Obsah
1 Vzdělávací program a jeho pojetí
1.1 Základní údaje
Výzva | Budování kapacit pro rozvoj škol II |
---|---|
Název a reg. číslo projektu | VIDA! školám - propojení formálního a neformálního vzdělávání CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_032/0008290 |
Název programu | Lidské tělo na Zemi a ve vesmíru |
Název vzdělávací instituce | VIDA! science centrum provozuje Moravian Science Centre Brno, příspěvková organizace |
Adresa vzdělávací instituce a webová stránka | Křížkovského 554/12, 60300 Brno, www.vida.cz |
Kontaktní osoba | Vojtěch Marek vojtech.marek@vida.cz |
Datum vzniku finální verze programu | 29. 10. 2021 |
Číslo povinně volitelné aktivity výzvy | 4 |
Forma programu | Střednědobý kurz o pěti blocích realizovaných v podobě setkání lektorů se žáky ve specifických prostorách zaměřený na fungování lidského těla, podmínky ve vesmíru, které na něj mají vliv, a možnosti vyrovnání se s těmito podmínkami. |
Cílová skupina | Žáci 8. - 9. ročníku ZŠ a odpovídající ročníky 8 a 6 letého gymnázia. |
Délka programu | 22 vyučovacích hodin |
Zaměření programu | Biologie, Fyzika, Chemie, Informační technologie |
Rozvíjené klíčové kompetence | Komunikace v mateřském jazyce, matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií, schopnost učit se, sociální a občanské schopnosti, smysl pro iniciativu a podnikavost. |
Tematická oblast | Spolupráce škol, školských zařízení a ostatních organizací a institucí jako center vzdělanosti a kulturně-společenského zázemí v obci, spolupráce škol a školských zařízení s knihovnami, muzei a dalšími organizacemi a institucemi, vytváření atraktivní nabídky akcí a programů zacílených na děti a mládež kulturními a paměťovými institucemi na venkově a v menších obcích, využívání potenciálu sítě knihoven a případně i jiných kulturních institucí jako přirozených komunitních center v obcích. Využívání kreativního a inovativního potenciálu dětí a mládeže. |
Tvůrci programu | Vojtěch Marek, Petra Kratochvílová, Mgr. Dan Jedlička, Mgr. Klára Helanová |
Odborný garant programu | Mgr. Sven Dražan, sven.drazan@vida.cz |
Specifický program pro žáky se SVP | Ne |
1.2 Anotace programu
Program ukazuje, na jakých principech funguje lidské tělo v přirozených podmínkách, jak jsou tyto pro jeho správné fungování důležité a v jaké míře se jich nedostává kdekoli ve vesmíru mimo Zemi. na příkladech upozorňuje na nebezpečí vesmírného prostoru i na to, jak se s ním současná věda a astronautika vyrovnává. Zároveň ukazuje, jaké nároky jsou v současné době kladeny na reálné astronauty – účastníky vesmírných misí a přibližuje schopnosti a dovednosti, kterými musejí disponovat.
1.3 Cíle programu
- Žáci se seznámí s vybranými aspekty lidské anatomie a fyziologie a pro jejich normální fungování nutnými podmínkami, které se v prostředí vesmírného prostoru mění.
- Žáci si vyzkouší práci s vědeckým vybavením.
- Žáci se teoreticky i prakticky seznámí se základy první pomoci.
- Žáci procvičí své schopnosti logického myšlení a uvažování a komunikační dovednosti.
- Žáci budou navzájem spolupracovat při řešení náročných úkolů.
1.4 Klíčové kompetence a konkrétní způsob jejich rozvoje v programu
Klíčová kompetence | Aktivita rozvíjející KK | Způsob rozvíjení KK |
---|---|---|
komunikace v mateřském jazyce | Bezpečnostní školení na marťanské základně | Porozuměním výkladu realizátorů |
Expoziční hra | Porozuměním otázkám, prací s textem popisku exponátů, komunikací členů týmu mezi sebou | |
Pitva srdce a plic | Spoluprací při pitvání ve dvojici, diskuzí s realizátorem | |
Životní funkce a cvičení | Porozuměním výkladu realizátora | |
Vyčisti vodu, vyrob kyslík | Nutností spolupráce při plnění úkolů na stanovištích, pochopením psaného textu a výkladu realizátora | |
Technologie a komunikace | Nutností komunikace skrz ztížených podmínek | |
Stravování a smyslové vnímání ve vesmíru | Porozuměním výkladu a vyjadřováním vlastních názorů a domněnek | |
První pomoc | Posloucháním a porozuměním výkladu, sdělováním vlastních prožitků a pocitů, komunikací s realizátory i mezi sebou, pokládáním otázek | |
Závěrečná simulační hra „Evakuace základny“ | Nutnou spoluprací skrz nestandardních podmínek na společných cílech a dílčích úkolech | |
matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií | Bezpečnostní školení na marťanské základně | Seznámením se s méně běžnými a dostupnými prostředky – vývěva, kapalný dusík |
Expoziční hra | Plněním úkolů u exponátů a prováděním experimentů na stanovištích | |
Pitva srdce a plic | Praktickou zkouškou vyšetření biologické tkáně vícero způsoby | |
Životní funkce a cvičení | Nabytím dovedností s použitím lékařské techniky | |
Vyčisti vodu, vyrob kyslík | Názornou ukázkou i použitím laboratorních metod | |
Technologie a komunikace | Samostatným i skupinovým řešením příkladů, praktickým ovládáním a používáním technologických zařízení | |
Stravování a smyslové vnímání ve vesmíru | Seznámením se se složením stravy, obeznámením s pojmy jako trans mastné kyseliny, omega 3 mastné kyseliny a jiné | |
Závěrečná simulační hra „Evakuace základny“ | Plněním jednotlivých dílčích úkolů | |
schopnost učit se | Expoziční hra | Řešením úkolů u exponátů, prováděním experimentů na stanovištích |
Pitva srdce a plic | Použitím netradičních názorných pomůcek (biologický materiál), okamžitým přechodem od teorie k praxi | |
Životní funkce a cvičení | Rychlou aplikací měřicích metod po instruktáži v experimentu | |
Vyčisti vodu, vyrob kyslík | Samostatným sestavováním aparatur s minimálním vkladem od realizátorů | |
Technologie a komunikace | Řešením úloh a úkolů neobvyklého zadání či v nestandardních podmínkách | |
Stravování a smyslové vnímání ve vesmíru | Přizpůsobením se smyslům matoucím exponátům | |
První pomoc | Osvojením si algoritmu Tří kroků a schopnosti aplikovat ho na odlišné situace | |
Závěrečná simulační hra „Evakuace základny“ | Nutností použít nabyté vědomosti v nestandardní situaci | |
sociální a občanské schopnosti | Expoziční hra | Spoluprací mezi členy týmu |
Vyčisti vodu, vyrob kyslík | Spoluprací při plnění úkolů na stanovištích | |
Technologie a komunikace | Nutnou spoluprací při plnění některých úkolů | |
Stravování a smyslové vnímání ve vesmíru | Diskuzí nad tématem stravování | |
První pomoc | Spoluprací, rozvíjením schopnosti jednat i v situaci, ve které jsem sám, schopnosti vyjadřovat vlastní názor a vést diskusi | |
Závěrečná simulační hra „Evakuace základny“ | Nutnou spoluprací skrz nestandardních podmínek na společných cílech a dílčích úkolech | |
smysl pro iniciativu a podnikavost | Expoziční hra | Spolupráce v týmu, rozhodování v jakém pořadí plnit úkoly, jakou zvolit strategii |
První pomoc | Simulacemi, kdy se účastník sám rozhoduje, jak zasáhne, převzetí iniciativy ve dvojici | |
Závěrečná simulační hra „Evakuace základny“ | Řešením nátlakových situací v krátkém čase |
1.5 Forma
Program má formu pět časově poměrně dlouhých (180/270 minut) setkání s cílovou skupinou jak v prostředí science centra, tak ve škole (takto byl program původně koncipován; kvůli restrikcím zavedeným při pandemii nemoci Covid-19 byl nakonec celý realizován v prostorách science centra). Program sestává z rozličných aktivit nejrůznějšího typu od týmových her přes workshopy, laboratorní práce, fyzická cvičení až po náročné simulace reálných událostí a kooperační hru pro velké množství hráčů. v rámci programu si žáci vyzkouší práci v menším i velkém týmu a samostatnou práci. v programu je zařazeno množství metod, jež pomáhají udržení pozornosti účastníků, prohlubují a umocňují celkový zážitek.
1.6 Hodinová dotace
Návrh úprav délek jednotlivých částí programu je uveden v předmluvě k metodické části 3 v sekci Úpravy programu pro zajištění přenositelnosti do škol.
Aktivita / Blok | Délka v minutách | Počet vyučovacích hodin (45 min) |
---|---|---|
Bezpečnostní školení na marťanské základně | 30 | 0,66 |
Expoziční hra | 150 | 3,33 |
Pitva srdce a plic | 90 | 2,00 |
Životní funkce a cvičení | 90 | 2,00 |
Vyčisti vodu, vyrob kyslík | 60 | 1,33 |
Technologie a komunikace | 60 | 1,33 |
Stravování a smyslové vnímání ve vesmíru | 60 | 1,33 |
První pomoc | 180 | 4,00 |
Závěrečná simulační hra „Evakuace základny“ | 270 | 6,00 |
Celkem | 22,00 |
1.7 Předpokládaný počet účastníků a upřesnění cílové skupiny
Program je uskutečnitelný pro počet žáků odpovídající jedné celé školní třídě (cca 30 žáků). U více aktivit je pro jejich kvalitní uvedení dobré rozdělit třídu na menší celky, poloviny či třetiny. Program je sestaven tak, aby v blocích paralelně probíhaly aktivity vyžadující stejný poměrný počet žáků a ti se v průběhu bloku na jednotlivých aktivitách prostřídali.
Program je koncipován pro věkovou skupinu žáků 8. a 9. ročníků ZŠ a ekvivalentním ročníkům 8 a 6letých gymnázií. Pro svou náročnost je doporučován zejména výběrovým či jinak specializovaným třídám (zaměření na matematiku, informatiku apod.).
1.8 Metody a způsoby realizace
V průběhu programu jsou v aktivitách použity nejrůznější metody a přístupy: laboratorní cvičení, workshop, frontální výuka/science show, diskuze, kooperační hra, simulace reálných situací, týmová spolupráce, individuální práce.
1.9 Obsah – přehled témat programu a jejich anotace včetně hodinové dotace
Téma | Minut | Vyuč. hodin | Anotace |
---|---|---|---|
Bezpečnostní školení na marťanské základně | 30 | 0,66 | Série experimentů s tematikou možného nebezpečí v neznámém prostředí volného vesmíru či planety Mars. Formátem je vědecké představení – science show se zapojením účastníků (diváků) do vybraných pokusů. |
Expoziční hra | 150 | 3,33 | Hra v expozici VIDA! Science centra, hledání odpovědí na otázky na základě interakce s vybranými exponáty. Cílem aktivity je seznámení žáků s prostředím na planetě Mars, fyzikálními jevy vyskytujícími se na Zemi i ve vesmíru a fyziologií lidského těla. Součástí hry jsou stanoviště, kde si žáci prakticky vyzkouší některé pokusy a pokusí se porozumět jejich principu a tyto poznatky aplikovat. |
Pitva srdce a plic | 90 | 2,00 | Laboratorní zkoumání tělních struktur na reálném biologickém materiálu; žáci prostřednictvím práce se skutečnými orgány získají ucelenější představu o jejich podobě, přizpůsobeních a funkci |
Životní funkce a cvičení | 90 | 2,00 | Dynamická aktivita se střídáním jednotlivých činností kombinující biologii a tělesnou výchovu; žáci si měřením životních funkcí v různých situacích udělají obrázek o jejich průběhu a naučí se pracovat s vybranou zdravotnickou technikou. |
Vyčisti vodu, vyrob kyslík | 60 | 1,33 | Laboratorní práce, při níž se žáci seznámí se základní podobou důležitých procesů, které na vesmírných lodích a stanicích zajišťují základní životní podmínky – kyslík a čistou vodu. |
Technologie a komunikace | 60 | 1,33 | Různorodý workshop, během něhož si žáci vyzkoušejí práci s vybranými technologiemi, prověří své komunikační dovednosti i schopnosti samostatného logického myšlení a dedukce |
Stravování a smyslové vnímání ve vesmíru | 60 | 1,33 | Aktivita kombinující přednášku, diskuzi a praktické experimentování s tematikou stravování a jeho specifik na Zemi a ve vesmíru a vlivu pobytu mimo Zemi na smyslové vnímání |
První pomoc | 180 | 4,00 | Workshop zahrnující realistické simulace situací vyžadujících zapojení všech účastníků; ti se při nich teoreticky i prakticky seznámí se zásadami bezpečné první pomoci |
Závěrečná simulační hra „Evakuace základny“ | 270 | 6,00 | Náročná kooperační hra pro velkou skupinu účastníků, při níž otestují v předchozích blocích nabyté vědomosti a dovednosti a prověří schopnosti efektivní komunikace, organizace a spolupráce |
Celkem | 990 | 22,00 |
1.10 Materiální a technické zabezpečení
Co se týče materiálního a technického zabezpečení, program je poměrně náročný a vyžaduje množství pomůcek i specifického a ne zcela běžného rázu; viz seznam materiálu u každé aktivity v metodické části.
1.11 Plánované místo konání
Plánovanými místy konání jsou prostory science centra a standardní školy. Navrhovaná podoba projektu počítala s úvodním a závěrečným setkáním v prostorách centra a ostatními setkáními ve školském zařízení, leč pandemie nemoci Covid-19 přinutila realizátory uskutečnit všechna setkání v prostorách centra. Nicméně každá standardní škola s výukou cílených ročníků by měla mít k dispozici prostory pro uvedení minimálně těch částí, jež byly původně plánovány do školních prostor. Požadovanými prostorami v navrhované podobě programu jsou:
- expozice science centra
- divadlo vědy science centra
- školní třída/místnost vybavená umyvadlem
- školní třída/místnost vybavená projektorem
- školní laboratoř
- tělocvična/hala
- místo pro stravování po poslední aktivitě v science centru
Poslední aktivita (Simulační hra „Evakuace základny“) je na místo konání nejnáročnější – v navrhované podobě se odehrává na několika místech velké budovy zároveň (několik místností, venkovní prostor). Pro specifikaci viz metodickou část vztahující se k aktivitě.
1.12 Způsob realizace programu v období po ukončení projektu
Program je možné realizovat celistvě jako oživení běžné školní výuky či použít jeho specifické části ke zpestření jednotlivých předmětů (chemie – Vyčisti vodu, vyrob kyslík, biologie – Pitva srdce a plic, tělesná výchova – Životní funkce a cvičení, matematika, informatika – Technologie a komunikace atd.).
1.13 Kalkulace předpokládaných nákladů na realizaci programu po ukončení projektu
Podrobný parametrizovaný rozpočet
Parametry: 24 žáků, 4 realizátoři (2 pedagogové, 2 realizátoři, u některých lekcí pomocní uvádějící).
Parametry: 24 žáků, 5 realizátorů (pedagog, externí odborník, 3 lektoři).
Položka | Předpokládané náklady | Poznámky | |
---|---|---|---|
Náklady na zajištění prostor | 0 Kč | Vlastní prostory | |
Ubytování, stravování a doprava účastníků | 14 400 Kč | ||
z toho | Doprava účastníků | 0 Kč | Doprava do místa konání nezohledněna |
Stravování a ubytování účastníků | 14 400 Kč | ||
Náklady na realizátory | 31 200 Kč | ||
z toho | Stravné a doprava realizátorů | 2 400 Kč | Stravné |
Ubytování realizátorů | 0 Kč | ||
Ostatní náklady | 9 000 Kč | ||
Odměna realizátorům | 19 800 Kč | ||
Náklady celkem | 45 600 Kč | ||
Poplatek za 1 účastníka | 1 900 Kč |
1.14 Odkazy, na kterých je program zveřejněn k volnému využití
Všechny materiály programu Lidské tělo na Zemi a ve vesmíru jsou k dispozici na adrese
https://mscb.vida.cz/skolam/telo/uvod
pod licencí Creative Commons 4.0 BY-SA. Použité zdroje a jejich dílčí licence jsou uvedeny v sekci Příloh.
Program bude po schválení řídícím orgánem zveřejněn na portále https://rvp.cz/.