Letní škola popularizace vědy VIRUScience
- 1 Vzdělávací program a jeho pojetí
- 2 Podrobně rozpracovaný obsah programu
- 3 Metodická část
- Přílohy
- Přehled
3 Metodická část
- Prolog
- 3.1.1 Vítá tě Virus
- 3.1.2 Mé oko je objektiv
- 3.1.3 Točím vše, co létá, leze, utíká
- 3.1.4 Ahoj, jsem Virus
- 3.1.5 Proč?
- 3.1.6 Mluvím, tedy jsem
- 3.1.7 Mé oko čočky má - biologie
- 3.1.8 Mé oko čočky má - film
- 3.1.9 Rytmus v kole
- 3.1.10 Komiks, gag, pointa
- 3.1.12 Jsi Master střih
- 3.1.13 Mé první dílo
- 3.1.13 Stop den 1
- 3.2.1 Klapka den 2
- 3.2.2 Mluvím a vím, co říkám
- 3.2.3 Střídám žánry
- 3.2.4 Kamera (Tomáš)
- 3.2.5 V hlavní roli strašilka
- 3.2.6 Expoziční hra
- 3.2.7 Můj oblíbený virál
- 3.2.8 Virál (přednáška)
- 3.2.9 Virál (diskuze)
- 3.2.10 Jsi Premier střih
- 3.2.11 Co chtěl autor říct?
- 3.2.12 Mé druhé dílo
- 3.2.13 Stop den 2
- 3.3.1 Klapka den 3
- 3.3.2 Život v Řece
- 3.3.3 V hlavní roli Řeka
- 3.3.4 Virál x Science
- 3.3.5 Návštěva science show
- 3.3.6 Já a mé téma
- 3.3.7 Krátký příběh
- 3.3.8 Jsi Premier střih II (Tomáš)
- 3.3.9 Mé třetí dílo
- 3.3.10 SZB skleník
- 3.3.11 Hvězdy
- 3.3.12 Stop den 3
- 3.4.1 Klapka den 4
- 3.4.2 Hledání sdělení
- 3.4.3 Prezentace tématu a sdělení
- 3.4.4 Od příběhu ke storyboardu
- 3.4.5 Tvorba scénáře
- 3.4.6 Jde se točit
- 3.5.1 Klapka den 5
- 3.5.2 Střih
- 3.5.3 Mé finální dílo
- 5.3.4 Loučí se Virus
Prolog
Zvolená forma, přístup a způsob práce s žáky
Pětidenní pobytový program pro žáky středních škol VIRUScience je složen z řady aktivit, které na sebe dramaturgicky navazují a umožňují tak vytvoření kompaktního zážitku, díky kterému se žáci naučí pracovat s filmovou a zvukovou technikou a zažijí samostatný i skupinový tvůrčí proces při vytváření videí.
Žáci se v průběhu při aktivitách zdokonalují s technikou, mikroskopy, střihařskými programy. Zároveň absolvují cvičení zaměřená na prezentační dovednosti a tvorbu příběhů. Nedílnou součástí jsou biologické části programu, při kterých získávají podněty pro zkoumání a natáčení.
Zpočátku pracují žáci jednotlivě, postupem času začnou být natáčecí úkoly náročnější a žáci začnou pracovat ve skupinách. Závěrečné video natáčejí už ve filmových štábech.
U žáků podporujeme kreativitu a vlastní uvažování a schopnost svůj záměr dotáhnout do úspěšného konce. V průběhu celého programu jsou videa sdílena na facebookové stránce VIRUScience. Každý z přátel a známých žáků se na videa může podívat a případně videa ohodnotit nebo sdílet. Tento faktor silně zvyšuje přirozenou motivaci žáků.
Kroky nutné pro přenos do kontextu jiného realizátora
Před zahájením celého kurzu je potřeba založit stránku na sociální síti. My jsme zvolili Facebook, protože je vhodný pro sdílení 1-5 minutových videí, které žáci v průběhu kurzu tvořili. Na tuto stránku je dobré už před kurzem sdílet obsah a průběžně ji už propagovat. Je potřeba vytvořit alespoň drobnou základnu fanoušků této stránky. Také je dobré se domluvit s některými externími pozorovateli, kteří budou stránku programově sledovat a reagovat na obsah.
Téměř všechny aktivity jsou přenositelné do jiného prostředí, než v jakém byly pilotně uvedeny. Aktivity, které jsou přímo vázány na science centrum, je možné z programu vypustit. Důležité je materiální zabezpečení, klidné prostředí na práci a odbornost realizátorů. Bez přítomnosti zkušeného filmaře je tento program v plné podobě nerealizovatelný. Filmový specialista musí umět žákům nejen poradit, ale je zapotřebí, aby mu žáci důvěřovali. Měl by mít praktické zkušenosti s natáčením a střihem videí. Minimální počet hodin věnovaný natáčení a střihu je 1500 nebo středoškolské či vysokoškolské vzdělání v oboru kamera nebo střih. Generace žáků středních škol často velmi dobře pracuje s digitálními technologiemi. S čím je jim třeba pomoci, je dramaturgické myšlení a filmařské řemeslo. Součástí týmu by měl rovněž být realizátor, který se specializuje na výuku prezentačních dovedností. Ten pomáhá žákům v tom, aby se před kamerou méně styděli a lépe vyslovovali. Jeden člen týmu by měl být pedagog přírodovědného předmětu. Bez vědeckého pohledu a kontroly správnosti nelze natáčet science videa.
Většina postprodukční práce byla realizována v programu Adobe Premiere. Je ale možné použít program Resolve Davinci, jehož základní verze je zdarma a pro realizaci programu je plně vyhovující.
Na uvedení stačí zajistit klidný prostor, ve kterém mohou probíhat všechny aktivity a střih. Vhodné je připravit ještě jednu místnost jako laboratoř a zajistit nocleh pro žáky. To, že se jedná o pobytový kurz, je velmi důležité. Žáci neustále mentálně udržují kontakt s programem. Mají prostor si některé věci přes noc rozmyslet, případně se v týmu soukromě poradit. Zaměření na obor biologie je vybráno z toho důvodu, že přináší pro filmové zpracování mnoho podnětů a není třeba dlouho připravovat experimenty pro natáčení. Proto je vhodné zajistit přístup do přírody pro sběr materiálu a vhodná místa pro natáčení. Například: louka, les, potok, řeka nebo vodní plocha.
Úpravy programu pro zajištění přenositelnosti do škol
Celý program je věnován práci s multimédii v oblasti vědy a její popularizace. Jednotlivé aktivity lze využít v případě různých projektových výuk, a to na gymnáziích nebo uměleckých školách. Práce s videem je čím dál žádanější a důležitá v mnohých oborech. Základní dovednosti v této oblasti mohou být žákům velice prospěšné.
Návrh projektové výuky: „Natáčíme science video.“
- Projekt by byl rozdělen na čtyři části.
- Stanovení tématu a formulace sdělení.
- Práce na scénáři.
- Natáčení a střih videa.
V tomto případě by se program omezil pouze na aktivity týkající se práce s videem a jeho střihem. Popsané programy by mohly žákům sloužit jako studijní materiál pro práci s videem. Sdílení videa na sociální síti. Žáci si mohou videa hodnotit a pozorovat jejich virální dosah.
Návrh samostatných aktivit do výuky:
- Můj oblíbený virál + Virál vs. Science - Hledání a popis science videí.
- Komiks, gag, pointa - Oživení výuky českého jazyka, nebo výtvarné výchovy.
- Mé oko je objektiv + Točím vše, co létá, leze, utíká + Jsi Master střih - aktivita pro oživení hodiny biologie nebo školy v přírodě.
- Mé oko čočky má + Jsi Master střih - oživení práce s mikroskopy v hodinách biologie.
- Život v řece + V hlavní roli řeka - oživení hodin biologie - práce s filmovým materiálem a odborným textem.
- Virál - téma do předmětu Základy společenských věd
- Mluvím tedy jsem - aktivita do cvičení prezentačních dovedností v předmětu Český jazyk nebo Základy společenských věd.
- Střídám žánry - aktivita do cvičení prezentačních dovedností v předmětu Český jazyk nebo Základy společenských věd.
Místa v programu vhodná k umístění reflexe či ohlédnutí
Jednotlivé aktivity jsou koncipované tak, že často využívají znalosti a dovednosti z předchozích aktivit - přirozeným způsobem tedy realizátor zjišťuje získané znalosti a dovednosti žáků. Je rovněž důležité sledovat žákovské názory a pocity, které v nich jednotlivé aktivity vyvolávají. Na konci každého dne jsou zařazeny dva reflexivní programy. Jeden se ohlíží za prací celého dne pomocí prezentace výsledných videí. Druhý je zaměřen na zpětnou vazbu od žáků. K ní jsou využívány zpětnovazební karty a anonymní dotazníky ve formě grafů, do kterých žáci zakreslují, jak jim připadaly jednotlivé aktivity smysluplné a co si z nich odnášejí.