3 Exkurze do ekocentra Alternátor

Účastníků 15-25
Fyzická náročnost III
Psychická náročnost III
Autoři Václav Vávra, Aleš Pilgr
Počet uvádějících 2
Čas na realizaci 75 minut
Čas na přípravu 15 minut
Prostředí ekocentrum Alternátor
Rozdělení celá skupina i po jednotlivých týmech

Cíle

V ekocentru Alternátor se všichni zúčastní krátkého vzdělávacího programu o planetě Zemi a potom následuje plnění společných a individuálních úkolů v expozici centra Alternátor.

Sdělení

Je mnoho způsobů, jak vyrábět elektrickou energii, některé mohou být výrazně šetrnější k životnímu prostředí.

Metody

Část uváděná ekocentrem Alternátor je pojata metodou výkladu, zbytek času probíhá aktivizující metodou didaktické hry spolu s individuálním řešením zadaných úkolů.

Metody a formy

Klíčové kompetence

  • Kompetence ke spolupráci je rozvíjena:
    • zapojením do společné hry v centru Alternátor
  • Základní schopnosti v oblasti vědy a technologií jsou rozvíjeny:
    • nutností prostudovat exponáty v centru Alternátor během hry,
    • požadavkem na sběr technických informací nezbytných k dalšímu řešení projektu.
  • Schopnosti řešit problémy jsou rozvíjeny:
    • netriviálností hry, která nutí žáky doptávat se kolegů nebo lektorů.
  • Kompetence k aktivnímu přístupu je upevněna:
    • potřebou v daném časovém limitu splnit zadané úkoly a konzultovat je s ostatními členy týmu.
  • Kompetence plánování a organizování je rozvíjena:
    • během hry v centru Alternátor, při které je vzhledem k časovému limitu plnění úkolů skupiny dobře zorganizovat.

Forma a popis realizace

V úvodu probíhá program připravený zaměstnanci ekocentra Alternátor formou skupinové výuky (cca 25 minut), potom následuje skupinová forma výuky a samostatná práce žáků individualizovanou formou. Každý žák obdrží tematicky zaměřený pracovní list (podle funkce ve vládě) a jeho úkolem je najít v rámci expozice Alternátor potřebné odpovědi. V rámci pracovní skupiny pak musí společně najít informační karty, kdy každý ministr hledá karty své barvy, nicméně spolupráce v rámci vlády je žádoucí. Za nalezení všech karet a vyplnění pracovních listů zodpovídá předseda vlády.

Uvedení

Příprava

Během realizace společné aktivity organizované lektorem ekocentra Alternátor je třeba rozmístit po expozici obálky s informačními kartami.

Realizace

Program v ekocentru Alternátor začíná programem na projekční kouli, který vede lektor centra Alternátor. Lze si vybrat několik témat, velmi pěkné je téma o planetě Zemi. Celý program trvá 20-30 minut a uvádějícím dává možnost připravit se na další aktivitu v expozici Alternátor. Musí být rozmístěny obálky s informačními kartami, ideálně ne na zcela viditelná místa (příloha alternator_infokarty.pdf). Jako vhodné se jevilo rozmístění obálek k těmto exponátům:

  • sluneční gril – roh vpravo od schodiště
  • mapa elektrizační soustavy ČR – zadní stěna
  • model bytu, plynový kotel
  • parní turbína – levá zadní část
  • list obří větrné turbíny
  • nabíjecí stanice – vpravo vzadu
  • balíky slámy
  • náhradní místo – skleníkový efekt

Obálky je třeba opatřit nějakým nápisem nebo logem, pro koho jsou určeny, v centru mohou být i jiní návštěvníci. Dále je potřeba připravit na rozdání odpovídající počet pracovních listů (příloha alternator_praclist.pdf). Každý list pro jednoho žáka je originál, jednotliví ministři různých vlád mají podobné úkoly, které jsou tematicky blízké jejich úloze ve vládě.

Po skončení programu centra Alternátor se všichni shromáždí v expozici, provede se zadání úkolu a rozdají se pracovní listy. Každý žák musí vyplnit svých šest úkolů v pracovním listě, odpovědi najde u exponátů v expozici Alternátor. Otázky se týkají různých typů výroby elektrické energie, každý ministr má své úkoly zaměřeny hlavně na jemu přidělené technologie. Každý pracovní list je originál, pro daného ministra je vyrobeno pět verzí testu.

Během vyplňování pracovních listů hledají všichni červené plastové obálky s informačními kartami. Každý ministr sbírá „svoje karty“, které pozná podle barvy a popisku (obsahuje typ ministra a číselné označení) a to podle následujícího klíče:

  • Premiér: 3 kartičky bílé barvy
  • Ministr průmyslu: 5 kartiček červené barvy
  • Ministr financí: 3 kartičky modré barvy
  • Ministr zemědělství: 5 kartiček žluté barvy
  • Ministr životního prostředí: 5 kartiček zelené barvy

V každé obálce jsou karty pro různé ministry, je potřeba zdůraznit, aby každý bral jen svoje, ostatní nechal na místě. Vyplňování pracovních listů řeší žáci samostatně, čímž rozvíjíme jejich kompetenci k samostatnosti. Hledání informačních karet si každá vláda řeší samostatně, předem se dohodnou, jak budou tuto činnost koordinovat a jak si předávat potřebné informace o své úspěšnosti, rozvíjí se kompetence k plánování a organizování práce. Minimálně v závěru musí zkontrolovat, zda našli všechny potřebné karty, takže je rozvíjena jejich kompetence ke spolupráci. Uvádějící průběžně kontroluje, zda některý tým nemá dvě stejné karty, zda byly nalezeny všechny obálky nebo jak probíhá vyplňování pracovních listů žáky. Nalezené informační karty by se na závěr měly sejít u předsedy vlády, správně vyplněné pracovní listy umožňují žákům získat další tři informační karty. Tuto kontrolu může uvádějící provést v autobuse cestou zpět do Brna.

Žákům je třeba zdůraznit význam informačních karet, jsou to velmi důležité informace pro zpracování projektu. Pokud některé vláda některé karty nenajde, je na zvážení uvádějících, jakým způsobem jim umožní chybějící karty získat. Pokud je vláda s úkoly hotova před časovým limitem, mají členové možnost k další prohlídce expozice Alternátor. Ve skutečnosti je ale čas na splnění úkolů relativně krátký (při kontrolním uvedení asi 20 % žáků nestíhalo), snažíme se tím rozvíjet kompetence ke zvládnutí zátěže a k výkonnosti. Po tomto zvýšeném úsilí následuje oběd, kdy mohou žáci načerpat dostatek nových sil.

Uzavření

Na závěr je možné se doptat, jak se týmům dařilo. Ačkoliv je sběr informací a plnění úkolů v jejich zájmu, můžeme v případě zjištění nižží míry úspěšnosti přizpůsobit další získávání informací.

Poznámky

Při uvádění programu pro žáky 1. a 2. ročníku SŠ je třeba použít jiného typu informačních karet. Informace v nich obsažené jsou stejné, ale forma jejich prezentace je komplikovanější. Forma předání těchto informací v centru Alternátor může být vhodně upravena, počty informačních karet jsou jiné než pro žáky ZŠ. Informační karty pro žáky středních škol jsou koncipovány ve formě populárních článků, „odborných publikací“, internetových článků, výročních zpráv, rozhovorů nebo reportáží. Žáci se musí v daných textech zorientovat a najít podstatné informace, které jsou pro žáky ZŠ shrnuty do jednoho odstavce. Je tak kladen důraz na efektivní práci s textem a kritické myšlení. Rovněž při zjišťování cen energetických surovin se zde pracuje s vývojovými trendy a odhadem cen v dalším časovém výhledu 10-15 let. Všechny podklady jsou v přílohách: verze2_doplnujici_info.pdf, verze2_fotovoltaika.pdf, verze2_geotermalni_energie.pdf, verze2_jaderna_energetika.pdf, verze2_tepelne_elektrarny.pdf, verze2_vetrna_energie.pdf, verze2_vodni_elektrarny.pdf.

Po skončení aktivit musí uvádějící dohlédnout, aby každá vláda měla svoje informační karty a každý žák pracovní list. Vyzvedneme si všechny věci z šatny, nastoupíme do autobusu a odjíždíme na oběd.

Oběd

Čas 75 minut je rezervován na přejezd do restaurace a vlastní oběd. Vybíráte-li restauraci, vybírejte takovou, kde lze snadno zaparkovat autobus, v Třebíči byla jedna z mála vhodných restaurace Lihovar. V restauraci jsme vybrali předem jednotné jídlo, pokud si vybírá každý žák, prodlužuje se čas strávený v restauraci. Je třeba respektovat stravovací omezení žáků, ve většině restaurací jde vše snadno domluvit. Po obědě opět nastoupíme do autobusu a odjíždíme na hráz přečerpávací elektrárny Dalešice. Cesta z Třebíče na hráz PVE Dalešice je zároveň klidovým režimem po obědě.

Odkazy

  • Motlík Jan a kol.: Obnovitelné zdroje energie a možnosti jejich uplatnění v České republice. Studie ČEZ, Praha, 2007.
  • Karel Srdečný a kol.: Obnovitelné zdroje energie - ekonomika a možnost podpory. Vydalo MŽP ČR, Praha, 2009, ISBN: 978-80-7212-519-7, PDF
  • Schandl B., Schandlová A.: Alternativní zdroje energie - možnosti jejich uplatnění a vliv na životní prostředí. České Budějovice, 2011.

Pomůcky a materiál

Položka Počet Popis
pevné podložky 5 pro práci skupin v autobuse
psací potřeby dostatek pro práci v autobuse i centru Alternátor
poznámkové bloky nebo papíry dostatek pro práci v autobuse i centru Alternátor
pracovní listy 25 žáci vyplňují v centru Alternátor
infokarty žáci hledají v ekocentru Alternátor, potřebují pro další řešení projektu
plastové obálky 10 pro umístění infokaret v prostorách ekocentra
lepicí páska 1 připevnění obálek

Přílohy

Obsahové přílohy

#SouborPopis
015.05.03 alternator_infokarty.docxkarty pro předsedu vlády
015.05.04 alternator_infokarty.pdfkarty pro předsedu vlády - tisk
015.05.01 alternator_praclist.docxpracovní list pro ministry
015.05.02 alternator_praclist.pdfpracovní list pro ministry - tisk
015.05.05 verze2_doplnujici_info.docxpodklady pro hru - spalování
015.05.06 verze2_doplnujici_info.pdfpodklady pro hru - spalování - tisk
015.05.11 verze2_fotovoltaika.docxherní podklady - FVE
015.05.12 verze2_fotovoltaika.pdfherní podklady - FVE - tisk
015.05.13 verze2_geotermalni_energie.docxherní podklady - geotermální energie
015.05.14 verze2_geotermalni_energie.pdfherní podklady - geotermální energie - tisk
015.05.15 verze2_jaderna_energetika.docxherní podklady - jaderná energetika
015.05.16 verze2_jaderna_energetika.pdfherní podklady - jaderná energetika - tisk
015.05.18 verze2_tepelne_elektrarny.docxherní podklady - tepelná energetika
015.05.17 verze2_tepelne_elektrarny.pdfherní podklady - tepelná energetika - tisk
015.05.09 verze2_vetrna_energie.docxherní podklady - větrná elektrárna
015.05.10 verze2_vetrna_energie.pdfherní podklady - větrná elektrárna - tisk
015.05.07 verze2_vodni_elektrarny.docxherní podklady - vodní elektrárna
015.05.08 verze2_vodni_elektrarny.pdfherní podklady - vodní elektrárna - tisk
Metodické přílohy
#SouborPopis

Zdroje

# PřílohyZdrojPopisAutorPůvodLicenceDatum
015.05.01 0101_resource.jpg Simpsonovi na pikniku - různé zdroje energie AZ Wallpapers https://www.desktopbackground.org CC 0 2020-11-26
015.05.13 0101_resource.gif schéma geotermální elektrárny Karel Machálek https://player.slideplayer.cz Jiná 2020-11-26
015.05.13 0202_resource.png geotermální mapa ČR Ministerstvo životního prostředí https://www.mzp.cz Public domain 2020-11-26
015.05.15 0101_resource.jpg JE Dukovany Jiří Sedláček https://cs.wikipedia.org CC BY-SA 2020-11-26
015.05.18 0101_resource.gif schéma fluidního kotle energyweb.cz https://www.energyweb.cz CC BY-NC 2020-11-26
015.05.09 0101_resource.jpg větrná elektrárna https://pxhere.com/ https://pxhere.com CC 0 2020-11-26
015.05.07 0101_resource.jpg Francisova turbína Stahlkocher https://commons.wikimedia.org CC BY-SA 2020-11-26
015.05.07 0202_resource.jpg Kaplanova turbína John Commons https://cs.wikipedia.org Public domain 2020-11-26
015.05.07 0303_resource.jpg Peltonova turbína Andy Dingley https://commons.wikimedia.org CC BY 2020-11-26

Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0