Chemie všedního dne

Účastníků 4-16
Fyzická náročnost II
Psychická náročnost IV
Autor/ři Monika Hojdanová, Julie Tomaňová, Dana Hladká
Počet uvádějících 1, další dle počtu handicapovaných studentů
Čas na realizaci 2 hod
Čas na přípravu 1 hod
Prostředí labodílna, chemická laboratoř
Rozdělení 2-4 členné skupinky, podle počtu handicapovaných studentů

Cíle

  • účastník se seznámí s chemii jako praktickou disciplínou
  • účastník se nadchne pro vědu
  • účastník si osvojuje práci jak samostatnou, tak i práci a organizaci ve skupině

Sdělení

Chemie není věda pro vyvolené, nýbrž soubor metod a znalostí, které nám dokážou jednoduše vysvětlit či ukázat složité věci.

Metody

diferencovaná výuka, skupinová výuka, kooperativní výuka, E-U-R, problem solving, strategie, experimentování, pozorování, reflexe, diskuse

Metody a formy

Klíčové kompetence

  • Základní schopnosti v oblasti vědy a technologií jsou rozvíjeny:
    • experimentování, samostatné provádění pokusů
    • manipulací s jednoduchým laboratorním náčiním
    • realizací experimentů
  • Schopnost učit se je rozvíjená:
    • vyvozování závěrů z pokusů
  • Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny:
    • komunikací ve skupině
    • aktivním nasloucháním a vyjadřováním názoru u moderované diskuse
    • nácvikem týmové práce při plnění společných úkolů a následné prezentaci výsledku ostatním
    • vzájemným rozhodováním o postupu při experimentu
  • Kompetence ke spolupráci je rozvíjena:
    • společným řešením zadaného problému v skupinkách
    • potřebou rozdělení úloh při provádění experimentů
  • Kompetence k plánování a organizování práce je rozvíjena:
    • stanovením časového limitu na experimentování a vyhodnocení výsledků
    • pracovnám obsahem a tím nutností rozdělit si úkoly

Forma a popis realizace

Dílem frontální a diskuzní (úvod a závěr); dílem pokusový workshop/dílna (práce v týmech), kde týmy postupují vlastním tempem podle návodů - lektor je zde pouze pomocníkem a hlídačem času. V závěru je zařazena diskuze celé skupiny a vyhodnocení. Program se uvádí pro max. 16 osob v labodílně.

Obsah

  • Bezprostředně před vstupem účastníků do labodílny / laboratoře a samotným začetím programu lektor shrne všechny bezpečností pravidla práce v chemické laboratoři a vyzve účastníky k použití lab. plášťů
  • Po vstupu do labodílny / laboratoře se účastníci rozdělí do pracovních skupin, které si sami předem vytvořili
  • Lektor přiblíží účastníkům obsah a průběhem lekce, seznámí je se základními pravidly a časovým harmonogramem
  • Lektor strukturalizuje lekci podle E-U-R metody a zahajuje evokační část: Účastníci obdrží evokační formulář (viz. příloha), kde už vepsané slovo Chemie rozvíjí dál vlastními myšlenkami vznikajícími bezprostředně v rámci evokačního procesu
  • Lektor pokračuje podle metody E-U-R části uvědomění- zahajuje samotní pracovní dílnu. Sám však proces nijak neřídí- je jenom v pozadí, do práce účastníku vstupuje jenom když je to z hlediska bezpečnosti nutné, je potřeba zodpovědet otázky či dotazy, nebo si účastníci sami řeknou o pomoc
  • Účastníci provádí laboratorní experimenty v nutném, předem určeném, pořadí:
  1. Chromatografie
  2. Filtrace (+ adsorpce)
  3. Denaturace
  4. Exotermická reakce
  • Vždy se jedná o 2 varianty daného experimentu- jedna polovice skupin pracuje s variantou A, druhá polovice s variantou B
  • Po uplynutí časového limitu, lektor ukončuje skupinovou práci účastníku
  • Lektor otevírá diskuzi a nabádá účastníky k prezentaci výsledku, ke kterým se dopracovali, společně s účastníky se snaží dobrat k popisu a principu jednotlivých použitých metod, případně řeší vzniklé problémy, nejasnosti, výstupy značí na flipchart. Důraz
  • Lektor v lekci podle E-U-R pokračuje první fází reflexe: účastníci znovu pracují s evokačním formulářem, do kterého však jinou barvou dopisují další bezprostředně vzniklé souvisejíce myšlenky (příp. Co jsem nevěděl a teď už vím. Lektor pak otevírá druhou část reflexe: Účastníci pracují ve skupině formou „pexesa“ s kartičkami, ze kterých mají vytvořit dvojice tak, aby správně spojili definici/použití s názvem metody
  • na závěr lekce lektor demonstračně provádí pokus se svíticí luminiscenční tyčinkou aby…

Metodika uvedení

Příprava

Realizace

Uzavření

Poznámky

Jak a proč se jednotlivé části programu uvádí tak jak se uvádí. Zkušenosti z uvedení, tipy na co si dát pozor během uvádění.

Metodický důvod aktivity v celkovém kontextu programu, variantní podoby či alternativy aktivity.

Zrakově handicapovaní - speciální úpravy v rámci programu

  • Přestože se v rámci programu pracuje s texty a grafikou, lze jej kompletně uvést také pro slabozraké a nevidomé, pomůcky jsou přizpůsobitelné a různého smyslového typu.
  • Při účasti nevidomých studentů navyšujeme časovou dotaci dle konzultace s asistentem pedagoga/pedagogem zapojené třídy
  • Vybíráme materiály a pomůcky, se kterými může handicapovaný lépe pracovat
  • Realizujeme pokusy s důrazem na sluchové, čichové nebo hmatové věmy (včetně změn teplot)
  • Evokační a pracovní listy slabozrakým vytiskneme na A3 v dostatečně velkém fontu a nevidomí si ho mohou zpracovat na notebooku s odečítačem obrazovky/nebo ústně (do listu data zapisuje lektor/pedagog/spolužák/rodič).

Odkazy

Odkazy na zdroje informací, ze kterých je možné čerpat pro hlubší pochopení tématu.

Pomůcky a materiál

Položka Počet Popis

Zde můžete uvést případná specifika při přípravě materiálu, na co si u něj dát pozor nebo tipy při práci s ním.

Přílohy

#SouborPopis
009.03.01 chemie evokace.docxpředloha pro myšlenkovou mapu
009.03.02 chemie evokace.pdfverze v pdf
009.03.03 chemie reflexe.docxkarty pro reflexi programu
009.03.04 chemie reflexe.pdfverze v pdf
009.03.05 chemie_prac_listA.docxpracovni list a zadani pro skupinu zaku A
009.03.06 chemie_prac_listA.pdfverze v pdf
009.03.07 chemie_prac_listB.docxpracovni list a zadani pro skupinu zaku B
009.03.08 chemie_prac_listB.pdfverze v pdf

Zdroje

# PřílohyZdrojPopisAutorPůvodLicenceDatum
009.03.01 0101_resource.jpg předloha pro myšlenkovou mapu Monika Hojdanová vlastní tvorba CC BY-SA 2021-10-27
009.03.03 0101_resource.jpg karty pro reflexi programu Julie Tomaňová vlastní tvorba CC BY-SA 2021-10-27
009.03.07 0101_resource.png schéma experimentu Monika Hojdanová vlastní tvorba CC BY-SA 2021-10-27
009.03.07 0202_resource.jpg schéma Cytiva.com https://www.cytivalifesciences.com CC BY-SA 2021-10-27
009.03.07 0303_resource.jpg schéma aparatury Nagwa.com https://www.biologyonline.com CC BY-SA 2021-10-27

Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0