2.1 Příběhový úvod programu

Metody

frontální výklad, dotazování, diskuze

Metody a formy

Forma a popis realizace

Žáci jsou uvedeni do příběhu (tajemný výzkumný Institut, který hledá nové adepty), poučení o bezpečnosti, seznámeni s prostředím. V rámci příběhového úvodu proběhne rozdělení do týmů, volba kapitána a představení zaměstnanců a starších adeptů Institutu.

Obsah

Přicházíte do prostoru science centra, kde jste uvítáni přísným ředitelem/ředitelkou centra a milým starším spolužákem a je vám představen samotný Institut. Následuje krátké seznámení s realizátory, prostorem, programem a jeho cíli:

  • Co je naším hlavním úkolem tady v Institutu?
    • Zkoumat nejrůznější tajemství, záhady a stroje, které na světě jsou;
    • podnikat výpravy do tajů lidské mysli, experimentovat v laboratoři, sestavovat roboty a učit je všelijakým kouskům;
    • shromáždit nejschopnější mladé talenty na doplnění našich badatelských řad.
  • Víte, proč tu dneska jste? Vy samotní nyní jste kandidáty na nové členy Institutu FyCheBi a čeká vás velká adeptská zkouška, kde prokážete své schopnosti a dovednosti, abyste mohli být přijati do tohoto tajného spolku.

Poté jsou žáci doprovozeni do místnosti se zázemím, kde jim nápomocný starší adept poradí s uložením věcí; ukáže, kde je šatna; kde je dostupné pití, kde toalety atd.).

Ředitel/ka instituce seznámí žáky s bezpečnostními pokyny:

Aby nám tu všem bylo příjemně, co si myslíte, že určitě nebudeme dělat?

  • Běhat na schodech;
  • samostatně opouštět prostor kde jsme, vyjma odchodu na wc;
  • jíst a pít v prostorech, kde to není vhodné.

A co je naopak doporučeno:

  • pečlivě číst a poslouchat, co se kdy bude dělat;
  • ptát se, co máte dělat, když nerozumíte zadání;
  • kdykoliv s jakýmkoli problémem nebo dotazem přijít za svým vyučujícím nebo kýmkoli z realizátorů;
  • ihned hlásit úrazy, včetně malých bolístek, nebo kdyby se komukoli udělalo špatně.

Poté v klidové zóně science centra proběhne rozdělení do týmů. Ředitel/ka postupně vyhlašuje jména dětí, dává jim průkazky. Starší spolužák děti usazuje k týmovým stolečkům.

  • Máte každý svůj tým? Výborně. Zbývá zvolit si mezi sebou kapitána. Kapitán dělá všechno jako ostatní členové týmu, nemá žádné výhody. Pomáhá hlídat, aby tým byl v průběhu celého programu kompletní, chodí pro společné pomůcky a podobně.
    • Tady starší spolužák vám rozdá fixky, napište si na přední stranu průkazky svoje jméno a tým, kapitáni navíc nakreslí kapitánskou hvězdu.
    • Tak a teď si schválně vyzkoušíme, jestli si každý pamatuje, v jakém je týmu: ale aby to nebylo jednoduché, zkusíme to potichu bez mluvení. Potřebujeme týmy seřadit, od Brava až po Yankeeye tady v tomto prostoru, potřebujeme to rychle a mluvit (ne křičet) můžou jenom kapitáni týmu, kteří také nahlásí, až budou mít tým seřazený a kompletní. Rozumíme tomu všichni? Skvělé. Prosím kapitány, PŘIPRAVTE SI SVOJE TÝMY TEĎ!
    • Výborně, týmy máme, nyní se půjdeme podívat, jak si s velkou zkouškou adeptů Institutu poradili vaši starší spolužáci.

(Následuje přechod k další aktivitě v rámci programu.)

Pomůcky a materiál

Položka Počet Popis
sada barevných fixek 1 barevné fixky na vyplnění titulní strany adeptských průkazek (jméno, tým, označení kapitána)
kostým pro realizátory 2 (nebo případně více podle počtu přítomných realizátorů) bílý plášť, jmenovka, jednotící prvek Institutu (např. barevný šátek uvázaný na kravatu), desky pro ředitele, brýle pro staršího spolužáka
vybavená šatna 1 prostor pro osobní věci žáků
obaly na průkazky dle počtu žáků obaly na šňůrce na krk pro formát 10 x 10 cm
adeptské průkazky dle počtu žáků předpřipravené, vytisknuté, personalizované (se jménem a fotkou) průkazky
seznam účastníků 1 seznam žáků vč. plánovaného rozdělení do týmů, vytištěno na A4
kartičky týmů 1x pro každou skupinku vytištěné a zalaminované názvy týmů pro zpřehlednění rozdělování žáků (pro umístění na stolečky)

Obsahové přílohy

#SouborPopis
001.01.01 názvy týmů k rozstříhání na kartičky - tisk .docxnázvy týmů k rozstříhání na kartičky - tisk
001.01.03 obsahovy_uvod_index_adepta_a_rozvrh hodin.docxindex adepta a rozvrh hodin s evaluací
001.01.04 obsahovy_uvod_index_adepta_a_rozvrh hodin.pdfindex adepta a rozvrh hodin s evaluací - tisk
001.01.02 obsahovy_uvod_nazvy tymu.pdfnázvy týmů k rozstříhání na kartičky - tisk

Zdroje

# PřílohyZdrojPopisAutorPůvodLicenceDatum
001.01.01 01 pozadí Kolektiv autorů Vlastní tvorba CC BY-SA 2020-10-29

Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0