Závěrečná hra
- Obsah
- Metodika
Metody
skupinová práce, pozorování, práce s informacemi, problem solving, strategie
Forma a popis realizace
Společná aktivita pro všechny ve formě závěrečné zkoušky s cílem sehnat všechny suroviny a pomůcky potřebné na zprovoznění portálu výměnou za odpovědi na otázky u konstrukčního místa.
Obsah
Vcházíte do místnosti, kde se nachází několik stolů s různým konstrukčním materiálem a pomůckami na pokusy. Celou jednu stěnu zabírá velký stroj, na kterém jsou různé výklenky s nápisy. Uprostřed se nachází neprůhledný vstup. Hovoří k vám ředitel(ka) Institutu:
Milí adepti, nyní vás čeká vaše závěrečná zkouška. Vašim úkolem bude zprovoznění stroje - portálu, který se nám rozbil. Jak vidíte, má několik míst, kde mu chybí součástky. Pokud zjistíte, co je potřeba na opravu dané součástky, můžete daný materiál získat u konstrukčních stolů. Materiál je však vydán jenom za správně vyřešenou otázku. Otázek k řešení je opravdu hodně. Bude potřeba se rozdělit na skupinky (můžete pracovat v týmech ze včerejška, ale i v jiných skupinkách od dvou do pěti osob, je to na vás). Odpovědi na otázky se nachází v expozici nebo na ně musíte sami přijít. Plánek expozice je vyvěšen zde, několik kopií pro vás máme i na malých papírech zde.
Jelikož je věcí na spravení celá řada, nejdřív si je projdeme. Pokud nějaká skupinka už ví, že by na nějakém úkolu chtěla pracovat, může se přihlásit a zkusit to jako první. Tak copak tu máme?
- Sonda: pro každý průchod portálem na neznámé místo potřebujeme ověřit, jestli jsou na druhé straně podmínky bezpečné pro náš život. Je třeba sestrojit vozítko a poslat na druhou stranu nějaký malý živý organismus, který to pro vás otestuje.
- Sestrojení spínače: Protože v okamžiku, kdy bude potřeba zapnout celý stroj, budete mít plné ruce se zapojováním rukavic, musíme stroj zapnout dálkově. Na to budeme potřebovat kuličko-cinko-stroj, který někteří z vás sestavovali už včera večer.
- Strojový jazyk: je třeba zjistit, jak se strojem lze komunikovat. Bude k tomu potřeba mapa slov, které mezi sebou mají nějaký vztah (například co je nadřazené něčemu jinému, jaká slova vyjadřují vlastnosti atd.). Těžká úloha pro ty nejlepší češtináře, v podstatě vytváříte speciální slovník!
- Barevné standardy: aby stroj rozpoznal jednotlivé vstupy, které mu budeme předkládat, musíme ho naučit barevným standardům. Půjde tedy o tvoření barevných roztoků pomocí chemických reakcí, získání UV barvy.
- Napájení: stroj budou pohánět naše rukavice, musíme ale uzavřít obvod a přidat ještě několik článků. Zde půjde o to sestavit sérii „slaných“ článků a připojit je k obvodu k modré žárovičce.
- Klíč šifrování: je třeba odhalit systém, jak portál pracuje s písmeny. Řešení se skrývá v hlavolamu „hanojské věže“.
- Výroba vitriolu: pro funkčnost portálu je potřeba vyzískat důležitou surovinu, kterou už znáte - modrou skalici. Pamatujete si filtraci?
Úlohy zajišťující zapnutí portálu a vyslání sondy doporučuji plnit až úplně nakonec - sondu nelze poslat portálem, když ještě není postavený a zapnutý, a ten nejde zapnout bez opravy ostatních částí.
Tohle jsou všechno věci, které bude muset někdo z vaší třídy zvládnout. Aby pro to získal pomůcky, musí si je vysloužit správnou odpovědí. Zadání otázek dostanete u tohoto stolku, přistupujte prosím po skupinkách. Kdo má otázku, může se pustit do hledání odpovědi. Jak ji bude mít a přinese ji (správnou!) zpět ke mně, dostane za to vybranou pomůcku.
Rozumíte prosím všichni tomu, co se bude dít? Máte jakékoli dotazy? Zbývá se domluvit na skupinkách a můžeme začít. Kdo už skupinku má, může si s ni přijít pro první otázku.
(Probíhá hledání odpovědí v expozici, interakce s exponáty či řešení logických úloh - soupis v příloze. Starší spolužák vám radí nahlédnout do ukořistěných osobních složek a využít nápovědu.)
Poté, co už jsou všechny pomůcky a materiály získány, se pouštíte do jednotlivých úloh přímo v místnosti s portálem. Jakmile máte hotovo, přichází k vám Will nebo ředitel(ka) a kontrolují správnost řešení. V případě správného sestrojení je součástka umístěna do výklenku v portálu a označena jako opravená, v případě špatného řešení je vám poraděno a můžete to zkoušet dál.
Tak, všechny součástky jsou kompletní, je potřeba nastartovat stroj pomocí vašich rukavic z konstrukčních dílen. Na místa adepti, zapínáme stroj. Nejdříve se zapojí tým Bravo, Delta… a poslední Yankeeové! Žárovka svítí, můžeme použít sondu. Wille, vezmi prosím sestrojenou sondu…
Will nafoukne dětmi zhotovené vozítko (autíčko na vzduch z balonku) s živou sondou (=kvasinky) a nechá ho projet portálem. Za několik sekund se vozítko vrátí zpět, v kvasinkách je vlaječka se vzkazem „Je tu bezpečno, dá se tu dýchat, schvaluji průchod!“
Sonda se vrátila a má pro nás výsledky! Kdo je nejblíž, prosím přečtěte je nahlas! Skvěle! Vezměte si s sebou své věci a můžeme projít skrz!
Postupně procházíte portálem přímo na druhou stranu. (Přímo navazuje aktivita „Závěrečný portál“.)
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
Fixky | 2x sada | Pro zapisování zjištěných informací |
Prázdné pracovní listy | 21x | Pro zapisování zjištěných informací |
Sestavený portál | 1x | Hlavní objekt závěrečné aktivity |
Mapky expozice | 5x | Pro snazší orientaci účastníků v expozici |
Kádinky | 10 | 5 galv. článek, 1 pruská modř, 2 modrý vitriol, 1 UV modrá, 1 kvasinky |
Laboratorní lžička | 5 | |
Měděný plíšek | 7 | 5 galv. článek, 2 přenos vodou |
Pozinkovaný plíšek | 5 | El. obvod |
Oboustranný vodič s krokosvorkami | 8 | 6 galv. článek, 2 přenos vodou |
Sůl | 500 g | |
Zdířky červené | 5 ks | |
Zdířky černé | 5 ks | |
Vodič zakončený na obou stranách banánkem | 2 ks | |
Plytčejší skleněná nádoba | 1 ks | |
Sada materiálu pro stavbu dráhy pro kuličku | 1 ks | Různé kostky, trubičky, ruličky, kolečka |
Zvoneček | 1 ks | |
Krabice pro Hanojské věže | 4 ks | 4 krabice o různých velikostech pro sestavění pater věže - 3 patra z večerní hry |
Chlorid železitý | 50 ml | Roztok pro srážení (4g/l) |
Hexakyanoželeznatan draselný | 50 ml | Roztok pro srážení (10g/l) |
Bralenky (nebo jiné malé nádoby) | 7 ks | Pro roztoky barev a srážecí reakce |
Váhy | 1 ks | Pro zvážení modrého vitriolu |
Krystaly modré skalice | Alespoň 100 g dohromady | |
Roztok UV modré barvy | 100 ml | Večerní hra |
UV baterka | 1 ks | Večerní hra |
Materiál pro konstrukci autíčka | Karton, špejle, páska, tavná pistole | |
Kvasinky | Experimentální dílna | |
Horká voda | ||
Cukr | Alespoň 100g | Experimentální dílna |
Panely pro připojení rukavic | Experimentální dílna | |
Zdroj napětí | 1 ks | pro 12V žárovku |
12V žárovka | 1 ks | |
Objímka pro 12V žárovku | 1 ks | |
Vodiče pro propojení zdroje a žárovky | 2 ks | |
Ochranné brýle | 1 ks | |
Ochranné rukavice | 10 ks |
Materiál si nachystáme podle toho, jaké konkrétní úlohy dětem do závěrečné aktivity zahrneme. Všechny úkoly vychází z toho, co si již děti v programu zažily, vypůjčíme si tedy materiál a pomůcky z konstrukční (sestrojení obvodu) a experimentální dílny (sestavení aparatury), večerní zážitkové hry (hanojské věže, míchání barvy) a přednášky vědce (sémantická mapa slov).
Obsahové přílohy
# | Soubor | Popis |
---|---|---|
001.11.03 | nápovědy do hry.docx | nápovědy do hry |
001.11.04 | nápovědy do hry.pdf | nápovědy do hry |
001.11.05 | otázky expozice.docx | otázky expozice |
001.11.06 | otázky expozice.pdf | otázky expozice |
001.11.07 | sémantická mapa prázdná.docx | sémantická mapa prázdná |