2.2 Exkurze do ekocentra Alternátor
- Obsah
- Metodika
Metody
Část uváděná ekocentrem Alternátor je pojata metodou výkladu, zbytek času probíhá aktivizující metodou didaktické hry spolu s individuálním řešením zadaných úkolů.
Forma a popis realizace
V úvodu probíhá program připravený zaměstnanci ekocentra Alternátor formou skupinové výuky (cca 25 minut), potom následuje skupinová forma výuky a samostatná práce žáků individualizovanou formou. Každý žák obdrží tematicky zaměřený pracovní list (podle funkce ve vládě) a jeho úkolem je najít v rámci expozice Alternátor potřebné odpovědi. V rámci pracovní skupiny pak musí společně najít informační karty, kdy každý ministr hledá karty své barvy, nicméně spolupráce v rámci vlády je žádoucí. Za nalezení všech karet a vyplnění pracovních listů zodpovídá předseda vlády.
Obsah
Stojíme před budovou ekocentra Alternátor. Půjdeme dovnitř, odložíme si věci do šatny a poté společně vyjdeme do prvního patra, kde je pro nás přípraven asi 25 minutový program o planetě Zemi. Po jeho skončení dostanete další instrukce.
(25 minut program centra Alternátor, uvádějící připravují aktivitu v expozici)
Vážené ministryně, vážení ministři, po společném programu nás teď čeká první úkol směřující k získávání potřebných informací pro řešení vašeho společného projektu. Vše se uskuteční zde, v prostorách ekocentra Alternátor. Každý z vás obdrží svůj vlastní pracovní list, pro který musí v rámci centra Alternátor najít potřebné informace a odpovědi. Kromě toho je po centru rozmístěno 6 červených plastových obálek s logem VIDA. Během vyplňování pracovního listu je potřeba tyto obálky najít a vzít si odpovídající kartičku s velmi důležitými informacemi pro váš projekt.
Každý ministr hledá jen určitý typ informací, takže každá kartička je nadepsána, pro koho je určena a ještě má pořadové číslo. Ostatních kartiček si nevšímejte, patří někomu jinému. Pro ulehčení jsou karty rozlišeny barevně a počet hledaných kartiček je následující:
- premiér hledá 3 kartičky bílé barvy
- ministr průmyslu hledá 5 kartiček červené barvy
- ministr financí hledá 3 kartičky modré barvy
- ministr zemědělství hledá 5 kartiček žluté barvy
- ministr životního prostředí hledá 5 kartiček zelené barvy.
Informační karty je potřeba najít všechny, jsou zcela zásadní pro vypracování vašeho projektu! Pokud jste pouze čtyři členové vlády, domluvte se, kdo bude hledat kartičky za chybějícího ministra. Předseda vlády zodpovídá za nalezení všech informačních zdrojů, před odjezdem vše zkontroluje.
Za správně posbírané informace do pracovních listů můžete pro svoji vládu získat ještě další tři informační karty. Před začátkem se může každá vláda poradit, jakým způsobem úkol splní, volba strategie je na vás. Ještě jednou opakuji dva základní úkoly každého z vás: vyplnit pracovní list a posbírat svoje informační karty. Máte dotazy? Pokud ne, můžeme začít, máte 40 minut.
(zahájíme činnost žáků, průběžně dohlížíme na plnění úkolů, můžeme občas poradit)
Prosím všechny, aby se dostavili na shromaždiště, čas na splnění úkolů vypršel. Pracovní listy si nechte u sebe, kartičky si rovněž každý ministr ponechá. Ve volných chvílích si informace přečtěte, budou se vám hodit především zítra, při vytváření projektu.
Teď si vyzvedneme věci z šatny, půjdeme k autobusu a pojedeme na oběd.
Oběd – 75 minut (není započteno do délky tematického bloku)
Půjdeme nyní do restaurace Lihovar. Posaďte se ke stolům, obsluha nám bude postupně nosit jídlo. Využijte WC k základní hygieně. Na jídlo máme dostatek času, nemusíte spěchat. Po jídle se vrátíme zpět do autobusu a pojedeme na hráz přečerpávací vodní elektrárny Dalešice.
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
pevné podložky | 5 | pro práci skupin v autobuse |
psací potřeby | dostatek | pro práci v autobuse i centru Alternátor |
poznámkové bloky nebo papíry | dostatek | pro práci v autobuse i centru Alternátor |
pracovní listy | 25 | žáci vyplňují v centru Alternátor |
infokarty | žáci hledají v ekocentru Alternátor, potřebují pro další řešení projektu | |
plastové obálky | 10 | pro umístění infokaret v prostorách ekocentra |
lepicí páska | 1 | připevnění obálek |
Obsahové přílohy
# | Soubor | Popis |
---|---|---|
015.05.03 | alternator_infokarty.docx | karty pro předsedu vlády |
015.05.04 | alternator_infokarty.pdf | karty pro předsedu vlády - tisk |
015.05.01 | alternator_praclist.docx | pracovní list pro ministry |
015.05.02 | alternator_praclist.pdf | pracovní list pro ministry - tisk |
015.05.05 | verze2_doplnujici_info.docx | podklady pro hru - spalování |
015.05.06 | verze2_doplnujici_info.pdf | podklady pro hru - spalování - tisk |
015.05.11 | verze2_fotovoltaika.docx | herní podklady - FVE |
015.05.12 | verze2_fotovoltaika.pdf | herní podklady - FVE - tisk |
015.05.13 | verze2_geotermalni_energie.docx | herní podklady - geotermální energie |
015.05.14 | verze2_geotermalni_energie.pdf | herní podklady - geotermální energie - tisk |
015.05.15 | verze2_jaderna_energetika.docx | herní podklady - jaderná energetika |
015.05.16 | verze2_jaderna_energetika.pdf | herní podklady - jaderná energetika - tisk |
015.05.18 | verze2_tepelne_elektrarny.docx | herní podklady - tepelná energetika |
015.05.17 | verze2_tepelne_elektrarny.pdf | herní podklady - tepelná energetika - tisk |
015.05.09 | verze2_vetrna_energie.docx | herní podklady - větrná elektrárna |
015.05.10 | verze2_vetrna_energie.pdf | herní podklady - větrná elektrárna - tisk |
015.05.07 | verze2_vodni_elektrarny.docx | herní podklady - vodní elektrárna |
015.05.08 | verze2_vodni_elektrarny.pdf | herní podklady - vodní elektrárna - tisk |
Zdroje
# Přílohy | Zdroj | Popis | Autor | Původ | Licence | Datum | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
015.05.01 | 01 | ![]() |
Simpsonovi na pikniku - různé zdroje energie | AZ Wallpapers | https://www.desktopbackground.org | CC 0 | 2020-11-26 |
015.05.13 | 01 | ![]() |
schéma geotermální elektrárny | Karel Machálek | https://player.slideplayer.cz | Jiná | 2020-11-26 |
015.05.13 | 02 | ![]() |
geotermální mapa ČR | Ministerstvo životního prostředí | https://www.mzp.cz | Public domain | 2020-11-26 |
015.05.15 | 01 | ![]() |
JE Dukovany | Jiří Sedláček | https://cs.wikipedia.org | CC BY-SA | 2020-11-26 |
015.05.18 | 01 | ![]() |
schéma fluidního kotle | energyweb.cz | https://www.energyweb.cz | CC BY-NC | 2020-11-26 |
015.05.09 | 01 | ![]() |
větrná elektrárna | https://pxhere.com/ | https://pxhere.com | CC 0 | 2020-11-26 |
015.05.07 | 01 | ![]() |
Francisova turbína | Stahlkocher | https://commons.wikimedia.org | CC BY-SA | 2020-11-26 |
015.05.07 | 02 | ![]() |
Kaplanova turbína | John Commons | https://cs.wikipedia.org | Public domain | 2020-11-26 |
015.05.07 | 03 | ![]() |
Peltonova turbína | Andy Dingley | https://commons.wikimedia.org | CC BY | 2020-11-26 |