Individualita lidského těla
Účastníků | 6-32, podle počtu handicapovaných studentů a poměru dívek a chlapců |
---|---|
Fyzická náročnost | II |
Psychická náročnost | III-IV (blok může být pro studenty psychicky náročnější kvůli zvládání a přijetí intimity a s ní spojené otevřené diskuze, či kvůli názorným ukázkám |
Autor/ři | Dana Hladká, Monika Hojdanová, Julie Tomaňová |
Počet uvádějících | 2 (muž a žena), další dle počtu handicapovaných studentů |
Čas na realizaci | 2-3 hod |
Čas na přípravu | do 30 min |
Prostředí | objevovny, suché dílny, 2 oddělené třídy/místnosti |
Rozdělení | klučičí a holčičí skupina |
Cíle
- nechat účastníky prozkoumat lidskou různost a navést je k respektování lidské různosti
- doplnit dosud získané informace o pohlavní soustavě
- uchopit obtížné téma lidské sexuality fakticky, věcně a s úctou
Sdělení
Téma lidské sexuality pro mně není tabu, nahota a lidské tělo je normální součást života, tak stejně jak fyzické odlišnosti a lidská různorodost.
Metody
diferencovaná výuka, diskuse, E-U-R, frontální výuka, reflexe
Klíčové kompetence
- Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- diskuzí- účastník názory podkládá argumenty, aktivní naslouchání vnímá jako důležitou součást diskuze
- aktivní komunikací- mezi účastníky a lektorem navzájem
- kladením otázek- účastník se zdokonaluje ve formulování vhodných otázek, které vedou k rozvoji vlastních myšlenek a objasňují věci dosud nejasné, neznáme,
- psaním- v rámci reflexe účastník využívá psaní jako nástroj k rozvoji myšlení a vyjádření vlastního názoru
- Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny:
- reflexí a sebereflexí- účastník umí rozeznat své vlastní pocity a použít je pro další učení (např. při práci s kontroverzními tématy jako je lidská sexualita), vytváří si pozitivní představu o sobě samém, která podporuje jeho sebedůvěru, ovládá a řídí svoje jednání a chování tak, aby dosáhl pocitu sebeúcty a podílí se tak na utváření příjemné atmosféry i na základě ohleduplnosti a úcty při jednání s dalšími účastníky-respektuje přesvědčení druhých, váží si jejich vnitřních hodnot
- kritickým myšlením- účastník dokáže formulovat své myšlenky a zdůvodnit své názory; je otevřený tomu svůj názor posouvat a přetvářet ve světle nových poznatků; naslouchá jiným pohledům a dokáže zkoumat problematiku i z jiných perspektiv a rozumí tomu, že naše předpoklady či názory jsou založeny na předchozí zkušenosti, kultuře i prostředí
- Schopnost učit se je rozvíjená:
- praktickými ukázkami s využitím hmatových modelů- účastník uvádí věci do souvislostí, propojuje je a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na biologickú a anatomickú stránku ale i na kulturu a společnost jako takovou; třídí informace, snaží se je chápat a propojit a využit tak ve svém praktickém životě
Forma a popis realizace
Program je veden formou otevřenej diskuze s názornými ukázkami a praktickými nácviky, kde je kladen velký důraz na individualitu a možnost se ptát. V průběhů evokace pracují účastníci v menších skupinách a část programu je vedená kvůli komfortnímu a bezpečnému prostředí odděleně pro dívky a chlapce (obsah ale zůstává stejný).
Obsah
- V úvodě se účastníky seznamují s obsahem a průběhem programu, zařazením jednotlivých aktivit v co nejbezpečnějším komunikačním prostředím (sezení v kruhu na zemi, je jim nabídnuto tikání si navzájem, a sami, na základe toho, jaký vztah mají s přítomnými pedagogy, se rozhodují, jestli se pedagogové sami aktivní do programu zapojí, nebo ne a nebudou vůbec přítomni). Uvádíme je do tématu- sexualita a nahota nás obklopuje už všude (média, reklamy, které jsou plné retuší a pod. …), ale otevřeně se bavit o svém těle, individualitě a samotné sexualitě je stále jakési tabu.PROČ? Vysvětlíme, že my se teď zaměříme na skutečnost, realitu a průměr, co se lidského těla týče a pokusíme se odstranit pomyslné bariery, ne jenom v tom, jací jsme všichni jiní, ale hlavně v komunikaci v rámci tohoto tématu
Evokace
-nasleduje evokační část složená ze 2 aktivit:
- Brainstorming: účastníci se sami rozdělí do dvojic/trojic (podle počtu) do skupin a společně uvažují nad tím, co se jim vybaví při slovním spojení Na tělo. Své myšlenky zapisují na flipchartový papír.
- Kmeny a kořeny: v už vytvořených skupinách si účastníci vyberou jednu z otázek (viz Evokační otázky). Jeden z účastníku má funkci „kmen“, ostatní „kořen“. Kořeny se ptají vybranou otázku, snaží se zapamatovat si a „nosí“ odpovědě na ni od co největšího počtu dalších účastníku v místnosti. Kořen odpovědě zapisuje, uchovává a na konci aktivity je interpretuje ostatním v místnosti.
Evokační otázky:
- K čemu slouží děloha?
- Co patří mezi vnitřní mužské pohlavní orgány?
- Co s tělem ženy dělá hormonální antikoncepce?
- Je pro vás možné se normálně bavit o lidském těle včetně pohlaví? na koho se můžete obrátit s dotazy?
- Proč ženy každý měsíc krvácí?
- K čemu jsou a proč podle Vás máme všichni nějaké pohlavní hormony?
Uvědomení
-následuje aktivita souhlasím/nesouhlasím- Na jednu zeď do místnosti umístíme cedulku souhlasím, na zeď naproti cedulku nesouhlasím. Lektoři nahlas vyslovují obecná tvrzení (viz. níže). Účastníci stojí uprostřed místnosti a podle toho, nakolik se s tvrzením ztotožňují, souhlasí/nesouhlasí s ním, fyzicky pohybují po místnosti v ose souhlasu/nesouhlasu. Pak se účastníci znovu přesunou do prostředku místnosti a lektoři se ptají dál. Všechny tvrzení jsou na konci aktivity okomentovaná nejsprávnější odpovědí (nebo uvede, že správná odpověď na toto tvrzení neexistuje) a účastníci jsou dotazovaní, na základe čeho se při odpovědní rozhodovali (
Souhlasím/nesouhlasím s tvrzením, že:
- Je normální, že menstruace bolí (tvrzení vysloví lektorka)
- Když muž nemá erekci (i když by chtěl mít), tak není dost chlap (tvrzení vysloví lektor)
- Hormonální antikoncepce je v vašem věku vhodná volba (tvrzení vysloví lektorka)
- Holit se v klíně je normální (tvrzení vysloví lektor)
- program dále pokračuje Anatomickým okénkem: Oba lektoři mají pod svým oblečením (lektorka ideálně pod sukní) „anatomické“ kalhotky a boxerky a v krátkosti popisují, jak vypadají a jak fungují mužské a ženské pohlavní orgány.
Ženská pohlavní soustava:
-Lektorka si zvedne sukni/sundá kalhoty a lektor za pomoci velikostně adekvátních kreseb na kalhotkách stručně popisuje pohlavní soustavu ženy- vnější a vnitrné pohlavní orgány:
- Pohlavní orgány ženy jsou rozděleny na vnitřní (vaječníky, vejcovody, děloha, pochva) a vnější (malé a velké stydké pysky a klitoris)
Mužská pohlavní soustava:
-Lektor si sundá kalhoty a lektorka pomoci velikostně adekvátních kreseb na boxerkách stručně popisuje pohlavní soustavu muže- vnější a vnitrné pohlavní orgány:
- Pohlavní orgány muže jsou rozděleny na vnitřní (varlata a vývodné pohlavní cesty – nadvarlata, chámovody, semenné váčky= měchýřkovité žlázy a prostata) a vnější (šourek a penis)
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
-následuje oddělená část-holky zůstávají v místnosti s lektorkou a kluci s lektorem odchází do vedlejší místnosti, aby jsme zabezpečili víc komfortu a pokusili se odstranit potenciální (komunikační) bariéry vůči opačnému pohlaví. Obsah programu je pro obě skupiny ale naprosto stejný. Pro obě skupiny však probíhá v jiném poradí čistě logistických důvodu (viz. Metodika)
Holky:
- Prsa
- Vulvy
- Menstruace
- Antikoncepce
- Penisy
Kluci:
- Penis
- Prsa
- Vulvy
- Menstruace
- Antikoncepce
Prsa: kdy rostou, jako mají tvarové, barevné a velikostní odlišnosti…galerie prsou
Vulvy: úkolem dvojic je rozdělit 20 fotek vagin na dvě skupiny: fyziologické, normální a ty, se kterými už by měla dotyčná zajít na kontrolu k doktorovi. Výsledek – všechny jsou v pořádku. Diskuze nad tvarovou variabilitou a vlivem porna na to, co si myslíme, že je „normální“. Variabilita pubického ochlupení a otázka holení se v klíně.
Menstruace: holky: spíš diskuze nad praktickým využitím jednotlivých pomůcek, výhody a zápory, rizika a pod (vložky, tampony, hodubičky, pratelné vložky, kalíšek (Kluci: zkoumají nasákavost pomůcek, rozstříhávají je a zkoumají, co je uvnitř)
Antikoncepce: nejrůznejší typy, výhody, nevýhody, rizika, omezení, každý si vyzkouší správně nasadit kondom na model penisu (s komentárem a vysvětlením, takže i pro toho, kdo to nikdy nedelal to je O.K.
Penisy: dvojice hrají pexeso – mají vytvořit správné dvojice penisu s a bez erekce. Diskuze nad velikostními a tvarovými variabilitami. Co je to obřízka a proč se provádí.
Reflexe
-program uzavíráme společnou reflexí: Kluci se vrací zpátky k holkám a obě skupiny navzájem si buď to přímo, nebo prostřednictvím lektorů zdělí informace, u kterých považují za důležité, aby o nich opačné pohlaví „vědělo“. Dále se ptáme, s jakým pocitem teď odchází a navádíme je, aby s co největší otevřeností uměli přijímat svou i cizí individualitu a nebáli se o sexualitě a intimitě bavit (bez ostychu, ale s úctou, respektem, věcně a nehanlivě), -účastníci dostanou „doporučený“ úkol na doma (nenutíme je však k němu vzhledem na kontroverznost tématu): Vypracovat krátkou úvahu, která bude odpovídat na některou/některé otázky:
- Co to znamená být normální?
- Jaké jsou důsledky všudepřítomných reklam na vylepšováni vzhledu?
- Je respektovaná moje osobní individualita mým okolím?
- S jakými reakcemi se setkávám s ohledem na mou individualitu a jak s tím pracuji?
- Proč se lidi nestydí v plavkách, ale ve spodním prádle ano?
Metodika uvedení
Příprava
Realizace
Uzavření
Poznámky
Jak a proč se jednotlivé části programu uvádí tak jak se uvádí. Zkušenosti z uvedení, tipy na co si dát pozor během uvádění.
Metodický důvod aktivity v celkovém kontextu programu, variantní podoby či alternativy aktivity.
Před zahájením zjistit jestli někdo z účastníku netrpí alergií na latex nebo benzokain (který můžu obsahovat některé kondómy -riziko při manipulaci s kondomem. Dále upozornit na to, že některé modely jsou ze silikonu, některé látkové a že to může být nezvyklý materiál. Vše je ale čisté, maximálně jsou některé modely ošetřeny lékařským silikonovým olejem (není to ale nic škodlivého, kdykoliv lze umýt ruce.
Zrakově handicapovaní - speciální úpravy v rámci programu
- Program lze kompletně uvést také pro slabozraké a nevidomé s využitím těchto haptických pomůcek a modelů: anatomické modely pohlavní soustavy muže a ženy, haptický model erektilního penisu (není úplně nezbytný), silikonové modely prs, vagin a penisů které jsou tomu přizpůsobené. Počet pomůcek uzpůsobíme podle potřeby, resp. podle počtu nevidomých účastníků- doporučujeme využít 1 haptický model pohlaví soustavy na max 2-3 nevidomých účastníků (vyhneme se zdlouhavosti při „točení“ jedné pomůcky)
- Při účasti nevidomých účastníku navyšujeme počet lektorů tak, aby současně bylo možné komentovat individuálně každý haptický model pohlavní soustavy v oběhu
- Všichni lektoři by měli mít osvojené základy přístupu a práce s nevidomými
- Při účasti nevidomých studentů navyšujeme i časovou dotaci dle konzultace s asistentem pedagoga/pedagoga a počtu haptických pomůcek, modelů a ukázek, které máme k dispozici
- Pro tvorbu pomůcek vybíráme materiály, se kterými může handicapovaný lépe pracovat, jsou na dotek bezpečné a výrobky z nich jsou trvanlivější - nezničí se dotekem při prohlížení
Odkazy
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
polystyrenové modely penisů | dle počtu účastníku (nezapomenout na lektory) | k nácviku správného nasazovaní kondomu |
silikonové modely penisů | ideálně co nejvíc | využívané v případe že se jedná o skupinu nevidomých beze zbytku zraku jako náhrada za obrazový materiál |
haptický erektilní model penisu silikonový | dle počtu účastníku, min. 1 | využívané v případě, že se jedná o skupinu nevidomých beze zbytku zraku k demonstraci mužské erekce |
haptický model pohlavní soustay muže | dle počtu účastníku, min. 1 | využívané v případe že se jedná o skupinu nevidomých beze zbytku zraku jako náhrada boxerek s nákresem |
kondomy | dle počtu účastníku (nezapomenout na lektory) | ideálně bez benzokainu (zníži se riziko výskytu alergie) |
ukázková sada antikoncepce | 1 | obsahuje co nejvíc vzorků antikoncepčních pomůcek, jak barierových, tak hormonálních (mužský a ženský kondom, spermicidy, vaginální kroužek, injekční formu, náplasti a pilulky nitroděložní tělísko, pesar…) + těhotenský test a nouzovú antikoncepci napr. Escapelle) |
sada kartiček s názvem antikoncepčních pomůcek sady | 1 | |
ukázková sada menstuačních pomůcek | 1 | obsahuje co nejvíc menstruačních pomůcek (vložky, tampóny, menstruační kalíšek, menstruační kalhotky, houbičky…) |
haptický model pohlavní soustavy ženy | dle počtu účastníku, min. 1 | využívané v případe že se jedná o skupinu nevidomých beze zbytku zraku jako náhrada kalhotek s nákresem |
silikonové modely prs | ideálně co nejvíc | |
silikonové prsní implantáty | 1 | |
model klitorisu | 1 | |
silikonové modely vagin | ideálně co nejvíc | |
štítky se jmény účastníku | dle počtu účastníku a lektorů | |
flipchartové papíry | dle počtu účastníku | |
kalhotky s potlačí/nákresem anatomie pohlavní soustavy ženy | 1 | |
boxerky s potlačí/nákresem anatomie pohlaví soustavy muže | 1 | |
fixky | dle počtu účastníků | |
sestřih nahrávek reklam | 1 | |
sada obrazové materiálu penisů v klidu a s erekci | dle počtu účastníků (1 sada do dvojice/trojice) | 1 sada obsahuje 10 dvojic reálnych fotografií mužských penisů „v klidu“ a s erekcí |
sada obrazového materiálu vagín | dle počtu účastníků (1 sada do dvojice/trojice) | 1 sada obsahuje 20 reálných fotografíí ženských vagin |
sada obrazového materiálu ženských prs | 2 | 1 sada obsahuje 23 reálných fotografií ženských prs |
bobíky na sezení | dle počtu účastníků a lektorů | |
sada evokačních otázek | 1 | papírová, velikost písma přizpůsobíme rozsahu zrakového hendikepu |
cedulky souhlasím a nesouhlasím | 1 | ideálně formát A3, případně u skupiny slabozrakých i větší |
- u některých haptických modelů uvádíme v kolonce Počet: ideálně co nejvíc z důvodu obsáhnutí a představení co nevetší rozmanitosti pohlavních orgánu mužů a žen a nabídnuti tak účastníkům co nejvíc „vzorků“, jak individuálně vypadáme
- v případe ukázkových sad antikoncepce a menstruačních pomůcek a modelu silikonových implantátů a klitorisu obsahuje program v ideálním případě 2 sady, ke skomfortnění uvádění programu a eliminaci nutnosti „předáni“ pomůcek druhé skupině
- ze stejného důvodu je pak vhodné při možnosti využití většího množství silikonových modelů penisů, prs a vagin modely každé kategorie rozdělit na polovinu- jedna pro dívčí a jedna pro klučičí skupinu
Přílohy
# | Soubor | Popis |
---|---|---|
009.04.15 | anatomicke kalhotky.JPG | foto metodické pomůcky |
009.04.16 | anatomicke trenky.JPG | foto metodické pomůcky |
009.04.07 | anatomie muže pomůcka.jpg | foto haptické pomůcky |
009.04.17 | anatomie muže při použití.jpg | foto metodické pomůcky při použití |
009.04.08 | anatomie zena.JPG | foto haptické pomůcky |
009.04.18 | anatomie ženy při použití.jpg | foto metodické pomůcky při použití |
009.04.01 | individualita_otazky_evokace.docx | výběr otázek k evokaci tématu |
009.04.02 | individualita_otazky_evokace.pdf | verze v pdf |
009.04.05 | individualita_otazky_k_uvaze.docx | otázky k závěrečné úvaze po programu |
009.04.12 | individualita_otazky_k_uvaze.pdf | verze v pdf |
009.04.09 | penis latkovy.JPG | foto haptické pomůcky |
009.04.10 | penisy.jpg | foto haptické pomůcky |
009.04.11 | prsa.JPG | foto haptické pomůcky |
009.04.13 | silikony.JPG | foto haptické pomůcky |
009.04.03 | tvrzení cedulky.docx | aktivita souhlasim nesouhlasim s tvrzenim |
009.04.04 | tvrzení cedulky.pdf | verze v pdf |
009.04.19 | vulvy_fotokolekce.jpg | foto pro porovnavaci aktivitu pro realizatora |
009.04.14 | vulvy.JPG | foto haptické pomůcky |
Zdroje
# Přílohy | Zdroj | Popis | Autor | Původ | Licence | Datum | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
009.04.15 | 01 | ![]() |
anatomické kalhotky | Monika Hojdanová | vlastní tvorba | CC BY-NC | 2021-10-29 |
009.04.15 | 02 | ![]() |
anatomické kalhotky | Monika Hojdanová | vlastní tvorba | CC BY-NC | 2021-10-29 |
009.04.16 | 01 | ![]() |
anatomické trenky | Monika Hojdanová | vlastní tvorba | CC BY-NC | 2021-10-29 |
009.04.16 | 02 | ![]() |
anatomické trenky | Monika Hojdanová | vlastní tvorba | CC BY-NC | 2021-10-29 |
009.04.07 | 01 | ![]() |
hapticky model muz | Monika Hojdanová | vlastní tvorba | CC BY-NC-SA | 2021-10-29 |
009.04.18 | 01 | ![]() |
hapticky model zena | Monika Hojdanová | vlastní tvorba | CC BY-NC-SA | 2021-10-29 |
009.04.09 | 01 | ![]() |
latkovy penis | Monika Hojdanová | vlastní tvorba | CC BY-NC-SA | 2021-10-29 |
009.04.10 | 01 | ![]() |
penisy | Monika Hojdanová | vlastní tvorba | CC BY-NC | 2021-10-29 |
009.04.11 | 01 | ![]() |
prsa | Monika Hojdanová | vlastní tvorba | CC BY-NC | 2021-10-29 |
009.04.13 | 01 | ![]() |
silikony | Monika Hojdanová | vlastní tvorba | CC BY-NC | 2021-10-29 |
009.04.19 | 01 | ![]() |
Soubor ženských přirození | Gynodiversity Christopher ÆMIL Hart] net Creator Virgin Virgina. ect. ~_~() | https://commons.wikimedia.org | CC 0 | 2021-10-29 |
009.04.14 | 01 | ![]() |
vulvy | Monika Hojdanová | vlastní tvorba | CC BY-NC | 2021-10-29 |