3 Metodická část
- 3.1 Úvodní aktivity
- 3.2 Evoluce rychloběhem
- 3.3 Evoluce čili vývoj
- 3.4 Obejdeme se bez zvířat? aneb co by, kdyby...
- 3.5 Zvířecí olympiáda
- 3.6 Práce se strachem
- 3.7 Nemusíme se jich bát
- 3.8 Lidé, zvířata a planeta
- 3.9 Etika aneb jak to vidím já
- 3.10 Canisterapie a Kynologická záchranařina
- 3.11 Hnízda Moudrosti aneb Zajímavosti ze světa zvířat
- 3.12 Mikroskopování tělního pokryvu
- 3.13 Etologie - teoretický úvod do vědy o chování živočichů
- 3.14 Živočišná přitažlivost
- 3.15 Etologické pozorování
- 3.16 Časová osa domestikace
3.1 Úvodní aktivity
Účastníků | 15-30 |
---|---|
Fyzická náročnost | I, I = klidová, V = zátěž na hranici možností |
Psychická náročnost | II, I = bez nutnosti přemýšlet, V = nutnost intenzivního přemýšlení většiny doby |
Autoři | Šárka Látalová, Vojtěch Marek |
Počet uvádějících | 2 |
Čas na realizaci | 30 minut |
Čas na přípravu | 10 minut na nachystání pomůcek, 5 minut na úklid |
Prostředí | větší místnost či venkovní prostor s možností pohodného sezení v kruhu a možnosti pro účastníky si lehnout na zem |
Rozdělení | Aktivita probíhá s celou skupinou |
Cíle
Cílem aktivity je uvést účastníky do prostor, kde se program odehrává, seznámení účastníků s lektory, nastavení pravidel a sdělení důležitých informací. Dalším cílem je motivovat účastníky na účasti v programu. Aktivita má také za cíl nastavit příjemnou atmosféru a pocit bezpečí a vyjasnění role lektorů na programu jako průvodců.
Sdělení
Vím proč zde jsem a těším se na nové zážitky a informace.
Metody
Frontální výklad, diskuze, gamefikace, aktivizace, icebreaker, dotazníkové šetření, hra.
Klíčové kompetence
- Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- Porozumění mluvenému slovu, schopnost vyjádření se ve sdílecím kruhu
- Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny
- poznáním názorů jednotlivců ve skupině na zvířata
Forma a popis realizace
Aktivita se skládá z více dílčích částí: sdílení v kruhu, práce se zvířecími kartami a hravé aktivity se zvířecí tématikou.
Uvedení
Příprava
Před samotným uvedením je důležité mít od účastníků vypracovaný pre-test, který je jim dám po domluvě buď pedagogem v jejich škole, v lepším případě přímo lektory, kteří žáky navštíví před uvedením na škole.
Nachystáme si fixy, flipcharty, jmenovky, Karty zvířat (mohou být jakékoliv, při uvedení byly použity tyto: Steven. D. Farmer, Ph. D., Síla zvířat), vyhodnocené pre-testy. Na zem nachystáme podsedáky dle počtu účastníků.
Realizace
Účastníky přivítáme už před vstupem do budovy a přivedeme je na místo realizace. Po odložení svých věcí do šatny či na určené místo jsou účastníci vyzváni aby si sedli do kruhu. V první části je lektoři ještě jednou přivítají, představí se a představí celkové pojetí programu. V této části jsou také vyzváni, aby si na jmenovky napsali své jméno a viditelně ho umístili na své oblečení. Účastníci jsou poté seznámeni s řádem instituce a v rámci skupiny jsou stanovena pravidla.
V další části lektoři pracují s motivací účastníků pro celé uvedení s cílem probudit v účastníkovi nadšení. Prezentují vyhodnocený pretest, který je prezentován anonymně a většinou obsahuje vtipné odpovědi, což uvolní atmosféru ve skupině. Tato konkrétní aktivita primárně slouží lektorům, aby předem zmapovali zájem a znalosti účastníků, ale také dobře slouží při práci s atmosférou a skupina se seznámí i s názory ostatních.
V další aktivitě jsou použity Karty zvířat (námi použitá varianta obsahuje i citáty), které lektor rozprostře doprostřed kruhu. Vyzve studenty aby si vybrali zvíře, které je charakterizuje, který citát je zaujal a rezonuje s nimi či je to zaujalo. Studenti vstanou a vyberou si kartu kterou chtějí. Na rozmyšlenou jim necháme asi 3 minuty, aby si je všechny stihli prohlédnout. Následuje sdílení v kruhu, kdy se účastníci představí jménem a ukazují ostatním kartu, při čemž sdělují proč si tuto kartu vybrali a jaký pro ně má význam.
V poslední aktivitě jsou studenti vyzváni aby společně ztvárnili velký průvod zvířat, kde každý znázorňuje zvíře a jeho vlastnost kterou si vybral. Lektoři se zapojují také a sledováním účastníků korigují aktivitu. Poté aktivitu ukončí nabráním zase své lidské podoby.
Uzavření
Po zvířecím průvodu se účastníci vrátí do kruhu, lektoři řeknou, že program je zahájen, a dají prostor pro případné otázky účastníků.
Poznámky
Tato aktivita slouží jako icebreaker, seznámení lektorů s účastníky a poskytuje informace potřebné k vytvoření příjemné atmosféry a bezpečného prostoru. V rámci toho, že se jedná o první kontakt lektorů se žáky, je tato aktivita velmi důležitá při vytváření společného vztahu a postavení lektorů. Také je velmi důležitá z hlediska motivace a toho, co jim program může přinést, může velmi ovlivnit celý průběh programu, tedy to jak jej účastníci přijímají, jak jsou proaktivní, jak jsou ochotní sdílet a pracovat. Lektoři se snaží nastavit uvolněnou přátelskou atmosféru, ale přitom zachovat koncept programu jako vzdělávacího, čili že by to účastníci neměli brát jako dovolenou.
Pre-dotazník: Byl použitý až v dalších bězích ověřování a ukázal se být velmi užitečným - lektorům dá možnost udělat si přehled o jednotlivcích ve skupině a jejich postoji k tématu. V prvních dvou uvedeních test nebyl a účastníci se k podobným otázkám, jaké jsou v dotazníku, vyjadřovali v kruhu sdílení. Tento způsob získávání informací byl zajímavý a někteří účastníci velmi pozitivně hodnotili, že se přímo od spolužáků dozvěděli jejich postoje a vztahy ke zvířatům. Tato forma velmi dobře fungovala při prvním uvedení, kdy byla skupina naladěna na sdílení a celková skupinová dynamika dobře fungovala a účastníci měli k tématu velmi blízký vztah. Při druhém uvedení bylo toho sdílení skupinou hodnoceno jako velmi zdlouhavé a nezajímavé. Proto byl jako kompromis zařazen dotazník, který lektoři vyhodnotí a poté žákům sdělují jaké byly odpovědi, které jsou anonymní.
Zvířecí průvod: při znázorňování svého zvířete z karty jsou žáci vyzváni aby se přesunuli do prostoru a ztvárnili zvíře, které si vybrali. Je dobré k tomu pustit veselou hudbu a je důležité, aby se účastnili jak lektoři tak pedagog. Lektor sleduje skupinu a dle momentálního rozpoložení aktivitu koriguje. Pokud vidí, že skupinu aktivita baví a užívá si ji, směje se, může přidávat drobné úkoly, například aby hlasitěji vydávali zvuky, či spolu dvě zvířata vzájemně interagovala. V případě, že skupině aktivita nesedne, ji lektor nenásilně zkrátí či ukončí.
Karty zvířat: pro uvedení byly použity karty Síla zvířat z nakladatelství Synergie. Na uvedení není nezbytně nutné je mít, postačí karty s vyobrazením zvířat, nejlépe ještě s vlastnostmi zvířete či citátem.
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
Vyhodnocené dotazníky | vyhotovení pro každého uvádějícího | Vyhodnocení pre-testu, kteří účastníci zpracovávají před samotným uvedením programu. Lektoři dotazník vyhodnotí a poté prezentují výstupy |
Fixy flichart | 1 balení | tlusté popisovače na flipový papír |
Flichart papíry | 1 balení | Flipchartový papír |
Lepítka na jmenovky | pro každého účastníka,pedagoga a lektora | Samolepící bílé etikety |
Barevné fixy | pro každého účastníka | barevné tenké fixy kterými si účastníci píší jméno na jmenovku |
Karty zvířat | 1 sada | Karty na kterých jsou vyobrazena zvířata, nejlépe s jejich vlastností či citátem |
Karty zvířat např. Síla zvířat od nakladatelství Synergie.
Přílohy
Číslo | Soubory | Popis |
---|---|---|
1 | pre-dotaznik_dva_dny.docx | Vzor pre-dotazníku |
Obsahové přílohy
# | Soubor | Popis |
---|---|---|
003.01.03 | Pre-dotaznik.docx | Dotazník před akcí |
003.01.02 | Pre-dotaznik.pdf | Dotazník před akcí - tisk |
# | Soubor | Popis |
---|