Dva dny v Brně
- 1 Vzdělávací program a jeho pojetí
- 2 Podrobně rozpracovaný obsah programu
- 3 Metodická část
- Přílohy
- Přehled
1 Vzdělávací program a jeho pojetí
1.1 Základní údaje
Výzva | Budování kapacit pro rozvoj škol II |
---|---|
Název a reg. číslo projektu | VIDA! školám - propojení formálního a neformálního vzdělávání CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_032/0008290 |
Název programu | Dva dny v Brně |
Název vzdělávací instituce | VIDA! science centrum |
Adresa vzdělávací instituce a webová stránka | Křížkovského 554/12, 60300 Brno, www.vida.cz |
Kontaktní osoba | Šimon Benda simon.benda@vida.cz |
Datum vzniku finální verze programu | 30. 9. 2019 |
Číslo povinně volitelné aktivity výzvy | 4 |
Forma programu | zážitkový program |
Rozvíjené klíčové kompetence | komunikace v mateřském jazyce, schopnost práce s digitálními technologiemi, schopnost učit se, sociální a občanské schopnosti, smysl pro iniciativu a podnikavost, kulturní povědomí a vyjádření |
Tematická oblast | Spolupráce škol, školských zařízení a ostatních organizací a institucí jako center vzdělanosti a kulturně-společenského zázemí v obci, spolupráce škol a školských zařízení s knihovnami, muzei a dalšími organizacemi a institucemi, vytváření atraktivní nabídky akcí a programů zacílených na děti a mládež kulturními a paměťovými institucemi na venkově a v menších obcích, využívání potencionálu sítě knihoven a případně i jiných kulturních institucí jako přirozených komunitních center v obcích. Poznávání tradic a kultur a uchování si vztahu k vlastní identitě, kultuře, tradicím a jazyku a podpora zájmu dětí a mládeže o specifika vlastního regionu, včetně tradic a zvyků většinové společnosti i sociálních, etnických a kulturních menšin, podpora vzdělávacích projektů zaměřených na poznávání historie, tradic a kultury. Využívání kreativního a inovativního potenciálu dětí a mládeže. |
Cílová skupina | SŠ obory zakončené maturitou |
Délka programu | 15 hodin (20 vyučovacích hodin) + přesuny, pauzy, stravování |
Zaměření programu | Městotvorné prvky a procesy, veřejná angažovanost, mezioborová spolupráce |
Tvůrci programu | Ondřej Herzán, Šimon Benda, Bohumil Vašíček, Stanislav Rubáš, Jan Semrád, Pavel Doboš |
Odborný garant programu | Mgr. Sven Dražan, sven.drazan@vida.cz |
Specifický program pro žáky se SVP | Ne |
1.2 Anotace programu
Formou městské hry se zajímavými úkoly program seznámí žáky s vybranými místy v širším centru města Brna. Po večerním setkání s města-znalým odborníkem a tematickým přespáním budou žáci tvořit výstup v podobě krátké multimediální prezentace, při které představí faktory utvářející a ovlivňují současné město Brno.
Prožijte dva dny ve městě Brně. Staňte se lidmi, kteří mají zájem vidět městotvorné jevy a procesy, důkladně je poznat a na jejich základě navrhnout opatření, skrz která se budou ucházet o přízeň voličů. Získáte nejen důkladnější znalosti o Brně, ale naučíte se v něm pohybovat a vidět jeho více či méně skryté problémy.
1.3 Cíl programu
- Žáci na základě vlastní zkušenosti a nasbíraných materiálů představí svůj pohled na současné město Brno prostřednictvím multimediální prezentace
- Žáci zdokonalí své komunikační dovednosti a schopnost týmové spolupráce
- Žáci si uvědomí možnosti spoluvytváření podoby města
- Žáci rozšíří své dovednosti při práci s digitálními technologiemi
- Žáci pochopí základní formu a podobu městotvorných procesů
- Žáci budou sledovat a vyhodnocovat jednotlivé jevy ve městě
- Žáci navrhnou zlepšení stavu města v konkrétních tématech
- Žáci budou mít větší touhu po občanské angažovanosti a participaci na lokální úrovni
1.4 Klíčové kompetence a konkrétní způsob jejich rozvoje v programu
Klíčová kompetence | Aktivita rozvíjející KK | Způsob rozvíjení KK |
---|---|---|
komunikace v mateřském jazyce | Postav si své město, Poznej Brno jinak, Příprava prezentace, Prezentace | Nácvikem porozumění výkladu pravidel simulační hry a pokládáním dotazů na jejich výklad a důsledky. Aktivní komunikací mezi hráči v průběhu simulačních her uvnitř týmu. Komunikace s kolemjdoucími obyvateli, diskuze nad prezentacemi jednotlivých týmů - schopnost obhájit svůj názor, postoj a schopnost pohotové argumentace. |
schopnost práce s digitálními technologiemi | Příprava prezentace, Poznej Brno jinak | Studenti vytváří pomocí počítače a tabletu závěrečnou prezentaci svých nápadů. Práce s navigací, QR kody a webovými stránkami. |
schopnost učit se | Poznej Brno jinak, Příprava prezentace | Studenti sami zjišťují nové informace a poznatky, tyto informace třídí a zpracovávají, následně si připravují závěrečnou prezentaci. |
sociální a občanské schopnosti | Poznej Brno jinak, Postav si své město, Příprava prezentace, Prezentace, Přednáška Urban Centra | Zažitím si problematiky a celistvosti územního plánování, týmovým plánováním, vedením týmů a diskuzí nad správnou strategií. Diskuse, týmová tvorba prezentace. |
smysl pro iniciativu a podnikavost | Neznámé osudy, Přednáška Urban Centra | Při zážitkovém programu si účastníci uvědomí, jakými způsoby jde ovlivňovat život ve městě a zamyslí se nad vlastní iniciativou. Při diskuzi s odborníkem pak zjistí reálné možnosti občanské angažovanosti. |
kulturní povědomí a vyjádření | Poznej Brno jinak | Pomocí aktivit a úkolů se účastníci seznámí s místní kulturou, historickými a současnými problémy. |
matematická schopnost | Postav si své město | Pochopením, logickým a promyšleným plánováním správného umístění budov do plochy města tak, aby byl zisk prostředků co největší. |
1.5 Forma
Dvoudenní zážitkový, vzdělávací program s přespáním ve Vida science centru. Studenti absolvují strategickou hru v expozici, následně několikahodinovou městskou hru, během které získávají poznatky a informace. Následně se večer zamýšlí nad městskou občanskou angažovaností. Další den vytváří prezentace, které reflektují jejich názory na městskou problematiku.
1.6 Hodinová dotace
Aktivita / Blok | Délka v minutách | Počet vyučovacích hodin (45 min) |
---|---|---|
Postav si své město | 150 | 3,33 |
Poznej Brno jinak | 330 | 7,33 |
Přednáška Urban Centra | 90 | 2,00 |
Neznámé osudy | 90 | 2,00 |
Příprava prezentace | 150 | 3,33 |
Prezentace | 90 | 2 |
Zpětná vazba | 30 | 0,67 |
Celkem |
1.7 Předpokládaný počet účastníků a upřesnění cílové skupiny
Předpokládaný počet účastníků každé cílové skupiny je cca 20-30 lidí. Cílovou skupinou jsou studenti SŠ (obory zakončené maturitní zkouškou). Není zásadní, zda jsou nebo nejsou tito studenti přímo z Brna.
1.8 Metody a způsoby realizace
Zkušenostní učení, diskuse, projektová výuka, gamefikace, příklady dobré praxe, tvorba, týmová spolupráce, přednáška, soutěž.
1.9 Obsah – přehled tematických bloků a témat programu a jejich anotace včetně hodinové dotace
Blok / Téma | Minut | Anotace |
---|---|---|
První den | 660 | Studenti absolvují simulační hru, ve které každý tým - politické hnutí, staví město s ideálním rozložením budov a míst. Následně se vydávají na několika hodinovou soutěž do města, kde získávají důležité poznatky, informace a vjemy o městě, taktéž plní mnoho úkolů a řeší problémy. Po večeři je čeká přednáška pracovníků Urban centra s následnou diskuzí. V noci se setkají prostřednictvím čteného svědectví s příběhy několik Brňáků, kteří aktivně ovlivňují život ve městě. Na závěr den mohou sepsat smlouvu se sebou samým, která je zavazuje ke splnění veřejně prospěšné aktivity v jejich obci. |
Postav si své město | 150 | Ve strategické simulaci si jednotlivé týmy (městská hnutí) vyzkouší postavit ideální město. Hlavním úkolem je vybudovat během 75 minut město s co největším počtem obyvatel. Toho se účastníci snaží dosáhnout stavbou mnoha druhů budov ze stavebnice lego do omezené plochy města. Studenti plní různé úkoly u exponátů ve VIDA!, za které získávají finance. Následně musí pečlivě volit, kterou budovu v daném čase postavit. Každá budova přináší jiná zvýhodnění a bonusy. Účastníci musí ale rovněž přemýšlet, nad umístěním budovy ve městě. To totiž může ovlivnit přísun případně odliv obyvatel z města. |
Poznej Brno jinak | 330 | Studenti se vydávají jako městská hnutí do Brna, aby poznali v jakém stavu město je, co je potřeba zlepšit a opravit. Jejich snažení v rámci jednotlivých úkolů je hodnoceno a na hnutí, kterému se podařilo získat nejvíce informací a dobře zmapovat stav města čeká odměna v podobě poháru. Studenti navštíví různá místa – od těch známých, historických (Židovský hřbitov) až po místa, která utváří život ve městě spíše v současnosti (Vaňkovka). Zde se snaží pochopit kontext a důležitost tohoto místa pro obyvatele Brna. Během přesunu mezi místy se zamýšlejí nad různými městotvornými procesy a tématy jako je doprava, reklama nebo bezbariérový přístup. |
Přednáška Urban Centra | 90 | Přednáška pracovníka brněnského magistrátu a Urban centra má být inspirací v tom, jakým způsoby lze o městských tématech přemýšlet. Je zaměřená na městotvorné procesy, možnosti využití veřejného prostoru, participativní rozpočet a řadu konkrétních příkladů z evropských měst. Přednáška pracovníka brněnského magistrátu a Urban centra má být inspirací v tom, jakým způsoby lze o městských tématech přemýšlet. Je zaměřená na městotvorné procesy, možnosti využití veřejného prostoru, participativní rozpočet a řadu konkrétních příkladů z evropských měst. |
Neznámé osudy | 90 | Procházka po večerním Špilberku, během které se žáci prostřednictvím čteného textu setkají se čtyřmi zajímavými postavami, které aktivně ovlivňují život v městě Brně. Následně sepíšou „smlouvu se sebou samým“ – slib konkrétní prospěšné aktivity, kterou žáci vykonají pro svou obec v horizontu následujícího roku. |
Druhý den | 270 | Studenti nejdříve shromažďují informace získané předchozí den. Následně v týmu vytváří prezentace svého politického hnutí, které následně přednáší ostatním týmům a diskutují problematiku v širším plénu. Na závěr proběhnou volby do zastupitelstva obce a zpětná vazba. |
Příprava prezentace | 150 | Každé hnutí vytvořit svůj volební program pro Brno na základě všech poznatků, které nabyli předchozí den a s využitím materiálů, které získali. Každé hnutí si v rámci své prezentace připraví jedno místo, které navštívili, dále se budou věnovat jedné problematice a následně představí svůj volební program, ve kterém navrhnou konkrétní nápady a změny pro Brno. |
Prezentace | 90 | Studenti prezentují svůj volební program před ostatními. Další skupinky jsou v roli médií a po prezentaci kladou hnutí otázky. Následně volí studenti a pedagogové hnutí do obecního zastupitelstva. |
Zpětná vazba | 30 | Žáci píší pozitiva a negativa k jednotlivým dílčím programům Dvou dnů v Brně na kartičky, které pak nalepují na flipchart. Následně lektor vyhodnotí výsledky voleb a představí hnutí, které v dalších letech zasedne ve vedení města. Následuje ukončení a rozloučení s účastníky. |
1.10 Materiální a technické zabezpečení
Pro realizaci programu jsou zapotřebí: minimálně 4 tablety, 4 počítače, kancelářské potřeby, veškeré programové materiály programu (dotazníky, nákresy budov, kvízy), audiovizuální technika, lego stavebnice.
1.11 Plánované místo konání
Část programu se odehraje v prostorách VIDA! science centra (1. den dopoledne a celý 2. den).
Odpolední program se odehraje v širším okolí brněnského centra (zhruba v prostoru Mendlovo náměstí – Masarykova čtvrť – Kamenná kolonie – Židovský hřbitov – Galerie Vaňkovka).
Přednáška Urban Centra a večerní program Neznámé osudy se odehraje v prostoru Hlídky na Špilberku.
1.12 Způsob realizace programu v období po ukončení projektu
Program byl realizování jako několik sekcí, her a programů propojených červenou nití - občanská angažovanost a městotvorné procesy. Jednotlivé programy šli rychle za sebou, bez větších prodlev. Program končil pozdě večer a začínal další den ráno. Program Postav si své město lze použít i samostatně jako týmová strategie. Program Poznej Brno jinak lze taktéž uvést samostatně jako týmovou soutěž po městě. Během které hráči poznají fungování města a městotvorné urbanistické procesy. Program lze přepracovat do jakéhokoliv jiného města a použít pouze jeho koncept a strukturu. Ostatní večerní programy a tvorba prezentací ztratí bez uvedení dalších programů svůj efekt a účel.
Celkově lze koncept využít jako dvoudenní školní výlet. Program předpokládá již existující sociální strukturu třídy a schopnost spolupráce mezi žáky, proto jej nedoporučujeme jako adaptační kurz ale spíše do pozdějších ročníků (předmaturitní, maturitní).
1.13 Kalkulace předpokládaných nákladů na realizaci programu po ukončení projektu
Parametry: 24 žáků, 8 realizátorů (2 pedagogové, 2 externí odborníci, 4 lektoři).
Položka | Předpokládané náklady | poznámky | |
---|---|---|---|
Náklady na zajištění prostor | 3 000 Kč | pronájem školící místnosti | |
Ubytování, stravování a doprava účastníků | 33 360 Kč | ||
z toho | Doprava účastníků | 2 160 Kč | mhd |
Stravování a ubytování účastníků | 31 200 Kč | ||
Náklady na realizátory | 38 920 Kč | ||
z toho | Stravné a doprava realizátorů | 5 400 Kč | mhd |
Ubytování organizátorů | 1 000 Kč | pedagogický dozor | |
Ostatní náklady | 12 000 Kč | materiál | |
Odměna realizátorům | 20 520 Kč | ||
Hodinová odměna pro 1 realizátora včetně odvodů | lektor 180 Kč, odborník 450 Kč | ||
Náklady celkem | 75 280 Kč | ||
Poplatek za 1 účastníka | 3 137 Kč |
1.14 Odkazy, na kterých je program zveřejněn k volnému využití
Všechny materiály programu Dva dny v Brně jsou k dispozici na adrese
https://mscb.vida.cz/skolam/brno/uvod
pod licencí Creative Commons 4.0 BY-SA.
Program bude po schválení řídícím orgánem zveřejněn na portále https://rvp.cz/.