckami; expozice science centra pro týmovou i závěrečnou hru, pohodlná přednášková místnost s promítacím a přehrávacím vybavením pro přednášku pozvaného vědce, divadlo vědy pro uvedení science show.
Doporučené (ale ne nutně nezbytné) je mít v budově nebo alespoň areálu stravovací zařízení, což umožní plynulou návaznost celého průběhu programu; dále prostory využitelné pro večerní hru s úkoly (chodby, prázdné místnosti, možnost vybudovat okruhovou stezku). Samozřejmostí je zázemí pro hygienu, kapacitně a standardově vyhovující. Pokud místo umožňuje využití venkovních (bezpečných) prostor a je odpovídající počasí, lze využít na některé aktivity (např. pohybová hra) venkovního hřiště, parku nebo jiných ploch v blízkém okolí.
1.12 Způsob realizace programu v období po ukončení projektu
Originální verze programu je designovaná přímo pro prostory science centra, při uvedení v jiných prostorách je nutné program přizpůsobit dostupným možnostem. Mezi na prostor nenáročné a pomůcky nenáročné části programu patří Příběhový úvod, Pohybová hra, Argumentační aktivita, Komunikační hra, Přednáška vědce, Závěrečný ceremoniál a Evaluační zakončení. Tyto části programu lze realizovat v dostupných prostorách škol jako, jsou běžné školní třídy, prostory družiny, budovy volnočasových středisek či při pěkném počasí venku. Prostorově a pomůckově speciální je pak Science show (doporučené je Divadlo vědy, ale může to být dostatečně zabezpečený, zatemněný a odvětrávaný kinosál či specializovaná učebna chemie), Týmová hra v expozici (zde lze úkoly týkající se exponátů nahradit vlastními otázkami/úkoly nevyžadujícími prostory a vybavení science centra, či využít expozici jiného muzea, knihovny nebo centra - což si ale vyžádá úpravu úkolů na míru použité instituce), Konstrukční a experimentální dílny (zde je kromě labodílen vhodným prostorem fyzikální a chemická učebna, nebo odvětrávaný výtvarný ateliér), Večerní zážitková hra (ta vyžaduje zpřístupnění více úseků budovy nebo areálu, aby šlo naplánovat a vyznačit trasu, včetně pro hru atraktivních lokací jako jsou podzemní chodby, sklady, „tajné“ místnosti) a Závěrečná hra (která stejně jako týmová hra v expozici je přímo navázaná na prostředí, ve kterém se odehrává - v jiném prostředí si žádá úpravu dílčích úkolů).
Druhou stránkou je odbornost realizátorů a pozvaného odborníka v části programu „Přednáška vědce“. Realizátoři celého programu nemusí být chemici nebo fyzici, předpokládá se základní přehled v oboru a znalosti zajišťující bezpečnost žáků při experimentálních dílnách a science show. Pozvaný odborník na přednášku pak může být jakýkoli skutečný odborník na umělou inteligenci/robotiku/počítačovou lingvistiku s dostatečnými zkušenostmi s přednášením pro cílovou skupinu v mladším školním věku.
1.13 Kalkulace předpokládaných nákladů na realizaci programu po ukončení projektu
Podrobný parametrizovaný rozpočet
Parametry: 24 žáků, 5 realizátorů (pedagog, externí odborník, 3 lektoři).
Položka | Předpokládané náklady | Poznámky | |
---|---|---|---|
Náklady na zajištění prostor | 0 Kč | Vlastní prostory | |
Ubytování, stravování a doprava účastníků | 18 000 Kč | ||
z toho | Doprava účastníků | 0 Kč | Doprava do místa konání nezohledněna |
Stravování a ubytování účastníků | 18 000 Kč | ||
Náklady na realizátory | 59 770 Kč | ||
z toho | Stravné a doprava realizátorů | 2 700 Kč | Stravné |
Ubytování realizátorů | 150 Kč | Ubytován pedagog | |
Ostatní náklady | 40 000 Kč | Materiál kupovaný jednou za 12 tisíc, postupně dochází k jeho amortizaci. | |
Odměna realizátorům | 16 920 Kč | Tři lektoři a odborník, odměny vč. odvodů: lektor 180 Kč/h, odborník 450 Kč/h | |
Náklady celkem | 77 770 Kč | ||
Poplatek za 1 účastníka | 3 240 Kč |
1.14 Odkazy, na kterých je program zveřejněn k volnému využití
Všechny materiály programu Noc ve FyCheBi jsou k dispozici na adrese
https://mscb.vida.cz/skolam/fychebi/uvod
pod licencí Creative Commons 4.0 BY-SA.
Program bude po schválení řídícím orgánem zveřejněn na portále https://rvp.cz/.