Obsah
Improvizace
Termínem improvizace označujeme nepředvídanou situaci, kde není znám nebo stanoven její průběh ani výsledek.
Improvizace však nemusí vždy znamenat špatnou přípravu lektora/prezentátora. Improvizace umožňuje komponovat, hrát na hudební nástroj nebo zpívat v daném okamžiku (tzv. „z fleku“), dělat současně více věcí či konstruovat mimo konvenční rámec.
Prostřednictvím improvizace je možné se také osobnostně rozvíjet. Improvizace učí pohotové reakci na neočekávané situace, podněcuje rychlejší rozhodování, člověk je kreativnější. Improvizace se může také stát životním postojem, neboť přináší uvolněnost a otevřenost.
Jako je potřeba trénovat každou fyzickou činnost, která posiluje kondici, je třeba posilovat improvizaci. Improvizační trénink pak tvoří rozdíl mezi dobrou a špatnou improvizací. A dobrá improvizace vypadá jako výsledek dlouhé a náročné přípravy.
Jakým způsobem lze cvičit konkrétní vlastnosti?
Pozitivní vztah k chybě
Chyba a naše představa toho, co bude následovat v krátkosti potom, co ji uděláme (pocit studu, selhání) nás až přílišně svazuje a nutí jednat konvenčně. Přitom chybování je jedním ze základních druhů učení. Proto je žádoucí naučit se chybu vnímat jako přínosnou, jako možnost pro neustálé zlepšování se. Stává se poté hnacím motorem pro zkoušení lepších a výhodnějších strategií.
Cílem této aktivity je uvědomění si, že to nejhorší, co se může po chybě stát, je její oslava. Tedy, že se nestane vůbec nic. Tím člověk přichází na to, že chybovat není nic, čeho by se měl bát.
Pozornost
S improvizací je úzce spjata také pozornost. Improvizující je nucen stále vnímat své okolí a být tak připraven na reakci. Při tom se ale musí neustále plně koncentrovat na neustále se měnící situaci a na její dílčí složky.
Cvičení Souboj otázek pomáhá prezentátorovi nejenom získat čas pro formulaci své odpovědi, ale také v případě nutnosti dekoncentrovat tazatele. Toto cvičení upevňuje také techniky argumentace.
Pohotové reakce
S pozorností velmi úzce souvisí další návyk, který lze improvizačními cvičeními natrénovat. Uvolněnost a otevřenost člověka vůči tomu, že se může přihodit neočekávaná situace, jsou zárukou jeho pohotové reakce na danou situaci. Stres, který tak s neočekávaným stavem přichází, má pak mizivou šanci takového člověka vyblokovat z reakce.
Kreativita
Také kreativitu (a to jak osobní, tak týmovou) lze do určité míry posilovat a oživovat, například pomocí asociačních cvičení.
Spolupráce
Tréninkem spolupráce v improvizaci je označována rovnováha mezi sebeprosazováním a dáváním prostoru druhým.
Komunikace
V rámci komunikace v improvizaci se trénuje nejen samotný projev přednášejícího, ale také aktivní naslouchání posluchačů.