Obsah
1 Vzdělávací program a jeho pojetí
1.1 Základní údaje
| Výzva | Budování kapacit pro rozvoj škol II |
|---|---|
| Název a reg. číslo projektu | VIDA! školám - propojení formálního a neformálního vzdělávání CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_032/0008290 |
| Název programu | |
| Název vzdělávací instituce | VIDA! science centrum |
| Adresa vzdělávací instituce a webová stránka | Křížkovského 554/12, 60300 Brno, www.vida.cz |
| Kontaktní osoba | |
| Datum vzniku finální verze programu | |
| Číslo povinně volitelné aktivity výzvy | 4 |
| Forma programu | |
| Cílová skupina | |
| Délka programu | |
| Zaměření programu | |
| Tvůrci programu | |
| Odborný garant programu | Mgr. Sven Dražan, sven.drazan@vida.cz |
| Specifický program pro žáky se SVP | |
1.2 Anotace programu
Krátká anotace programu zhruba v intencích „Stručného popisu programu“ z projektové žádosti v příloze 12 Žáci se seznámí s metabolismem rostlin a s úlohou autotrofních organizmů při vytváření vhodných životních podmínek na Zemi. V rámci projektové výuky, v níž žáci navrhnou a vytvoří vlastní třídní (školní) akvárium, poznají křehkost rovnováhy v umělém ekosystému, závislost heterotrofních organizmů na autotrofních a vyšších organizmů na nižších.
1.3 Cíl programu
Soupis cílů programu, měl by zhruba odpovídat cílům z projektové žádosti • Žáci vysvětlí a popíší funkci rostlinné říše a vztahy mezi rostlinami a dalšími organismy při vytváření vhodných životních podmínek na Zemi • Žáci založí ve škole vlastní funkční umělý ekosystém akvária s vhodnými rostlinami a živočichy.
1.4 Klíčové kompetence a konkrétní způsob jejich rozvoje v programu
Z níže uvedené tabulky vyberte ty KK uvedené u programu v příloze 12, ostatní promažte, pro každou aktivitu rozvíjející podstatným způsobem danou KK vložte nový řádek a do 3. sloupce rozveďte 1-2 větami jak daná aktivita KK konkrétně rozvíjí.
| Klíčová kompetence | Aktivita rozvíjející KK | Způsob rozvíjení KK |
|---|---|---|
| komunikace v mateřském jazyce | Komunikace v projektových skupinkách, prezentace materiálu k nákupu před třídou, porozumění psanému textu, formulace vlastní myšlenky a její reprodukce, nácvik argumentace a efektivní diskuse, vlastní formulace teoretického obsahu | |
| komunikace v cizích jazycích | ||
| matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií | žáci budou vyhodnocovat parametry vody, orientace ve vymezených škálách hodnot, interpretace výsledků, výpočet objemu, porozumění koncentrace roztoků, porozumění časového spínače, intenzitě osvětlení v lampě, filtru – regulace průtoku, vzduchovacího zařízení | |
| schopnost práce s digitálními technologiemi | vyhledávání pomocí internetového prohlížeče na tabletu a mobilu, tvorba powerpointové prezentace v programu balíčku Office | |
| schopnost učit se | vyhledávání informací, jejich třídění a kritické posouzení | |
| sociální a občanské schopnosti | práce v týmu, spolupráce mezi týmy, diskuze, prezentace, dosahování dohody, organizace vlastní práce, stanovování postupu při dosahování cílů, stanovování vlastních a dílčích cílů, schopnost vyhodnotit svou práci z různých hledisek. | |
| smysl pro iniciativu a podnikavost | sběr zaznamenávaných dat může být iniciativně rozšířen vlastním zájmem studentů, kreativity při „zařizování“ akvárií |
1.5 Forma
Podrobněji představená forma na 1-2 odstavce. Projektová výuka zaměřená na získání teoretických znalostí o říši rostlin s návazností na praktické ověření v reálném čase při zakládání akvária. Program je tvořen 17 lekcemi. Z těchto 17 lekcí se jedná o 12 na sebe navazujících lekcí projektové výuky s žáky. V rámci programu je 5 doporučených lekcí, které připívají hlubšímu porozumění tématu a projektové práci.
1.6 Hodinová dotace
Do níže uvedené tabulky zadejte v případě 2denních akcí konkrétní aktivity, jinak tematické bloky.
| Aktivita / Blok | Počet hodin (60 min) | Počet vyučovacích hodin (45 min) |
|---|---|---|
| Celkem |
1.7 Předpokládaný počet účastníků a upřesnění cílové skupiny
Jeden až dva odstavce o specifikách cílové skupiny pro kterou je program vyvinut. Cílovou skupinou byli žáci 6. – 7. ročníku ZŠ a odpovídající ročníky osmiletého gymnázia. Předpokládaný počet účastníků byl 30. Po zkušenosti z realizovaných 4 ověření s třídními kolektivy kolem 26 žáků v průměru doporučujeme změnit počet účastníků na menší třídní kolektiv, kolem 15 žáků. Počet žáků je přímo úměrný zkušenosti třídního kolektivu s týmovou spoluprací, schopností samostatné práce a zkušenosti s projektovou výukou. Program není vhodný pro třídní kolektiv, který se s projektovou výukou setkává poprvé a má zkušenosti pouze s frontální výukou.
1.8 Metody a způsoby realizace
Vypsat hlavní použité metody, např: hraní rolí, experimentování, skupinové učení, naslouchání, reprodukování, exkurze do …, zkušenostní učení, diskuse, projektová výuka, samostatná práce, gamefikace, skupinové vyučování, příklady dobré praxe, tvorba, týmová spolupráce, týmová výuka, přednáška, soutěž, laboratorní měření, …)
1.9 Obsah – přehled tematických bloků a podrobný přehled témat programu a jejich anotace včetně dílčí hodinové dotace
Téma = aktivita se samostatně zpracovanou kartou aktivity
Tematický blok = jedna či několik souvisejících či časově navazujících aktivit
Tematický bloky jsou větší strukturní celky programu, pro FyCheBi, Dva dny s …, Letní školy a ŠVP jde o jednotlivé dny, u Vědy bez hranic je každá návštěva samostatný blok obsahující jediné téma, u kroužků může jít o jednotlivé schůzky nebo několik schůzek se společným tematem (šifry, sudoku), u Jarmarku je vhodné jednotlivá setkání s účastníky spojit do větších logických celků.
Ve struktuře níže nahraďte „Tematický blok č. X“ a „Téma č. X“ názvem daného bloku či aktivity, nemusí být číslované. Počet hodin uveďte jako počet 60 minutových hodin a pro jednoznačnost do závorky uveďte odpovídající počet minut, abychom se vyhnuli nejasnosti s vyučovacími hodinami, které mají délku 45 minut.
Tematický blok č. 1 - počet hodin (počet minut)
Anotace tematického bloku
Téma č. 1 - počet hodin (počet minut)
Anotace tématu s odkazem na aktivitu, Text odkazu
Téma č. 2 - počet hodin (počet minut)
Anotace tématu s odkazem na aktivitu, Text odkazu
Téma č. 3 - počet hodin (počet minut)
Anotace tématu s odkazem na aktivitu, Text odkazu
Tematický blok č. 2 - počet hodin (počet minut)
Anotace tematického bloku
Téma č. 4 - počet hodin (počet minut)
Anotace tématu s odkazem na aktivitu, Text odkazu
Téma č. 5 - počet hodin (počet minut)
Anotace tématu s odkazem na aktivitu, Text odkazu
1.10 Materiální a technické zabezpečení
Obecný popis materiálního a technického zabezpečení bez detailů, aby případný externí uvádějící rychle zjistil jaké kategorie vybavení má a jaké by musel nově pořídit pro uvádění aktivity. Př. pro Dva dny s energií: Pro realizaci programu jsou zapotřebí: tablety, sady pokusů na zdroje elektřiny, kancelářské potřeby, vytištěné informace a pokyny, jmenovky.
1.11 Plánované místo konání
Jeden až dva odstavce o specifikách prostorů kde se aktivity programu odehrávají.
1.12 Způsob realizace programu v období po ukončení projektu
Jakým způsobem by program měl být ideálně uváděn. Jakými dalšími způsoby ho lze využít.
1.14 Odkazy, na kterých je program zveřejněn k volnému využití
BUDE UPŘESNĚNO


