Individualita lidského těla

Účastníků 6-32, podle počtu handicapovaných studentů a poměru dívek a chlapců
Fyzická náročnost II
Psychická náročnost III-IV (blok může být pro studenty psychicky náročnější kvůli zvládání a přijetí intimity a s ní spojené otevřené diskuze, či kvůli názorným ukázkám
Autor/ři Dana Hladká, Monika Hojdanová, Julie Tomaňová
Počet uvádějících 2 (muž a žena), další dle počtu handicapovaných studentů
Čas na realizaci 2-3 hod
Čas na přípravu do 30 min
Prostředí objevovny, suché dílny, 2 oddělené třídy/místnosti
Rozdělení klučičí a holčičí skupina

Cíle

  • nechat účastníky prozkoumat lidskou různost a navést je k respektování lidské různosti
  • doplnit dosud získané informace o pohlavní soustavě
  • uchopit obtížné téma lidské sexuality fakticky, věcně a s úctou

Sdělení

Téma lidské sexuality pro mně není tabu, nahota a lidské tělo je normální součást života, tak stejně jak fyzické odlišnosti a lidská různorodost.

Metody

diferencovaná výuka, diskuse, E-U-R, frontální výuka, reflexe

Metody a formy

Klíčové kompetence

  • Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
    • diskuzí- účastník názory podkládá argumenty, aktivní naslouchání vnímá jako důležitou součást diskuze
    • aktivní komunikací- mezi účastníky a lektorem navzájem
    • kladením otázek- účastník se zdokonaluje ve formulování vhodných otázek, které vedou k rozvoji vlastních myšlenek a objasňují věci dosud nejasné, neznáme,
    • psaním- v rámci reflexe účastník využívá psaní jako nástroj k rozvoji myšlení a vyjádření vlastního názoru
  • Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny:
    • reflexí a sebereflexí- účastník umí rozeznat své vlastní pocity a použít je pro další učení (např. při práci s kontroverzními tématy jako je lidská sexualita), vytváří si pozitivní představu o sobě samém, která podporuje jeho sebedůvěru, ovládá a řídí svoje jednání a chování tak, aby dosáhl pocitu sebeúcty a podílí se tak na utváření příjemné atmosféry i na základě ohleduplnosti a úcty při jednání s dalšími účastníky-respektuje přesvědčení druhých, váží si jejich vnitřních hodnot
    • kritickým myšlením- účastník dokáže formulovat své myšlenky a zdůvodnit své názory; je otevřený tomu svůj názor posouvat a přetvářet ve světle nových poznatků; naslouchá jiným pohledům a dokáže zkoumat problematiku i z jiných perspektiv a rozumí tomu, že naše předpoklady či názory jsou založeny na předchozí zkušenosti, kultuře i prostředí
  • Schopnost učit se je rozvíjená:
    • praktickými ukázkami s využitím hmatových modelů- účastník uvádí věci do souvislostí, propojuje je a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na biologickú a anatomickú stránku ale i na kulturu a společnost jako takovou; třídí informace, snaží se je chápat a propojit a využit tak ve svém praktickém životě

Forma a popis realizace

Program je veden formou otevřenej diskuze s názornými ukázkami a praktickými nácviky, kde je kladen velký důraz na individualitu a možnost se ptát. V průběhů evokace pracují účastníci v menších skupinách a část programu je vedená kvůli komfortnímu a bezpečnému prostředí odděleně pro dívky a chlapce (obsah ale zůstává stejný).

Obsah

  • V úvodě se účastníky seznamují s obsahem a průběhem programu, zařazením jednotlivých aktivit v co nejbezpečnějším komunikačním prostředím (sezení v kruhu na zemi, je jim nabídnuto tikání si navzájem, a sami, na základe toho, jaký vztah mají s přítomnými pedagogy, se rozhodují, jestli se pedagogové sami aktivní do programu zapojí, nebo ne a nebudou vůbec přítomni). Uvádíme je do tématu- sexualita a nahota nás obklopuje už všude (média, reklamy, které jsou plné retuší a pod. …), ale otevřeně se bavit o svém těle, individualitě a samotné sexualitě je stále jakési tabu.PROČ? Vysvětlíme, že my se teď zaměříme na skutečnost, realitu a průměr, co se lidského těla týče a pokusíme se odstranit pomyslné bariery, ne jenom v tom, jací jsme všichni jiní, ale hlavně v komunikaci v rámci tohoto tématu

Evokace

-nasleduje evokační část složená ze 2 aktivit:

  • Brainstorming: účastníci se sami rozdělí do dvojic/trojic (podle počtu) do skupin a společně uvažují nad tím, co se jim vybaví při slovním spojení Na tělo. Své myšlenky zapisují na flipchartový papír.
  • Kmeny a kořeny: v už vytvořených skupinách si účastníci vyberou jednu z otázek (viz Evokační otázky). Jeden z účastníku má funkci „kmen“, ostatní „kořen“. Kořeny se ptají vybranou otázku, snaží se zapamatovat si a „nosí“ odpovědě na ni od co největšího počtu dalších účastníku v místnosti. Kořen odpovědě zapisuje, uchovává a na konci aktivity je interpretuje ostatním v místnosti.

Evokační otázky:

  • K čemu slouží děloha?
  • Co patří mezi vnitřní mužské pohlavní orgány?
  • Co s tělem ženy dělá hormonální antikoncepce?
  • Je pro vás možné se normálně bavit o lidském těle včetně pohlaví? na koho se můžete obrátit s dotazy?
  • Proč ženy každý měsíc krvácí?
  • K čemu jsou a proč podle Vás máme všichni nějaké pohlavní hormony?

Uvědomení

-následuje aktivita souhlasím/nesouhlasím- Na jednu zeď do místnosti umístíme cedulku souhlasím, na zeď naproti cedulku nesouhlasím. Lektoři nahlas vyslovují obecná tvrzení (viz. níže). Účastníci stojí uprostřed místnosti a podle toho, nakolik se s tvrzením ztotožňují, souhlasí/nesouhlasí s ním, fyzicky pohybují po místnosti v ose souhlasu/nesouhlasu. Pak se účastníci znovu přesunou do prostředku místnosti a lektoři se ptají dál. Všechny tvrzení jsou na konci aktivity okomentovaná nejsprávnější odpovědí (nebo uvede, že správná odpověď na toto tvrzení neexistuje) a účastníci jsou dotazovaní, na základe čeho se při odpovědní rozhodovali (

Souhlasím/nesouhlasím s tvrzením, že:

  • Je normální, že menstruace bolí (tvrzení vysloví lektorka)
  • Když muž nemá erekci (i když by chtěl mít), tak není dost chlap (tvrzení vysloví lektor)
  • Hormonální antikoncepce je v vašem věku vhodná volba (tvrzení vysloví lektorka)
  • Holit se v klíně je normální (tvrzení vysloví lektor)

- program dále pokračuje Anatomickým okénkem: Oba lektoři mají pod svým oblečením (lektorka ideálně pod sukní) „anatomické“ kalhotky a boxerky a v krátkosti popisují, jak vypadají a jak fungují mužské a ženské pohlavní orgány.

Ženská pohlavní soustava:

-Lektorka si zvedne sukni/sundá kalhoty a lektor za pomoci velikostně adekvátních kreseb na kalhotkách stručně popisuje pohlavní soustavu ženy- vnější a vnitrné pohlavní orgány:

  • Pohlavní orgány ženy jsou rozděleny na vnitřní (vaječníky, vejcovody, děloha, pochva) a vnější (malé a velké stydké pysky a klitoris)

Mužská pohlavní soustava:

-Lektor si sundá kalhoty a lektorka pomoci velikostně adekvátních kreseb na boxerkách stručně popisuje pohlavní soustavu muže- vnější a vnitrné pohlavní orgány:

  • Pohlavní orgány muže jsou rozděleny na vnitřní (varlata a vývodné pohlavní cesty – nadvarlata, chámovody, semenné váčky= měchýřkovité žlázy a prostata) a vnější (šourek a penis)

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

-následuje oddělená část-holky zůstávají v místnosti s lektorkou a kluci s lektorem odchází do vedlejší místnosti, aby jsme zabezpečili víc komfortu a pokusili se odstranit potenciální (komunikační) bariéry vůči opačnému pohlaví. Obsah programu je pro obě skupiny ale naprosto stejný. Pro obě skupiny však probíhá v jiném poradí čistě logistických důvodu (viz. Metodika)

Holky:

  1. Prsa
  2. Vulvy
  3. Menstruace
  4. Antikoncepce
  5. Penisy

Kluci:

  1. Penis
  2. Prsa
  3. Vulvy
  4. Menstruace
  5. Antikoncepce

Prsa: kdy rostou, jako mají tvarové, barevné a velikostní odlišnosti…galerie prsou

Vulvy: úkolem dvojic je rozdělit 20 fotek vagin na dvě skupiny: fyziologické, normální a ty, se kterými už by měla dotyčná zajít na kontrolu k doktorovi. Výsledek – všechny jsou v pořádku. Diskuze nad tvarovou variabilitou a vlivem porna na to, co si myslíme, že je „normální“. Variabilita pubického ochlupení a otázka holení se v klíně.

Menstruace: holky: spíš diskuze nad praktickým využitím jednotlivých pomůcek, výhody a zápory, rizika a pod (vložky, tampony, hodubičky, pratelné vložky, kalíšek (Kluci: zkoumají nasákavost pomůcek, rozstříhávají je a zkoumají, co je uvnitř)

Antikoncepce: nejrůznejší typy, výhody, nevýhody, rizika, omezení, každý si vyzkouší správně nasadit kondom na model penisu (s komentárem a vysvětlením, takže i pro toho, kdo to nikdy nedelal to je O.K.

Penisy: dvojice hrají pexeso – mají vytvořit správné dvojice penisu s a bez erekce. Diskuze nad velikostními a tvarovými variabilitami. Co je to obřízka a proč se provádí.

Reflexe

-program uzavíráme společnou reflexí: Kluci se vrací zpátky k holkám a obě skupiny navzájem si buď to přímo, nebo prostřednictvím lektorů zdělí informace, u kterých považují za důležité, aby o nich opačné pohlaví „vědělo“. Dále se ptáme, s jakým pocitem teď odchází a navádíme je, aby s co největší otevřeností uměli přijímat svou i cizí individualitu a nebáli se o sexualitě a intimitě bavit (bez ostychu, ale s úctou, respektem, věcně a nehanlivě), -účastníci dostanou „doporučený“ úkol na doma (nenutíme je však k němu vzhledem na kontroverznost tématu): Vypracovat krátkou úvahu, která bude odpovídat na některou/některé otázky:

  • Co to znamená být normální?
  • Jaké jsou důsledky všudepřítomných reklam na vylepšováni vzhledu?
  • Je respektovaná moje osobní individualita mým okolím?
  • S jakými reakcemi se setkávám s ohledem na mou individualitu a jak s tím pracuji?
  • Proč se lidi nestydí v plavkách, ale ve spodním prádle ano?

Metodika uvedení

Příprava

Realizace

Uzavření

Poznámky

Jak a proč se jednotlivé části programu uvádí tak jak se uvádí. Zkušenosti z uvedení, tipy na co si dát pozor během uvádění.

Metodický důvod aktivity v celkovém kontextu programu, variantní podoby či alternativy aktivity.

Před zahájením zjistit jestli někdo z účastníku netrpí alergií na latex nebo benzokain (který můžu obsahovat některé kondómy -riziko při manipulaci s kondomem. Dále upozornit na to, že některé modely jsou ze silikonu, některé látkové a že to může být nezvyklý materiál. Vše je ale čisté, maximálně jsou některé modely ošetřeny lékařským silikonovým olejem (není to ale nic škodlivého, kdykoliv lze umýt ruce.

Zrakově handicapovaní - speciální úpravy v rámci programu

  • Program lze kompletně uvést také pro slabozraké a nevidomé s využitím těchto haptických pomůcek a modelů: anatomické modely pohlavní soustavy muže a ženy, haptický model erektilního penisu (není úplně nezbytný), silikonové modely prs, vagin a penisů které jsou tomu přizpůsobené. Počet pomůcek uzpůsobíme podle potřeby, resp. podle počtu nevidomých účastníků- doporučujeme využít 1 haptický model pohlaví soustavy na max 2-3 nevidomých účastníků (vyhneme se zdlouhavosti při „točení“ jedné pomůcky)
  • Při účasti nevidomých účastníku navyšujeme počet lektorů tak, aby současně bylo možné komentovat individuálně každý haptický model pohlavní soustavy v oběhu
  • Všichni lektoři by měli mít osvojené základy přístupu a práce s nevidomými
  • Při účasti nevidomých studentů navyšujeme i časovou dotaci dle konzultace s asistentem pedagoga/pedagoga a počtu haptických pomůcek, modelů a ukázek, které máme k dispozici
  • Pro tvorbu pomůcek vybíráme materiály, se kterými může handicapovaný lépe pracovat, jsou na dotek bezpečné a výrobky z nich jsou trvanlivější - nezničí se dotekem při prohlížení

Odkazy

Pomůcky a materiál

Položka Počet Popis
polystyrenové modely penisů dle počtu účastníku (nezapomenout na lektory) k nácviku správného nasazovaní kondomu
silikonové modely penisů ideálně co nejvíc využívané v případe že se jedná o skupinu nevidomých beze zbytku zraku jako náhrada za obrazový materiál
haptický erektilní model penisu silikonový dle počtu účastníku, min. 1 využívané v případě, že se jedná o skupinu nevidomých beze zbytku zraku k demonstraci mužské erekce
haptický model pohlavní soustay muže dle počtu účastníku, min. 1 využívané v případe že se jedná o skupinu nevidomých beze zbytku zraku jako náhrada boxerek s nákresem
kondomy dle počtu účastníku (nezapomenout na lektory) ideálně bez benzokainu (zníži se riziko výskytu alergie)
ukázková sada antikoncepce 1 obsahuje co nejvíc vzorků antikoncepčních pomůcek, jak barierových, tak hormonálních (mužský a ženský kondom, spermicidy, vaginální kroužek, injekční formu, náplasti a pilulky nitroděložní tělísko, pesar…) + těhotenský test a nouzovú antikoncepci napr. Escapelle)
sada kartiček s názvem antikoncepčních pomůcek sady 1
ukázková sada menstuačních pomůcek 1 obsahuje co nejvíc menstruačních pomůcek (vložky, tampóny, menstruační kalíšek, menstruační kalhotky, houbičky…)
haptický model pohlavní soustavy ženy dle počtu účastníku, min. 1 využívané v případe že se jedná o skupinu nevidomých beze zbytku zraku jako náhrada kalhotek s nákresem
silikonové modely prs ideálně co nejvíc
silikonové prsní implantáty 1
model klitorisu 1
silikonové modely vagin ideálně co nejvíc
štítky se jmény účastníku dle počtu účastníku a lektorů
flipchartové papíry dle počtu účastníku
kalhotky s potlačí/nákresem anatomie pohlavní soustavy ženy 1
boxerky s potlačí/nákresem anatomie pohlaví soustavy muže 1
fixky dle počtu účastníků
sestřih nahrávek reklam 1
sada obrazové materiálu penisů v klidu a s erekci dle počtu účastníků (1 sada do dvojice/trojice) 1 sada obsahuje 10 dvojic reálnych fotografií mužských penisů „v klidu“ a s erekcí
sada obrazového materiálu vagín dle počtu účastníků (1 sada do dvojice/trojice) 1 sada obsahuje 20 reálných fotografíí ženských vagin
sada obrazového materiálu ženských prs 2 1 sada obsahuje 23 reálných fotografií ženských prs
bobíky na sezení dle počtu účastníků a lektorů
sada evokačních otázek 1 papírová, velikost písma přizpůsobíme rozsahu zrakového hendikepu
cedulky souhlasím a nesouhlasím 1 ideálně formát A3, případně u skupiny slabozrakých i větší
  • u některých haptických modelů uvádíme v kolonce Počet: ideálně co nejvíc z důvodu obsáhnutí a představení co nevetší rozmanitosti pohlavních orgánu mužů a žen a nabídnuti tak účastníkům co nejvíc „vzorků“, jak individuálně vypadáme
  • v případe ukázkových sad antikoncepce a menstruačních pomůcek a modelu silikonových implantátů a klitorisu obsahuje program v ideálním případě 2 sady, ke skomfortnění uvádění programu a eliminaci nutnosti „předáni“ pomůcek druhé skupině
  • ze stejného důvodu je pak vhodné při možnosti využití většího množství silikonových modelů penisů, prs a vagin modely každé kategorie rozdělit na polovinu- jedna pro dívčí a jedna pro klučičí skupinu

Přílohy

#SouborPopis
009.04.15 anatomicke kalhotky.JPGfoto metodické pomůcky
009.04.16 anatomicke trenky.JPGfoto metodické pomůcky
009.04.07 anatomie muže pomůcka.jpgfoto haptické pomůcky
009.04.17 anatomie muže při použití.jpgfoto metodické pomůcky při použití
009.04.08 anatomie zena.JPGfoto haptické pomůcky
009.04.18 anatomie ženy při použití.jpgfoto metodické pomůcky při použití
009.04.01 individualita_otazky_evokace.docxvýběr otázek k evokaci tématu
009.04.02 individualita_otazky_evokace.pdfverze v pdf
009.04.05 individualita_otazky_k_uvaze.docxotázky k závěrečné úvaze po programu
009.04.12 individualita_otazky_k_uvaze.pdfverze v pdf
009.04.09 penis latkovy.JPGfoto haptické pomůcky
009.04.10 penisy.jpgfoto haptické pomůcky
009.04.11 prsa.JPGfoto haptické pomůcky
009.04.13 silikony.JPGfoto haptické pomůcky
009.04.03 tvrzení cedulky.docxaktivita souhlasim nesouhlasim s tvrzenim
009.04.04 tvrzení cedulky.pdfverze v pdf
009.04.19 vulvy_fotokolekce.jpgfoto pro porovnavaci aktivitu pro realizatora
009.04.14 vulvy.JPGfoto haptické pomůcky

Zdroje

# PřílohyZdrojPopisAutorPůvodLicenceDatum
009.04.15 0101_resource.jpg anatomické kalhotky Monika Hojdanová vlastní tvorba CC BY-NC 2021-10-29
009.04.15 0202_resource.jpg anatomické kalhotky Monika Hojdanová vlastní tvorba CC BY-NC 2021-10-29
009.04.16 0101_resource.jpg anatomické trenky Monika Hojdanová vlastní tvorba CC BY-NC 2021-10-29
009.04.16 0202_resource.jpg anatomické trenky Monika Hojdanová vlastní tvorba CC BY-NC 2021-10-29
009.04.07 0101_resource.jpg hapticky model muz Monika Hojdanová vlastní tvorba CC BY-NC-SA 2021-10-29
009.04.18 0101_resource.jpg hapticky model zena Monika Hojdanová vlastní tvorba CC BY-NC-SA 2021-10-29
009.04.09 0101_resource.jpg latkovy penis Monika Hojdanová vlastní tvorba CC BY-NC-SA 2021-10-29
009.04.10 0101_resource.jpg penisy Monika Hojdanová vlastní tvorba CC BY-NC 2021-10-29
009.04.11 0101_resource.jpg prsa Monika Hojdanová vlastní tvorba CC BY-NC 2021-10-29
009.04.13 0101_resource.jpg silikony Monika Hojdanová vlastní tvorba CC BY-NC 2021-10-29
009.04.19 0101_resource.jpg Soubor ženských přirození Gynodiversity Christopher ÆMIL Hart] net Creator Virgin Virgina. ect. ~_~() https://commons.wikimedia.org CC 0 2021-10-29
009.04.14 0101_resource.jpg vulvy Monika Hojdanová vlastní tvorba CC BY-NC 2021-10-29

Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0