3 Exkurze do ekocentra Alternátor
Účastníků | 15-25 |
---|---|
Fyzická náročnost | III |
Psychická náročnost | III |
Autoři | Václav Vávra, Aleš Pilgr |
Počet uvádějících | 2 |
Čas na realizaci | 75 minut |
Čas na přípravu | 15 minut |
Prostředí | ekocentrum Alternátor |
Rozdělení | celá skupina i po jednotlivých týmech |
Cíle
V ekocentru Alternátor se všichni zúčastní krátkého vzdělávacího programu o planetě Zemi a potom následuje plnění společných a individuálních úkolů v expozici centra Alternátor.
Sdělení
Je mnoho způsobů, jak vyrábět elektrickou energii, některé mohou být výrazně šetrnější k životnímu prostředí.
Metody
Část uváděná ekocentrem Alternátor je pojata metodou výkladu, zbytek času probíhá aktivizující metodou didaktické hry spolu s individuálním řešením zadaných úkolů.
Klíčové kompetence
- Kompetence ke spolupráci je rozvíjena:
- zapojením do společné hry v centru Alternátor
- Základní schopnosti v oblasti vědy a technologií jsou rozvíjeny:
- nutností prostudovat exponáty v centru Alternátor během hry,
- požadavkem na sběr technických informací nezbytných k dalšímu řešení projektu.
- Schopnosti řešit problémy jsou rozvíjeny:
- netriviálností hry, která nutí žáky doptávat se kolegů nebo lektorů.
- Kompetence k aktivnímu přístupu je upevněna:
- potřebou v daném časovém limitu splnit zadané úkoly a konzultovat je s ostatními členy týmu.
- Kompetence plánování a organizování je rozvíjena:
- během hry v centru Alternátor, při které je vzhledem k časovému limitu plnění úkolů skupiny dobře zorganizovat.
Forma a popis realizace
V úvodu probíhá program připravený zaměstnanci ekocentra Alternátor formou skupinové výuky (cca 25 minut), potom následuje skupinová forma výuky a samostatná práce žáků individualizovanou formou. Každý žák obdrží tematicky zaměřený pracovní list (podle funkce ve vládě) a jeho úkolem je najít v rámci expozice Alternátor potřebné odpovědi. V rámci pracovní skupiny pak musí společně najít informační karty, kdy každý ministr hledá karty své barvy, nicméně spolupráce v rámci vlády je žádoucí. Za nalezení všech karet a vyplnění pracovních listů zodpovídá předseda vlády.
Uvedení
Příprava
Během realizace společné aktivity organizované lektorem ekocentra Alternátor je třeba rozmístit po expozici obálky s informačními kartami.
Realizace
Program v ekocentru Alternátor začíná programem na projekční kouli, který vede lektor centra Alternátor. Lze si vybrat několik témat, velmi pěkné je téma o planetě Zemi. Celý program trvá 20-30 minut a uvádějícím dává možnost připravit se na další aktivitu v expozici Alternátor. Musí být rozmístěny obálky s informačními kartami, ideálně ne na zcela viditelná místa (příloha alternator_infokarty.pdf). Jako vhodné se jevilo rozmístění obálek k těmto exponátům:
- sluneční gril – roh vpravo od schodiště
- mapa elektrizační soustavy ČR – zadní stěna
- model bytu, plynový kotel
- parní turbína – levá zadní část
- list obří větrné turbíny
- nabíjecí stanice – vpravo vzadu
- balíky slámy
- náhradní místo – skleníkový efekt
Obálky je třeba opatřit nějakým nápisem nebo logem, pro koho jsou určeny, v centru mohou být i jiní návštěvníci. Dále je potřeba připravit na rozdání odpovídající počet pracovních listů (příloha alternator_praclist.pdf). Každý list pro jednoho žáka je originál, jednotliví ministři různých vlád mají podobné úkoly, které jsou tematicky blízké jejich úloze ve vládě.
Po skončení programu centra Alternátor se všichni shromáždí v expozici, provede se zadání úkolu a rozdají se pracovní listy. Každý žák musí vyplnit svých šest úkolů v pracovním listě, odpovědi najde u exponátů v expozici Alternátor. Otázky se týkají různých typů výroby elektrické energie, každý ministr má své úkoly zaměřeny hlavně na jemu přidělené technologie. Každý pracovní list je originál, pro daného ministra je vyrobeno pět verzí testu.
Během vyplňování pracovních listů hledají všichni červené plastové obálky s informačními kartami. Každý ministr sbírá „svoje karty“, které pozná podle barvy a popisku (obsahuje typ ministra a číselné označení) a to podle následujícího klíče:
- Premiér: 3 kartičky bílé barvy
- Ministr průmyslu: 5 kartiček červené barvy
- Ministr financí: 3 kartičky modré barvy
- Ministr zemědělství: 5 kartiček žluté barvy
- Ministr životního prostředí: 5 kartiček zelené barvy
V každé obálce jsou karty pro různé ministry, je potřeba zdůraznit, aby každý bral jen svoje, ostatní nechal na místě. Vyplňování pracovních listů řeší žáci samostatně, čímž rozvíjíme jejich kompetenci k samostatnosti. Hledání informačních karet si každá vláda řeší samostatně, předem se dohodnou, jak budou tuto činnost koordinovat a jak si předávat potřebné informace o své úspěšnosti, rozvíjí se kompetence k plánování a organizování práce. Minimálně v závěru musí zkontrolovat, zda našli všechny potřebné karty, takže je rozvíjena jejich kompetence ke spolupráci. Uvádějící průběžně kontroluje, zda některý tým nemá dvě stejné karty, zda byly nalezeny všechny obálky nebo jak probíhá vyplňování pracovních listů žáky. Nalezené informační karty by se na závěr měly sejít u předsedy vlády, správně vyplněné pracovní listy umožňují žákům získat další tři informační karty. Tuto kontrolu může uvádějící provést v autobuse cestou zpět do Brna.
Žákům je třeba zdůraznit význam informačních karet, jsou to velmi důležité informace pro zpracování projektu. Pokud některé vláda některé karty nenajde, je na zvážení uvádějících, jakým způsobem jim umožní chybějící karty získat. Pokud je vláda s úkoly hotova před časovým limitem, mají členové možnost k další prohlídce expozice Alternátor. Ve skutečnosti je ale čas na splnění úkolů relativně krátký (při kontrolním uvedení asi 20 % žáků nestíhalo), snažíme se tím rozvíjet kompetence ke zvládnutí zátěže a k výkonnosti. Po tomto zvýšeném úsilí následuje oběd, kdy mohou žáci načerpat dostatek nových sil.
Uzavření
Na závěr je možné se doptat, jak se týmům dařilo. Ačkoliv je sběr informací a plnění úkolů v jejich zájmu, můžeme v případě zjištění nižží míry úspěšnosti přizpůsobit další získávání informací.
Poznámky
Při uvádění programu pro žáky 1. a 2. ročníku SŠ je třeba použít jiného typu informačních karet. Informace v nich obsažené jsou stejné, ale forma jejich prezentace je komplikovanější. Forma předání těchto informací v centru Alternátor může být vhodně upravena, počty informačních karet jsou jiné než pro žáky ZŠ. Informační karty pro žáky středních škol jsou koncipovány ve formě populárních článků, „odborných publikací“, internetových článků, výročních zpráv, rozhovorů nebo reportáží. Žáci se musí v daných textech zorientovat a najít podstatné informace, které jsou pro žáky ZŠ shrnuty do jednoho odstavce. Je tak kladen důraz na efektivní práci s textem a kritické myšlení. Rovněž při zjišťování cen energetických surovin se zde pracuje s vývojovými trendy a odhadem cen v dalším časovém výhledu 10-15 let. Všechny podklady jsou v přílohách: verze2_doplnujici_info.pdf, verze2_fotovoltaika.pdf, verze2_geotermalni_energie.pdf, verze2_jaderna_energetika.pdf, verze2_tepelne_elektrarny.pdf, verze2_vetrna_energie.pdf, verze2_vodni_elektrarny.pdf.
Po skončení aktivit musí uvádějící dohlédnout, aby každá vláda měla svoje informační karty a každý žák pracovní list. Vyzvedneme si všechny věci z šatny, nastoupíme do autobusu a odjíždíme na oběd.
Oběd
Čas 75 minut je rezervován na přejezd do restaurace a vlastní oběd. Vybíráte-li restauraci, vybírejte takovou, kde lze snadno zaparkovat autobus, v Třebíči byla jedna z mála vhodných restaurace Lihovar. V restauraci jsme vybrali předem jednotné jídlo, pokud si vybírá každý žák, prodlužuje se čas strávený v restauraci. Je třeba respektovat stravovací omezení žáků, ve většině restaurací jde vše snadno domluvit. Po obědě opět nastoupíme do autobusu a odjíždíme na hráz přečerpávací elektrárny Dalešice. Cesta z Třebíče na hráz PVE Dalešice je zároveň klidovým režimem po obědě.
Odkazy
- Motlík Jan a kol.: Obnovitelné zdroje energie a možnosti jejich uplatnění v České republice. Studie ČEZ, Praha, 2007.
- Karel Srdečný a kol.: Obnovitelné zdroje energie - ekonomika a možnost podpory. Vydalo MŽP ČR, Praha, 2009, ISBN: 978-80-7212-519-7, PDF
- Schandl B., Schandlová A.: Alternativní zdroje energie - možnosti jejich uplatnění a vliv na životní prostředí. České Budějovice, 2011.
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
pevné podložky | 5 | pro práci skupin v autobuse |
psací potřeby | dostatek | pro práci v autobuse i centru Alternátor |
poznámkové bloky nebo papíry | dostatek | pro práci v autobuse i centru Alternátor |
pracovní listy | 25 | žáci vyplňují v centru Alternátor |
infokarty | žáci hledají v ekocentru Alternátor, potřebují pro další řešení projektu | |
plastové obálky | 10 | pro umístění infokaret v prostorách ekocentra |
lepicí páska | 1 | připevnění obálek |
Přílohy
Obsahové přílohy
# | Soubor | Popis |
---|---|---|
015.05.03 | alternator_infokarty.docx | karty pro předsedu vlády |
015.05.04 | alternator_infokarty.pdf | karty pro předsedu vlády - tisk |
015.05.01 | alternator_praclist.docx | pracovní list pro ministry |
015.05.02 | alternator_praclist.pdf | pracovní list pro ministry - tisk |
015.05.05 | verze2_doplnujici_info.docx | podklady pro hru - spalování |
015.05.06 | verze2_doplnujici_info.pdf | podklady pro hru - spalování - tisk |
015.05.11 | verze2_fotovoltaika.docx | herní podklady - FVE |
015.05.12 | verze2_fotovoltaika.pdf | herní podklady - FVE - tisk |
015.05.13 | verze2_geotermalni_energie.docx | herní podklady - geotermální energie |
015.05.14 | verze2_geotermalni_energie.pdf | herní podklady - geotermální energie - tisk |
015.05.15 | verze2_jaderna_energetika.docx | herní podklady - jaderná energetika |
015.05.16 | verze2_jaderna_energetika.pdf | herní podklady - jaderná energetika - tisk |
015.05.18 | verze2_tepelne_elektrarny.docx | herní podklady - tepelná energetika |
015.05.17 | verze2_tepelne_elektrarny.pdf | herní podklady - tepelná energetika - tisk |
015.05.09 | verze2_vetrna_energie.docx | herní podklady - větrná elektrárna |
015.05.10 | verze2_vetrna_energie.pdf | herní podklady - větrná elektrárna - tisk |
015.05.07 | verze2_vodni_elektrarny.docx | herní podklady - vodní elektrárna |
015.05.08 | verze2_vodni_elektrarny.pdf | herní podklady - vodní elektrárna - tisk |
# | Soubor | Popis |
---|
Zdroje
# Přílohy | Zdroj | Popis | Autor | Původ | Licence | Datum | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
015.05.01 | 01 | ![]() |
Simpsonovi na pikniku - různé zdroje energie | AZ Wallpapers | https://www.desktopbackground.org | CC 0 | 2020-11-26 |
015.05.13 | 01 | ![]() |
schéma geotermální elektrárny | Karel Machálek | https://player.slideplayer.cz | Jiná | 2020-11-26 |
015.05.13 | 02 | ![]() |
geotermální mapa ČR | Ministerstvo životního prostředí | https://www.mzp.cz | Public domain | 2020-11-26 |
015.05.15 | 01 | ![]() |
JE Dukovany | Jiří Sedláček | https://cs.wikipedia.org | CC BY-SA | 2020-11-26 |
015.05.18 | 01 | ![]() |
schéma fluidního kotle | energyweb.cz | https://www.energyweb.cz | CC BY-NC | 2020-11-26 |
015.05.09 | 01 | ![]() |
větrná elektrárna | https://pxhere.com/ | https://pxhere.com | CC 0 | 2020-11-26 |
015.05.07 | 01 | ![]() |
Francisova turbína | Stahlkocher | https://commons.wikimedia.org | CC BY-SA | 2020-11-26 |
015.05.07 | 02 | ![]() |
Kaplanova turbína | John Commons | https://cs.wikipedia.org | Public domain | 2020-11-26 |
015.05.07 | 03 | ![]() |
Peltonova turbína | Andy Dingley | https://commons.wikimedia.org | CC BY | 2020-11-26 |