3.1.1 Seznámení s účastníky a bezpečnostní pravidla

Účastníků 20-25
Fyzická náročnost I
Psychická náročnost II
Autor Václav Vávra
Počet uvádějících 2
Čas na realizaci 35 minut
Čas na přípravu 10 minut
Prostředí v místnosti
Rozdělení celá skupina

Cíle

Úvodní část si klade za cíl seznámení s jednotlivými členy skupiny. Následuje vytvoření společných pravidel chování, která budou platit po dobu průběhu dvoudenního programu, a upozornění účastníků na možná bezpečnostní rizika a stanovení bezpečnostních pravidel, např. práce v laboratoři.

Sdělení

Bude to o energii, o vás a o nás. Čím víc do toho dáme, tím víc dostaneme.

Metody

V úvodu a při vysvětlování bezpečnostních pokynů je použita metoda výkladu, seznamovací hra a stanovování pravidel probíhá metodou diskuse nebo řízeného rozhovoru.

Metody a formy

Klíčové kompetence

  • Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
    • představováním se navzájem ve skupině,
    • diskusí o pravidlech.
  • Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny:
    • aktivním nasloucháním a spolupodílením se při navrhování a schvalování pravidel.
  • Aktivní přístup je rozvíjen:
    • zapojením se do seznamovací hry a aktivní účastí na přípravě společných pravidel.

Forma a popis realizace

Skupinová forma výuky je zaměřena na seznámení žáků s dvoudenním programem. Stejnou formu má i seznamovací hra určená především pro lepší orientaci realizátorů. Skupinovou formou výuky je rovněž společné vytváření pravidel a seznámení s bezpečnostními pokyny během programu.

Obsah

Realizátoři spolu se žáky vstupují do místnosti. Realizátoři se představují a vítají žáky, velmi jednoduše jim sdělí téma celého programu a nastíní jeho postupný průběh. Zásadním sdělením je, že program o energiích bude vlastně projekt, který žáci budou řešit v pracovních skupinách. První den bude zaměřen na sběr a získávání potřebných dat, druhý den pak bude zaměřen na vypracování a prezentaci projektu.

Jelikož se realizátoři s žáky neznají, následuje krátká seznamovací aktivita. Žáci si rozeberou předem připravené jmenovky. Následně si všichni sedají do kruhu a přichází představování jednotlivých osob. Nikdo se však nepředstavuje sám, 1-2 zajímavé informace o každém žákovi řeknou jeho spolužáci. Začínají realizátoři, kteří se představí navzájem. Dále se postupuje v kruhu.

Po skončení aktivity zůstáváme sedět v kruhu. Jelikož budeme společně trávit dva dny, bylo by dobré nastavit si určitá pravidla, na kterých se společně domluvíme, napíšeme je na flipový papír a budeme po celou dobu programu vyžadovat jejich dodržování. Záleží na akčnosti skupiny, na úvod mohou realizátoři sami nějaké pravidlo navrhnout. Na závěr všechna domluvená pravidla společně přečteme.

Následuje krátký blok s bezpečnostními pokyny, které je potřeba dodržovat během programu. Jedná se zejména o bezpečnost při exkurzích, během cestování autobusem a práci v laboratořích.

Uvedení

Cílem úvodní promluvy je seznámit příchozí skupinu s prostředím a jasně stanovit program příštích dvou dnů. Realizátoři se představí, seznámí skupinu s prostředím – kde se budeme pohybovat, co mají k dispozici, kde jsou záchody, případně zodpoví dotazy. Sdělení o programu by mělo být stručné – jakým tématem se budeme zabývat (energie), jaký má význam pro lidskou společnost (zcela klíčový) a jaký bude postup programu v následujících dvou dnech – zadání, exkurze, sběr informací, řešení projektu, prezentace výsledků. Množství sdělených informací si zváží každý uvádějící podle svých zkušeností a představ.

Krátká seznamovací aktivita je zařazena za předpokladu, že se realizátoři se skupinou vidí poprvé. Lze zvolit i jinou formu, cílem je získat trochu času pro orientaci realizátorů ve skupině a vytvoření si předběžného obrazu o skupině. Pokud je skupina jedna třída, je vzájemné představování bez problému, žáci se v 9. třídě dobře znají. Možnou variantou je, že o představované osobě může mluvit kdokoliv ze skupiny, jinou možností je, že žáka představuje vedle sedící soused. Druhá varianta je rychlejší a dynamičtější. Přípustné jsou pouze pozitivní a neurážlivé informace. Žáci si vytvoří jmenovky nebo je můžeme mít předem připravené a jen je rozdáme. Všichni se vzájemně oslovují křestními jmény, je to ale na rozhodnutí každého realizátora.

Stanovení a sepsání základních společných pravidel usnadňuje práci se skupinou, na domluvená pravidla se lze později odvolat při řešení problémů. Delší variantou je postup, kdy pravidla vymýšlíme spolu se žáky a rovnou je zapisujeme. Rychlejší možností je několik důležitých pravidel, na kterých realizátor chce trvat, předepsat na flipový papír, se žáky je probrat a dát jim možnost nějaká další pravidla doplnit podle jejich potřeb. Při našem uvedení jsme nabídli následující pravidla:

  1. Mluví jen jeden, ostatní poslouchají. Mám právo přihlásit se o slovo.
  2. Mám právo na svůj názor a respektuji názory ostatních, i když s nimi nesouhlasím.
  3. Nemusím se bát přiznat, že něco nevím, mohu dělat chyby a mohu se kdykoliv zeptat.
  4. Platí základní normy společenského chování a slušnosti.

Maximální počet pravidel je kolem šesti, pak už se seznam stává trochu nepřehledný. Po vytvoření seznamu musí s pravidly a jejich dodržováním platit obecný souhlas. Odsouhlasená pravidla vyvěsíme na viditelné místo, aby byly stále na očích.

Je naprosto nezbytné seznámit žáky se základními bezpečnostními pokyny, které platí po dobu trvání celého programu. Je potřeba upozornit na nejzávažnější rizika v jednotlivých prostředích, kde se budeme v příštích dvou dnech pohybovat a tato rizika před jednotlivými aktivitami připomínat. Jedná se zejména o tyto body, podle potřeby je možno doplnit nebo zařadit jiné:

  • dodržování základních pravidel bezpečnosti při pohybu v budově VIDA!
  • respektovat provozní řád navštívených institucí
  • zdůraznit bezpečnost při cestě autobusem a při pohybu na pozemních komunikacích
  • před prováděním pokusů, manipulací s přístroji nebo používáním nástrojů vyčkat na poučení realizátorem o bezpečném zacházení
  • při nejistotě, zda něco mohu udělat, zapnout nebo vyzkoušet, zeptám se realizátora nebo učitele
  • jakékoliv zranění hlásím realizátorovi
  • během celého programu je vyloučena manipulace s chemickými látkami typu alkohol, droga nebo nikotin

Součástí programu by měl být krizový manuál, obsahující důležité postupy při nenadálých událostech a důležitá telefonní čísla (pro naše uvedení příloha krizovy_manual.pdf).

Odkazy

Pomůcky a materiál

Položka Počet Popis
Stojan a flipový papír 1 Na pravidla
Fixy 25 Na jmenovky a pravidla
Připínací kartičky na jmenovky nebo papírová lepicí páska 25 Na jména

Přílohy

Obsahové přílohy

#SouborPopis
Metodické přílohy
#SouborPopis
015.01.01 krizovy_manual.docxKrizový manuál pro realizátory
015.01.02 krizovy_manual.pdfKrizový manuál pro realizátory - tisk

Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0