3.22 Průzkum veřejného mínění
Účastníků | 20 - 30 |
---|---|
Fyzická náročnost | I, I = klidová, V = zátěž na hranici možností |
Psychická náročnost | III, I = bez nutnosti přemýšlet, V = nutnost intenzivního přemýšlení většiny doby |
Autoři | Ondřej Medek, Daniela Marková |
Počet uvádějících | 2 |
Čas na realizaci | 1 hodina |
Čas na přípravu | 30 minut |
Prostředí | venku, v prostředí kempu |
Rozdělení | každý účastník sám za sebe |
Cíle
- účastníci vyjadřují zpětnou vazbu na program ŠVP - bezprostředně po jeho skončení,
- účastníci vyjadřují ZV prostřednictvím odpovědí na uzavřené i otevřené otázky.
Sdělení
Každého správného politika by mělo zajímat, co si myslí jeho voliči a řadoví občané. Proto starosta/stka potřebuje zjistit veřejné mínění na různé důležité otázky.
Metody
reflexe, diskuze.
Klíčové kompetence
- Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- nácvikem porozumění psaného textu při odpovídání na otázky na krabičkách,
- rozborem průběhu, při které účastníci vyjadřují svůj pohled na klíčové okamžiky ŠVP a moderovanou diskusí na závěr.
- Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny
- uvědoměním si, jak na mě aktivity působily,
- vyjadřováním názoru u moderované diskuse.
Forma a popis realizace
Skupinová zpětná vazba. Účastníci anonymně prostřednictvím barevných kamínků odpovídají na zadané otázky. 2 otázky jsou otevřené - dotazování probíhá s realizátory.
Obsah
- lektoři v areálu rozmístí několik krabic - u každé krabice je jedna uzavřená otázka a kamínky dvou barev (např. červená = ne, zelená = ano),
- v prostoru se také pohybují 2 - 3 lektoři “tazatelé” - každý z nich klade jednu otevřenou otázku a odpovědi zaznemenává na svůj papír,
- účastníci se volně pohybují po areálu a odpovídají na položené otázky (buď vhozením kamínku nebo přímou odpovědí tazatelům,
- na závěr lektoři poděkují účastníkům za vyjádření názorů, proběhne moderovaná diskuze o průběhu aktivity.
Metodika uvedení
Příprava
Je třeba připravit „hlasovací krabičky“ s otázkami, u nich mističky s hlasovacími kamínky. 2 realizátoři si navíc připraví otázku + papíry, propisku, desku; budou se pohybovat po terénu a zapisovat si odpovědi.
Realizace
V areálu rozmístíme několik krabic - u každé krabice je jedna uzavřená otázka a kamínky dvou barev (např. červená = ne, zelená = ano), v prostoru se také pohybují 2 - 3 realizátoři “tazatelé” - každý z nich klade jednu otevřenou otázku a odpovědi zaznamenává na svůj papír. Účastníci se volně pohybují po areálu a odpovídají na položené otázky (buď vhozením kamínku, nebo přímou odpovědí tazatelům).
Je třeba navodit „vážnou“ atmosféru, aby žáci aktivitu brali zodpovědně.
Seznam návrhů otázek:
Uzavřené:
- Chtěl/a bys víc času s odborníkem (pán z “čovky”)? (ano/ne)
- Bavily tě rozcvičky? (ano/ ne)
- Stýskalo se ti? Jak moc? (vůbec, trošku, hodně)
- Jak dlouhý výlet by ti vyhovoval? (takový, jaký byl/ kratší / delší)
- Chtěl/a bys víc volného času? (ano, ne)
- Chtěl/a bys trávit víc času s vidátory? (ano, ne)
- Vyhovovalo ti, že jsi byl(a) většinu času v jednom týmu? (ano / ne)
- Co bys chtěl/a víc: táborák (oheň) nebo diskotéku? (oheň / diskotéka)
Otevřené:
- Přišlo ti něco z programu hodně těžké na pochopení?
- Je něco, co by tě o vodě zajímalo a nebavili jsme se o tom?
Uzavření
Na závěr poděkujeme účastníkům za vyjádření názorů, proběhne moderovaná diskuze o průběhu aktivity.
Vyjadřováním svého názoru, popisováním svých emocí při aktivitě, rozborem průběhu, při kterém účastníci vyjadřují svůj pohled na klíčové okamžiky ŠVP a moderovanou diskusí na závěr se rozvíjí KK Komunikace v mateřském jazyce.
Uvědoměním si, jak na mě aktivity působily a vyjadřováním názoru u moderované diskuse se rozvíjí KK Sociální a občanské schopnosti.
Poznámky
Metodický důvod aktivity
- aktivita je zařazena kvůli zjištění zpětné vazby od účastníků bezprostředně po absolvování ŠVP
- aktivita probíhá nenásilnou formou, účastníci se volně pohybují, mají dostatek času – nejsou tedy pod stresem
Variantní podoby aktivity
- pokud je špatné počasí, je možno rozmístit hlasovací krabičky po budově
Uvedení jednotlivých částí programu
- je potřeba účastníkům aktivitu dobře vysvětlit
- zbývající realizátoři kontrolují hladký průběh aktivity
- je potřeba dodržovat, aby každý účastník vhazoval do krabičky pouze jeden kamínek – opravdu kontrolovat!
- účastníci chodí ke krabičkám jednotlivě
Odkazy
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
barevné kamínky | dle počtu účastníků | 2 barvy (ano/ne), dostatečný počet ke každé otázce |
hlasovací krabičky | dle počtu otázek | vyrobit z kartonových krabic |