Obsah
1 Vzdělávací program a jeho pojetí
1.1 Základní údaje
Výzva | Budování kapacit pro rozvoj škol II |
---|---|
Název a reg. číslo projektu | VIDA! školám - propojení formálního a neformálního vzdělávání CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_032/0008290 |
Název programu | Lidské tělo na Zemi a ve vesmíru |
Název vzdělávací instituce | VIDA! science centrum provozuje Moravian Science Centre Brno, příspěvková organizace |
Adresa vzdělávací instituce a webová stránka | Křížkovského 554/12, 60300 Brno, www.vida.cz |
Kontaktní osoba | Daniela Marková daniela.markova@vida.cz |
Datum vzniku finální verze programu | 29. 10. 2021 |
Číslo povinně volitelné aktivity výzvy | 4 |
Forma programu | Projektová výuka |
Cílová skupina | Účastníci 8. - 9. ročníku ZŠ a odpovídající ročníky osmiletého a šestiletého gymnázia |
Délka programu | 24 vyučovacích hodin |
Zaměření programu | Příprava demonstrací z oblasti fyziky, chemie nebo biologie. |
Rozvíjené klíčové kompetence | Komunikace v mateřském jazyce, matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií, schopnost učit se, sociální a občanské schopnosti a smysl pro iniciativu a podnikavost. |
Tematická oblast | Spolupráce škol, školských zařízení a ostatních organizací a institucí jako center vzdělanosti a kulturně-společenského zázemí v obci, spolupráce škol a školských zařízení s knihovnami, muzei a dalšími organizacemi a institucemi, vytváření atraktivní nabídky akcí a programů zacílených na děti a mládež kulturními a paměťovými institucemi na venkově a v menších obcích, využívání potencionálu sítě knihoven a případně i jiných kulturních institucí jako přirozených komunitních center v obcích. Využívání kreativního a inovativního potenciálu dětí a mládeže. |
Tvůrci programu | Daniela Marková, Radka Zounková, Miroslav Tesař, Ladislav Zemánek, Lucie Doubravská |
Odborný garant programu | Mgr. Sven Dražan, sven.drazan@vida.cz |
Specifický program pro žáky se SVP | Ne |
1.2 Anotace programu
Po motivační návštěvě Jarmarku pokusů studentů PedF (Pedagogické fakulty) dostanou účastníci za úkol připravit vlastní Jarmark pokusů. Pracují v malých skupinkách (tři až čtyři účastníci) na výběru a přípravě fyzikálních, chemických nebo biologických pokusů. Pokusy následně budou prezentovat během samotného Jarmarku pokusů, který bude uspořádán pro mladší ročníky školy.
1.3 Cíle programu
- Účastníci budou samostatně řešit fyzikální/chemické/biologické pokusy/aktivity.
- Účastníci se seznámí s jevy a zákonitostmi popsanými přírodovědnými předměty.
- Účastníci díky vlastnímu prožitku lépe porozumí teoretickému učivu.
- Účastníci si procvičí své komunikační a prezentační dovednosti.
- Účastníci připraví a následně prezentují vlastní demonstraci – pásmo pokusů.
1.4 Klíčové kompetence a konkrétní způsob jejich rozvoje v programu
Klíčová kompetence | Aktivita rozvíjející KK | Způsob rozvíjení KK |
---|---|---|
komunikace v mateřském jazyce | Motivační Jarmark pokusů | o aktivní komunikací účastníků s realizátory na stanovištích, o komunikací v rámci skupinek. |
Galerie experimentů | o aktivní komunikací účastníků s realizátory na některých stanovištích, o komunikací v rámci skupinek. |
|
Zadání úkolu a výběr tématu demonstrace | o aktivní komunikací účastníků s realizátory, o komunikací v rámci skupinek při výběru tématu demonstrace. |
|
Základy interpretace | o čtením a porozuměním textů o pokusech, o hledáním důležitých sdělení v textu, o hledáním smysluplného významu k heslovitým sdělením, o formulací toho, co pro ně dnes bylo nové, o aktivní komunikací účastníků s realizátory. |
|
Performerská rozcvička | o aktivní komunikací účastníků s realizátory, o komunikací v rámci skupinek. |
|
Dramaturgický oblouk | o komunikací uvnitř skupinky, o aktivní komunikací účastníků s realizátory. |
|
Trénink pokusů zpětná vazba | o aktivní komunikací účastníků s realizátory, o formulací zpětné vazby, o vysvětlováním fyzikálních či jiných jevů při předvádění pokusů. |
|
Závěrečný Jarmark pokusů | o aktivní komunikací účastníků s realizátory, o aktivní komunikací účastníků s diváky (spolužáky), o komunikací v rámci účastnických skupinek, o sdílením dojmů uvnitř skupinek. |
|
Závěrečná zpětná vazba | o sdílením dojmů uvnitř skupinek. | |
matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií | Motivační Jarmark pokusů | o přemýšlením o prezentovaných pokusech, o přemýšlením o výsledcích experimentů. |
Galerie experimentů | o při realizaci pokusů, o při použití základního laboratorního vybavení, o přemýšlením o výsledcích experimentů. |
|
Zadání úkolu a výběr tématu demonstrace | o aktivní komunikací v rámci účastnických skupinek, o určováním rolí ve skupině. |
|
Základy interpretace | o přemýšlením o realizaci pokusů. | |
Performerská rozcvička | o při realizaci pokusů, o při použití základního laboratorního vybavení, o přemýšlením o výsledcích experimentů. |
|
Dramaturgický oblouk | o škálováním wow-efektu jednotlivých pokusů, o při realizaci pokusů, o při použití základního laboratorního vybavení, o přemýšlením o výsledcích experimentů. |
|
Trénink pokusů zpětná vazba | o přemýšlením o realizaci pokusů, o vysvětlováním fyzikálních či jiných jevů při předvádění pokusů. |
|
Závěrečný Jarmark pokusů | o při realizaci celé demonstrace, o při použití základních laboratorního vybavení. |
|
schopnost učit se | Motivační Jarmark pokusů | o pozorováním realizátorů a učením se přístupu k divákovi. |
Galerie experimentů | o pozorováním průběhu realizace pokusů, o manipulací s vybavením. |
|
Základy interpretace | o přemýšlením nad tím, jaká by měla být ideální hodina fyziky, o hledáním smysluplného významu k heslovitým sdělením, o formulací toho, co pro ně dnes bylo nové. |
|
Performerská rozcvička | o pozorováním a napodobováním realizátora při rozcvičce, o pozorováním ostatních skupin při realizaci pokusů. |
|
Dramaturgický oblouk | o určováním pořadí, v jakém je potřeba předvést a vysvětlit jednotlivé pokusy tak, aby došlo k postupnému pochopení, o pozorováním ostatních skupin při realizaci pokusů. |
|
Závěrečný Jarmark pokusů | o pozorováním ostatních členů skupin při realizaci demonstrací, o formulací, co se účastníci během projektu naučili či dozvěděli nového. |
|
Závěrečná zpětná vazba | o sdílením a shodováním se uvnitř skupinek. | |
sociální a občanské schopnosti a smysl pro iniciativu a podnikavost | Motivační Jarmark pokusů | o aktivní komunikací v rámci účastnických skupinek. |
Galerie experimentů | o aktivní komunikací v rámci účastnických skupinek. | |
Základy interpretace | o nutností spolupráce v týmu a shodou nad některými věcmi, o aktivní komunikací v rámci účastnických skupinek. |
|
Performerská rozcvička | o aktivní komunikací v rámci účastnických skupinek. | |
Dramaturgický oblouk | o nutností spolupracovat a shodnout se ve skupince, o aktivní komunikací v rámci účastnických skupinek. |
|
Trénink pokusů zpětná vazba | o aktivní komunikací v rámci účastnických skupinek, o formulací zpětné vazby, o přijímáním zpětné vazby. |
|
Závěrečný Jarmark pokusů | o aktivní komunikací v rámci účastnických skupinek, o komunikací s mladšími spolužáky, o sdílením a shodováním se uvnitř skupinek. |
|
Závěrečná zpětná vazba | o sdílením a shodováním se uvnitř skupinek. |
1.5 Forma
Program je koncipován jako projektová výuka. Účastníci jsou rozděleni do menších skupin (tři až čtyři účastníci), získávají vědomosti a dovednosti potřebné k realizaci vlastní demonstrace pokusů, kterou v závěru prezentují mladším spolužákům na finálním Jarmarku pokusů.
1.6 Hodinová dotace
Aktivita / Blok | Délka v minutách | Počet vyučovacích hodin (45 min) |
---|---|---|
Motivační Jarmark pokusů | 180 | 4 |
Galerie experimentů | 90 | 2 |
Zadání úkolu a výběr tématu demonstrace | 45 | 1 |
Základy interpretace | 180 | 4 |
Performerská rozcvička | 135 | 3 |
Dramaturgický oblouk | 180 | 4 |
Trénink pokusů zpětná vazba | 135 | 3 |
Závěrečný Jarmark pokusů | 180 | 4 |
Závěrečná zpětná vazba | 45 | 1 |
Celkem |
1.7 Předpokládaný počet účastníků a upřesnění cílové skupiny
Program byl vyvinut pro žáky 8. - 9. ročníku ZŠ a odpovídající ročníky osmiletého a šestiletého gymnázia. Při uvedení programu se počítá se skupinou dvaceti až třiceti žáků (tj. s počtem účastníků, se kterým se běžně lze setkat v jedné školní třídě).
1.8 Metody a způsoby realizace
Program byl vyvinut pro žáky 8. - 9. ročníku ZŠ a odpovídající ročníky osmiletého a šestiletého gymnázia. Při uvedení programu se počítá se skupinou dvaceti až třiceti žáků (tj. s počtem účastníků, se kterým se běžně lze setkat v jedné školní třídě).
1.9 Obsah – přehled témat programu a jejich anotace včetně hodinové dotace
Téma | Vyučovacích hodin | Anotace |
---|---|---|
Motivace a výběr tématu demonstrace | 7 | Tento blok obsahuje sérii aktivit, které mají sloužit k motivaci účastníků, k uvedení do problematiky a k inspiraci pro výběr vlastního tématu demonstrace. V průběhu bloku rovněž proběhne rozdělení účastníků do skupin a samotný výběr tématu demonstrace. |
Motivační Jarmark pokusů | 4 | Motivační Jarmark pokusů účastníkům ukáže, jak by měl vypadat jejich výsledný Jarmark pokusů a zároveň je inspiruje pro výběr tématu pro svoje demonstrace. |
Galerie experimentů | 2 | Galerie experimentů představuje další inspiraci pro výběr tématu a pokusů pro vlastní demonstraci. |
Zadání úkolu a výběr tématu demonstrace | 1 | V této části bude účastníkům představeno kompletní zadání pro jejich průběžnou práci, tedy přípravu vlastní demonstrace. Dále budou účastníci rozděleni do menších pracovních skupin a vyberou si zastřešující téma své demonstrace. |
Tvorba vlastní demonstrace | 14 | Tento blok obsahuje aktivity, při kterých účastníci trénují prezentační dovednosti, připravují vlastní demonstraci, což zahrnuje výběr pokusů, sestavení vhodného pořadí pokusů, vlastní trénink pokusů a trénink zpětné vazby k ostatním účastníkům. |
Základy interpretace | 4 | Téma zahrnuje jednoduché seznámení se základy interpretace. Během konkrétních aktivit účastníci pochopí, co je sdělení a jak s ním pracovat. Rozliší hlavní a vedlejší sdělení. Účastníci se naučí, jak vybrat nejdůležitější informace, týkající se vysvětlení pokusu, a také jak je zjednodušit a prezentovat ostatním. Poté proběhne první návrh všech pokusů do demonstrace. Dále proběhne finální výběr prvního pokusu, který budou účastníci prezentovat na příštím setkání. |
Performerská rozcvička | 3 | Během tématu se účastníci seznámí se stručnou performerskou rozcvičkou, osvojí si dovednost, jak se připravit na mluvený projev. Součástí bude praktická ukázka prvního pokusu a kompletace materiálu k němu. Dále proběhne výběr druhého pokusu do demonstrace, který budou účastníci příště prezentovat. |
Dramaturgický oblouk | 4 | Téma zahrnuje seznámení s tzv. dramaturgickým obloukem, tedy návodem, jak sestavit pokusy do logického a poutavého celku. Součástí bude praktická ukázka druhého pokusu a kompletace materiálu k němu. Účastníci si ujasní všechny pokusy a sestaví jejich pořadí. |
Trénink pokusů zpětná vazba | 3 | Součástí tématu je praktická ukázka celého pásma pokusů, účastníci rovněž kompletují materiál k celé demonstraci. Dále se učí a trénují vzájemně zpětnou vazbu na svoji demonstraci. |
Závěr a zpětná vazba | 5 | Závěrečný blok obsahuje finální Jarmark pokusů, tedy předvedení hotové demonstrace mladším spolužákům. Dále je součástí zpětná vazba účastníků na průběh celého programu. |
Závěrečný Jarmark pokusů | 4 | Jarmark pokusů je vlastně finále celého programu, závěr, ke kterému účastníci celou dobu směřují svými přípravami. Účastníci prezentují celou demonstraci před mladšími spolužáky. Prakticky ukazují pásmo pokusů (demonstraci) a sdělují vybrané teoretické informace, komunikují, odpovídají na dotazy. |
Závěrečná zpětná vazba | 1 | Téma uzavírá program, obsahuje zpětnou vazbu od účastníků na úvod, průběh a zakončení celého programu Jarmark pokusů. Je zpětnou informací pro realizátory i uvědoměním si průběhu programu pro účastníky. |
1.10 Materiální a technické zabezpečení
- audiovizuální technika (projektor + reprobedny)
- kancelářské vybavení
- spotřební materiál pro realizaci pokusů
- základní laboratorní vybavení
- suchý led
- kapalný dusík
- přístroje pro realizaci pokusů – membránová vývěva, Van de Grafův generátor
- UV baterie
- sada na optiku
- různé typy magnetů
- stoly pro realizaci demonstrací
1.11 Plánované místo konání
Úvod i závěr programu – tedy motivační Jarmark pokusů a závěrečný Jarmark pokusů by měl být realizován ve větším sále (učebna, tělocvična apod.), aby zde bylo dost prostoru pro jednotlivé skupiny, předvádějící pokusy, a rovněž pro účastníky jarmarku (mladší spolužáky). Pro zbytek programu je vhodné mít k dispozici dvě až tři učebny, kde účastníci mohou trénovat demonstrace v menších skupinách a zároveň větší učebnu (sál, tělocvičnu), kde mohou trénovat všichni dohromady, dávat si vzájemně zpětnou vazbu.
1.12 Způsob realizace programu v období po ukončení projektu
Koncept programu může být využíván jako projektová výuka na základních a středních školách. Pokusy a použitý materiál je nutno upravit dle materiálních a finančních možností školy. Náplň jednotlivých vybraných lekcí může být dále využita hlavně k naplňování klíčové komunikativní kompetence. Jednotlivé aktivity mohou být použity k získávání prezentačních dovedností účastníků.
Návrhy na úpravy pro účel realizace na školách včetně možností realizace v online prostředí jsou uvedeny v předmluvě k metodické části 3.
1.13 Kalkulace předpokládaných nákladů na realizaci programu po ukončení projektu
Podrobný parametrizovaný rozpočet
Parametry: 25 žáků, 3 realizátoři (pedagog, 2 lektoři).
Položka | Předpokládané náklady | Poznámky | |
---|---|---|---|
Náklady na zajištění prostor | 0 Kč | Vlastní prostory | |
Ubytování, stravování a doprava účastníků | 0 Kč | ||
z toho | Doprava účastníků | 0 Kč | Doprava do místa konání nezohledněna |
Stravování a ubytování účastníků | 0 Kč | ||
Náklady na realizátory | 28 320 Kč | ||
z toho | Stravné a doprava realizátorů | 0 Kč | |
Ubytování realizátorů | 0 Kč | ||
Ostatní náklady | 7 200 Kč | ||
Odměna realizátorům | 21 120 Kč | 220 Kč/hod | |
Náklady celkem | 28 320 Kč | ||
Poplatek za 1 účastníka | 1 133 Kč |
1.14 Odkazy, na kterých je program zveřejněn k volnému využití
Všechny materiály programu Lidské tělo na Zemi a ve vesmíru jsou k dispozici na adrese
https://mscb.vida.cz/skolam/jarmark/uvod
pod licencí Creative Commons 4.0 BY-SA.
Program bude po schválení řídícím orgánem zveřejněn na portále https://rvp.cz/.