2.1 Příběhový úvod programu
Metody
frontální výklad, dotazování, diskuze
Forma a popis realizace
Žáci jsou uvedeni do příběhu (tajemný výzkumný Institut, který hledá nové adepty), poučení o bezpečnosti, seznámeni s prostředím. V rámci příběhového úvodu proběhne rozdělení do týmů, volba kapitána a představení zaměstnanců a starších adeptů Institutu.
Obsah
Přicházíte do prostoru science centra, kde jste uvítáni přísným ředitelem/ředitelkou centra a milým starším spolužákem a je vám představen samotný Institut. Následuje krátké seznámení s realizátory, prostorem, programem a jeho cíli:
- Co je naším hlavním úkolem tady v Institutu?
- Zkoumat nejrůznější tajemství, záhady a stroje, které na světě jsou;
- podnikat výpravy do tajů lidské mysli, experimentovat v laboratoři, sestavovat roboty a učit je všelijakým kouskům;
- shromáždit nejschopnější mladé talenty na doplnění našich badatelských řad.
- Víte, proč tu dneska jste? Vy samotní nyní jste kandidáty na nové členy Institutu FyCheBi a čeká vás velká adeptská zkouška, kde prokážete své schopnosti a dovednosti, abyste mohli být přijati do tohoto tajného spolku.
Poté jsou žáci doprovozeni do místnosti se zázemím, kde jim nápomocný starší adept poradí s uložením věcí; ukáže, kde je šatna; kde je dostupné pití, kde toalety atd.).
Ředitel/ka instituce seznámí žáky s bezpečnostními pokyny:
Aby nám tu všem bylo příjemně, co si myslíte, že určitě nebudeme dělat?
- Běhat na schodech;
- samostatně opouštět prostor kde jsme, vyjma odchodu na wc;
- jíst a pít v prostorech, kde to není vhodné.
A co je naopak doporučeno:
- pečlivě číst a poslouchat, co se kdy bude dělat;
- ptát se, co máte dělat, když nerozumíte zadání;
- kdykoliv s jakýmkoli problémem nebo dotazem přijít za svým vyučujícím nebo kýmkoli z realizátorů;
- ihned hlásit úrazy, včetně malých bolístek, nebo kdyby se komukoli udělalo špatně.
Poté v klidové zóně science centra proběhne rozdělení do týmů. Ředitel/ka postupně vyhlašuje jména dětí, dává jim průkazky. Starší spolužák děti usazuje k týmovým stolečkům.
- Máte každý svůj tým? Výborně. Zbývá zvolit si mezi sebou kapitána. Kapitán dělá všechno jako ostatní členové týmu, nemá žádné výhody. Pomáhá hlídat, aby tým byl v průběhu celého programu kompletní, chodí pro společné pomůcky a podobně.
- Tady starší spolužák vám rozdá fixky, napište si na přední stranu průkazky svoje jméno a tým, kapitáni navíc nakreslí kapitánskou hvězdu.
- Tak a teď si schválně vyzkoušíme, jestli si každý pamatuje, v jakém je týmu: ale aby to nebylo jednoduché, zkusíme to potichu bez mluvení. Potřebujeme týmy seřadit, od Brava až po Yankeeye tady v tomto prostoru, potřebujeme to rychle a mluvit (ne křičet) můžou jenom kapitáni týmu, kteří také nahlásí, až budou mít tým seřazený a kompletní. Rozumíme tomu všichni? Skvělé. Prosím kapitány, PŘIPRAVTE SI SVOJE TÝMY TEĎ!
- Výborně, týmy máme, nyní se půjdeme podívat, jak si s velkou zkouškou adeptů Institutu poradili vaši starší spolužáci.
(Následuje přechod k další aktivitě v rámci programu.)
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
sada barevných fixek | 1 | barevné fixky na vyplnění titulní strany adeptských průkazek (jméno, tým, označení kapitána) |
kostým pro realizátory | 2 (nebo případně více podle počtu přítomných realizátorů) | bílý plášť, jmenovka, jednotící prvek Institutu (např. barevný šátek uvázaný na kravatu), desky pro ředitele, brýle pro staršího spolužáka |
vybavená šatna | 1 | prostor pro osobní věci žáků |
obaly na průkazky | dle počtu žáků | obaly na šňůrce na krk pro formát 10 x 10 cm |
adeptské průkazky | dle počtu žáků | předpřipravené, vytisknuté, personalizované (se jménem a fotkou) průkazky |
seznam účastníků | 1 | seznam žáků vč. plánovaného rozdělení do týmů, vytištěno na A4 |
kartičky týmů | 1x pro každou skupinku | vytištěné a zalaminované názvy týmů pro zpřehlednění rozdělování žáků (pro umístění na stolečky) |
Obsahové přílohy
# | Soubor | Popis |
---|---|---|
001.01.01 | názvy týmů k rozstříhání na kartičky - tisk .docx | názvy týmů k rozstříhání na kartičky - tisk |
001.01.03 | obsahovy_uvod_index_adepta_a_rozvrh hodin.docx | index adepta a rozvrh hodin s evaluací |
001.01.04 | obsahovy_uvod_index_adepta_a_rozvrh hodin.pdf | index adepta a rozvrh hodin s evaluací - tisk |
001.01.02 | obsahovy_uvod_nazvy tymu.pdf | názvy týmů k rozstříhání na kartičky - tisk |