Závěrečná hra v expozici
Změňte nadpis stránky na název aktivity a odstraňte tuto poznámku.
Účastníků | rozmezí počtu osob pro kvalitní uvedení |
---|---|
Fyzická náročnost | I-V, I = klidová, V = zátěž na hranici možností |
Psychická náročnost | I-V, I = bez nutnosti přemýšlet, V = nutnost intenzivního přemýšlení většiny doby |
Autor/ři | jména osob které aktivitu vymysleli v pořadí míry přispění |
Počet uvádějících | kolik osob je zapotřebí pro kvalitní uvedení |
Čas na realizaci | kolik času je potřeba (vč. vysvětlování, uzavření, popř. reflexe) |
Čas na přípravu | kolik času je na nachystání a poklizení aktivity v místě realizace |
Prostředí | kde se aktivita odehrává či v jaké denní/roční době |
Rozdělení | účastní se aktivity za sebe, za celou skupinu nebo jsou rozděleni do menších týmů |
Cíle
Uveďte cíl nebo cíle aktivity. Čeho se snaží aktivita dosáhnout. Jaké změny v psychickém stavu či fyzickém stavu má způsobit. Jaké postoje, dovednosti či znalosti jsou v účastnících rozvíjeny. Př: Účastník zažije krizi způsobenou špatným hospodařením se sdíleným zdrojem, pojmenuje si důvody které k tomu vedly a získá možnost se poučit z chyb a hospodařit lépe, při rozboru si uvědomí které skutečné situace tomuto modelu odpovídají a co vede k efektivnímu hospodaření se sdíleným zdrojem.
Sdělení
Věta, či souvětí (myšlenka), se kterou by účastník či účastnice měli z aktivity odcházet.
Metody
Výčet metod oddělených čárkou z Metody a formy.
Metody a formy Tento odkaz dne ponechejte odstraňte pouze tuto poznámku.
Klíčové kompetence
Které klíčové kompetence a jakým způsobem jsou aktivitou rozvíjeny v účastnících. Koresponduje s části 1.4 z 1. Je vhodné dále rozšířit o jakékoliv měkké kompetence rozvíjené aktivitou.
Př:
- Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- nácvikem porozumění psaného textu při čtení pravidel simulační hry a pokládáním dotazů na jejich výklad a důsledky,
- aktivní komunikací mezi hráči v průběhu simulačních her uvnitř týmu i mezi týmy,
- rozborem průběhu, při které účastníci vyjadřují svůj pohled na klíčové okamžiky a moderovanou diskusí na závěr.
- Matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií jsou rozvíjeny:
- pozorováním průběhu první simulace a logickou dedukcí skrytých pravidel a vzorů chování systému,
- aplikací zadaných aritmetických pravidel chování systému a extrapolací jeho budoucího vývoje.
- Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny
- zažitím si a uvědoměním k čemu vede neefektivní hospodaření se sdílenými zdroji,
- aktivním nasloucháním a vyjadřováním názoru u moderované diskuse.
Forma a popis realizace
V jedné či dvou větách shrňte, jakou formu aktivita má a jak probíhá.
Př: Série dvou simulačních her o hospodaření se sdíleným zdrojem mezi jednotlivci a 2-3 člennými týmy následovaná moderovanou diskusí odhalující podmínky vedoucí k efektivnímu či neefektivnímu hospodaření se sdíleným zdrojem.
Obsah
Popis toho, jak aktivita probíhá především z úhlu pohledu účastníka. Píše se zde CO probíhá, nikoliv JAK nebo PROČ, to je rozvedeno v Metodice uvedení.
Zkušený lektor s příslušnými odbornými znalostmi by měl být aktivitu schopen uvést poté, co si přečte Obsah a připraví Pomůcky a materiál bez toho aniž by si četl Metodiku uvedení.
ZDRAVO
simulace v Objevovně:
Na dveřích od Objevovny je cedule „nevstupovat - nácvik…“, aby tam nevstupovala veřejnost, bude-li ve VIDě nějaká
Figurant je slušně oblečen („jako do práce“), na stole má rozdělanou práci (počítač, papíry…) a asi 5 hrnků od vypité kávy. Leží bezvládně na židli, hlavou a trupem leží na stole. Na nic nereaguje, dýchá jen lapavě.
Cíl: rozpoznat, že nedýchá normálně a pravidelně. Položit ho na podlahu. Zavolat 155. Zahájit resuscitaci.
Průběh: Realizátor čeká na skupinku před místností, vysvětlí (každé skupince znovu, vždy, když skupinka přijde na stanoviště) souvislosti (kde jsme, kdy jsme, okolnosti) a připomene pravidla simulací (ber vše tak, jak to vidíš; všechno, co chceš udělat, tak opravdu udělej - krom reálného volání 155 a nemačkej hrudník při resuscitaci), ujasní si, že skupinka chápe, co ji čeká a vpustí ji do místnosti. Nechá skupinku zasáhnout na figurantovi. Když se žáci rozhodnou zavolat 155, tak dělá dispečera (dispečerský manuál když tak má v papírové podobě u sebe). Po cca 7 minutách situaci ukončí („Děkuji, konec simulace.“) a se skupinkou žáků udělá rozbor simulace. Ocení, co bylo provedeno správně, případně dá jedno doporučení vyplývající se situace. Dá prostor pro dotazy žákům a pak je ze stanoviště propouští.
Materiál: figurína na KPR, cedulka na dveře - označení simulace „Nevstupovat“, desinfekce, papírové kapesníčky/ubrousky, stopky, desky s papírem a tužkou (na poznámky pro realizátora), rekvizity (počítač, papíry, tužky, hrnky od kafe, prodlužka, mobil), manuál pro dispečera, reflexní vesta pro realizátora
Ostatní: čas je 15 min/ skupinku; simulace je vždy pouze pro 1 skupinku, potřeba 1 realizátor + 1 figurant po celou dobu
SRDCE
úkoly v labodílně Pro každou skupinku je nachystáno rozložené puzzle srdečního oběhu (podložka s pokovenou fólií a jednotlivé magnetické dílky) a vepřové srdce. Každá skupinka má dva úkoly (pořadí je libovolné): správně složit srdeční oběh a vyfotit ho (správnost kontroluje lektor). Na reálném vepřovém srdci lektorovi ukázat aortu a pravou síň, na dýchací soustavě najít hlasivky a bránici (aspoň kousek).
Cíl: zjištění, kolik si toho studenti pamatují z bloku o srdci a plicích: celý krevní oběh a jednotlivosti na srdci a dýchacím aparátu.
Materiál srdco-oběhové puzzle 4 ks (na každém stole 1 ks), srdce a plíce (vepřový kořínek) 4x (lektor podá skupince, která má složené puzzle), pinzety, desinfekce, papírové ubrousky.
Ostatní: v jednu chvíli můžou být v labodílně 4 skupinky (1 skupinka u jednoho stolu), obsloužit je zvládne 1 lektor, časové omezení je 15 min/skupinku
Metodika uvedení
Příprava
Realizace
Uzavření
Poznámky
Jak a proč se jednotlivé části programu uvádí tak jak se uvádí. Zkušenosti z uvedení, tipy na co si dát pozor během uvádění.
Metodický důvod aktivity v celkovém kontextu programu, variantní podoby či alternativy aktivity.
Odkazy
Odkazy na zdroje informací, ze kterých je možné čerpat pro hlubší pochopení tématu.
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
Zde můžete uvést případná specifika při přípravě materiálu, na co si u něj dát pozor nebo tipy při práci s ním.
Přílohy
# | Soubor | Popis |
---|---|---|
009.07.24 | dolní díl.stl | předloha pro 3D tisk hlavolamu 4/4 |
009.07.23 | horní díl.stl | předloha pro 3D tisk hlavolamu 3/4 |
009.07.22 | kolíky.stl | předloha pro 3D tisk hlavolamu 2/4 |
009.07.21 | kostky.stl | předloha pro 3D tisk hlavolamu 1/4 |
009.07.06 | zav.hra_fyzika_makey_makey.docx | fyzikální úloha do závěrečné hry Makey Makey |
009.07.07 | zav.hra_fyzika_makey_makey.pdf | verze v pdf |
009.07.01 | zav.hra_graficke_zadani_hlavolamu.png | zadání pro složení hlavolamu |
009.07.02 | zav.hra_chemie_barviva.docx | chemicka uloha do zaverecne hry |
009.07.03 | zav.hra_chemie_barviva.pdf | verze v pdf |
009.07.04 | zav.hra_chemie_karticky.docx | reflexe bloku chemie jako uloha |
009.07.05 | zav.hra_chemie_karticky.pdf | pdf verze |
009.07.08 | zav.hra_metodika_prehled_ukolu.docx | soubor různých úloh k výběru do hry |
009.07.09 | zav.hra_metodika_prehled_ukolu.pdf | verze v pdf |
009.07.10 | zav.hra_nastaveni_hry_aplikace_pro_uvadejiciho.docx | jak nastavit hru metodika |
009.07.11 | zav.hra_nastaveni_hry_aplikace_pro_uvadejiciho.pdf | verze v pdf |
009.07.12 | zav.hra_pruchod hrou s moznostmi_varianta pouze text_ukazka.docx | varianta mozneho pruchodu hrou |
009.07.13 | zav.hra_pruchod hrou s moznostmi_varianta pouze text_ukazka.pdf | verze v pdf |
009.07.15 | zav.hra_system_hry_uvod.pdf | verze v pdf |
009.07.14 | zav.hra_system_hry_uvod.pptx | úvodní pravidla pro hru |
009.07.16 | zav.hra_variabilita zadani hlavolamu.docx | různá možná zadání hlavolamu pro realizátora |
009.07.17 | zav.hra_variabilita zadani hlavolamu.pdf | verze v pdf |
009.07.18 | zav.hra_zaverecne otazky.docx | otázky pro reflexi a zpětnou vazbu na hru |
009.07.19 | zav.hra_zaverecne otazky.pdf | verze v pdf |
Zdroje
# Přílohy | Zdroj | Popis | Autor | Původ | Licence | Datum | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
009.07.24 | 01 | předloha pro 3D tisk hmatové pomůcky | Ondřej Červenka, Petr Nečas, Michaela Hanousková | Vlastní tvorba | CC BY-NC-SA | 2021-10-31 | |
009.07.23 | 01 | předloha pro 3D tisk hmatové pomůcky | Ondřej Červenka, Petr Nečas, Michaela Hanousková | Vlastní tvorba | CC BY-NC-SA | 2021-10-31 | |
009.07.22 | 01 | předloha pro 3D tisk hmatové pomůcky | Ondřej Červenka, Petr Nečas, Michaela Hanousková | vlastní tvorba | CC BY-NC-SA | 2021-10-31 | |
009.07.21 | 01 | předloha pro 3D tisk hmatové pomůcky | Ondřej Červenka, Petr Nečas, Michaela Hanousková | vlastní tvorba | CC BY-NC-SA | 2021-10-31 | |
009.07.07 | 01 | ![]() |
destička Makey Makey | Flickr-Jayahimsa | https://www.flickr.com | CC BY-SA | 2021-10-27 |
009.07.01 | 01 | ![]() |
obrázek z herním zadáním | Ondřej Červenka, Petr Nečas, Michaela Hanousková | Vlastní tvorba | CC BY-NC-SA | 2021-10-27 |
009.07.02 | 01 | ![]() |
schéma experimentu | Monika Hojdanová | vlastní tvorba | CC BY-SA | 2021-10-27 |
009.07.04 | 01 | ![]() |
kartičky | Julie Tomaňová | vlastní tvorba | CC BY-SA | 2021-10-27 |
009.07.14 | 01 | ![]() |
náhled na mobilu | Julie Tomaňová | vlastní tvorba | CC 0 | 2021-10-27 |
009.07.14 | 02 | ![]() |
herní pytlík | Julie Tomaňová | vlastní tvorba | CC 0 | 2021-10-27 |
009.07.14 | 03 | ![]() |
zadání hlavolamu | Ondřej Červenka, Petr Nečas, Michaela Hanousková | Vlastní tvorba | CC BY-NC-SA | 2021-10-27 |
009.07.16 | 01 | různá možná zadání hlavolamu | Ondřej Červenka, Petr Nečas, Michaela Hanousková | Vlastní tvorba | CC BY-NC-SA | 2021-10-27 |