Obsah
1 Vzdělávací program a jeho pojetí
1.1 Základní údaje
Výzva | Budování kapacit pro rozvoj škol II |
---|---|
Název a reg. číslo projektu | VIDA! školám - propojení formálního a neformálního vzdělávání CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_032/0008290 |
Název programu | Dva dny se zvířaty |
Název vzdělávací instituce | VIDA! science centrum provozuje Moravian Science Centre Brno, příspěvková organizace |
Adresa vzdělávací instituce a webová stránka | Křížkovského 554/12, 60300 Brno, www.vida.cz |
Kontaktní osoba | Šárka Látalová sarka.latalova@vida.cz |
Datum vzniku finální verze programu | 30. 6. 2019 |
Číslo povinně volitelné aktivity výzvy | 4 |
Forma programu vlivu na fungování ekosystému | Dvoudenní zážitkový kurz s přespáním zaměřený na hlubší poznání zvířat v rámci jejich života, jejich chování, vztahu k člověku a jejich vlivu na fungování ekosystému |
Cílová skupina | Žáci SŠ oborů zakončených maturitní zkouškou |
Délka programu | 21 vyučovacích hodin |
Zaměření programu | Biologie, Základy společenských věd |
Rozvíjené klíčové kompetence | komunikace v mateřském jazyce, matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií, schopnost učit se, smysl pro iniciativu a podnikavost, kulturní povědomí a vyjádření |
Tematická oblast | Spolupráce škol, školských zařízení a ostatních organizací a institucí jako center vzdělanosti a kulturně-společenského zázemí v obci, spolupráce škol a školských zařízení s knihovnami, muzei a dalšími organizacemi a institucemi, vytváření atraktivní nabídky akcí a programů zacílených na děti a mládež kulturními a paměťovými institucemi na venkově a v menších obcích, využívání potenciálu sítě knihoven a případně i jiných kulturních institucí jako přirozených komunitních center v obcích. Konkrétní výchovně vzdělávací aktivity, které umožní dětem a mládeži přímý kontakt s živou i neživou přírodou v jejím přirozeném prostředí, vytváření a realizace aktivit prohlubujících vztah k místu a zapojení mládeže do života komunity a do řešení environmentálních problémů v regionu. Podpora volnočasových aktivit a dobrovolnických akcí zaměřených na konkrétní pomoc přírodě a životnímu prostředí v obcích a městech, zvyšováni environmentálního povědomí dětí a mládeže o životním prostředí podporou systematické informovanosti, osvěty a ekoporadenství. |
Tvůrci programu | Šárka Látalová, Vojtěch Marek, Dominika Močubová |
Odborný garant programu | Mgr. Sven Dražan, sven.drazan@vida.cz |
Specifický program pro žáky se SVP | Ne |
1.2 Anotace programu
Program je zaměřen na uvědomování si souvislostí mezi vývojem zvířat, jejich významem pro planetu a lidstvo v historii a dnešní době. Spojuje etologii a zvířecí emoce a získané informace využívá při praktickém pozorování jejich chování. Pochopením jejich chování a prožívání se žákům zvířata stávají bližšími a jsou otevřenější tématům zabývajícím se složitostí světa jako celku, s důrazem na vztah lidí a zvířat. Program podporuje zdravě kritické myšlení. Formou se jedná o intenzivní dvoudenní mozaiku interaktivních přednášek, workshopů, diskuzí, her, exkurzí, poznávacích a reflektivních aktivit.
1.3 Cíl programu
- Žáci zažijí fyzický kontakt se zvířaty.
- Žáci budou prakticky pozorovat zvířata a prohloubí své chápání jejich chování.
- Žáci si uvědomí širší význam zvířat pro lidstvo a ekosystém, zamyslí se nad hodnotou zvířecího života.
- Žáci dostanou příležitost k sebereflexi.
1.4 Klíčové kompetence a konkrétní způsob jejich rozvoje v programu
Klíčová kompetence | Aktivita rozvíjející KK | Způsob rozvíjení KK |
---|---|---|
Komunikace v mateřském jazyce | Etika aneb jak to vidím já | Porozumění psanému textu, formulace vlastní myšlenky a její reprodukce, nácvik argumentace a efektivní diskuse. |
Lidé, zvířata a planeta - diskuse | Formulace vlastních prožitků a myšlenek a jejich pojmenovávání v rámci reflexe zážitkové hry. | |
Etologie - teoretický úvod do vědy o chování živočichů | Porozumění odbornému výkladu, rozšiřování slovní zásoby. | |
Etologické pozorování | Komunikace v rámci pozorovatelského týmu, interpretace pozorovaných jevů do textové podoby. | |
Obejdeme se bez zvířat? aneb co by, kdyby… | Komunikace v rámci týmu, formulace vlastních hypotéz a jejich obhajoba v rámci vedené diskuse. | |
Časová osa domestikace | Rychlá, efektivní domluva v rámci týmu. | |
Evoluce čili vývoj | Porozumění odbornému výkladu, rozšiřování slovní zásoby. | |
Zvířecí olympiáda | Pochopení sdělených pravidel, týmová spolupráce. | |
Mikroskopování tělního pokryvu | Kooperace ve dvojici se sdíleným materiálem a dalšími prostředky. | |
Práce se strachem | Formulace abstraktních fenoménů a niterních prožitků. | |
Nemusíme se jich bát | Porozumění odbornému výkladu, rozšiřování slovní zásoby. | |
Úvodní aktivity | Porozumění mluvenému slovu, schopnost vyjádření vlastních názorů ve sdíleném kruhu, aktivním nasloucháním. | |
Schopnost učit se | Etologické pozorování | Aktivní nácvik využití teoretických poznatků získaných v rámci přednášky v praxi. |
Mikroskopování tělního pokryvu | Pozorováním a porovnáváním jednotlivých vzorků, přemýšlením nad souvislostmi vzniku jednotlivých pozorovaných znaků a jejich struktur. | |
Evoluce rychloběhem | Zamyšlením nad přesahem herního systému do principů fungování skutečné evoluce. | |
Sociální a občanské schopnosti | Etika aneb jak to vidím já | Aktivní naslouchání, respektování odlišného názoru, zamýšlením se nad etickými otázkami, uvědomění si vlastního názoru, zvědomění současných palčivých témat. |
Lidé, zvířata a planeta | Uvědomění si širšího etického kontextu v rámci vlastního vnímání světa formou emotivního zážitku, zamyšlení nad vlastními možnostmi přístupu k udržitelnému životnímu stylu. | |
Práce se strachem | Aktivní naslouchání a podpora spolužáků v přístupu k osobním obavám. | |
Úvodní aktivity | Aktivním nasloucháním názorů na zvířata a vztah k nim v rámci skupiny. | |
Canisterapie a Kynologická záchranařina | Zažitím přímého kontaktu živého zvířete, změna vnímání těchto tvorů pouze jako domácích mazlíčků. | |
Smysl pro iniciativu a podnikavost | Etika aneb jak to vidím já, Lidé, zvířata a planeta | Uvědomění si širšího etického kontextu v rámci vlastního vnímání světa se zaměřením na ekologickou udržitelnost přírodních zdrojů, zamyšlení nad vlastními možnostmi přístupu k udržitelnému životnímu stylu. |
Mikroskopování tělního pokryvu | Preference a aktivní pozorování vybraných vzorků. | |
Etologické pozorování | Preference a aktivní pozorování vybraných druhů živočichů. | |
Evoluce rychloběhem | Rychlým výběrem protihráče a nutností rychlého a efektivního rozhodování v průběhu hry. | |
Hnízda moudrosti aneb zajímavosti ze světa zvířat | Aktivní zapojení se do plnění týmových úkolů v rámci hry. | |
Kulturní povědomí a vyjádření | Lidé, zvířata a planeta | Vizualizace masivního konzumního způsobu života lidské populace vyvolávající vnitřní konflikt v rámci žebříčku hodnot. |
Obejdeme se bez zvířat? aneb co by, kdyby… | Propojováním interdisciplinárních jevů v rámci hypotetického scénáře a výkladem jejich důsledků. | |
Časová osa domestikace | Mezioborové začlenění poznatků do individuálního obrazu o historii lidské civilizace. | |
Evoluce čili vývoj | Obeznámením se s platnými principy evoluční teorie a náhledem na nich v různých částech světa. | |
Živočišná přitažlivost | Obeznámením se s rozmnožovacími strategiemi podobnými u zvířat a lidí. | |
Inspirace zvířaty ve světě vědy a techniky | Vhledem do způsobu nahlížení technických disciplín na živočichy jako na zdroj možného technologického pokroku. | |
Základní schopnosti v oblasti vědy a technologií | Mikroskopování tělního pokryvu | Přípravou vlastních mikroskopických preparátů a jejich pozorování pod světelným mikroskopem. |
1.5 Forma
Dvoudenní zážitkový program s přespáním ve VIDA! zaměřený na hlubší poznání zvířat v rámci jejich života, jejich chování, vztahu k člověku a jejich vlivu na fungování ekosystému. Program sestává ze zajímavých přednášek, diskuzí s externími odborníky, workshopů a her a také ze setkávání se živými zvířaty. V rámci programu si žáci vyzkouší práci ve skupině, práci v týmu i samostatnou práci. Program nabízí množství zařazených metod, které napomáhají udržení pozornosti účastníků a umocňují zážitek. Důležitou součástí jsou reflexe, při kterých si účastník zpracuje zážitky a sám v sobě upevní nové vědomosti a změny postoje.
1.6 Hodinová dotace
Aktivita | Minut | Vyučovacích hodin |
---|---|---|
Úvodní aktivity | 30 | 0,67 |
Evoluce rychloběhem | 15 | 0,33 |
Evoluce čili vývoj | 45 | 1,00 |
Obejdeme se bez zvířat? aneb co by, kdyby… | 45 | 1,00 |
Zvířecí olympiáda | 60 | 1,33 |
Práce se strachem | 60 | 1,33 |
Nemusíme se jich bát | 90 | 2,00 |
Lidé, zvířata a planeta | 60 | 1,33 |
Etika aneb jak to vidím já | 60 | 1,33 |
Canisterapie a Kynologická záchranařina | 120 | 2,67 |
Hnízda moudrosti aneb zajímavosti ze světa zvířat | 45 | 1,00 |
Mikroskopování tělního pokryvu | 60 | 1,33 |
Etologie - teoretický úvod do vědy o chování živočichů | 90 | 2,00 |
Živočišná přitažlivost | 30 | 0,67 |
Etologické pozorování | 90 | 2,00 |
Celkem |
Doplňková aktivita | Minut | Vyučovacích hodin |
---|---|---|
Časová osa domestikace | 45 | 1 |
Kreslení tašek | 90 | 2 |
Inspirace zvířaty ve světě vědy a techniky | 45 | 1 |
Lovci a sběrači | 90 | 2 |
Strach a důvěra | 30 | 0,67 |
Celkem |
1.7 Předpokládaný počet účastníků a upřesnění cílové skupiny
Program je uskutečnitelný se skupinou odpovídající jedné třídě, čili počtem 30 žáků. Program lze uvádět i v menších skupinách.
Cílovou skupinou tohoto programu jsou žáci SŠ oborů zakončených maturitní zkouškou. Program je intenzivní a náročnější, doporučujeme uvádění pro žáky s biologickým zaměřením, pro které mají aktivity hlubší význam a širší dopad.
1.8 Metody a způsoby realizace
V aktivitách jsou užity především tyto metody: zkušenostní učení, diskuse, projektová výuka, gamefikace, tvorba, týmová spolupráce, přednáška, soutěž, naslouchání, exkurze do Zoologické zahrady a etologické pozorování, samostatná práce, týmová spolupráce, laboratorní workshop.
1.9 Obsah – přehled tematických bloků a témat
Aktivita | Minut | Hodin | Anotace |
---|---|---|---|
Den 1 | |||
Úvodní aktivity | 30 | 0,67 | Aktivita sestává ze seznámení účastníků s lektory, uvedení do prostoru. Obsahuje také motivační úvod do celého projektu, vyhodnocení pre-dotazníků a práci se zvířecími kartami. |
Evoluce rychloběhem | 15 | 0,33 | Gamefikovaná aktivita pro uvedení do problematiky evoluce pomocí jednoduché hry, která zároveň upozorní na některé aspekty reálného vývoje života na Zemi. |
Evoluce čili vývoj | 45 | 1,00 | Aktivita navazující na předchozí hru Evoluce rychloběhem; dotazová přednáška/řízená debata, kde přednášející/moderátor na známých příkladech z živočišné říše osvětluje zákonitosti biologické evoluce. |
Obejdeme se bez zvířat? aneb co by, kdyby… | 45 | 1,00 | Moderovaná diskuse (s přípravou) nad hypotetickou situací, se kterou nikdo nemůže mít reálnou zkušenost, kladoucí vysoké nároky na aplikaci již nabytých vědomostí a jejich rozvíjení a propojování. |
Zvířecí olympiáda | 60 | 1,33 | Dynamická zábavná pohybová hra ve formě štafety se zvířecí tématikou. |
Práce se strachem | 60 | 1,33 | Diskuzní psychologická aktivita formou sdílení vlastních pocitů a prožitků při setkání se zvířaty, zvědomění svých názorů na určité tvory, možnost získání podpory ostatních účastníků a otevření cesty k bezpečné práce se svým strachem či obavami. |
Nemusíme se jich bát | 90 | 2,00 | Diskuzní beseda s odborníkem doplněná ukázkami živých exemplářů s možností bližšího prozkoumání pod odborným dohledem. |
Lidé, zvířata a planeta | 60 | 1,33 | Zážitková hra pracující s emocionální stránkou účastníků skrze provázení důsledky konzumního způsobu života moderní společnosti, s výtvarnou reflexí a závěrečnou diskuzí. |
Etika aneb jak to vidím já | 60 | 1,33 | Diskusní hra s etickou tématikou, kdy si žáci samostatně vytvoří názor na dané otázky, poté vytvoří dvojici a svůj názor sdělují druhé osobě, která aktivně naslouchá, a naopak, a poté argumentují. Dále se vytvoří větší skupina kde žáci opět sdílí své názory. |
Canisterapie a Kynologická záchranařina | 120 | 2,67 | Workshop skládající se dvou částí: Canisterapie - účastníci se dozví co je canisterapie, jak přítomnost psa ovlivňuje lidskou psychiku a tělo, jak psi pomáhají, dozví se informace o psích chování a správné manipulaci a mají možnost vyzkoušet si práci se psem přímo na sobě Záchranařina - účastníci získají informace o práci kynologů kteří se psy pracují v rámci sutinového a plošného vyhledávání a přímo uvidí práci psů- od ukázek začátků výcviku až po simulaci vyhledávání, kdy jsou účastníci v roli figurantů. |
Den 2 | |||
Hnízda moudrosti aneb zajímavosti ze světa zvířat | 45 | 1,00 | Hravá pohybová a dedukční aktivita s cílem bližšího vztahu ke zvířatům pomocí získání zajímavých faktů o jejich chování či životě. |
Mikroskopování tělního pokryvu | 60 | 1,33 | Laboratorní dílna, ve která dostávají účastníci prostor na badatelskou činnost v rámci samostatného vytváření preparátů a pozorování různých tělních pokryvů pod světelným mikroskopem. |
Etologie - teoretický úvod do vědy o chování živočichů | 90 | 2,00 | Přednáška odborníka na etologii uvádějící do problematiky chování živočichů s následnou diskusí. |
Živočišná přitažlivost | 30 | 0,67 | Krátký zábavný kvíz ukazující paralely mezi rozmnožovacím chování zvířat a lidí. |
Etologické pozorování | 90 | 2,00 | Pozorování chování živočichů prováděné dvojicemi či trojicemi pozorovatelů v zoologické zahradě či oboře zakončené prezentací vypozorovaných údajů a diskusí nad nimi. |
Alternativní aktivity | |||
Časová osa domestikace | 45 | 1,00 | Blok propojující pohybové a mentální zapojení studentů, vedoucí k zamyšlení se nad rolí domestikovaných zvířat v životě člověka a uvědomění si značné časové délky soužití těchto druhů s člověkem. |
Kreslení tašek | 90 | 2,00 | Kreativní dílna kreslení látkových tašek se zvířecí tématikou. |
Inspirace zvířaty ve světě vědy a techniky | 45 | 1,00 | Prezentace představující technologie a umělecké výtvory vycházející ze schopností a vlastností nejrůznějších živočichů. |
Lovci a sběrači | 90 | 2,00 | Běhací strategická týmová hra o získávání potravy dříve a dnes. |
Strach a důvěra | 30 | 0,67 | Série kontaktních cvičení na rovnováhu, vnímání druhých posílující důvěry mezi účastníky. |
1.10 Materiální a technické zabezpečení
Materiál: Karty zvířat, lepíky na jmenovky, fixy, psací potřeby, flipchart, lano, gymnastická obruč, specifické zalaminované obrázky, specifické živočišné produkty (viz Lidé, zvířata a planeta), výtvarné potřeby, barvy na textil, látkové tašky, materiál k laboratorní práci (peří, srst specifických živočichů - velbloud, lední medvěd.., svlečky pavouků..)
Technické zabezpečení: projektor, plátno, počítač, laboratoř s mikroskopy, sady pro mikroskopování
1.11 Plánované místo konání
Program je koncipován pro VIDA! science centrum, jelikož však není použita expozice, lze jej uvádět v jakékoliv instituci s adekvátním prostorovým zázemím.
Pro kvalitní uvedení je nutno zajistit místo s těmito specifikacemi:
- možnost kvalitního přespání školní třídy (cca 30 osob),
- vybavená laboratorními místnostmi s mikroskopy,
- velký sál na možnost her a aktivit,
- blízkost lokality vhodné k etologickému pozorování volně se pohybujících zvířat (zoologická zahrada, obora, výběh, chovná stanice…),
- stravovací zařízení,
- možnost přístupu větších zvířat (psů) do místností ,
- velká členitá plocha pro uvedení workshopu Kynologické záchranařiny.
1.12 Způsob realizace programu v období po ukončení projektu
Program je možné použít v celistvé podobě pro rozšíření výuky biologie, společenských věd či jako dvoudenní akci s cílem posílení vztahů uvnitř skupiny. Je možné využít také dílčí části programu jako samostatné lekce v rámci výuky biologie, doplňkový program během návštěvy zoologické záhrady, projektové výuky či během adaptačních kurzů.
1.13 Kalkulace předpokládaných nákladů na realizaci programu po ukončení projektu
Parametry: 24 žáků, 7 realizátorů (pedagog, 4 externí odborníci, 2 lektoři).
Položka | Předpokládané náklady | poznámky | |
---|---|---|---|
Náklady na zajištění prostor | 0 Kč | vlastní prostory | |
Ubytování, stravování a doprava účastníků | 27 120 Kč | ||
z toho | Doprava účastníků | 720 Kč | mhd |
Stravování a ubytování účastníků | 26 400 Kč | ||
Náklady na realizátory | 41 732 Kč | ||
z toho | Stravné a doprava realizátorů | 1 562 Kč | mhd |
Ubytování organizátorů | 300 Kč | pedagogický dozor | |
Ostatní náklady | 6 000 Kč | materiál | |
Služby | 18 300 Kč | vstupné, semináře | |
Odměna realizátorům | 15 570 Kč | ||
Hodinová odměna pro 1 realizátora včetně odvodů | lektor 180 Kč, odborník 450 Kč | ||
Náklady celkem | 68 852 Kč | ||
Poplatek za 1 účastníka | 2 869 Kč |
1.14 Odkazy, na kterých je program zveřejněn k volnému využití
Všechny materiály programu Dva dny se zvířaty jsou k dispozici na adrese
https://mscb.vida.cz/skolam/zvirata/uvod
pod licencí Creative Commons 4.0 BY-SA.
Program bude po schválení řídícím orgánem zveřejněn na portále https://rvp.cz/.