2.10 Voda jako zdroj energie

Metody

diskuze, skupinová tvorba

Metody a formy

Forma a popis realizace

Konstrukční aktivita, u které se účastníci rozdělí do menších skupin a společně pracují na konstrukci dráhy pro tekoucí vodu. Na dráhu později umísťují mlýnek,který by měla tekoucí voda uvést do pohybu.

Obsah

Podrobně rozpracovaný obsah

Nyní vás čeká aktivita, při které budete něco konstruovat, stavět! Budeme venku v areálu.

Teoretický úvod

Diskuze s žáky
  • Kde má řeka obvykle pramen? Na kopci. Teče z kopce, získává energii, masa vody má sílu.
  • Jak energii proudící vody využít? Výroba energie, vodní elektrárny.
  • Jak ji využívali předkové? Mlýny, mlýnské kolo – pohyb – mletí obilí.

My teď energii tekoucí vody využijeme také! Vaším úkolem bude postavit dráhu, kde využijeme energii tekoucí vody k rozpohybování mlýnku.

Samotná stavba dráhy

Před začátkem (20 minut)

  • Rozdělte se do týmů, rozdělení probíhá formou losování barevných lístečků. To je cca 5 žáků v týmu.
  • Pomocí hlasování si v týmu zvolte svého “vedoucího konstrukce”, který bude dále rozdělovat role ostatním ve skupině. Po dokončení dráhy a před vyhodnocením by vedoucí konstrukce také mohl být tím, kdo popíše průběh stavby, jak se dílo dařilo, případné důvody nesnází apod.
  • Nyní dostanete přidělený svůj materiál, každý tým má stejný.
  • Každý tým dostane rovněž přidělené své místo pro stavění – stromy jsou barevně označené, tedy podle barvy skupiny.
  • Vedoucí nyní určí role ve skupině – půlka skupiny se bude věnovat samotné konstrukci dráhy, druhá půlka bude vyrábět mlýnek a pracovat s tavnou pistolí. (doporučujeme spíš pro holky)

Stavba (60 min)

  • Vašim úkolem je z připraveného materiálu sestavit dráhu, kterou poteče voda (nebude nikde v průběhu vytékat ven). Někde v průběhu dráhy je potřeba nainstalovat dřevěný mlýnek, který tekoucí voda následně rozpohybuje. Viz příloha 012.09.01 Výroba dřevěného mlýnku.
  • Čas na stavění dráhy je 60 minut.
  • V průběhu stavění můžete dráhu 2krát vyzkoušet (konvice s vodou) a následně vylepšovat.

Hodnocení (30 minut)

  • Na závěr budou dráhy hodnoceny dle dvou kritérií: délka dráhy a funkčnost mlýnku.
  • Uzavření
  • Po dokončení stavby vašich drah proběhne vyhodnocení, hodnotíme dle 2 kritérií - délka dráhy a funkčnost mlýnku.
  • Funkčnost budeme hodnotit naléváním vody z konvice u každé dráhy - funkční mlýnek se točí.
Uzavření
  • Po dokončení stavby vašich drah proběhne vyhodnocení, hodnotíme dle 2 kritérií - délka dráhy a funkčnost mlýnku.
  • Funkčnost budeme hodnotit naléváním vody z konvice u každé dráhy - funkční mlýnek se točí.

Pomůcky a materiál

Položka Počet Popis
pěnové trubky 4 do skupiny pěnové trubky různých rozměrů
gumové hadice hadice různých druhů a průměrů, vždy cca 1m délky
provázky do skupiny jutové provázky
izolepa do skupiny širší izolepa
TESA páska do skupiny
tavná pistole do skupiny
dřevěná dřívka 20 do skupiny tzv. lékařské špachtle
špejle balení
konvice na vodu do skupiny
kbelíky 2 umělohmotné kbelíky pro přenášení vody
barevné krepové papíry 6 barev na označení stromů
barevné papíry 6 barev nastříhat na malé čtverečky - losování
nůžky a řezák do skupiny

Zde můžete uvést případná specifika při přípravě materiálu, na co si u něj dát pozor nebo tipy při práci s ním.

Obsahové přílohy

#SouborPopis

Zdroje

# PřílohyZdrojPopisAutorPůvodLicenceDatum
016.10.01 0101_resource.jpg fotka výroby mlýnku Daniela Marková Vlastní tvorba CC BY-SA 2019-07-27

Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0