2.7.1 Velká šifrovací hra
Metody
Aktivizace, problem solving, skupinová (kooperativní) výuka.
Forma a popis realizace
Aktivita probíhá formou týmové hry se stanovišti, která týmy hráčů musí nalézt a pomocí vyluštění zadaných úkolů získat indicie, pomocí nichž následně získají heslo k otevření truhlice s pokladem.
Obsah
Úvod programu
Dnes začneme velké téma, a to jsou šifry a šifrování. Čeká nás cesta k pokladu, ke kterému ukazují cestu právě šifry a podobné úkoly. Budete mít hodinu na to, abyste úkoly splnili, dostali se k závěrečnému heslu a otevřeli zamčenou pokladnici. Po celou dobu samozřejmě platí naše domluvená pravidla, plus další v návštěvním řádu. Nyní je potřeba rozdělit se do skupinek, ve kterých budete hrát.
Cílem hry je otevřít pokladnici s pokladem. K tomu povede několik herních kroků. První z nich je vyhledat úkoly dle zadání v herním sešitě a postupně je vyřešit. Řešení jednotlivých úkolů doplníte do Zápisníku indicií. Od každé indicie vede šipka k jednomu ze čtveřice hesel. Heslo je vždy tím slovem, které spojuje čtyři indicie (nebo jejich vlastnosti), které k němu směřují šipkou. K závěrečnému heslu žádná šipka nevede, ale s tím si určitě poradíte už sami. Výsledné heslo je nakonec potřeba převést na čtyřciferný číselný kód pomocí převodníku (viz přílohu). Součástí herního sešitu je mapa expozice, která může sloužit jak k orientaci, tak jako nápověda. Můžete se ptát v expozici lidí v modrém – vidátorů, pokud budete potřebovat poradit s orientací, nebo obsluhou exponátu.
Hra není soutěž, vyhrává každý tým, který se dostane k pokladu v časovém limitu. Časový limit je čas, kdy se všichni sejdeme v základní místnosti bez ohledu na to, zda už máme vyřešeno, nebo ne. Buďme prosím dochvilní, je to součást ohleduplnosti k ostatním, kteří také přerušili svou práci a čekají na nás. Pokud se k pokladu dostanete před uběhnutím limitu, můžete zbylý čas svobodně využít v expozici. (Pokud budete potřebovat nápovědu, určíme ještě dílčí čas, ve kterém se sejdeme tady. V tento čas můžete získat nápovědu, podporu, konzultovat svůj postup. Tuto možnost nápovědy samozřejmě využít nemusíte.) V průběhu hry se i my budeme pohybovat po expozici, můžete se na nás obracet o pomoc. Samozřejmě nečekejte, že vám prozradíme řešení úkolů.
Konec hry
Gratulujeme všem skupinkám, kterým se povedlo otevřít truhlici. Je čas, abychom se podívali na úkoly, které působily problémy při řešení.
Návrat k šifrám (pokud je třeba):
- V expozici jste našli exponát s ponorkou. Pumpujete-li do ponorky vzduch, ponorka stoupá vzhůru (na obrázcích k písmenům U R, A N), pumpujete-li vodu, klesá dolů (k písmenům A G), postupujete-li podle pořadí obrázků, spojením slova vznikne heslo URAGÁN.
- V expozici jste našli exponát se znakovým jazykem. Nalezením překladu znaku do českého jazyka vznikne heslo KYSLÍK.
- Když složíte přiloženou skládačku dle návodu, vznikne parníček. Na lícové straně skládačky se objeví slovo DECH.
- V expozici je nutné najít exponát s hmatkami. První číslo je číslo boxu, jedná se o hmatky pemza (vložený bílý kámen), brýle, struhadlo, kartáč. Číslo v závorce je pořadí písmene ve slově, nebo vepište jednotlivá slova do prázdné doplňovačky. Spojením těchto písmen do slova (nebo ve sloupci doplňovačky) vznikne heslo MLHA.
- Pokud si všimnete, na podlaze expozice je namalovaná řeka, která „protéká“ celou expozicí. Když jste řeku prošli a prohlédli si ji, nalezli jste postupně devět písmen hesla KRAKATICE.
- Každá fotografie je focena z určitého dostupného místa v expozici. Když tato místa najdete a stoupnete si přesně na ně, uvidíte nalepené písmeno. Tato písmena v pořadí dávají slovo KONEV.
- Pokud si přečtete popis cesty a vezmete si k tomu mapu, můžete postupně kreslit trasu, kterou autor šel od exponátu k exponátu. Tato trasa pak v každé sekci expozice vytvoří písmeno. Přečtením nakreslených písmen vznikne slovo MLOK.
- K této šifře nepotřebujete žádné exponáty. Stačí na hrací kartě spojit vždy napsaný pojem (podstatné jméno) s příslušnou barvou, ve které se tento pojem vyskytuje. Použít je nutné vždy tu příslušnou barevnou skvrnu, která je na kartě nejblíže (případně s více nejbližšími barevnými skvrnami). Tímto postupem je postupně napsáno slovo PEVNINA.
- Píseň jste si mohli zahrát na exponátu klavíru, případně, pokud noty neovládáte, někoho požádat. Noty jsou k písni TRAVIČKA ZELENÁ.
- Tento úkol je pouze grafická šifra, nepotřebujete k tomu znát princip skladby DNA, ani jednotlivé aminokyseliny. Od každé trojice písmen v červených kroužcích vede šipka. Trojice písmen se čte zleva, na obrázku na kartě vlevo nahoře začnete uvnitř kruhu výběrem výseče vnitřního kruhu podle prvního z písmen. Z této výseče pokračujete do mezikruží výběrem navazující výseče podle druhého písmene z trojice. Podle posledního písmene a výseče vnějšího kruhu vyberete značku aminokyseliny a napíšete do zelené elipsy. Podle ní vybereme na spodní řádek odpovídající písmeno ze seznamu. Zopakováním postupu pro každou trojici vznikne na spodních řádcích heslo HLÍNA.
Řešení hesla: Řešení jednotlivých indicií jste vypsali do vnějších modrých políček. Od hesel uragán, kyslík a mlha vedou šipky k růžovému obdélníčku, společné heslo, které je spojuje, je VZDUCH. Indicie mlha, krakatice, konev a mlok spojuje heslo VODA. Indicie mlok, pevnina, travička zelená a hlína spojuje heslo ZEMĚ. V této čtveřici hesel pak chybí slovo OHEŇ, které je výsledným heslem. Po převedení tohoto hesla na čísla a zadání do číselného zámku jste odemkli pokladnici.
Uzavření
Gratulujeme všem, kterým se podařilo se u nás obohatit, ať už jakýmkoli způsobem! Naposledy se ohlédneme za hrou a to formou odpovědí na pět otázek:
- Jaký dojem/pocit si ze hry odnáším?
- Co bylo nejtěžší a proč?
- Co bylo nejzábavnější?
- Na co jsme nejpyšnější?
- Co si ještě přeji do příště?
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
herní sešity s mapou expozice a vloženou skládačkou parníku | 1/tým | vytištěné karty jednotlivých aktivit, mapa a zápisník indicií sešité a vložené v tvrdých deskách |
lektorský sešit | 1 | karty s řešením pro lektora - vyplněný Zápisník indicií a vysvětlení postupů řešení |
desky/podložky | 1/tým | |
tužky | 1/tým | |
převodník na heslo | 1 | vyvěšen viditelně u truhlice |
tabule/flipchart | 1 | |
psací potřeby na tabuli/flipchart | 1 | |
papíry | 1/hráč | |
ceny | 1/hráč | poklad do truhlice - motivační předměty, hlavolamy, zápisníky apod. |
vstupenky | 1/tým | speciální vstupenky k brance na galerii expozice VIDA! SC |
podložky na sezení | 1/hráč |
Obsahové přílohy
# | Soubor | Popis |
---|---|---|
010.19.07 | herni_sesit.docx | Herní sešit do týmů hráčů |
010.19.08 | herni_sesit.pdf | Herní sešit do týmů hráčů |
010.19.04 | prevodnik_hesla.pdf | Převodník hesla z písmen na čísla k vyvěšení nad truhlici s kódovým zámkem |
010.19.03 | prevodnik_hesla.xlsx | Převodník hesla z písmen na čísla k vyvěšení nad truhlici s kódovým zámkem |
010.19.05 | skladacka_parnik_dech.docx | Skládačka k úkolu č. 3, ke vložení do sešitu |
010.19.06 | skladacka_parnik_dech.pdf | Skládačka k úkolu č. 3, ke vložení do sešitu |
Zdroje
# Přílohy | Zdroj | Popis | Autor | Původ | Licence | Datum | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
010.19.07 | 01 | ![]() |
zápisník indicií | Markéta Ledvinová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-27 |
010.19.07 | 02 | ![]() |
ponorka | Markéta Ledvinová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-27 |
010.19.07 | 03 | ![]() |
znakový jazyk | Markéta Ledvinová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-27 |
010.19.07 | 04 | ![]() |
parníček_1 | Markéta Ledvinová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-27 |
010.19.07 | 05 | ![]() |
parníček_2 | Markéta Ledvinová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-27 |
010.19.07 | 06 | ![]() |
parníček_3 | Markéta Ledvinová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-27 |
010.19.07 | 07 | ![]() |
parníček_4 | Markéta Ledvinová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-27 |
010.19.07 | 08 | ![]() |
parníček_5 | Markéta Ledvinová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-27 |
010.19.07 | 09 | ![]() |
parníček_6 | Markéta Ledvinová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-27 |
010.19.07 | 10 | ![]() |
foto_expozice | VIDA SC | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-27 |
010.19.07 | 11 | ![]() |
plán_expozice | VIDA SC | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-27 |
010.19.07 | 12 | ![]() |
mráček_bílý | Markéta Ledvinová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-27 |
010.19.07 | 13 | ![]() |
mráček_černý | Markéta Ledvinová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-27 |
010.19.07 | 14 | ![]() |
mráček_červený | Markéta Ledvinová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-27 |
010.19.07 | 15 | ![]() |
mráček_modrý | Markéta Ledvinová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-27 |
010.19.07 | 16 | ![]() |
mráček_oranžový | Markéta Ledvinová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-27 |
010.19.07 | 17 | ![]() |
mráček_zelený | Markéta Ledvinová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-27 |
010.19.07 | 18 | ![]() |
mráček_žlutý | Markéta Ledvinová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-27 |
010.19.07 | 19 | ![]() |
noty | Markéta Ledvinová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-27 |
010.19.07 | 20 | ![]() |
aminokyseliny | Onie~commonswiki | https://commons.wikimedia.org | CC BY-SA | 2020-11-27 |