Virál (přednáška)
Účastníků | 8-15 |
---|---|
Fyzická náročnost | I |
Psychická náročnost | III |
Autor/ři | David Spáčil |
Počet uvádějících | 1 |
Čas na realizaci | 60 minut |
Čas na přípravu | 15 minut |
Prostředí | Interiér |
Rozdělení | účastníci každý sám za sebe |
Cíle
Žák pochopí, co je to virální video, k čemu slouží a získá představu o tom, jakým způsobem se vytváří.
Sdělení
Virál je v dnešní době stále častěji využívaný nástroj k rozšiřování informací.
Metody
Frontální výuka
Klíčové kompetence
- Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- porozuměním přednášeného textu.
- Matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií jsou rozvíjeny:
- pochopením zpracovávaných statistických dat o dosahu videí na sociálních sítích a youtube.
- Kulturní povědomí a vyjádření je rozvíjeno:
- popisem fungování současných médií a jejich dosah.
Forma a popis realizace
Přednáška s prezentací, ve které filmový specialista na virální videa osvětlí, jak se taková videa tvoří a za jakým účelem. V jakých oblastech se virálních videí využívá.
Obsah
Realizátor předstupuje před žáky
Rád bych tady přivítal Davida Spáčila, člověka, který se přímo zabývá natáčením a tvorbou virálního obsahu. Po přednášce bude následovat diskuze. Já vám rozdám papírky a na ně prosím pište své případné dotazy, které vás budou během přednášky napadat. A nyní předávám slovo Davidovi.
Dobrý den, já se jmenuju David Spáčil a často mi lidé říkají Havran. Dlouhá léta se zabývám tvorbou videí, z nichž některá využívají technik šíření na sociálních sítích, čemuž se říká virál. A o tom bych vám dnes chtěl něco říct. Od realizátorů tohoto workshopu jsem zjistil, že někteří máte větší zkušenosti s natáčením videí, někteří menší, ale už za sebou máte krátké práce, které jste natáčeli během včerejška a dneška. Proto některým termínům už budete rozumět, pokud byste ale potřebovali něco dovysvětlit, nebojte se hned zeptat. Rád vše vysvětlím.
Slide 1 Video science virál - to bude naším tématem. Každému z vás se vybaví u tohoto hesla něco jiného. V mém případě je to ta žvýkačka mentos vhozená do Pepsi. Kdybych měl v zásadě rozdělit virální videa do dvou skupin, tak by to byla nechtěná a chtěná. Tou první skupinou jsou ta, u kterých autor ani nezamýšlel, že by se o ně mohlo zajímat velké množství lidí, nebo je pobavit. Často to bývají lo-fi věci, které si lidé natočí doma a je v tom nějaký příběh, nebo něco vtipného, překvapivého, co autor ani nezamýšlel. A druhou skupinou jsou ta virální videa vědomá. Ta videa autor točí už se záměrem natočit video, které bude hodně sdíleno. To je také daleko těžší a delší cesta. Na druhou stranu, daleko efektivnější. Pokud tedy chceme natočit video, které je virální, musíme se prvně něco dozvědět z teorie o šíření informací v médiích,
Slide 2
abychom všechno nevěštili jen z koule.
Slide 3
Pokud chceme dostat nějakou informaci mezi lidi, máme v podstatě dvě cesty, jak toho dosáhnout. První je frontální. Použiju billboard, který všichni uvidí, nebo třeba televizní spot. Jenže jak se postupně média rozdělují na různé části, říká se tomu fragmentace médií, jsou tyto nástroje méně a méně efektivní. Například v roce 1960, když jste chtěli oslovit 80% spotřebitelů, stačily vám k tomu tři spoty. V roce 2004 už jste jich k tomu potřebovali 100. A to byl rok 2004, kdy se v České republice sociální sítě teprve rozjížděly. Takže je potřeba hledat jiné cesty…
Slide 4
Virální marketing. Zkusím takové přirovnání. Představte si, že chodíte do školy, kde není internet. Představte si třeba Bradavice u Harryho Pottera. Když chcete rozšířit nějakou informaci po škole. Buď to vyvěsíte na nástěnku, ale toho si málo kdo všimne. Druhá možnost je to někomu říct. Co myslíte, komu je dobré takovou informaci říct, aby se po škole rozšířila. Ano, nějaké drbně. Ale drbna toho zase hodně napovídá, takže se informace může ztratit v dalších drbech. Jak tu informaci podat? Jasně, aby byla atraktivní, zajímavá, překvapivá, kontroverzní. Super, musí být podána tak, aby příjemce této zprávy měl potřebu ji šířit dál. A toto právě řeší virální marketing.
Slide 5
A jaké jsou složky. Obsah sdělení, Body šíření a Šiřitel. Obsah je sdělení, je v podstatě hotový produkt videa. Body šíření jsou důvody, proč by mělo být video sdíleno, nebo šířeno. A Šiřitel je virtuální osoba, či platforma, která tento obsah rozšiřuje. Co si myslíte, že je nejdůležitější? No ono je to všechno z toho. Potřebujete mít dobré a nosné téma, potřebujete použít vhodné nástroje, které video dělají atraktivním a potřebujete sdíleče, followery, ty drbny, které vaši zprávu roztroubí do okolí. Často tito followeři jsou domluvení. Využívají toho, že je lidi hodně sledují a díky tomu, když něco posdílí, rozšíří se to mezi ostatní. Obsah sdělení záleží na vás. Co budete chtít sdělit, až své video budete točit. Hlavního šiřitele máte stránku VIRUScience a je v podstatě na vás, komu video pošlete, nasdílíte, aby vás šířil dál. To, co ale já vám tady můžu předat, jsou mé zkušenosti s Body šíření. Tak se na ně pojďme z blízka podívat.
Slide 6
- Tak zaprvé to může být nějaké tabu. Znáte nějaká tabu, která se u nás v Čechách vyskytují? O čem se málo mluví? Například smrt je dost velké tabu. Sexualita dnes už tabu úplně není. Třeba sexualita ve stáří ano.
- Pak to může být něco neobvyklého. Něco co člověk jen tak nevidí. Třeba experiment se sloní pastou vidělo hodně lidí. Ale pokud všechno zvětšíte 100 násobně, hodně lidí to překvapí.
- Když se objeví ve videu něco pobuřujícího, taky to může být plus. Ale pozor, tím si taky můžete vyslechnout spoustu negativních reakcí a musíte být připraveni to ustát. Často s těmito body pracuje showbusiness. Znáte nějaké umělce, kteří s tímto prostředkem pracují? Tak třeba Lady Gaga. V dnešní době je to třeba téma uprchlíků.
- Pak je dobré, když se do videa dostane nějaký vtip. To funguje prakticky vždy. Jen je dobré být naladěn na smysl pro humor skupiny, pro kterou video vyrábíte. Smysl pro humor také bývá výrazně jiný u různých generací.
- Pokud je něco tajemného. Má to tendenci vtáhnout vás do příběhu. Zde je právě velmi důležitý příběh, který vám to tajemství navodí. Můžou to být i kouzla, která jsou vlastně hádankami.
- A aktuální věc velmi dobře funguje. Proto je důležité video dobře načasovat. Daleko větší šanci na viralitu má video o vesmíru, pokud reaguje na nějakou aktuální celosvětovou událost týkající se kosmonautiky.
Slide 7
A já vám teď budu pouštět jednotlivá videa a vy si u nich zapište, co je obsahem videa a jaké jsou body šíření, neboli Buttons of Buzz.
- Takže první video: Introducing Google Translate for Animals
- Tak jaký je obsah videa? Ano je to představení překladače. Co myslíte, skutečně překladač umí překládat ze zvířecí řeči? Jasně je to nadsázka.
- A co ty Body šíření? Vtip, jasně. Potom je to něco neobvyklého. Translátor, který překládá zvířata.
- Druhé video: OK Go - The Writing's On the Wall
- Tak jaký je obsah videa? Je to píseň. Je ta píseň něčím neobvyklá? Zas tak moc ne. A pak jsou to optické jevy. Jsou taky něčím neobvykle? Taky ne. Ale je tento klip neobvyklý? To ano. No je to právě propojením těchto dvou světů. Svět vědy, optických klamů a hudby. Nejslavnější video určitě od této kapely znáte. Pustím jen kousek. OK Go - This Too Shall Pass
- Tak pojďme ke třetímu videu. Childish Gambino - This Is America
- Zase hudební klip, podobná forma. Minimum střihů ve videu, jedna hala.
- Ale v čem jsou jiné body šíření? Je to pobuřující, kontroverzní. Velká forma nadsázky. A je to aktuální téma.
- S virálním videem pracují v dnešní době i reklamy. Je to patrné hlavně v zahraničí. Super Bowl XLV - Darth Vader in Volkswagen
- Tak co je obsahem této reklamy. Automobil, který je možné nastartovat dálkovým ovládáním. Trošku drobnost, že? Ale pokud se na to dá příběh, hned to funguje jinak.
- Tak jaké body byly použity zde? Jasný pop-kulturní odkaz na hvězdné války. A to celé ve vtipu, nebo mírné parodii.
- A hned si pustíme další dvě reklamy, které pracují zase s jinými body. Mercedes-Benz E-Class commercial "Sorry", Volvo - ABC of Death
- Tak o co v této reklamě jde? Automobily mají dobré brzdy. Ale to taky není úplně nejhlavnější věc, kvůli které si to auto koupíte. Když řešíte nákup vozu, zajímá vás výkon, spotřeba, úložné prostory atd.
- Ale jaké body sdílení jsou zde použity? Ano, smrt. V České Republice se zatím tímto směrem moc marketing nevydává. Ale zahraničí je to celkem běžná věc.
- A na závěr ještě jeden vtípek: Israeli Tourism Commercial
- Zde je využito dvojsmyslu „wholly“-jak a „holy“-svatý. Takže vtip, jasně.
Slide 8
Tak to byly ty body sdílení. Já sám jsem několik virálních videí taky dělal. Občas funguje taková věc. Mě často baví natáčet videa na hranici uvěřitelnosti. To znamená, že to jsou videa, která se tváří jako skutečně natočená na mobil, ale ve skutečnosti je to celé inscenované. Pojďme se podívat na první ukázku: Dron jde po kole!
Co myslíte, unese takový dron kolo? Ruku nahoru, kdo si to myslí? No to jsem rád, že to na vás tak působí. Ale pravdou je, že jsme to museli celé udělat uměle. Celé je to trik. Co si myslíte, že nese toto video za informaci? No může to být, že je hodně silný dron a nebo hodně lehké kolo, které dron unese. Já sám hodně jezdím na kole a občas udělám nějaké video pro firmu vyrábějící ultra lehká kola. Důležité je, při natáčení takovýchto videí vyjít z toho, co máte rádi. Do čeho máte vhled. Zaprvé, víte o tom něco víc, než ostatní a za druhé, nelitujete času a úsilí, které do toho investujete.
S podobnými prostředky jsme pracovali i u dalšího videa: Šílený cyklista na D1 Brno No tady se taky nejednalo o reálného cyklistu.
Slide 9
Většina jeho jízdy byla natočená před green-screenem.
Slide 10
Jeho jízdu jsme potom v počítači ve střihovém programu vložili na dálnici.
Slide 11
Tady ho máme. A zkuste si tipnout rozpočet na toto video.
Slide 12
Je to 90 000. Dobrou polovinu tvoří právě postprodukční práce. Co videu dává autenticitu? Ano, je to jazyk, kterým se ve videu mluví a taky špatná kvalita obrazu, roztřesená kamera. Díky tomu se nám podařilo ošálit i některá média, která si myslela, že jde o reálný záznam. Ale tímto se nedá zabývat komerčně. Vedle toho provozuji firmu 60seconds. Zde se právě zabýváme propagací produktů za pomocí kreslených videí.
Slide 13
Jedním z nich je toto: CETIN - modemy
Slide 14
Ale občas i zde natočíme něco pro radost. V tomto videu jsme například reagovali na výrok Donalda Trumpa: „America first.“. My jsme na to reagovali parodií „America first - Czech version“. Ale v takových situacích jde o čas, pokud chcete být aktuální. Dne 5.2. jsem dostal nápad na toto video na přehradě na běžkách a 7.2. cca ve 23 hodin bylo video zveřejněno. America first - Czech version
Slide 15
A když takové video zveřejníte, začnete se probírat různými grafy, které vám nabízí platforma, kde jste video sdíleli. Toto jsou informace z Facebooku. Podívejte. Video bylo sdíleno 7.2. a hlavní peak zažilo během dvou dnů. Po 10 dnech video sledovalo už zanedbatelné množství lidí. Počet zhlédnutí není jediná informace, která je pro vás hodnotná. Důležitou informací je průměrná doba sledování videa. A pak samozřejmě reakce.
Slide 16
Vidíte, tady 6888 lidem se to líbilo a 13 jsme naštvali.
Slide 17
A to je prozatím ode mě vše a děkuji vám za pozornost.
Realizátor uzavře přednášku a přejde k diskuzi.
Chtěl bych poděkovat Davidu Spáčilovi. Prosím potlesk. A teď přejdeme k diskuzi.
Metodika uvedení
Příprava
Nahrát do počítače prezentaci. Připravit projektor, ozvučení zvuku z počítače. Nachystat místnost na přednášku.
Je dobré se s přednášejícím tak 20 minut před přednáškou sejít a sdělit mu aktuální informace o kurzu a jeho účastnících.
- Kolik je účastníků.
- Co všechno zatím absolvovali.
- Jaký je program v následujících dnech.
- Jaké mají účastníci zkušenosti s natáčením.
- Co účastníci od kurzu očekávají.
Realizace
Realizátor představí specialistu na tvorbu virálních videí. Rozdá žákům papírky, na které mohou formulovat otázky během přednášky.
Specialista začne přednášet o virálních videích. Žáci poslechem přednášky a seznámením se s novými pojmy procvičují kompetenci Komunikace v mateřském jazyce. Specialista stručně seznámí žáky s tím, proč se virální videa tvoří a k čemu a jaké prostředky se k tomu používají. Představuje ukázky různých virálních videí. Tím si žáci rozšiřují kompetenci Kulturní povědomí a vyjádření. Představuje ukázky ze své vlastní tvorby. Vysvětluje, jaká je cesta od zadání přes prvotní nápad, realizaci a výslednou podobu science videa. Ve statistikách na sociálních sítích ukazuje, jak se video od zveřejňování šířilo a stručně nastíní, jak s těmito statistikami pracuje. Tím si žáci prohlubují kompetenci Matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií.
Uzavření
Na konci přednášky přichází lektor. Poděkuje přednášejícímu a začíná řídit diskuzi: Virál (diskuze)
Poznámky
Je velmi důležité, aby přednášející byl aktivním tvůrcem virálních videí, případně člověkem, který se tímto tématem zabývá odborně na akademické půdě. Z přednášejícího musí být cítit, že má veliký odborný náskok před žáky.
Přednáška je do programu zařazena z toho důvodu, aby se účastníci setkali přímo s odborníkem na virální videa. Tato přednáška a následná diskuze je předstupněm pro konzultaci scénářů participantů ve čtvrtém dni programu:Tvorba scénáře
Odkazy
Odkazy na zdroje informací, ze kterých je možné čerpat pro hlubší pochopení tématu.
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
Papíry a psací potřeba | pro každého žáka | na zapisování otázek |
Počítač | 1 | prezentace |
Projektor a plátno | 1 | prezentace |
Ozvučení počítače - reprobedny | 1 | ozvučení videoukázek z prezentace |