3.5.2 Střih
Žáků | 8-15 |
---|---|
Fyzická náročnost | I |
Psychická náročnost | IV |
Autor | Tomáš Kratochvíl |
Počet uvádějících | 1 |
Čas na realizaci | 300 minut |
Čas na přípravu | 30 minut |
Prostředí | Interier |
Rozdělení | ve dvojčlenných až čtyřčlenných skupinách |
Cíle
Žáci sestříhají video, na kterém předchozí den (a noc) pracovali. Veškerá předchozí příprava a snaha nyní přinese plody.
Sdělení
Ve střihu audiovizuálního díla (a u hrané tvorby to platí dvojnásob) se zaklene vše, na co jsme už od začátku mysleli, co jsme chtěli ve filmu mít a co jsme pro to udělali. Nemilosrdně vyjdou na povrch chyby a nedomyšlenosti. Zároveň je ale střih prostorem pro kreativitu, nové nápady a nečekaný přístup. Spoléhat na to je ošidné, vědět o tom úlevné.
Metody
Tvoření, zážitková pedagogika
Klíčové kompetence
- Schopnost práce s digitálními technologiemi je rozvíjena:
- prací s programem Adobe Premiere.
- Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny:
- konzultacemi s realizátory.
- tvořením v týmu.
- Schopnost učit se je rozvíjena:
- prací s dříve natočeným materiálem.
- objevováním možností audiovizuální montáže.
Forma a popis realizace
Žáci ve skupinách sestříhají krátký film, který natočili během aktivity Jde se točit.
Uvedení
Příprava
Je třeba mít k dispozici minimálně tolik počítačů s programem Adobe Premiere, kolik je tvůrčích skupin. Počítače a programy se musí předem vyzkoušet. Musí být dostatek místa na disku. Jelikož se ale na těch samých počítačích pracovalo předešlý den, lze předpokládat, že budou stále provozuschopné.
Realizace
Jedná se o třetí práci v Adobe Premiere. Prací s programem Adobe Premiere si žáci rozvijí kompetenci schopnost práce s digitálními technologiemi. Prací s dříve natočeným materiálem a objevováním možností audiovizuální montáže si žáci rozvíjí kompetenci schopnost učit se. V tuto chvíli by žáci měli být schopni pracovat samostatně v týmech. Tvořením v týmu si žáci rozvíjí kompetenci sociální a občanské schopnosti.
Účast realizátorů je v první třetině prakticky zbytečná. S úderem třetiny vyměřeného času by všechny skupiny měly být schopné předvést hrubou verzi díla. Nyní přicházejí na řadu dramaturgické debaty. Co funguje a co ne? Co přebývá? Co chybí? Je třeba něco dotáčet? Nestálo by za to změnit přístup a vyprávět příběh jinak, než se původně plánovalo? Konzultacemi s realizátory si žáci rozvíjí kompetenci sociální a občanské schopnosti. Realizátoři už znají své žáky natolik, že dokáží odhadnout míru, se kterou lze té které skupině do díla zasahovat. Boření iluzí a značná nemilosrdnost je však správná vlastnost dramaturga a třetina času závěrečného střihu má být chvílí upřímnosti. Ve druhé třetině jednotlivé skupiny zkoumají, jak dílo funguje po vyhození přebytečných scén, s novou koncepcí, přidaným zvukem, hudbou, komentářem, titulky, obrazovými filtry, jiným rytmem a tak dále. Na přelomu druhé a třetí třetiny by žáci měli mít pocit, že dílo bylo pozvednuto a je v podstatě hotové. Nyní přichází čas drobné práce: čištění, uhlazování, dolaďování detailů, rozvahy o každém framu videa i audia napravo a nalevo od dělící čáry každého střihu. Zdánlivé podružnosti rozhodují překvapivě hodně o tom, jak dílo vnímá obecenstvo. Zkušenost ukázala, že na tuto závěrečnou fázi už žákům jednak nezbývá energie a za druhé jako střihači začátečníci ani pořádně nevědí, o co má jít. V časovém presu to potom dopadá tak, že realizátor – zkušený střihač, pokud skupina souhlasí, provede závěrečné čištění sám. Jsou to úpravy, které střihač začne ovládat až po delší praxi. Skupina přihlížením při závěrečném dočišťování se může ještě spoustu věcí přiučit pro svojí další práci v budoucnu.
Uzavření
Půl hodiny před koncem realizátor vyzve žáky, aby začali svá videa exportovat. Poté si tyto exporty stáhne na flashdisk a nahraje do počítače.
Poznámky
Pokud je k dispozici více počítačů, je možné se domluvit s žáky, že se střih rozdělí na dvě části a střih provedou dvě skupiny. Nakonec se konečné video z těchto dvou částí spojí. Ušetří se tím dost času. Je ale potřeba provést konečnou editaci střihu, aby potom video fungovalo jako celek.
U střihu samozřejmě nemusí sedět všichni. Skupina se může dívat na dílčí střihy. Střihač po nějakém čase přestává mít přehled nad tempem videa a k tomu se právě hodí ostatní členové týmu, kteří dávají střihačovi okamžitou zpětnou vazbu. Střih videa je velmi energeticky náročná činnost. Navíc silně namáhá oči. Pokud je některý ze střihačů unavený, může ho v práci vystřídat kolega. V případě, že je potřeba některé záběry dotočit, může část týmu realizovat natáčení.
Zbytek týmu se taky může zabývat balením rekvizit a jiných pozůstatků po natáčení.
Pomůcky a materiál
Položka | Počet |
---|---|
Počítač se střihačským programem | pro každou skupinu |
Sluchátka | alespoň pro dva ve skupině |
Sluchátková rozbočka | ke každému počítači |
Přílohy
Aktivita nemá přílohy.