3.3 Moje vysněná budoucnost

Účastníků 20 - 30
Fyzická náročnost III
Psychická náročnost III
Autor Ondřej Medek
Počet uvádějících 3
Čas na realizaci 90 minut
Čas na přípravu 30 minut chystání, 10 minut poklizení
Prostředí výuková místnost + louka / hřiště
Rozdělení každý účastník sám za sebe

Cíle

  • Iniciovat v účastníkovi konkrétní představy o podobě jeho života v dospělosti / v budoucnosti.
  • Poukázat na důležitost vody jako nepostradatelné komodity pro lidské tělo.

Sdělení

„Voda znamená život - přemýšlení o mojí budoucnosti nutně zahrnuje i přemýšlení o vodě.“

Metody

pohybová hra, samostatná tvorba, imaginace, skupinová diskuze, problem solving, frontální výuka.

Metody a formy

Klíčové kompetence

  • Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
    • slovním i písemným popisem při specifikaci jednotlivých položek/ komodit na pracovním listu
    • aktivní komunikací a formulací odpovědí na otázky lektora při prezentaci „Voda v lidském těle“
  • Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny
    • zažitím si a uvědoměním významu vody jako zdroje pro fungování lidského těla a lidské společnosti

Forma a popis realizace

Série tří provázaných na sebe navazujících aktivit: běhací a chytací hra + tvořivá aktivita s prvkem sebepoznání a prioritizace jednotlivých zdrojů + lektorem vedená výuková prezentace na téma „voda v lidském těle.“

Obsah

  • Lektor svolá účastníky a otevře celou aktivitu následující motivací: „Představ si, že se píše rok XY a ty už jsi dospělák. Jak bys chtěl(a), aby vypadal tvůj život? Co v něm musí nutně být a bez čeho se naopak obejdeš?“
  • Následně lektor vysvětlí, že cílem účastníků je získávat „vysněné“ položky pro jejich budoucnost (kartičky komodit v ešusech). Komodit je celkem 8 a hráčům na začátku hry ukážeme, kde všude jsou umístěny.
  • Během hry se hráči pohybují po herním území a komodity si mohou brát - od každé komodity si však mohou vzít jen jednu kartu. Pro každou kartu musí hráči jít zvlášť (musí u sebe mít vždy maximálně jednu komoditu).
  • Po území se také pohybují dva lektoři v roli “nočních můr” - když chytnou hráče plácnutím, musí jim odevzdat komoditu, kterou zrovna nese.
  • Po ukončení běhací hry se s účastníky přesuneme do výukové místnosti. Každý účastník se posadí k již nachystanému pracovnímu listu. Nyní je úkolem účastníků na získané kartičky „snů“ ručně dopsat (dokreslit), jak konkrétně si ji představují.
  • Po dokončení kreslení/ popisování lektor poprosí děti, aby ze svého života vyřadily 2 nejméně podstatné komodity (sleduje, komentuje, a doptává se, které komodity děti považují za méně podstatné). Takto se komodity vyřazují ještě 2x (vždy po 2, takže nakonec dětem v ruce zůstanou jen 2 nejdůležitější komodity.
  • Při každém kole vyřazování na vyřazené komodity děti nalepí samolepicí kolečka s číslem (první vyřazená dvojice dostane lepíky s číslem 4, druhá vyřazená dvojice s číslem 3, třetí s číslem 2, zbylá “nejdůležitější” dvojice komodit získá lepíky s číslem 1). Nakonec děti všechny kartičky komodit nalepí na svůj pracovní list.
  • Pokud v předchozí fázi aktivity účastníci označili dostatek pitné vody za důležitý, lektor může navázat otázkou „proč je voda pro většinu z vás tolik důležitá?“ - tímto je uveden lektorův výklad na téma důležitosti vody pro lidské tělo, který je podpořený ppt prezentací „Voda v lidském těle“ (viz. příloha)

Metodika uvedení

Uvedení

Tato hra je záměrně zařazena na úplný začátek školy v přírodě, protože je dobré téma „voda“ uvést důrazem na naši totální závislost na tomto zdroji. Zároveň tato aktivita u účastníků evokuje konkrétnější představy o budoucnosti, které vztahují ke svému osobnímu životu - toto pomáhá budovat základy pro příběhovou linii celé školy v přírodě, která se má odehrávat v prostředí blízké budoucnosti.

Příprava

Po louce / hřišti či travnatém okolí rozmístíme karty „komodit“ v 8 ešusech. V každém z ešusů je několik lístečků jednoho druhu komodity (tzn. celkem 8 různých druhů komodit). Při přípravě ešusů s kartičkami snů/ komodit je dobré do ešusů na kartičky dát kamínky, aby lístečky při větrném počasí nepoletovaly. Do výukové místnosti nachystáme pro každého účastníka jeden pracovní list „Moje vysněná budoucnost“ a k němu přiložíme sadu celkem osmi samolepicích koleček s čísly (na samolepicí kolečka napíšeme fixou čísla od 1 do 4 tak, aby v sadě bylo každé číslo dvakrát). Do místnosti pro účastníky připravíme i psací potřeby, pastelky a lepidla. Připravíme audiovizuální techniku a prezentaci „Voda v lidském těle“. Při běhací hře děti potřebují každý své místo v „domečku“, kde nechávají své již získané kartičky snů / komodit. Je tedy dobré na výchozí stanoviště například umístit podložky s klipem a jménem každého účastníka.

Realizace

1. Běhací a chytací hra aneb „získávání snů“ pro vysněnou budoucnost (cca 20 min)

Realizátor svolá účastníky a otevře celou aktivitu následující motivací: „Představ si, že se píše rok XY a ty už jsi dospělák. Jak bys chtěl(a), aby vypadal tvůj život? Co v něm musí nutně být a bez čeho se naopak obejdeš?“. Následně realizátor vysvětlí, že cílem účastníků je získávat „vysněné“ položky pro jejich budoucnost (kartičky komodit v ešusech). Komodit je celkem 8 a hráčům na začátku hry ukážeme, kde všude jsou umístěny. Je vhodné si pro tento účel předem připravit plánek herního území se zakreslenými místy, kde lze získávat lístečky nebo je potřeba hráče předem provést po herním území. Během hry se hráči pohybují po herním území a komodity si mohou brát - od každé komodity si však mohou vzít jen jednu kartu. Pro každou kartu musí hráči jít zvlášť (musí u sebe mít vždy maximálně jednu komoditu). Po území se také pohybují dva realizátoři v roli “nočních můr” - když chytnou hráče plácnutím, musí jim odevzdat komoditu, kterou zrovna nese. “Noční můra” se podívá, o jakou komoditu jde a popíše, jaké “neštěstí” hráče potkalo: Např.: “Tvůj dům odneslo tornádo.” nebo “Tvé auto přejel parní válec.” Hraje se tak dlouho, dokud většina hráčů nezíská všechny komodity. Chytající realizátoři (noční můry) mohou chytat po celém hracím území, což je ale pro realizátory dost fyzicky náročné (velká dětská přesila). Je tedy vhodné pomocí lan v nějakém úzkém místě hracího pole vyznačit pruh území, ve kterém se můry pohybují - hráči tak při cestě zpět do „domečku“ musí proběhnout přes toto území. V průběhu běhací hry lze měnit pravidla podle toho, jak úspěšné jsou děti v získávání komodit. Pokud chceme hru urychlit a zároveň zajistit, že na konci hry budou mít všichni účastníci kompletní set kartiček, můžeme např. odvolat jednu či obě „noční můry“ ze hry nebo povolit dětem nosit více kartiček najednou.

2. Tvorba vysněné budoucnosti + prioritizace jednotlivých položek (cca 40 min)

Po ukončení běhací hry se s účastníky přesuneme do výukové místnosti. Každý účastník se posadí k již nachystanému pracovnímu listu. Tuto fázi aktivity lze provádět i venku u nějakých stolů - musí ale panovat totální bezvětří, aby dětem kartičky komodit nelítaly. Nyní je úkolem účastníků na získané kartičky „snů“ ručně dopsat (dokreslit), jak konkrétně si ji představují. Např.: karta PRÁCE - jakou budeš dělat práci?, karta BYT - jak bude vypadat tvůj byt?, karta MODERNÍ TECHNOLOGIE - jaké moderní technologie budeš používat? Každý si takto sestaví svůj ideální budoucí život. V této fázi se program zaměřuje na rozvoj klíčové kompetence komunikace v mateřském jazyce. Účastníci jsou v průběhu i po dokončení této fáze vedeni ke konkrétní slovní specifikaci jednotlivých položek, kterou mohou realizátoři podpořit doplňujícími otázkami k obrázkům či popiskům. Po dokončení kreslení/ popisování realizátor poprosí děti, aby ze svého života vyřadily 2 nejméně podstatné komodity (sleduje, komentuje, a doptává se, které komodity děti považují za méně podstatné). Takto se komodity vyřazují ještě 2x (vždy po 2, takže nakonec dětem v ruce zůstanou jen 2 nejdůležitější komodity - u většiny se dá předpokládat, že jednou z těchto komodit bude pitná voda). Při každém kole vyřazování děti na vyřazené komodity nalepí samolepicí kolečka s číslem (první vyřazená dvojice dostane lepíky s číslem 4, druhá vyřazená dvojice s číslem 3, třetí s číslem 2, zbylá “nejdůležitější” dvojice komodit získá lepíky s číslem 1). Nakonec děti všechny kartičky komodit nalepí na svůj pracovní list.

3. Důležitost vody pro lidské tělo (cca 20 min)

Pokud v předchozí fázi aktivity účastníci označili dostatek pitné vody za důležitý, realizátor může navázat otázkou „proč je voda pro většinu z vás tolik důležitá?“ - tímto je uveden realizátorův výklad na téma důležitosti vody pro lidské tělo, který je podpořený ppt prezentací „Voda v lidském těle“ (viz příloha). Při prezentaci je důležité klást účastníkům otázky, na které odpovídají (dochází tak k jejich aktivizaci) - snažíme se vyhnout frontální přednášce, ve které jsou informace pouze jednosměrně od realizátora k účastníkům. Tím také podpoříme u účastníků rozvoj klíčové kompetence komunikace v mateřském jazyce. Účastníci pak aktivně komunikují s realizátorem a formulují odpovědi na jeho otázky k tématu “voda v lidském těle”. Pro znatelnější zapojení všech účastníků lze při výkladu všem rozdat mazací tabulku s fixou. V takovém případě může realizátor pokládat otázky a děti na ně mohou odpovídat písemně na tabulku, kterou pak zvednou nad hlavu. Např. lze pokládat otázky a úkoly jako: „Nakreslete postavu člověka a čárou naznačte, jak velkou část těla tvoří voda“ nebo „Napište na tabulku váš odhad - kolik dní můžeme přežít bez vody?“…atd.

Úvodní slide: „To, že naše tělo tvoří z velké části voda, pro nás asi není novinkou, ale v následující prezentaci si odpovíme na otázky, proč je pro nás voda tak důležitá, kolik litrů vody máme v těle, co se děje, když jí máme nedostatek a jak dlouho bychom bez vody dokázali přežít.“

Slide 2: „Kolik vody je v našem těle? Kdybychom dokázali z našeho těla vysát čistě jen vodu a nalili ji do nádoby ve tvaru našeho těla, kam až by hladina vody stoupala?“ Poukážeme na velké množství vody v lidském těle (naše tělo je ze ⅔ voda).

Slide 4: Zeptáme se dětí, jestli někdo váží kolem 40 kg - vybereme někoho, kdo je této váze nejblíže a pozveme ho za sebou dopředu. „Kolik může mít Adam vody ve svém těle?“ (překlik) „Toto je lahev s jedním litrem vody … kolik takových lahví má Adam v sobě?“ (klikáme a přidáváme jednotlivé obrázky lahví, dokud jich není 26). „Adam v sobě může mít až 26 litrů vody!“ Pro názornější ukázku si lze nachystat i několik balíků balených vod a ukázat objem vody v lidském těle přímo na balených vodách.

Slide 5: Ptáme se dětí/ vysvětlujeme, proč naše tělo vodu potřebuje: ledviny pomocí vody vyplavují z těla odpadní látky (obrázek močového ústrojí), plíce vodou zvlhčují vdechovaný vzduch (obrázek plic), krev je ředěná vodou, aby ji mohlo srdce snáze pumpovat (obrázek srdce), při přehřátí se pokožka potí, aby se tělo ochladilo (obrázek kůže) Slide 6: Vysvětlíme pojem “dehydratace” a uvedeme příklady, kdy k ní dochází a co má za důsledek (viz text v prezentaci).

Slide 7: „Co nám z těchto informací a poznatků vyplývá? 1. Voda znamená život. 2. Přemýšlení o naší budoucnosti znamená i přemýšlení o vodě - bez vody totiž jako lidé žádnou budoucnost nemáme.“

Uzavření

Poprosíme účastníky, aby své pracovní listy podepsali a pak je vyvěsíme/ vystavíme na nějakém veřejně přístupném místě (ideálně např. ve společenské místnosti nebo v jídelně). Účastníci tak mají možnost porovnat své představy a preference s představami a preferencemi svých spolužáků - mohou také společně ve volném čase dále diskutovat o tématu. Zde je také prostor pro rozvoj klíčové kompetence v oblasti sociálních a občanských schopností účastníků, kteří by si na konci aktivity (při společné diskuzi a prohlížení pracovních listů) měli uvědomovat význam vody jako zdroje pro fungování lidského těla a lidské společnosti jako celku.

Poznámky

  • Tato hra je záměrně zařazena na úplný začátek školy v přírodě, protože je dobré téma „voda“ uvést důrazem na naši totální závislost na tomto zdroji. Zároveň tato aktivita u účastníků evokuje konkrétnější představy o budoucnosti, které vztahují ke svému osobnímu životu - toto pomáhá budovat základy pro příběhovou linii celé školy v přírodě, která se má odehrávat v prostředí blízké budoucnosti.
  • Při přípravě ešusů s kartičkami snů/ komodit je dobré do ešusů na kartičky dát kamínky, aby lístečky při větrném počasí nepoletovaly.
  • Chytající lektoři (noční můry) mohou chytat po celém hracím území, což je ale pro lektory dost fyzicky náročné (velká dětská přesila). Je tedy vhodné pomocí lan v nějakém úzkém místě hracího pole vyznačit pruh území, ve kterém se můry pohybují - hráči tak při cestě zpět do „domečku“ musí proběhnout přes toto území
  • Při běhací hře děti potřebují každý své místo v „domečku“, kde nechávají své již získané kartičky snů / komodit. Je tedy dobré na výchozí stanoviště například umístit podložky s klipem a jménem každého účastníka.
  • V průběhu běhací hry lze měnit pravidla podle toho, jak úspěšné jsou děti v získávání komodit. Pokud chceme hru urychlit a zároveň zajistit, že na konci hry budou mít všichni účastníci kompletní set kartiček, můžeme např. odvolat jednu či obě „noční můry“ ze hry nebo povolit dětem nosit více kartiček najednou.
  • Druhá fáze aktivity (kreslení / malování) na získané kartičky + vyřazování / prioritizace kartiček lze provádět i venku u nějakých stolů - musí ale panovat totální bezvětří, aby dětem kartičky komodit nelítaly.
  • Při prezentaci „Voda v lidském těle“ je důležité klást účastníkům otázky, na které odpovídají (dochází tak k jejich aktivizaci) - snažíme se vyhnout frontální přednášce, ve které jsou informace pouze jednosměrně od lektora k účastníkům. Pro znatelnější zapojení všech účastníků lze při výkladu všem rozdat mazací tabulku s fixou. V takovém případě může lektor pokládat otázky a děti na ně mohou odpovídat písemně na tabulku, kterou pak zvednou nad hlavu. Např. lze pokládat otázky a úkoly jako: „Nakreslete postavu člověka a čárou naznačte, jak velkou část těla tvoří voda“ nebo „Napište na tabulku váš odhad - kolik dní můžeme přežít bez vody?“…atd.

Odkazy

Pomůcky a materiál

Položka Počet Popis
pracovní listy „Moje vysněná budoucnost“ pro každého účastníka jeden arch A3, na který účastníci později lepí kartičky jednotlivých snů / komodit (v příloze)
kartičky snů / komodit kompletní sada 8 ks pro každého účastníka + 5 sad náhradních malé kartičky, které předem nastříháme a rozmístíme do ešusů (v příloze)
ešus nebo jiná nádoba 8 ks na umístění osmi různých druhů snů / komodit (v každém ešusu jeden druh snů)
samolepicí kolečka 8 ks pro každého účastníka na kolečka napíšeme fixou čísla 1 - 4 (viz. příprava aktivity) - účastnici je pak lepí při vyřazování komodit
lepidla cca 10-15 ks na lepení kartiček snů / komodit na pracovní list
psací potřeby + pastelky dle potřeby pro každého účastníka na kreslení / psaní na kartičky snů / komodit
černý plášť 2 ks pro realizátory „noční můry“ (chytají v první běhací fázi)
projektor + počítač + prezentace „Voda v lidském těle“ 1 ks prezentace v příloze

Přílohy

Obsahové přílohy

#SouborPopis
016.03.03 ma_vysnena_budoucnost_karty_komodit.docxKartičky snů / komodit
016.03.04 ma_vysnena_budoucnost_karty_komodit.pdfKartičky snů / komodit (verze pro tisk)
016.03.01 ma_vysnena_budoucnost_pracovni_list.docxPracacovní list „Má vysněná budoucnost“
016.03.02 ma_vysnena_budoucnost_pracovni_list.pdfPracacovní list „Má vysněná budoucnost“ (verze pro tisk)
016.03.06 voda_v_lidskem_tele_prezentace.pdfPrezentace „Voda v lidském těle“ (verze pro tisk)
016.03.05 voda_v_lidskem_tele_prezentace.pptxPrezentace „Voda v lidském těle"
Metodické přílohy
#SouborPopis

Zdroje

# PřílohyZdrojPopisAutorPůvodLicenceDatum
016.03.05 0101_resource.jpg sklenice s vodou Daria Shevtsova https://www.pexels.com CC 0 2019-11-04
016.03.05 0202_resource.png silueta těla Clker-Free-Vector-Images https://pixabay.com Pixabay 2019-11-04
016.03.05 0303_resource.jpg lahev s vodou Snapwire https://www.pexels.com CC 0 2019-11-04
016.03.05 0404_resource.png ledviny OpenClipart-Vectors https://pixabay.com Pixabay 2019-11-04
016.03.05 0505_resource.png plíce Clker-Free-Vector-Images https://pixabay.com Pixabay 2019-11-04
016.03.05 0606_resource.png srdce azwer https://pixabay.com Pixabay 2019-11-04
016.03.05 0707_resource.jpg ruka Ximena Mora https://www.pexels.com CC 0 2019-11-04

Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0