3.13 Etologie - teoretický úvod do vědy o chování živočichů
| Účastníků | do 30 | 
|---|---|
| Fyzická náročnost | I = klidová | 
| Psychická náročnost | III - aktivní poslech, vnímání, účast při diskusi | 
| Autor | Zdeněk Laštůvka | 
| Počet uvádějících | 1 | 
| Čas na realizaci | 90 minut | 
| Čas na přípravu | 5 minut | 
| Prostředí | velká místnost - sál, posluchárna | 
| Rozdělení | bez rozdělení | 
Cíle
- Seznámení studentů se základy etologie.
- Nabytí základních teoretických poznatků o chování živočichů a jeho projevech, které žáci využijí při následném vlastním pozorování.
Sdělení
Etologie je v kontextu ostatních přírodovědných disciplín mladá věda zabývající se chováním (životními projevy) živočichů; její současná podoba se formovala v průběhu 20. století a její poznatky se dají aplikovat i na lidské chování – etologické poznání má tedy přesah i do sociálních věd jako psychologie či sociologie.
Metody
Frontální výklad, diskuse.
Klíčové kompetence
- Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:- Porozumění odbornému výkladu, rozšiřování slovní zásoby, diskusí s přednášejícím.
 
Forma a popis realizace
Přednáška odborníka na etologii uvádějící do problematiky chování živočichů s následnou diskusí.
Uvedení
Příprava
Aktivita se odehrává ve velkém sále/učebně. Příprava prostoru se podobá té před aktivitou Evoluce čili vývoj: předem připravíme počítač s prezentací a projektor, přes který bude přednášející snímky promítat; je velmi užitečné, aby uvádějící disponoval dálkovým ovládáním (prezentérem) s laserovým ukazovátkem, umožní mu to volně se procházet a nesedět za počítačem, ze kterého se pouští prezentace. Prostor před plátnem upravíme k sezení pro daný počet žáků. V tomto případě se doporučuje na rozdíl od aktivity Evoluce čili vývoj sezení na židlích či lavicích, ne na zemi na polštářích; snížená poloha při dvojnásobné délce oproti evoluční aktivitě by již mohla vybízet k dřímotě. Bude-li to u žáků vítané, je možno zařídit i stoly k případnému psaní poznámek.
Úskalím přednášky se může ukázat osobnost přednášejícího. Etablovanost v oboru či případné univerzitní pedagogické zkušenosti nezaručují schopnost specialisty dostatečně zaujmout a vypořádat se s kolektivem středoškolské třídy. Naopak podaří-li se najít charismatického odborníka schopného zaujmout a nadchnout pro dané téma, může se i frontální přednáška stát jedním z vrcholů programu. Zodpovědnost při výběru takové osobnosti leží na realizátorech programu.
Před přednáškou samotnou je každopádně vhodné studenty upozornit, že je čeká setkání se skutečným vědcem a odborníkem a že by podle toho měli přizpůsobit své s programem nesouvisející projevy.
Realizace
Po přesunu žáků z předchozí aktivity a jejich rozsazení představí realizátor programu náležitě výjimečného hosta – vědeckého pracovníka. V podstatě ihned mu předá slovo a do přednášky zasahuje minimálně, pouze v případě nekázně či nechtěného rušení ze stran žáků může působit jako korektor jejich projevů, aby se minimalizovaly případné nutné pauzy v hovoru specialisty.
Klíčovými pojmy, které by měly být během přednášky probrány, jsou:
Etologie, chování vrozené a získané, reflex, kineze, taxe, vrozené koordinace, chování podmíněné látkovou výměnou, komfortní chování, obranné chování, reprodukční chování, sociální chování, komunikace, učení a některé příklady jeho forem (vtištění, habituace, podmiňování, imitace, tradice). Výklad těchto pojmů je k nalezení v metodické příloze.
U žáků během přednášky kromě schopnosti učit se nabýváním teoretických znalostí a vědomostí dochází k rozvíjení dovednosti komunikace v mateřském jazyce nasloucháním a pochopením odborného výkladu, což je podmínkou pro případné další studium na vyšších typech škol.
Uzavření
V závěru je žákům dán prostor pro dotazy stran probírané tematiky. Ještě dále se tím rozvíjí jejich schopnost komunikovat v rodném jazyce, zvlášť vzhledem k možnosti diskuse s profesionálním vědcem. Je vhodné – v případě nezájmu, únavy či ostychu ze strany žáků, kteří nevznášejí žádné dotazy – aby se případně realizátor celého programu zeptal odborníka na nějaký jev, který mu není zcela jasný. Může tak pomoci odstartovat delší panel otázek a odpovědí.
Poznámky
Přednáška je zařazena, aby studentům přiblížila jednu z nejzajímavějších zoologických disciplín a zároveň jim dala teoretický základ pro pozorování zvířat, které je jedním z dalších bodů programu. Etologie je vybrána mimo jiné proto, že mnoho projevů zvířecího chování je studentům již známo, ale jejich výklad nemusí být u laické veřejnosti správný. Zároveň svým přesahem do společenských věd umocňuje vztah člověk - zvíře, což je jeden z cílů celého programu. Rovněž vzhledem k cílení programu na středoškolské žáky jde o vhodnou ochutnávku vysokoškolské výuky, která probíhá právě formou přednášek odborníků na dané téma a na univerzitě pracujících.
Odkazy
K podrobnějšímu studiu problematiky lze využít např. následující literaturu:
- GAISLER, Jiří a ZIMA, Jan. Zoologie obratlovců. Praha: Academia, 2018. ISBN 978-80-200-2702-3.
- VESELOVSKÝ, Zdeněk. Chováme se jako zvířata?. Praha: Panorama, 1992. ISBN 80-7038-240-6.
- VESELOVSKÝ, Zdeněk. Etologie. Biologie chování zvířat. Praha: Academia, 2005. ISBN 80-200-1331-8.
Pomůcky a materiál
| Položka | Počet | Popis | 
|---|---|---|
| 1 | 1 | Počítač/notebook k propojení s projektorem | 
| 2 | 1 | Projektor | 
Přílohy
Obsahové přílohy
| # | Soubor | Popis | 
|---|---|---|
| 003.13.02 | Etologie prezentace.pdf | prezentace etologie - tisk | 
| 003.13.01 | Etologie prezentace.pptx | prezentace etologie | 
| # | Soubor | Popis | 
|---|---|---|
| 003.13.03 | Etologie - teoretický úvod.docx | Teoretické podklady pro přednášku | 
| 003.13.04 | Etologie - teoretický úvod.pdf | Teoretické podklady pro přednášku | 
Zdroje
| # Přílohy | Zdroj | Popis | Autor | Původ | Licence | Datum | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 003.13.01 | 01 |  | zebra | Vojtěch Marek | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-24 | 
| 003.13.01 | 02 |  | sovice | Vojtěch Marek | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-24 | 
| 003.13.01 | 03 |  | platýs | Vojtěch Marek | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-24 | 
| 003.13.01 | 04 |  | pelikán | Vojtěch Marek | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-24 | 
| 003.13.01 | 05 |  | želva | Vojtěch Marek | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-24 | 
| 003.13.01 | 06 |  | tygr | Vojtěch Marek | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-24 | 
| 003.13.01 | 07 |  | lvi | Jan Hrdlička | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-24 | 
| 003.13.01 | 08 |  | lupenitka | Vojtěch Marek | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-24 | 
| 003.13.01 | 09 |  | pakobylka | Vojtěch Marek | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-24 | 
| 003.13.01 | 10 |  | pralesnička | Vojtěch Marek | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-24 | 
| 003.13.01 | 11 |  | jepice | Richard Bartz | https://commons.wikimedia.org | CC BY-SA | 2020-11-24 | 
| 003.13.01 | 12 |  | I.P. Pavlov | Neznámý | https://en.wikipedia.org | Public domain | 2020-11-24 | 
| 003.13.01 | 13 |  | Konrad Lorenz a Nikolaas Tinbergen | Max Planck Gesellschaft | https://commons.wikimedia.org | CC BY-SA | 2020-11-24 | 
| 003.13.01 | 14 |  | plejtvák obrovský | Kurzon | https://commons.wikimedia.org | CC BY-SA | 2020-11-24 | 
| 003.13.01 | 15 |  | rosnička | Vojtěch Marek | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-26 | 
| 003.13.01 | 16 |  | Korovec | Vojtěch Marek | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-26 | 
| 003.13.01 | 17 |  | páření | Vojtěch Marek | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-26 | 
| 003.13.01 | 18 |  | péče o srst | Vojtěch Marek | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-26 | 
| 003.13.01 | 19 |  | sloni učení | Vojtěch Marek | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-26 | 
| 003.13.01 | 20 |  | kachny učení | Vojtěch Marek | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-26 | 
| 003.13.01 | 21 |  | šimpanz | Vojtěch Marek | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-26 | 





