1.3 Seznámení

  • Obsah
  • Metodika
Načítám ...

Metody

Sdílení ve dvojici, naslouchání, pohybová hra.

Metody a formy

Forma a popis realizace

Krátké seznamovací hry a aktivity ve skupině – „jmenovky“, „balonky v kruhu“, „zombie“.

Obsah

Jmenovky

Už spolu trávíme nějakou dobu, ale zatím jsme se představili akorát my vám. Teď se představíme vzájemně všichni. Každý z vás dostal na začátku jmenovku se jménem, které ale není vaše. Je někdo, kdo jmenovku nemá? (Pokud někdo takový je, druhý lektor problém nějak vyřeší.) Teď je využijeme. Pokud jmenovku nemáte připevněnou na oblečení, udělejte to teď – připevněte si jmenovku na místo, u kterého vám nebude vadit, když vám tam ostatní budou koukat, a zároveň tak, aby byla snadno viditelná. Vaším úkolem teď je najít toho, kdo má vaši jmenovku.

(Lektor dá chvíli času na to, aby se účastníci takto rozdělili do dvojic. Jmenovky musí být rozdělené tak, aby vždy dva a dva účastníci měli vzájemně svoje jmenovky. Lektoři hrají také.)

Máte každý dvojici? (Pokud ne, druhý lektor to nějak vyřeší.) Teď dostanete krátký čas na to, abyste se seznámili navzájem. Každý z dvojice bude mít 3 minuty na to, aby svému parťákovi řekl to, co by rád, aby o něm ostatní věděli. Ten druhý bude naslouchat, případně se můžete doptat, pokud něčemu nebudete rozumět, ale spíš nechte svého parťáka mluvit. Po třech minutách cinknu a prohodíte si role. Pak si můžete prohodit jmenovky a konečně si připnout svoji vlastní. Je to jasné? Pojďme na to.

(Lektor cinkne na zvoneček, účastníci i lektoři se baví ve dvojicích. Cca po třech minutách lektor zase cinkne, prohodí se role.)

Slyšela jsem hodně povídání, díky, že jste do toho šli. Teď si pojďte stoupnout do kroužku a poprosím postupně každého, aby nám představil svého parťáka. Parťák pak dostane možnost uvést na pravou míru případné nesrovnalosti.

(Každý postupně představí svého parťáka, ten má možnost něco dodat nebo opravit, pak představuje druhý z dvojice toho prvního, a pak další dvojice. Začíná ideálně někdo z lektorů.)

Děkujeme mockrát za sdílení. Teď si dáme krátkou občerstvovací pauzu. Běžte si odskočit, napít se a vezměte si boty, ve kterých budete moct trochu běhat, půjdeme potom ven. Za 10 min se sejdeme u vrat.

(Cca 15 minut pauza, pak se účastníci i lektoři scházejí u vrat vedoucích ven a přesouvají se ven.)

Balonky:

Pojďte se postavit všichni do kroužku. Pečlivě se rozhlédněte po ostatních. Kdo si pamatuje všechna jména? Nikdo? Nevadí, já si taky všechna nepamatuju. Pojďme si k tomu trošku pomoct. Mám tady balónek a po někom ho hodím.

(Lektor osloví jiného lektora a hodí mu míček – ukazuje, jak správně házet míček tak, aby ho dotyčný snadno chytil.)

Všimli jste si? Napřed jsem na Pepu zavolala jménem, počkala jsem, až se na mě podíval, takže vím, že mě určitě vnímá. A až teď házím míček – takhle obloučkem. Pamatujte si – za chycení balónku zodpovídá ten, kdo ho házel. Pojďte si to vyzkoušet.

(Účastníci i lektoři hází míčkem v kruhu.)

Výborně, máme vyzkoušeno, jak házet míček. Teď to vyzkoušíme znovu a to tak, že kdo měl u sebe míček a někomu ho hodil, tak si dřepne, a další pak budou házet míček jen stojícím. Míček tak oběhne všechny. Pořád platí oslovení a oční kontakt.

(Účastníci i lektoři hází míčkem v kruhu.)

Výborně, vystřídali jsme všechny. Pamatujete si, komu jste míček házeli? A od koho vám přišel? Teď to totiž zkusíme pozpátku.

(Míček putuje kruhem.)

Skvěle! Párkrát nám míček spadnul, pojďme to zkusit ještě jednou a bez pádů.

(Míček putuje kruhem. Když se to daří, přidá lektor další míček, který jede kruhem ve stejném pořadí jako ten předchozí. A další míček.)

Super! Kdo teď zná všechna jména?

(Když se někdo přihlásí, lektor mu dá možnost si to vyzkoušet, ať vyjmenuje po kruhu všechna jména. Ostatní můžou napovídat, ukazovat jmenovky, pomáhat.)

Já si pořád ještě všechna jména nepamatuju, pojďme si je procvičit ještě jednou.

Zombie:

Víte, jak vypadá zombie? Podívejte, takto.

(Jeden z lektorů předvádí zombii.)

Zombie má ruce natažené před sebou, chodí velmi pomalu, má hlavu na stranu a vydává zlověstné chrčivé zvuky. Zombie se pohybuje jen uvnitř kruhu a to tak, že si vyhlídne jednu oběť, podívá se na ni, a po té potom jde. Co se stane, když dojde až k ní? Jde jí po krku (lektor předvede) a z oběti se pak stane zombie. Původní zombie se zařazuje do kruhu. Co ale můžeme udělat pro to, aby po nás zombie nešla? My nic moc. Můžeme posílat prosebné pohledy kolem sebe. Ale mohou nám pomoct ostatní. Kdokoli může říct jméno oběti – tedy toho, po kom zombie jde. Zombii pak daná oběť přestává zajímat, ale jde po nové oběti – po tom, kdo tu původní oběť zachránil. A tuto oběť může zase někdo další zachránit, a tak pořád dál. Je to jasné? Pojďte si to vyzkoušet. Kdo chce být první zombie?

(Účastníci i lektoři hrají a střídají se v roli zombie tak dlouho, dokud je to baví.)

Děkujeme všem za zapojení! Pokud si stále nejste jistí se jmény, nevadí, ono se to poddá, případně je zase zopákneme.

Nezapomeňte se napít a přesuneme se k dalšímu programu.

Pomůcky a materiál

Položka Počet Popis
žonglovací míčky 3-6 na házení v kruhu, lze i tenisáky
jmenovky účastníků i realizátorů 1 pro každého vytištěné nebo nadepsané v podobě jména nebo přezdívky, kterou účastník preferuje, tuto lze získat z přihlášky nebo zjistit hned po příjezdu
stopovací zařízení (hodinky, mobil), zvonek 1 na měření času a signalizaci konce

Obsahové přílohy

Aktivita nemá obsahové přílohy.

Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0