Chemie všedního dne
Účastníků | 4-16 |
---|---|
Fyzická náročnost | II |
Psychická náročnost | IV |
Autor/ři | Monika Hojdanová, Julie Tomaňová, Dana Hladká |
Počet uvádějících | 1, další dle počtu handicapovaných studentů |
Čas na realizaci | 2 hod |
Čas na přípravu | 1 hod |
Prostředí | labodílna, chemická laboratoř |
Rozdělení | 2-4 členné skupinky, podle počtu handicapovaných studentů |
Cíle
- účastník se seznámí s chemii jako praktickou disciplínou
- účastník se nadchne pro vědu
- účastník si osvojuje práci jak samostatnou, tak i práci a organizaci ve skupině
Sdělení
Chemie není věda pro vyvolené, nýbrž soubor metod a znalostí, které nám dokážou jednoduše vysvětlit či ukázat složité věci.
Metody
diferencovaná výuka, skupinová výuka, kooperativní výuka, E-U-R, problem solving, strategie, experimentování, pozorování, reflexe, diskuse
Klíčové kompetence
- Základní schopnosti v oblasti vědy a technologií jsou rozvíjeny:
- experimentování, samostatné provádění pokusů
- manipulací s jednoduchým laboratorním náčiním
- realizací experimentů
- Schopnost učit se je rozvíjená:
- vyvozování závěrů z pokusů
- Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny:
- komunikací ve skupině
- aktivním nasloucháním a vyjadřováním názoru u moderované diskuse
- nácvikem týmové práce při plnění společných úkolů a následné prezentaci výsledku ostatním
- vzájemným rozhodováním o postupu při experimentu
- Kompetence ke spolupráci je rozvíjena:
- společným řešením zadaného problému v skupinkách
- potřebou rozdělení úloh při provádění experimentů
- Kompetence k plánování a organizování práce je rozvíjena:
- stanovením časového limitu na experimentování a vyhodnocení výsledků
- pracovnám obsahem a tím nutností rozdělit si úkoly
Forma a popis realizace
Dílem frontální a diskuzní (úvod a závěr); dílem pokusový workshop/dílna (práce v týmech), kde týmy postupují vlastním tempem podle návodů - lektor je zde pouze pomocníkem a hlídačem času. V závěru je zařazena diskuze celé skupiny a vyhodnocení. Program se uvádí pro max. 16 osob v labodílně.
Obsah
- Bezprostředně před vstupem účastníků do labodílny / laboratoře a samotným začetím programu lektor shrne všechny bezpečností pravidla práce v chemické laboratoři a vyzve účastníky k použití lab. plášťů
- Po vstupu do labodílny / laboratoře se účastníci rozdělí do pracovních skupin, které si sami předem vytvořili
- Lektor přiblíží účastníkům obsah a průběhem lekce, seznámí je se základními pravidly a časovým harmonogramem
- Lektor strukturalizuje lekci podle E-U-R metody a zahajuje evokační část: Účastníci obdrží evokační formulář (viz. příloha), kde už vepsané slovo Chemie rozvíjí dál vlastními myšlenkami vznikajícími bezprostředně v rámci evokačního procesu
- Lektor pokračuje podle metody E-U-R části uvědomění- zahajuje samotní pracovní dílnu. Sám však proces nijak neřídí- je jenom v pozadí, do práce účastníku vstupuje jenom když je to z hlediska bezpečnosti nutné, je potřeba zodpovědet otázky či dotazy, nebo si účastníci sami řeknou o pomoc
- Účastníci provádí laboratorní experimenty v nutném, předem určeném, pořadí:
- Chromatografie
- Filtrace (+ adsorpce)
- Denaturace
- Exotermická reakce
- Vždy se jedná o 2 varianty daného experimentu- jedna polovice skupin pracuje s variantou A, druhá polovice s variantou B
- Po uplynutí časového limitu, lektor ukončuje skupinovou práci účastníku
- Lektor otevírá diskuzi a nabádá účastníky k prezentaci výsledku, ke kterým se dopracovali, společně s účastníky se snaží dobrat k popisu a principu jednotlivých použitých metod, případně řeší vzniklé problémy, nejasnosti, výstupy značí na flipchart. Důraz
- Lektor v lekci podle E-U-R pokračuje první fází reflexe: účastníci znovu pracují s evokačním formulářem, do kterého však jinou barvou dopisují další bezprostředně vzniklé souvisejíce myšlenky (příp. Co jsem nevěděl a teď už vím. Lektor pak otevírá druhou část reflexe: Účastníci pracují ve skupině formou „pexesa“ s kartičkami, ze kterých mají vytvořit dvojice tak, aby správně spojili definici/použití s názvem metody
- na závěr lekce lektor demonstračně provádí pokus se svíticí luminiscenční tyčinkou aby…
Metodika uvedení
Příprava
Realizace
Uzavření
Poznámky
Jak a proč se jednotlivé části programu uvádí tak jak se uvádí. Zkušenosti z uvedení, tipy na co si dát pozor během uvádění.
Metodický důvod aktivity v celkovém kontextu programu, variantní podoby či alternativy aktivity.
Zrakově handicapovaní - speciální úpravy v rámci programu
- Přestože se v rámci programu pracuje s texty a grafikou, lze jej kompletně uvést také pro slabozraké a nevidomé, pomůcky jsou přizpůsobitelné a různého smyslového typu.
- Při účasti nevidomých studentů navyšujeme časovou dotaci dle konzultace s asistentem pedagoga/pedagogem zapojené třídy
- Vybíráme materiály a pomůcky, se kterými může handicapovaný lépe pracovat
- Realizujeme pokusy s důrazem na sluchové, čichové nebo hmatové věmy (včetně změn teplot)
- Evokační a pracovní listy slabozrakým vytiskneme na A3 v dostatečně velkém fontu a nevidomí si ho mohou zpracovat na notebooku s odečítačem obrazovky/nebo ústně (do listu data zapisuje lektor/pedagog/spolužák/rodič).
Odkazy
Odkazy na zdroje informací, ze kterých je možné čerpat pro hlubší pochopení tématu.
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
Zde můžete uvést případná specifika při přípravě materiálu, na co si u něj dát pozor nebo tipy při práci s ním.
Přílohy
# | Soubor | Popis |
---|---|---|
009.03.01 | chemie evokace.docx | předloha pro myšlenkovou mapu |
009.03.02 | chemie evokace.pdf | verze v pdf |
009.03.03 | chemie reflexe.docx | karty pro reflexi programu |
009.03.04 | chemie reflexe.pdf | verze v pdf |
009.03.05 | chemie_prac_listA.docx | pracovni list a zadani pro skupinu zaku A |
009.03.06 | chemie_prac_listA.pdf | verze v pdf |
009.03.07 | chemie_prac_listB.docx | pracovni list a zadani pro skupinu zaku B |
009.03.08 | chemie_prac_listB.pdf | verze v pdf |
Zdroje
# Přílohy | Zdroj | Popis | Autor | Původ | Licence | Datum | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
009.03.01 | 01 | ![]() |
předloha pro myšlenkovou mapu | Monika Hojdanová | vlastní tvorba | CC BY-SA | 2021-10-27 |
009.03.03 | 01 | ![]() |
karty pro reflexi programu | Julie Tomaňová | vlastní tvorba | CC BY-SA | 2021-10-27 |
009.03.07 | 01 | ![]() |
schéma experimentu | Monika Hojdanová | vlastní tvorba | CC BY-SA | 2021-10-27 |
009.03.07 | 02 | ![]() |
schéma | Cytiva.com | https://www.cytivalifesciences.com | CC BY-SA | 2021-10-27 |
009.03.07 | 03 | ![]() |
schéma aparatury | Nagwa.com | https://www.biologyonline.com | CC BY-SA | 2021-10-27 |