3.9 Přednáška vědce

Účastníků 15-30
Fyzická náročnost I
Psychická náročnost III
Autorky Zuzana Nevěřilová, Marie Stará, Julie Tomaňová
Počet uvádějících 1
Čas na realizaci 60 min
Čas na přípravu 30 min
Prostředí pohodlná třída/místnost s kobercem a polštáři, vybavení: promítačka, plátno, pc, prezentér
Rozdělení účastní se celá třída/kolektiv najednou

Cíle

Účastník se seznámí s historií počítacích strojů a pochopí, co to znamená „programovat“. Děti po absolvování chápou, jaké problémy přináší komunikace člověk - počítač a jsou si vědomy limitů takové komunikace.

Sdělení

Snaha o vytvoření inteligentního stroje není záležitostí posledních deseti let, ale je spojena s lidstvem už dlouho. Vím, jak lze naučit robota, aby odpovídal na otázky a dokonce lze naprogramovat i jeho povahu.

Metody

přednáška, diskuze, debata

Metody a formy

Klíčové kompetence

  • Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
    • aktivním nasloucháním přednášky, kladením dotazů a diskuzí s přednášejícím
    • praktickým nácvikem porozumění psaného textu (promítané ukázky a příklady v průběhu přednášky).
  • Matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií jsou rozvíjeny:
    • seznámení se s historickým vývojem inteligentních strojů a principu strojového učení a programování
    • vztáhnutím obsahu přednášky vůči běžnému všednímu dni účastníků v rámci diskuze a příkladů.
  • Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny
    • samotnou účastí na vědecko-populární odborné přednášce přizpůsobené věku posluchačů
    • aktivním zapojováním do průběhu programu (reakce na dotazy, využití výzvy k sdílení vlastních zkušeností a znalostí atd.).

Forma a popis realizace

Frontální výklad pozvaného experta a následná diskuze na téma související s předchozími aktivitami žáků: roboti, chatboti, umělá inteligence. Diskuzně pojatá přednáška s exkurzem do historie (Alan Turing, Ada Lovelace, Charles Babbage) a povídáním o tom, jak dnešní roboti/chatboti umí či neumí přemýšlet.

Uvedení

Příprava

  • S měsíčním předstihem: Oslovíme odborníky z univerzitního prostředí s prosbou o popularizačně vědeckou přednášku pro dětské publikum, vyjednáme podmínky zapojení, sjednotíme s expertem představy o formě, průběhu a obsahu přednášky.
  • Před uvedením programu: Připravíme si pohodlnou místnost pro pozvaného experta i posluchače. Prostor by měl být vybaven kobercem, sedáky nebo polštáři; promítací technikou s možností zatemnění, ozvučení. Před příchodem žáků připravíme ukázky a prezentaci tak, aby v průběhu programu nebyly nutné žádné technické přestávky.

Realizace

Průběh programu má formu přednášky, kterou doplňuje moderovaná diskuze a videoukázky. Stručný obsah (úplný obsah v příloze s prezentací):

  1. Roboti kolem nás. Jak dlouho už nás doprovází?
  2. Jak lze naučit stroje myslet, výprava do historie.
  3. Moderní roboti. Jak si s nimi lze povídat?
  4. Jsou stroje skutečně inteligentní? Jak může každý z nás naučit robota odpovídat na položené otázky.
  5. Diskuze, dotazy, videoukázky.

Uzavření

Přednášející nasdílí dětem tipy, kde se lze o tématu dozvědět víc a zodpoví pokládané dotazy.

Poznámky

  • V našich testovacích realizacích jsme vybrali téma pro tuto aktivitu takové, aby mělo souvislost s ostatními zařazenými aktivitami v programu (návrh robotů, jejich prezentace, závěrečná zkouška - oprava stroje atd.). Tematika strojů, robotů a chatbotů samozřejmě není jediná vhodná. Téma, formu i průběh přednášky konzultujeme s pozvaným expertem a zapojenými vyučujícími. Nezapomeneme na přiměřenost náročnosti věku cílové skupiny a pořadí aktivity v celodenním programu.
  • V testovacích realizacích jsme měli ve všech uvedeních pozvanou vědkyni z oblasti informačních technologií. Že bude pozvaným hostem žena, nám nepřišlo určující (kritérium pro spolupráci bylo dáno odborností, zkušeností přednášením pro děti a dostupností v daném termínu, gender jsme neřešili), nicméně to mělo na dětské posluchačstvo nečekaný pozitivní dopad („vědci nejsou jenom chlapi“, „o roboty se může zajímat i holka“ atd.).
  • Klíčová je domluva s přednášejícím na zkrácení frontálního výkladu a zařazení ukázek, videí, grafik a diskuzí nejen na konec ale i do průběhu celé přednášky.
  • Aktivita je dramaturgicky do celého dvoudenního programu zařazena ve večerních hodinách - plní funkci podvečerní „pohádky“, jedná se o klidový program po večeři, povídání a poslouchání.

Pomůcky a materiál

Položka Počet Popis
promítačka 1 pro promítání prezentace
notebook/počítač 1 pro spuštění prezentace
prezentér 1 pro ovládání prezentace
sedáky/polštářky dle počtu žáků pro vytvoření pohodlného prostoru na delší sezení

Přílohy

Obsahové přílohy

#SouborPopis
001.09.01 přednáška.docxprezentace pro přednášku
001.09.02 přednáška.pdfprezentace pro přednášku
Metodické přílohy
#SouborPopis

Zdroje

# PřílohyZdrojPopisAutorPůvodLicenceDatum
001.09.01 0101_resource.jpg krajina 1830 D. Völker https://commons.wikimedia.org CC BY-SA 2020-11-25
001.09.01 0202_resource.jpg charles babbage Wellcome Collection https://commons.wikimedia.org CC BY 2020-11-25
001.09.01 0303_resource.jpg analytický stroj geni https://commons.wikimedia.org CC BY-SA 2020-11-25
001.09.01 0404_resource.jpeg Ada Byron Alfred Edward Chalon https://commons.wikimedia.org CC BY-SA 2020-11-25
001.09.01 0505_resource.jpeg George Byron neznámý https://commons.wikimedia.org CC BY-SA 2020-11-25
001.09.01 0606_resource.jpeg 1940 PC neznámý https://en.wikipedia.org Public domain 2020-11-25
001.09.01 0707_resource.jpg Alan Turing PhotoColor https://commons.wikimedia.org CC BY-SA 2020-11-25
001.09.01 0808_resource.jpeg turingův test Juan Alberto Sánchez Margallo https://commons.wikimedia.org CC BY 2020-11-25
001.09.01 0909_resource.jpg 1960 PC John Crane 59 https://commons.wikimedia.org CC BY-SA 2020-11-25
001.09.01 1010_resource.png A.L.I.C.E. chatbot Bemidji State University https://commons.wikimedia.org CC 0 2020-11-25
001.09.01 1111_resource.jpg Mitsuku weird mouse https://commons.wikimedia.org CC BY-SA 2020-11-25

Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0