3.1.2 Základní pojmy a zadání projektového úkolu

Účastníků 15-25
Fyzická náročnost II
Psychická náročnost IV
Autoři Václav Vávra, Aleš Pilgr
Počet uvádějících 1
Čas na realizaci 25 minut
Čas na přípravu 10 minut
Prostředí místnost
Rozdělení nejprve všichni, později se dělí do 5-členných týmů

Cíle

Cílem této části je zopakovat a připomenout žákům základní pojmy v oblasti energií a díky jejich samostatné práci společně sestavit základní přehled technologií výroby elektrické energie, jejich principů, surovin, výhod a nevýhod.

Sdělení

Nejlépe využitelná je energie elektrická, ale na úrovni států to není až tak jednoduché.

Metody

Použitými metodami je výukový rozhovor a diskuse s žáky, vlastní didaktická hra je aktivizující metodou.

Metody a formy

Klíčové kompetence

  • Efektivní komunikace je rozvíjena:
    • při diskusi o energetických tématech,
    • v průběhu aktivizační hry o výrobě energie.
  • Kompetence k řešení problémů je rozvíjena:
    • v průběhu aktivizační hry o výrobě energie.

Forma a popis realizace

Forma výuky v této části je skupinová kooperativní, částečně pak se jedná o samostatnou práci žáků. Cílem této části je zopakovat a připomenout žákům základní pojmy v oblasti energetiky a díky jejich samostatné práci společně sestavit základní přehled technologií výroby elektrické energie, jejich principů, surovin, výhod a nevýhod. V závěru se pak jasně definují dva hlavní energetické zdroje planety: geotermální energie a sluneční záření.

Uvedení

Příprava

Po místnosti je třeba rozmístit kartičky pro aktivizační hru, které pak budou žáci sbírat a řadit na nástěnku nebo tabuli.

Realizace

Cílem tohoto bloku je zmínit zásadní a důležité pojmy v oblasti energií tak, aby se všichni žáci dostali na přibližně stejnou úroveň informovanosti. Jednotlivé pojmy žáci 9. tříd většinou znají, snahou je především zdůraznit některé souvislosti a připomenout základní principy.

Začíná se pojmem energie. Nejedná se o výklad, snažíme se formou diskuse žáky přimět k přemýšlení o příkladech, uvádějící musí pouze celou diskusi směřovat k požadovaným tématům. Rozvíjíme tak kompetenci k efektivní komunikaci a aktivnímu přístupu. U různých typů energie (mechanická, chemická, elektrická, gravitační, jaderná) rovnou uvádíme konkrétní příklady, lektor může některé pojmy na konci diskuse zobecnit. Z této diskuse by měla vyplynout energie používaná lidskou společností nejvíce – elektrická. Opět formou diskuse bychom měli dospět k jasným závěrům, jaké jsou výhody a nevýhody elektrické energie a co z hlediska společnosti převažuje.

V následující hře vybudujeme základní znalostní úroveň v oblasti výroby elektrické energie. Žáci znají většinu technologií výroby elektrické energie, takže je mohou sami vyjmenovat a karty s názvy jednotlivých typů vyvěsíme na nástěnku (položíme na zem). Jedná se o tyto technologie: jaderná energie, fosilní paliva nebo tepelná elektrárna, solární energie, vodní energie, větrná energie a geotermální energie. V místnosti (nebo v jiném vhodném prostoru) jsou rozmístěny kartičky s textem nebo obrázky, které se vztahují k výrobě, surovinám, výhodám a nevýhodám daných technologií. Žáci sbírají kartičky a podle vlastního uvážení nebo po poradě se spolužáky je přidávají k výše jmenovaným technologiím výroby elektrické energie. Tato aktivita posiluje kompetenci ke spolupráci. Uvádějící mohou již v průběhu aktivity korigovat jejich činnost, kartičky, u nichž žáci nevědí, dávají stranou. Po vypršení časového limitu všichni společně zkontrolují přiřazená hesla. Chceme-li podpořit rozvoj kompetence k efektivní komunikaci, jeden žák shrne základní poznatky vždy pro jeden typ elektráren a to na základě již přiřazených hesel. Korigují se případné chyby a přiřadí neumístěné kartičky. Uvádějící může doplnit informace, které na kartičkách nejsou. Pokud mají žáci vlastní informace k jednotlivým způsobům výroby energie, dáme jim prostor k jejich prezentaci.

Tato úvodní „odborně“ zaměřená hra by měla v žácích navodit důvěru v prostředí a motivovat je k vyjadřování svých názorů, nápadů a domněnek. Uvádějící by měl být velmi vstřícný, podporovat každou vlastní aktivitu jednotlivých žáků a velmi citlivě uvádět na pravou míru jejich chyby nebo nesprávné informace. Zkusme se jako uvádějící soustředit na myšlenku, že nahlas vyslovená chyba nám dává všem šanci posunout se správným směrem. Pokud žák udělá chybu, uveďme ji na pravou míru, ale žáka pozitivně ohodnoťme za snahu, přispět do diskuse.

Pozn.: Při uvádění pro cílovou skupinu žáků 1. a 2. ročník SŠ je možné přidat kartičky se složitějšími pojmy k jednotlivým technologiím výroby elektrické energie. Závěrečné shrnutí aktivity by měli provádět pouze žáci, uvádějící jen mírně koriguje zmíněné informace.

Z předchozího přehledu jasně vyplývají suroviny používané pro výrobu elektrické energie. Ve společné diskusi bychom měli jasně definovat pojmy obnovitelné a neobnovitelné zdroje a zmínit jejich výhody a nevýhody. Zcela v závěru jasně pojmenujme dva hlavní energetické zdroje této planety: geotermální energie a sluneční záření. Pro žáky 9. třídy zde nejsou žádné pojmy, se kterými by se nesetkali, jde o to, aby přemýšleli a hledali potřebné souvislosti (např. energie z uhlí = sluneční energie uložená před 320 milióny let a částečně přepracovaná geotermální energií).

Odkazy

Základní zdroje

  • Goscha H., Pflanz S.: Kompendium fyziky. Euromedia group a.s., 2017.
  • Michal V. Marek a kol: Uhlík v ekosystémech České republiky v měnícím se klimatu. Academia, Praha, 2011.
  • Smil Vaclav: Energie. Průvodce pro začátečníky. Edice TEMA, svazek 27, Kniha ZLIN, 2018.

Rozšiřující zdroje

Pomůcky a materiál

Položka Počet Popis
zalaminované kartičky pro hru kartičky pro aktivizační hru o výrobě elektrické energie
nástěnka, tabule 1-2 pro upevnění kartiček během hry
špendlíky nebo magnety dostatek podle typu tabule nebo nástěnky

Přílohy

Obsahové přílohy

#SouborPopis
Metodické přílohy
#SouborPopis
015.02.01 hra_vyroba_energie.docxjednotlivé karty a obrázky pro hru
015.02.02 hra_vyroba_energie.pdfjednotlivé karty a obrázky pro hru - tisk

Zdroje

# PřílohyZdrojPopisAutorPůvodLicenceDatum
015.02.01 0101_resource.jpg znak radioaktivity Clker-Free-Vector-Images https://pixabay.com Pixabay 2020-10-14
015.02.01 0202_resource.png schéma štěpné reakce Fastfission https://commons.wikimedia.org Public domain 2020-10-14
015.02.01 0303_resource.png schéma jaderné elektrárny Milan1236000 https://commons.wikimedia.org CC BY-SA 2020-10-14
015.02.01 0404_resource.jpg tepelná elektrárna Petr Štefek https://cs.wikipedia.org CC BY 2020-10-14
015.02.01 0606_resource.jpg schéma tepelné elektrárny ČEZ http://www.cez.cz Jiná 2020-10-14
015.02.01 0707_resource.jpg vodní mlýn Kreuzschnabel https://commons.wikimedia.org Jiná 2020-10-14
015.02.01 0808_resource.jpg vodní elektrárna - přehrada Qurren https://commons.wikimedia.org CC BY-SA 2020-10-15
015.02.01 0909_resource.jpg vodní elektrárna - přílivová Fundy https://commons.wikimedia.org CC BY-SA 2020-10-15
015.02.01 1010_resource.jpg Slunce NASA/SDO (AIA) https://commons.wikimedia.org Public domain 2020-10-15
015.02.01 1111_resource.jpg fotovoltaická elektrárna National Renewable Energy Laboratory https://commons.wikimedia.org Public domain 2020-10-15
015.02.01 1212_resource.jpg fotovoltaická elektrárna USAF https://commons.wikimedia.org Public domain 2020-10-15
015.02.01 1313_resource.jpg větrná elektrárna Kim Hansen https://commons.wikimedia.org CC BY-SA 2020-10-15
015.02.01 1414_resource.jpg větrná elektrárna Mick Sagrillo http://www.wind-works.org Jiná 2020-10-15
015.02.01 1616_resource.png schéma zemských vrstev Kelvinsong https://commons.wikimedia.org CC BY-SA 2020-10-15
015.02.01 1717_resource.png geotermální mapa ČR Ministerstvo životního prostředí https://www.mzp.cz Public domain 2020-10-15
015.02.01 1818_resource.jpg geotermální elektrárna Ásgeir Eggertsson https://en.wikipedia.org CC BY-SA 2020-10-15
015.02.01 1919_resource.gif schéma geotermální elektrárny Karel Machálek https://slideplayer.cz Jiná 2020-11-25
015.02.01 2020_resource.jpg povrchový důl Markéta Machová https://commons.wikimedia.org CC BY-SA 2020-11-25
015.02.01 2121_resource.jpg schéma větrné turbíny Jana Fojtíková https://slideplayer.cz Jiná 2020-11-25

Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0