Voda na Zemi
- Obsah
- Metodika
Metody
frontální výuka, skupinová výuka, diskuze.
Forma a popis realizace
Sedavá aktivita s podporou PPT. Na základě jednoduchých experimentů a řízené diskuze s lektorem účastníci pochopí základní pojmy související s oběhem vody na Zemi.
Obsah
Podrobně rozpracovaný obsah
V tomto programu navážeme na vaše znalosti ze včerejšího dne – konkrétně na témata počasí a vlastnosti vody.
Seznam aktivit:
- ukázka zdrojů vody na Zemi (10 min)
- oběh vody
- vodstvo ČR
Vlastní průběh jednotlivých aktivit:
1. Úvod
Dnes se podíváme na vodu na naší planetě Zemi. Pamatujeme si, kde se tady voda vlastně vzala a jak je stará? Opět se posaďte do skupin – na stole máte připravené vzorky vody k ochutnání.
2. Zdroje vody na Zemi
Je ale všechna voda na Zemi stejná? Zkuste schválně ochutnat z každého kelímku. Máme slanou a sladkou vodu. Proč je voda slaná? Jsou v ní rozpuštěné minerální látky, hlavně NaCl (chlorid sodný). Ale kolik té vody na Zemi vlastně je? Postup + vysvětlení:
- a) slaná / sladká (97,5 / 2,5 %)
Velká kádinka představuje množství slané vody na Zemi. Je to asi 97,47%. Malý kelímek, tedy zbytek, pak představuje zásoby sladké vody na Zemi. Většina slané vody se nachází v oceánu (94 %).
- b) sladká voda - z celkové zásoby 2 %
- ledovce - 70 % - jak jsme říkali včera, tam je voda pro nás v nepoužitelném stavu
- podzemní voda - 29 % (většinou uložená hluboko pod zemským povrchem)
- povrchová voda - 1 % (nejvíce jí je v jezerech, méně ve vodních tocích), voda v atmosféře a ve veškeré živé hmotě)
3. Diskuze s žáky s podporou PPT
OBĚH VODY NA ZEMI
Čím ta molekula vody vlastně projde? Říkali jsme, že se voda nachází v různých skupenstvích. Teď se podíváme, jak to chodí v přírodě. V přírodě tyto změny skupenství probíhají stále dokola, proto tomuto jevu říkáme oběh vody.
Postup:
• Podívejte se na krátké video: (video s tematikou oběhu vody, např. https://www.youtube.com/watch?v=aHy-gWzCYN0&t=125s. Oběh vody (hydrologický cyklus) je stálý oběh povrchové a podzemní vody na Zemi, doprovázený změnami skupenství. Pozor – neužívejte označení koloběh – voda se nemění stále stejnou cestou dokola. • Pomocí obrázku na PPT dovysvětlíme jednotlivé fáze oběhu vody. • Teď si zopakujeme, co všechno voda při oběhu v přírodě absolvuje:
Oběh vody:
• Slunce způsobuje vypařování vody z vodních zdrojů (rosa, kaluž, rybník, potok, moře…). • Pokud se vypaří velké množství vody, dojde ke stoupání relativně vlhkého a teplého vzduchu, ten je následně ochlazován. • Při tomto procesu dochází k tvorbě mraků. • Vítr žene mraky od moře přes souš. • Když se mraky přesunují do chladnějších oblastí, ochlazují se a kondenzují. • Vzniká nespočetné množství vodních kapek, které se v mracích spojují dohromady a vytváří větší kapky, které potom dopadají na zem jako déšť (nebo jiné srážky). • Nyní vyplňte pracovní list.
VODSTVO ČR
Jak vypadá vodstvo u nás v ČR?
- ČR je pramennou oblastí řek, spoustu řek tu pramení, ale odvádí vodu do jiného státu.
- ČR někdy říkáme, že je střechou Evropy – řeky odvádí z jejího území vodu do 3 světových moří.
- Území, z kterého řeka a její přítoky odvádí vodu – POVODÍ.
- Území, z kterého je voda odváděna do jednoho moře – ÚMOŘÍ.
- Oběh vody v ČR – nemáme moře ani oceán – malý oběh vody.
4. Aktivita s provázky
- Zkuste si porovnat délku hlavních toků v ČR – rozdáme žákům provázky v délce Vltavy, Labe, Moravy - zmenšené, žáci si porovnávají.
- Zkuste porovnat s nejdelší řekou světa Amazonkou (rozdáme provázek v délce Amazonky).
5. Meandry
- Co to je? Název pro zákrut řeky.
- Jak vznikly - vznikají vymíláním břehů na jedné straně a usazováním na straně druhé – viz obrázek.
- Podívejte se na obrázek vývoje meandru, jak může vzniknout slepé rameno.
- Přemýšlejte o narovnání koryta řeky:
- Proč se řeky narovnávají? Kvůli zástavbě apod.
- Co je rychlejší? Představ si silnici pro auta…
- Co hrozí? Povodně, velkou masu vody nemá co zpomalit.
- Při této aktivitě žáci chápou praktický dopad podoby říčního koryta v krajině
Uzavření
- Jaké jsou zásoby vody na Zemi?
- a) slaná / sladká (97,5 / 2,5 %)
- b) sladká voda - z celkové zásoby 2 %
- ledovce - 70 % - voda pro nás v nepoužitelném stavu
- podzemní voda - 29 % (většinou uložená hluboko pod zemským povrchem)
- povrchová voda - 1 % (nejvíce jí je v jezerech, méně ve vodních tocích), voda v atmosféře a ve veškeré živé hmotě)
- Co je oběh vody? Oběh vody (hydrologický cyklus) je stálý oběh povrchové a podzemní vody na Zemi, doprovázený změnami skupenství.
- Jaké jsou nejdůležitější řeky v ČR (přes další řeky odvádí vodu do moře)? Labe, Morava, Odra
- Co jsou meandry? Zákruty řeky.
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
projektor na promítání ppt | 1 | |
kelímky se slanou a sladkou vodou | do skupiny | pro ochutnávání |
provázky v délce řek Labe, Morava, Vltava | do skupiny | poměrové zmenšené |
větší kádinky (1 l) + modré barvivo | ||
pracovní listy | pro každého účastníka |
Obsahové přílohy
# | Soubor | Popis |
---|---|---|
016.09.06 | obeh_vody_-_pracovni_list.docx | pracovní list |
016.09.08 | obeh_vody_-_pracovni_list.pdf | pracovní list v PDF |
016.09.07 | voda_na_zemi.pdf | prezentace v PDF |
016.09.05 | voda_na_zemi.pptx | prezentace |
Zdroje
# Přílohy | Zdroj | Popis | Autor | Původ | Licence | Datum | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
016.09.06 | 01 | ![]() |
koloběh vody | Daniela Marková, obrázek upraven, originál převzat z hry-vodplan.sazp.sk | http://hry-vodplan.sazp.sk | Jiná | 2020-11-26 |
016.09.09 | 01 | ![]() |
koloběh vody | Daniela Marková, obrázek upraven, originál převzat z hry-vodplan.sazp.sk | http://hry-vodplan.sazp.sk | Jiná | 2020-11-26 |
016.09.05 | 01 | ![]() |
zeměkoule | Arek Socha (quimono) | https://pixabay.com | Pixabay | 2019-07-25 |
016.09.05 | 02 | ![]() |
Český Krumlov | Elsemargriet | https://pixabay.com | Pixabay | 2019-07-25 |
016.09.05 | 03 | ![]() |
meandry Vltavy | Imp5pa | https://pixabay.com | Pixabay | 2019-07-25 |
016.09.05 | 05 | ![]() |
vývoj meandru | Daniela Marková | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2019-07-25 |
016.09.05 | 06 | ![]() |
koloběh vody | Daniela Marková, obrázek upraven, originál převzat z hry-vodplan.sazp.sk | http://hry-vodplan.sazp.sk | Jiná | 2019-07-25 |
016.09.05 | 07 | ![]() |
nákres vývoj meandru | Daniela Marková | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2019-07-25 |